حالا فکر من به این سمت رفته که پس چرا سمپل ریتها روز به روز بالا میره؟
ببينيد استفاده از سمپل ريت بالا بد نيست اتفاقا خيلي هم خوبه ... اما چند مورد هستش :
اول اينكه حجم كاري رو كه با 24 بيت و 48 ركورد شده اگه 1 مگابايت باشه در 24 بيت و 96 كيلوهرتز به2 برابر فضا نياز داره. ( هر چي سمپل ريت بالاتر بره حجم كار و دوبرابر ميشه و ين يعني نياز به فضاي خالي زياد در هاردتون )
ثانيا اينكه استفاده از سمپل ريت بالا مستلزم اين هستش كه شما سخت افزارهاي كانورتور خوبي داشته باشين
آقاي استيو واي هميشه ميگن كه با 24 بيت و 96 كيلوهرتز و يا 192 كار ميكنن ولي با توجه با اينكه ايشو ن در امريكا كار انجام ميدن ميشه حدس زد كه از چه كانورتورهاي عظيمي براي تبديل پروژه ها استفاده ميكنن.
اما براي دوستان امكان خريد يه سخت افزار كانورتور كه دست كم برند خوب اون ممكنه بالاي 2 ميليون قيمت داشته باشه واقعا سخته.!!
به همين دليل بهتره 24 بيت و 48 استفاده بشه كه هم فضاي كمتري رو در هارد اشغال ميكنه و هم اينكه در هنگام كانورت افت كمتري خواهد داشت.( البته خيلي خلاصه گفتم چون واقعا اين بحث خيلي پيچيده ست )
سعي ميكنم در اولين فرصت در يه تاپيك مجزا در اين مورد مطلب بنويسم.
ودیگه اینکه توی یک پروژه معمولن سمپل ریت رو چقدر انتخاب کنیم و همینطور سمپل ریت ساز ها و وکال رو و در انتها سمپل ریت برای اکسپورت.
24 بيت و 48 متداول تره و در فرومهاي خارجي هم اگه سرچ كنيد همگي متفقا اين نظر رو دارن.
این که ایا همه اونها باید با هم یکی باشند؟مثلا اگه پروژه 44.1 باشه میشه سمپل ریت وکال 96 باشه؟
بايد سمپل ريتشون يكي باشه.
شما اگه بخواين روي پروژه ايي كه 44100 هستش وكال 96 بگيريد دچار مشكل ميشيد.
البته برنامه هايي مثل سونار كه من خودم يك بار تست كردم در بخش ستينگ اون ميشد فقط سمپل ريت تركي رو كه ميخواين ركورد كنيد رو تغيير بدين.
به اين ترتيب كه مثلا يه كل موسيقي شما در يه ترك هستش موقع ركورد وكال در ستينگ اون وارد ميكنيد سمپل ريت براي ركورد 24 بيت و 96 و فقط اون خط وكالي رو كه ميخواين بگيريد با اين سمپل ريت ركورد ميشه..
اما خيلي توصيه نميكنم و عمومي نيستش.