تفاوت یک گام ماژور با مینور نسبی آن چیست؟

  • شروع کننده موضوع ECHO
  • تاریخ شروع
10/6/10
333
43
28
تهران
تفاوت یک گام ماژور با مینور نسبی آن چیست؟

فرض کنید دوماژور با لامینور رو میگم . فاصله ها و پرده ها رو کاری ندارم .

منظورم اینه وقتی آهنگی رو تمام شستی های سفید پیانو داره نواخته میشه و تونالیته ی آن هم مشخص نیست چطور باید تشخیص بدیم که لامینور هست یا دوماژور
توجه کنید تونالیته مشخص نیست و آهنگ داره روی تمام شستی های سفید اجرا میشه
 

Porya

Gold User
16/10/09
623
287
43
رشت انجلس
باید از اکورد شروع اهنگ ، مینور یا ماژور بودن اون رو تشخیص داد . مثلا اگه اهنگ با اکورد دو ماژورشروع شد گام اهنگ دو ماژور هست .

با نتی که اهنگ با اون شروع یا تموم شده هم میشه فهمید ولی از طریق اکورد فکر کنم راحت تر باشه .
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,012
2,462
113
29
G Studio
کادنس اول از جمله پایانیه اول رو مورد نظر گرفته با توجه به نت تنیک تایین گام میکنیم.
در هر کادنس ملودی اصلی حول نت تنیک که همون نت گام هست میچرخه و تایین مینور یا مازور بودن اون هم میتونه با گوش امکان پذیر باشه
چون تنالیته های مینور و مازور به گوش تفاوتهای بسیار دارند.


اما اون دوستمون که گفته از اکورد باید بگم که این طور نیست و ممکنه که یک اهنگ ماژور با هر اکوری شروع بشه
اما این مورد در رابطه با اکور اخر هر کادنس میتونه مطابقت داشته باشه که البته استثنا هم داره
 
  • تشکر
واکنش‌ها: saman.l و ALI.M.R

Porya

Gold User
16/10/09
623
287
43
رشت انجلس
منظورتون از با هر اکوردی میتونه شروع بشه ، فقط اکورد های ماژور بود دیگه ؟
البته فکر کنم این مورد هم از استثنا ها باشه چون اصولیش اینه که با اکورد تنیک شروع شه . ولی خوب ...
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,012
2,462
113
29
G Studio
نه دوست من اشتباه نکن مهم نیست که با چه اکوری شروع بشه مهم اینه که هر کادنس به چه اکوری ختم بشه.
یعنی اصولا به اکور نت تنیک منطبق بر گام و هم نام گام از لحاظ مینور یا ماژور بودن ختم میشه.
اکور شروع الذاما نباید نت تنیک گام یا مثلا در گام ماژور ماژور باشه و در گام مینور مینور باشه
میتونه هر چیزی باشه
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R و negaar

Porya

Gold User
16/10/09
623
287
43
رشت انجلس
یعنی منظورتون اینه مثلا میشه اکورد شروع تو گام لا مینور ، دو ماژور باشه ؟
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,012
2,462
113
29
G Studio
بله صد درصد.
بعضا حتی میتونه از اکورهای غیر اصلی باشه مثل
َ A aug 7

ولی شما که خدتون استاد هستید میدونید که در هر گام به جز نت اصلی که تنیک باشه نتهای دیگری که شامل درجه چهارم و پنجم هستند داره که نه مثل نت تنیک اما شخصیتی بیش از بقیه نتها دارند
که در بیشتر موارد شما میتونید اکور شروع رو روی اون نتها پایه گذاری کنید.
مثلا در گام لا مینور برای شروع در بعضی جاها نه همه جا از اکور های ر مینور یا می مینور هم استفاده کنید
که این سه اکور یعنی لا مینور ر مینور و می مینور از اکورهای اصلی این گام به شمار میاند
و جاب این جاست که شما میتونید یک قطعه در لا مینور رو بدون هیچ کم و کاستی با این سه اکور امور نویسی کنید.

(توضیح: اکور تلفظ درست تره واژه اکورد هست)
 
  • تشکر
واکنش‌ها: saman.l

Porya

Gold User
16/10/09
623
287
43
رشت انجلس
در گام لا مینور برای شروع در بعضی جاها نه همه جا از اکور های ر مینور یا می مینور هم استفاده کنید
که این سه اکور یعنی لا مینور ر مینور و می مینور از اکورهای اصلی این گام به شمار میاند
خوب تا اینجاش رو من قبول دارم .

ولی در جواب این سوالم که عرض کردم : یعنی منظورتون اینه مثلا میشه اکورد شروع تو گام لا مینور ، دو ماژور باشه ؟ و شما فرمودید که : بله صد درصد

این مورد رو مطمئن هستید ؟
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,012
2,462
113
29
G Studio
بله صد درصد.
این مطالبی که شما گفتید همه درسته اما نه برای شروع آهنگ بلکه برای پایان هر کادنس اصلی ملودی

این مطلب هم بر میگرده به همون قضیه اکورهای اصلی. شما به گام لا مینور نگاه نکنید
اکور های اصلیه بعضی گامهای مینور میتونند ماژور باشند یا بر عکس
و وقتی شما از اکور اصلیه اون استفاده کنید ممکنه گام مینور باشه شما اکور ماژور استفاده کنید.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: saman.l و ALI.M.R

Porya

Gold User
16/10/09
623
287
43
رشت انجلس
جالبه .. چون من قبلا این سوال رو از چند نفر که پرسیدم همه با قاطعیت جوابشون این بود که گام مینور با اکورد مینور و در اکثر مواقع با اکورد تنیک شروع میشه !!! البته منم شک داشتم ولی به هر حال ممنون اطلاعاتتون .
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R
سلام يك روش ديگه شناختن حس آهنگهاي مينور و ماژور هست كه در اين صورت با شنيدن قطعه ميشه تشخيص داد و با تمرين و گوش دادن زياد امكانپذيره, گفتني است آهنگهاي مينور حس غمگين تري نسبت به ماژور دارند.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,012
2,462
113
29
G Studio
البته این درسته که صدای گامهای مینور به گوش اشنا به موسیقی ممکنه غم گین تر باشه البته غم گین بودن یا شاد بودن یک امر نسبی هست و تعریف دقیقی نداره ولی باید بدونید که خیلی از آهنگهای شاد در تنالیته های مینور هستند.
این حس زمانی کاربرد داره که گام نواخته بشه ولی وقتی گام به تنالیته تبدیل بشه دیگه کاربرد نداره.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R و negaar

impartible

هنرمند
عضو سایت
3/8/09
235
334
63
35
تهران
با تشکر از دوستان عزیزی که توضیحاتی مربوط به این مبحث فرمودند چند نکته هم به ذهنم رسید که خواستم اضافه کنم :

بهترین راه برای تشخیص گام موزیک پیدا کردن آکوردی هست که در زمان نواختن آن به شما احساس ختم دست میدهد که گویا پس از یک فراز و نشیب هارمونیک شما به فرود و رها شدن از کششها دست پیدا کردید و یا همان به قول معروف احساس ختم به شما دست میدهد .

در بسیاری از موزیک های پاپ که ما میشنویم ، موزیک با آکورد پایگی یا همان درجه اول گام شروع میشود و ادامه پیدا میکند و البته در بعضی از موزیک های پاپ با درجه چهارم گام ( مینور ) شروع و ادامه پیدا میکند ولی در زمانی که آکورد پایگی یا همان درجه اول گام به صدا در می آید ما به عنوان شنونده احساس ختم و فرود میکنیم .

ولی در بسیاری از سبک ها ( و یا درصد کمی از موزیک های پاپ ) به این گونه نیست ! به عنوان مثال در طول یک قطعه تا انتها ممکن هست از آکورد پایگی یا همان تونیک استفاده نشود و دائما از آکورد هایی غیر از پایگی استفاده شود . تا جایی که گاهی اوقات قبل از اینکه به آکورد پایگی فرود بیایند به تونالیته ای دیگر هم مودولاسیون میکنند که این امر فضای خاصی میطلبد که اینگونه هارمونی ها در آن فضا پاسخگو میباشد .
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R, negaar و piano63

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,012
2,462
113
29
G Studio
ممنون از دوست عزیز. توضیحات شما رو کامل میکنم.

خب ببنید این درسته که میتونیم با توجه به پدیده حل و فرود خارمونی تنالیته رو تشخیص بدیم.
ولی دقت کنید که درجه های چهارم و پنجم هر گام و اکورد هایی که از اونها ساخته میشه میتونه پدیده حل رو تو گوش شنونده داشته باشه که در این صورت تشخیص اکور تنیک سختر میشه و گوش خیلی دقیقی میخواد
اما اگه ما در بینابین قطعه و آخر هر کادنس توجه کنیم (البته در موسیقی تنال) حتما به نت تنیک گام ختم میشه وو به راحتی موتونیم گام رو پیدا کنیم که البته در این حالت برای تایین ماژور یا مینور بودن قطعه میشه از اکورد کمک گرفت.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R

majid_sz

عضو سایت
تفاوت یک گام ماژور با مینور نسبی آن

تفاوت یک گام ماژور با مینور نسبی آن چیست؟

فرض کنید دوماژور با لامینور رو میگم . فاصله ها و پرده ها رو کاری ندارم .

منظورم اینه وقتی آهنگی رو تمام شستی های سفید پیانو داره نواخته میشه و تونالیته ی آن هم مشخص نیست چطور باید تشخیص بدیم که لامینور هست یا دوماژور
توجه کنید تونالیته مشخص نیست و آهنگ داره روی تمام شستی های سفید اجرا میشه
شاید این بحثی باشه که شفاهی گفتنش خیلی بهتر، گویاتر و کارگشا تر باشه!میخوام خیلی ساده توضیح بدم!گام دو ماژور رو روی کاغذ بنویسو گام لا مینور رو هم دقیقا زیرش بنویس.حالا یک ملودی در دو ماژور رو نگاه کن و داخل یک دفتر نت باز نویسیش کن با این تفاوت که به ازای هر نت در گام دو ماژور، نت هم درجه اش رو در گام لا مینور بنویس. به عنوان مثال به جای نت دو نت لا و به جای نت ر نت سی رو بنویس. خب این ملودی رو اجرا کن.چه اتفاقی افتاد؟آیا حسی غمگین و رمانتیک بدست نیومد؟به جز مثال شنیداری که در بالا نوشتم این توضیح رو هم اضافه کنم که نقش درجات یک گام در بکارگیری اونها خیی اهمیت داره.به عنوان مثال نت دو در گام دو ماژور به عنوان تونیک نقش اصلی، تثبیت کنندگی و ختم پایانی رو داره ولی همین نت در گام لامینور به عنوان نت میانه (درجه سوم گام) استفاده میشه که نقشی بسیار کمرنگ در تاثیر پذیری آهنگها داره.امیدوارم تونسته باشم منظور رو برسونم. لطفا اساتید سایت کمک کنن اینگونه بحثها ادامه داشته باشه!به ترتیب نتهای
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R
12/12/13
15
5
3
ایران
بله صد درصد.
این مطالبی که شما گفتید همه درسته اما نه برای شروع آهنگ بلکه برای پایان هر کادنس اصلی ملودی

این مطلب هم بر میگرده به همون قضیه اکورهای اصلی. شما به گام لا مینور نگاه نکنید
اکور های اصلیه بعضی گامهای مینور میتونند ماژور باشند یا بر عکس
و وقتی شما از اکور اصلیه اون استفاده کنید ممکنه گام مینور باشه شما اکور ماژور استفاده کنید.
مگه آكوردهاي اصلي هرگام درجات ١-٤-٥-٨ نميشه ؟ كه در گام ماژور اين درجات ماژور هستن و در گام مينور ،مينورند .منظورتون آكورد فرعي بوده؟
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R
25/2/14
455
683
93
اصفهان
مگه آكوردهاي اصلي هرگام درجات ١-٤-٥-٨ نميشه ؟ كه در گام ماژور اين درجات ماژور هستن و در گام مينور ،مينورند .منظورتون آكورد فرعي بوده؟
با اجازه ی استاد عزیزم آقا رامتین.
بنده هم پست ها رو میخوندم.
آکورد های درجه IV و V توی مینور ملودیک و همینطور آکورد های درجه V توی مینور هارمونیک ماژور هستن. همونجور که ذکر شد فقط به لامینور تئوریک نگاه نکنید.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R
21/8/14
63
35
18
تفاوت یک گام ماژور با مینور نسبی آن



شاید این بحثی باشه که شفاهی گفتنش خیلی بهتر، گویاتر و کارگشا تر باشه!میخوام خیلی ساده توضیح بدم!گام دو ماژور رو روی کاغذ بنویسو گام لا مینور رو هم دقیقا زیرش بنویس.حالا یک ملودی در دو ماژور رو نگاه کن و داخل یک دفتر نت باز نویسیش کن با این تفاوت که به ازای هر نت در گام دو ماژور، نت هم درجه اش رو در گام لا مینور بنویس. به عنوان مثال به جای نت دو نت لا و به جای نت ر نت سی رو بنویس. خب این ملودی رو اجرا کن.چه اتفاقی افتاد؟آیا حسی غمگین و رمانتیک بدست نیومد؟به جز مثال شنیداری که در بالا نوشتم این توضیح رو هم اضافه کنم که نقش درجات یک گام در بکارگیری اونها خیی اهمیت داره.به عنوان مثال نت دو در گام دو ماژور به عنوان تونیک نقش اصلی، تثبیت کنندگی و ختم پایانی رو داره ولی همین نت در گام لامینور به عنوان نت میانه (درجه سوم گام) استفاده میشه که نقشی بسیار کمرنگ در تاثیر پذیری آهنگها داره.امیدوارم تونسته باشم منظور رو برسونم. لطفا اساتید سایت کمک کنن اینگونه بحثها ادامه داشته باشه!به ترتیب نتهای
دوست عزیز تا اونجایی که من در همین انجمن خوندم فکر میکنم انتقال از یک گامی که ماژور هست به یک گامی که مینور هست و یا برعکسش ، امکان پذیر نیست.

دوستان دیگه هم اگه اطلاع دارن لطفا راهنمایی کنید.