تعاریف مختصری از ریتم و میزان

impartible

هنرمند
عضو سایت
3/8/09
235
334
63
35
تهران
موسیقی از دو عنصر اصلی ریتم و ملودی تشکیل شده است . ریتم به معنی نظم و ترتیب و تکرار و توالی است و نه تنها در موسیقی عنصر اصلی ( حتی مهم تر از ملودی ) است بلکه در کل نظام هستی مهم ترین پایه است .
در بعضی از انواع موسیقی مثل ردیف موسیقی ایران ، ریتم آزاد است و این به آن مفهوم نیست که ریتم وجود ندارد .
وقتی که یک قطعه موسیقی در محفلی پخش می شود ، اگر از حاضران خواسته شود با موسیقی دست بزنند ، این افراد بدون اینکه اطلاعی از ریتم داشته باشند همزمان با هم دست می زنند ، به این لحظه ها ضرب می گوییم . پس نتیجه می گیریم که ریتم باعث ایجاد عاملی به نام ضرب می شود . این نوع ضرب که ما را وادار به عکس العمل می کند ، ضرب قوی نامیده می شود . اگر عاملی به نام ضرب قوی وجود دارد که شنونده را وادار می کند دست را به هم بکوبد ، در مقابل آن عامل دیگری به نام ضرب ضعیف باید وجود داشته باشد تا ضرب قوی بتواند شخصیت پیدا کند . به این ترتیب فاصله زمانهایی که شنونده دست مزند از ضرب های قوی و ضعیف شکل می گیرد و این فاصله ها باید با هم برابر باشند تا نظم و ترتیب برقرار شود . و بالاخره به این نتیجه میرسیم که دست زدن روی ضرب قوی ، پیشرفت موسیقی را به زمانهای مساوی تقسیم می کند.
فاصله بین دو ضرب قوی ( دوبار دست زدن ) در اصطلاح موسیقی میــــزان نامیده می شود .​
 
  • تشکر
واکنش‌ها: saeed1364 و *OGHYANUS*
13/11/09
30
10
0
31
مشهد
www.hamnafas.ir

فاصله بین دو ضرب قوی ( دوبار دست زدن ) در اصطلاح موسیقی میــــزان نامیده می شود .​
خیلی متشکرم و اینکه اینجا یه مقداری گنگ توضیح داده شده.چون وقتی ما نا خود آگاه کف میزنیم معمولا روی هر ضرب کف میزنیم.ولی اینجا طوری بیان شد که انگار روی هر ضرب اول از هر میزان کف میزنیم.
 
تنها یک نکته

موسیقی از دو عنصر اصلی ریتم و ملودی تشکیل شده است . ریتم به معنی نظم و ترتیب و تکرار و توالی است و نه تنها در موسیقی عنصر اصلی ( حتی مهم تر از ملودی ) است بلکه در کل نظام هستی مهم ترین پایه است .
در بعضی از انواع موسیقی مثل ردیف موسیقی ایران ، ریتم آزاد است و این به آن مفهوم نیست که ریتم وجود ندارد .
وقتی که یک قطعه موسیقی در محفلی پخش می شود ، اگر از حاضران خواسته شود با موسیقی دست بزنند ، این افراد بدون اینکه اطلاعی از ریتم داشته باشند همزمان با هم دست می زنند ، به این لحظه ها ضرب می گوییم . پس نتیجه می گیریم که ریتم باعث ایجاد عاملی به نام ضرب می شود . این نوع ضرب که ما را وادار به عکس العمل می کند ، ضرب قوی نامیده می شود . اگر عاملی به نام ضرب قوی وجود دارد که شنونده را وادار می کند دست را به هم بکوبد ، در مقابل آن عامل دیگری به نام ضرب ضعیف باید وجود داشته باشد تا ضرب قوی بتواند شخصیت پیدا کند . به این ترتیب فاصله زمانهایی که شنونده دست مزند از ضرب های قوی و ضعیف شکل می گیرد و این فاصله ها باید با هم برابر باشند تا نظم و ترتیب برقرار شود . و بالاخره به این نتیجه میرسیم که دست زدن روی ضرب قوی ، پیشرفت موسیقی را به زمانهای مساوی تقسیم می کند.
فاصله بین دو ضرب قوی ( دوبار دست زدن ) در اصطلاح موسیقی میــــزان نامیده می شود .​
با سلام خدمت دوست عزیز و هنرمندم
یک انکته به نظرم رسید که در مطلبتون نبود خواستم جسارتا در موردش صحبت کنم و از نظر شما و دیگر دوستان هم مطلع بشم.

اشاره فرمودید که موسیقی از دو عنصر ریتم و ملودی(نت یا فرکانس) تشکیل شده.اما به سومین عنصر که نقش بسیار مهمی در شکل گیری یک قطعه موسیقیائی داره یعنی(تمپو) اشاره نفرمودید.
در تعاریف کتابها و جزوات اساتید داخلی و خارجی امده که: سرعت ریتم را تمپو گویند.بنابراین عنصر ریتم و تمپو از هم جدا هستند و دارای شخصیت متفاوت.
بنابراین در کنار دو عنصری شما اشاره فرمودید (ریتم و ملودی) جای عنصر سوم یعنی تمپو خالیست.
با تشکر و عذر خواهی مجدد
 
با سلام خدمت دوستان
دوست عزیزمون سیاوش درست میگه.
( چون ما تو خدمت اگر سرعت گامامون از ضرب عقب یا جلو میرفت (رو ضرب نمیزدیم) تنبیه میشدیم.)
بخاطر همین یاد گرفتم که هر وقت میخوام یک ریتم بزنم اونو با تمپوش درست کنم و فقط تو فکر زدن ریتم نباشم.چون اگر بخوای روی یه تمپو خاص (مثلا در fl) چندتا ریتم بچینی اون وقت که تو یه مشکل بزرگ گیر میفتی.
 
30/1/11
6
0
0
ایران
باسلام
من فکر میکنم تمپو ازمتعلقات ریتم وخودش به تنهایی یه عنصر باشه در واقع (ریتم وملودی)تمپو رو هم شامل میشه
با سپاس
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

majid_sz

عضو سایت
دوستان عناصر اصلی موسیقی ملودی، هارمونی و ریتم هست.
هارمونی از قلم افتاده بود.
البته تمپو هم عنصری فرعی محسوب میشه!
 

Harmony

هنرمند
عضو سایت
2/9/10
684
620
93
35
اراک
البته اگر به معنای عام بخواهیم بگیم ویژگیهایی که باعث میشه تفاوت و تمایز بین دو قطعه وجود داشته باشه همون چهار آیتمی هست که در کتابهای تئوری زیاد خوندیم که عبارتند از:
1- کشش و امتداد (دیرند)
2- زیر وبمی (نواک)
3- شدت
4- رنگ صدا.
در مورد تمپو هم جناب به نژاد جان کلام رو فرمودن.به این ترتیب تمپو یکی از اجزاء ریتم هست نه یک مورد مستقل و جدا.
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

AliRezA Nasehi

کاربر با تجربه
عضو سایت
6/1/12
1,080
1,871
113
30
تهران
alireza-nasehi.com
موسیقی از دو عنصر اصلی ریتم و ملودی تشکیل شده است . ریتم به معنی نظم و ترتیب و تکرار و توالی است و نه تنها در موسیقی عنصر اصلی ( حتی مهم تر از ملودی ) است بلکه در کل نظام هستی مهم ترین پایه است .
در بعضی از انواع موسیقی مثل ردیف موسیقی ایران ، ریتم آزاد است و این به آن مفهوم نیست که ریتم وجود ندارد .
وقتی که یک قطعه موسیقی در محفلی پخش می شود ، اگر از حاضران خواسته شود با موسیقی دست بزنند ، این افراد بدون اینکه اطلاعی از ریتم داشته باشند همزمان با هم دست می زنند ، به این لحظه ها ضرب می گوییم . پس نتیجه می گیریم که ریتم باعث ایجاد عاملی به نام ضرب می شود . این نوع ضرب که ما را وادار به عکس العمل می کند ، ضرب قوی نامیده می شود . اگر عاملی به نام ضرب قوی وجود دارد که شنونده را وادار می کند دست را به هم بکوبد ، در مقابل آن عامل دیگری به نام ضرب ضعیف باید وجود داشته باشد تا ضرب قوی بتواند شخصیت پیدا کند . به این ترتیب فاصله زمانهایی که شنونده دست مزند از ضرب های قوی و ضعیف شکل می گیرد و این فاصله ها باید با هم برابر باشند تا نظم و ترتیب برقرار شود . و بالاخره به این نتیجه میرسیم که دست زدن روی ضرب قوی ، پیشرفت موسیقی را به زمانهای مساوی تقسیم می کند.
فاصله بین دو ضرب قوی ( دوبار دست زدن ) در اصطلاح موسیقی میــــزان نامیده می شود .​
درود بر شما.
فکر می کنم وقتی یک مطلبی عینا کپی می شه منبع هم باید ذکر شه.
تئوری موسیقی، محسن الهامیان، موسسه فرهنگی - هنری ماهور. صفحه 11 و 12.
موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
واکنش‌ها: omid_p