آخرین ارسال‌ها

تغییر در آثار داخلی و خارجی موسیقی فیلم

20/1/16
227
35
تبریز
با سلام خدمت دوستان.سوالی ذهن بنده رو درگیر کرده که چه تفاوتی بین آهنگسازان یا هر چی بین کشور ما و مثلا سایر کشورهاست که آهنگهای نوشته شده برای فیلم اینقدر تفاوت دارند؟

تفاوت در تحصیلات هست؟
تفاوت در نوازندگان هست؟
یا در استودیوی ضبط و سالن اجرا؟
تجهیزات ک فکر نکنم زیاد به سطح ملودی و تنظیم اثر ربط داشته باشه!

از اشتراک نظراتتون ممنون
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,497
53
.
تفاوت کِیفی مد نظرت هست یا ساختاری؟
اگر تفاوت کِیفی منظورته، یه کم بیشتر باز کن موضوع رو. چون این واژه ی "کیفیت" خیلی معنی های مختلفی میتونه بده از نظر اشخاص مختلف. کمی بیشتر توضیح بده در مورد سوالت که دقیقاً چه تفاوتی رو میگی.
 
مهم ترین اصل به نظر من اینه که موسیقی های فاخر دارای هارمونی بی نظیری هستند که هیچ وقت اون اثر رو تکراری و قدیمی نمی کنند.
تولید یه ملودی و تنظیم منحصر به فرد هیچ ربطی به امکانات نداره.
شما هنوز هم وقتی موزیک های باران عشق مرحوم چشم آذر رو گوش می کنید روحتون رو نوازش می ده.
البته ناگفته نماند در حال حاظر هم اساتیدی در داخل هستند که بسیار برای هارمونی ارزش قایلند و فقط به 4 تا آکورد ساده اکتفا نمی کنند.
پیشنهاد میکنم تنظیم های هومن نامداری عزیز رو گوش بدید.
 
20/1/16
227
35
تبریز
تفاوت کِیفی مد نظرت هست یا ساختاری؟
بله.هر دو .البته میشه کیفی رو میشه منوط به تجهیزات کرد ولی بیشتر منظورم ساختاری هست.
همین اشاره ای که جتاب سجاد کرد.موندگاری و در اصطلاح پر انرژی و مطلب رسون.
مثلا من همیشه از شنیدن موسیقی متن مکس دیوانه یا تلقین واقعا لذت میبرم ولی میشه گفت در موسیقی های ساخت داخل بندرت همچین حس پر صلابتی دست میده بهم.
شاید هم ژانر فیلم تاثیر گذاره
 
9/8/18
23
19
بله.هر دو .البته میشه کیفی رو میشه منوط به تجهیزات کرد ولی بیشتر منظورم ساختاری هست.
همین اشاره ای که جناب سجاد کرد.موندگاری و در اصطلاح پر انرژی و مطلب رسون.
مثلا من همیشه از شنیدن موسیقی متن مکس دیوانه یا تلقین واقعا لذت میبرم ولی میشه گفت در موسیقی های ساخت داخل بندرت همچین حس پر صلابتی دست میده بهم.
شاید هم ژانر فیلم تاثیر گذاره
سینمای ما عملا جشنواره ای شده ، یعنی خیلی ها فیلم رو می سازن که برسونن به جشنواره فجر و اصطلاحا سرهم بندیش می کنن. این وسط هم وقتی برای کارهای پس از تولید ( که موسیقی متن یکی از این کارهاست ) نمی مونه . فکر کن مثلا دو هفته مونده به جشنواره فیلم رو میارن میگن یه موسیقی واسش بساز!

این یک عامل ... دومی اش هم این که موسیقی متن فیلم وظیفه اش فضاسازی فیلمه و طبیعتا باید همخوان با فیلم باشه. وقتی فیلم ها همه مضمون تکراری دارند و حتی ساختار درست و قرص و محکمی هم ندارند ، معلومه همه موسیقی ها شبیه هم می شه و فاقد جذابیت .

این ها چیزهایی بود که به ذهنم رسید در این باره بگم.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,497
53
.
بله.هر دو .البته میشه کیفی رو میشه منوط به تجهیزات کرد ولی بیشتر منظورم ساختاری هست.
همین اشاره ای که جتاب سجاد کرد.موندگاری و در اصطلاح پر انرژی و مطلب رسون.
مثلا من همیشه از شنیدن موسیقی متن مکس دیوانه یا تلقین واقعا لذت میبرم ولی میشه گفت در موسیقی های ساخت داخل بندرت همچین حس پر صلابتی دست میده بهم.
شاید هم ژانر فیلم تاثیر گذاره
اینطور که من متوجه شدم، منظور شما کیفیت موسیقی بدون کلام هست، نه الزاماً موسیقیِ فیلم. چون اولین اصل در قضاوت در مورد موسیقی فیلم، شنیدنِ اون روی فیلم هست. خارج از فیلم، اون موسیقی دیگه موسیقیِ فیلم نیست! موسیقیِ فیلم برای کمک به انتقال بهترِ قصه و اتمسفر حاکم بر داستان، موقعیت و شخصیتهای داستان برای مخاطب ساخته میشه. اگر کیفیت اون قراره قضاوت بشه، به همراه تصاویر فیلم باید قضاوت بشه. وقتی موسیقی فیلم رو بدون تصویر گوش میکنیم، شاید که بتونه در اون لحظات تصاویر یا هیجانات دراماتیکی رو در ذهن ما ایجاد بکنه، ولی سازنده ی اون موسیقی فقط مسئول موسیقی ای هست که برای اون فیلم خاص ساخته، نه برای تصاویر ایجاد شده در ذهن من و شما. بنابر این قضاوت کیفی در مورد موسیقی روی فیلم فرق میکنه با قضاوت در مورد موسیقی ای که جدا از فیلم شنیده میشه.

برای ارتباط برقرار کردن با موسیقی خارج از فیلم، سلیقه ی شخصی حاکمه. به همون اندازه که شما از شنیدن موسیقی مدمکس (خارج از فیلم) لذت میبری، به همون اندازه هم دیگری ممکنه خوشش نیاد و مثلاً با شنیدن موسیقیِ شیندلر لیست حال بکنه. هر دوی اینها جدای از فیلم شنیده بشن، سلیقه ی شخصی بر اونها حاکم میشه. بعضی وقتها هم بخاطر داشتن خاطره ی خوشی از اون فیلم یا قطعه، گرفتار موسیقیش میشیم. خلاصه تمام اینها کاملاً یک قضاوت شخصی میشه. ولی اگر قرار بر قضاوت بر کیفیت موسیقی فیلم به معنای "موسیقیِ روی فیلم" باشه، دیگه موضوع فرق میکنه و اونجاست که کلّی فاکتور ریز و درشت رو باید بالا پایین کرد و معیار قرار داد و روی "فیلم" سنجید و قضاوت کرد.

شما اگر منظورت از "کیفیت موسیقیِ فیلم" موسیقیِ روی خود فیلم باشه، مجبوراً باید چند فیلم از فیلمهای داخلی و خارجی در مقایسه با هم رو مثال بزنی تا دوستان اونها رو ببینند و تحلیل و مقایسه کیفی انجام بدند.

مثالی که سجاد عزیز زدند، تا اونجاییکه من متوجه شدم در مورد موسیقی پاپ و تنظیم اون هست، نه موسیقیِ فیلم. من هومن نامداری رو نمیشناسم ولی با سرچی که الآن کردم، ایشون گویا تو کار موسیقی پاپ هستند. کار تنظیم و نوازندگی میکنند برای کارهای پاپ. البته ظاهراً چندتا کار برای فیلم هم انجام دادند که "موسیقیِ فیلم" محسوب نمیشه، ترانه ی فیلم بوده. یه موردی رو من میخوام روشن کنم. ماهیتِ موسیقیِ فیلم کاملاً با موسیقیِ با کلام پاپ و راک فرق داره. نه بلحاظ سطح، بلکه نوعاً دو نوع کار متفاوتی هستند این دو تا. اساساً موسیقی فیلم یه کار دیگه هست که حتی طرز خلق و ایده پردازی اون هم با کار با کلام تفاوت های ریشه ای داره. ما در پروسه ی موسیقی فیلم اصلاً چیزی بنام "تنظیم" نداریم. در مورد پروسه ی تولید موسیقیِ فیلم و همینطور موسیقیِ تجاری با کلام، الآن دارم یک مقاله مینویسم که بزودی اونو در سایت قرار خواهم داد.
 
20/1/16
227
35
تبریز
متشکرم جناب فرهود.درست میگین.
از طرف دیگه منظورم همون موسیقی فیلم بود که البته بگفته شما باید مورد مشابه یافت بعد قضاوت کرد.هر چند شاید نشه پیدا کرد(-:. اگر تونستم همین پست از دوستان کمک می گیرم.
در مورد نکته بعدی که فرمودید بله کلا تنظیم پاپ و موسیقی فیلم کاملا متفاوتند . از نظر بنده شاید سطح پیش دانشکاه و ارشد میشه گفت بهشون از نظر قیاس سطح علمی.

شدیدا منتظر مقاله تون هستم.یقینا مفید خواهد بود.
 
9/8/18
23
19
اینطور که من متوجه شدم، منظور شما کیفیت موسیقی بدون کلام هست، نه الزاماً موسیقیِ فیلم. چون اولین اصل در قضاوت در مورد موسیقی فیلم، شنیدنِ اون روی فیلم هست. خارج از فیلم، اون موسیقی دیگه موسیقیِ فیلم نیست! موسیقیِ فیلم برای کمک به انتقال بهترِ قصه و اتمسفر حاکم بر داستان، موقعیت و شخصیتهای داستان برای مخاطب ساخته میشه. اگر کیفیت اون قراره قضاوت بشه، به همراه تصاویر فیلم باید قضاوت بشه. وقتی موسیقی فیلم رو بدون تصویر گوش میکنیم، شاید که بتونه در اون لحظات تصاویر یا هیجانات دراماتیکی رو در ذهن ما ایجاد بکنه، ولی سازنده ی اون موسیقی فقط مسئول موسیقی ای هست که برای اون فیلم خاص ساخته، نه برای تصاویر ایجاد شده در ذهن من و شما. بنابر این قضاوت کیفی در مورد موسیقی روی فیلم فرق میکنه با قضاوت در مورد موسیقی ای که جدا از فیلم شنیده میشه.

برای ارتباط برقرار کردن با موسیقی خارج از فیلم، سلیقه ی شخصی حاکمه. به همون اندازه که شما از شنیدن موسیقی مدمکس (خارج از فیلم) لذت میبری، به همون اندازه هم دیگری ممکنه خوشش نیاد و مثلاً با شنیدن موسیقیِ شیندلر لیست حال بکنه. هر دوی اینها جدای از فیلم شنیده بشن، سلیقه ی شخصی بر اونها حاکم میشه. بعضی وقتها هم بخاطر داشتن خاطره ی خوشی از اون فیلم یا قطعه، گرفتار موسیقیش میشیم. خلاصه تمام اینها کاملاً یک قضاوت شخصی میشه. ولی اگر قرار بر قضاوت بر کیفیت موسیقی فیلم به معنای "موسیقیِ روی فیلم" باشه، دیگه موضوع فرق میکنه و اونجاست که کلّی فاکتور ریز و درشت رو باید بالا پایین کرد و معیار قرار داد و روی "فیلم" سنجید.

شما اگر منظورت از "کیفیت موسیقیِ فیلم" موسیقیِ روی خود فیلم باشه، مجبوراً باید چند فیلم از فیلمهای داخلی و خارجی در مقایسه با هم رو مثال بزنی تا دوستان اونها رو ببینند و تحلیل و مقایسه کیفی انجام بدند.

مثالی که سجاد عزیز زدند، تا اونجاییکه من متوجه شدم در مورد موسیقی پاپ و تنظیم اون هست، نه موسیقیِ فیلم. من هومن نامداری رو نمیشناسم ولی با سرچی که الآن کردم، ایشون گویا تو کار موسیقی پاپ هستند. کار تنظیم و نوازندگی میکنند برای کارهای پاپ. البته ظاهراً چندتا کار برای فیلم هم انجام دادند که "موسیقیِ فیلم" محسوب نمیشه، ترانه ی فیلم بوده. یه موردی رو من میخوام روشن کنم. موسیقیِ فیلم کاملاً با موسیقیِ با کلام پاپ و راک فرق داره. نه بلحاظ سطح، بلکه نوعاً دو نوع کار متفاوتی هستند این دو تا. اساساً موسیقی فیلم یه کار دیگه هست که حتی طرز خلق و ایده پردازی اون هم با کار با کلام تفاوت های ریشه ای داره. ما در پروسه ی موسیقی فیلم اصلاً چیزی بنام "تنظیم" نداریم. در مورد پروسه ی تولید موسیقیِ فیلم و همینطور موسیقیِ تجاری با کلام، الآن دارم یک مقاله مینویسم که بزودی اونو در سایت قرار خواهم داد.
دم شما گرم که هر دفعه پاسخی می نویسین ، واقعا به علم آدم اضافه میشه ... بی اغراق میگم.
 
بالا