تفکر

شروع موضوع توسط tmatini ‏15/2/12 در انجمن کلاسیک ( Classical )

تاپیک تفکر تالار کلاسیک ( Classical ) در persian-music.org.

  1. tmatini

    tmatini عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/3/10
    ارسال ها:
    24
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام دوستان

    به این فکر میکنم که دلیل اینکه کارهای کلاسیک تا این حد بی روح به نظر میرسد چیست؟ با وجود زیبایی و منطقی بودن و استاندارد بودن! علت اینکه شما با کمتر کار کلاسیکی هست که به هیجان بیایید! چیست؟
    منظورم اینه که فقط ما هستیم که به هیجان نمی آئیم! یا مثلا یک نفر انگلیسی یا آلمانی هم همینگونه موضوع را خشک میبیند؟
    نگوئید اصلا هم خشک نیست! مطلقا قصد مجادله ندارم و میدانم که تقریبا همه کسانی را که به عنوان موزیسین میشناسم با احترام نسبت به موسیقی کلاسیک یاد میکنند اما وقتی گوش میدهند هیچ تغییری در خطوط چهره شان دیده نمیشود !یا حس خاصی ندارند!
    داستان چیست؟ آیا در آن زمان و مکان که این موسیقی ساخته میشده نحوه بروز احساسات هم متفاوت بوده؟ اصولا آهنگساز کلاسیک چکونه تفکر میکند و بر چه مبنی آهنگ خود را میسازد!
    آیا تفکراتی که ما مثلا به عنوان تفکرات کلاسیک و یا اصیل میشناسیم چرا تا این حد خط کشی شده و با تمطراق هستند و البته (ببخشید ) غیر واقعی؟

    من در این زمینه نیاز به همفکری دارم و دوست دارم ! واقعا دوست دارم اشتباه کرده باشم و کسی مرا از این اشتباه بیرون بیاورد

    دوستدار شما
     
  2. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این تاپیک مال قبله ولی چون بی پاسخ مونده بود سعی کردم در حد توان کمک کنم
    ببینید تا اینجا که موسیقی کلاسیک قاعده مند ترین موسیقی ست و سرشار از قوانین هست اشتراک نظر هست.و البته در دوران حکومت کلیسا بهای زیادی به این موسیقی داده شد که نتیجه اش هم پیشرفت فوق العاده این سبک هست.ببینید کسی که در دوره دکتری ریاضی محض تحصیل میکنه و یک کودک سوم ابتدایی هردو ریاضی میخونن و هردو به اندازه درکشون ریاضی میدونن و ازش برداشت میکنند.این موسیقی هم همینه ! هرکس به اندازه درکش از موسیقی کلاسیک برداشت میکنه.و علاوه بر تمام این مسائل نکته رو هم که خودتون بهش اشاره کردید به عنوان زیبایی شناسی اقوام و ملیت های گوناگون ازش یاد میشه.یعنی شاید موسیقی ما هم برای مردمی در جای دیگه چندان زیبا نباشه و همینطور بالعکس.
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    کاملا با دوست عزیز هارمونی موافقم. ببینید ما ایرانی ها وقتی موسیقی سنتی رو گوش میکنیم از خود بیخود میشیم دلیلش اینه که این موسیقی از بچگی به ما تزریق شده و تو خونمون بوده دائم از رادیو و رسانه ها و... شنیده ایم و در مقابل موسیقی کلاسیک هم برای کشورهایی که پدید آورنده این نوع موسیقی هستند غنی شمرده میشود و حتی موسیقی ربع پرده ای رو خارج میدونند چرا چون آنها هم موسیقی خودشون رو مثل ما باهاش خو گرفتند در رسانه ها و حتی متروها از همان سنین کودکی شنیده اند واقعیت اینه که موسیقی یعنی بیان عواطف و احساسات حالا تصمیم گیرنده شنونده است که ایا مثلا مرغ سحر اون حسی که من میخواهم را به من القا میکند یا خیر برای من for elise بتهوون مناسب است که اگر بنده که در مسیر موسیقی گام بر میدارم باید آثار را به صورت تکنیکی مورد آنالیز خودم قرار بدم و ببینم که کدام قطعه برای من حکم یک درس را دارد که معلوم هست قطعا قطعه ...... را انتخاب میکنم ولی شنونده همیشه آزاد است دنبال هر حسی که هستید اون نوع موسیقی رو دنبال کنید چون موسیقی غذای روح است و هر کس روحییاتش با روحییات دیگری متفاوت
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. behnam1982

    behnam1982 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/11
    ارسال ها:
    143
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    موسیقی کلاسیک نیاز به آگاهی های قبلی داره و گوش دادن به اون موسیقی تکنیک خاص خودش رو می خواد. این نوع موسیقی مثل شهری میمونه که اگه آدرس بلد نباشید و از کسی نپرسید توش گم میشید و ارتباطتون باهاش قطع میشه. یک شنونده باید به تاریخ موسیقی ،هارمونی، کنتر پوان، سازشناسی و فرم و آنالیز و مواردی مثل فرم کلی اثر، تاریخ پیدایش و سبک کار آهنگساز آگاهی داشته باشه. همینطور باید به نوازنده اثر هم توجه کنه. خیلی ها سونات های پیانوی موتسارت رو فقط با اجرای بارنبویم قبول دارند یا سمفونی های بتهوون رو با اجرای رهبر خاصی بهترین و قابل قبول ترین می دونند.

    شما هم می دونید که هیجان اساساً هدف نیست ولی کارهای هیجان انگیز در موسیقی کلاسیک بسیار زیادند. سمفونی سوم بتهوون هیجان انگیز نیست؟
    اگه منظورتون اینه که بیت های هیجان انگیز نداره یا ملودی هایی که بشه باهاش ارتباط برقرار کرد، باید بگم هیجان و نوآوری در هر کاری وجود داره و افراد بسیاری با موسیقی کلاسیک تا حد اعلا به وجد میان. فقط مسأله شناخت مطرحه.

    انگلیسی ها و آلمانی ها هم ممکنه با بتهوون بیگانه باشند. من یک ایرانی میشناختم که اونجا مدرسه رفته بود و بزرگ شده بود ولی اسم گوستاو مالر رو هم نشنیده بود.فرض کن تو ایران باشی و اسم فردوسی رو نشنیده باشی! (در جمله قبل شباهت این دو از این مد نظرم بود که اگه توی هر دو کشور باشی به احتمال بسیار زیاد اسمشون رو برای یک بار خواهی شنید.)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  5. tmatini

    tmatini عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/3/10
    ارسال ها:
    24
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    جالب نیست؟

    من اومدم به خودم پاسخ بدم.! تو این چند ساله مدتها درگیر قواعد و سبک شناسی سلفز تئوری و الانم آهنگسازی بودم. هیچ چیزی به غنای موسیقی کلاسیک بوجود نیومده. من الان ادعا میکنم فقط یکی از سمفونی های بتهون و یا یک کار از هایدن فقط یک کار ! از هر کدوم میتونه منو یکسال به خودش مشغول کنه. شنیدین موسیقی کلاسیک رو باید یاد گرفت. کسی کلاسیک گوش میکنه که موسیقی دغدغش باشه. اون موسیقی برای پر کردن وقت در زمان ظرف شستن مناسب نیست اونو باید مثل یه کتاب مهم صفحه به صفحه و ورق به وق با حوصله و دقت خوند بررسی کرد . کسانی که از حل کردن پازل لذت میبرن شاید بهتر بتونن باهاش ارتباط برقرا کنن.

    من الان دارم در سبک بلوز آهنگ میسازم و نوزاندگی میکنم ولی هیچوقت جایگاه ویژه این موسیقی در زندگیم پاک شدنی نیست.

    با احترام

    ت . م
     
  6. ساموييل

    ساموييل عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/3/14
    ارسال ها:
    44
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +80 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, FLstudio, logic, nuendo, reaktor, reason, sonar, wavelab, StudioOne
    متأسفانه در ايران موسيقى جزء دروس تحصيلى قرار نگرفته، و بخاطر اين مسئله از يك جوان ايرانى كه با موسيقى سروكارى نداشته، درباره موسيقى و نُت يا آكورد يا..... بپرسى اصلاً از الفباى موسيقى هيچ اطلاعى نداره، و يك عمر ناآگاهانه بصورت احساسى يا رقص و.... لذت ميبره، ولى اگر شما در يك كشورى زندگى كنيد كه از زمان مهدكودك، با دنياى موسيقى آشنا بشين و بصورت آگاهانه از موسيقى لذت ببرين، ديدگاهتون نسبت به موسيقى و هنرمند خيلى فرق خواهد كرد تا در كشورى كه به يك هنرمند موسيقى به چشم مطرب و شخصى بى ارزش و.... ياد ميشه، حالا شما از موسيقى عظيم كلاسيك، به اين شكل سوءال ميپرسين، دوستان عزيز جوابهاى خوبى دادن، فقط در يك جمله، نه تنها موسيقى كلاسيك، زندگى كردن كردن بصورت آگاهانه فرقش در درك زندگيه. سواى سليقه هاى متفاوت. محض اطلاع: گرانترين و پرفروشترين كنسرتهاى موسيقى دنيا مربوط به موسيقى كلاسيك، سعى كنين حداقل يكبار در عمرتون برين كنسرت كلاسيك استاندارد جهانى، و از نزديك حسش بكنين حتى اگه خوشتون هم نياد. اونموقع واقعى يا غير واقعى بودن عظمت موسيقى كلاسيكو بهتر درك ميكنن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1