1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

تشریح مراحل ساختن موسیقی فیلم The Dark Tower توسط خود آهنگساز

شروع موضوع توسط Farhood ‏8/8/17 در انجمن موسیقی متن ( OST )

تاپیک تشریح مراحل ساختن موسیقی فیلم The Dark Tower توسط خود آهنگساز تالار موسیقی متن ( OST ) در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    تشریح مراحل ساختن موسیقی فیلم The Dark Tower توسط خود آهنگساز-The-Dark-Tower-Box-Office.jpg
    فیلم The Dark Tower هفته ی پیش اکران شد. آهنگساز این فیلم Tom Holkenborg (یا همون Junkie XL) بوده که در ارتباط با مراحل ساختن موسیقی اون 4 ویدئوی آموزشی تهیه کرده که دیروز آخرین (چهارمین) ویدئوی اون رو در یوتیوب قرار داد. من هم بلافاصله تصمیم گرفتم که ویدئوها رو با دوستان علاقمند به موسیقی فیلم شر کنم.

    تشریح مراحل ساختن موسیقی فیلم The Dark Tower توسط خود آهنگساز-29-jpg.jpg

    این آهنگساز از معدود آهنگسازان فیلم هست که از هر منبع صوتی (ارکستر زنده، سمپل لایبرری، سینتی سایزر سخت افزاری، سینتی سایزر نرم افزاری، ساند افکت و ساند دیزاین) برای موزیکش استفاده میکنه! تمام مراحل فنی و میکس رو هم خودش در استودیو Time خودش انجام میده. در اول این 4 ویدئو، موسیقی مورد نظر رو مستقیماً از روی DAW (کیوبیس) بطور کامل پخش میکنه، بعد بخوبی توضیح میده که چطور در کیوبیس همه ی trackها رو کار کرده، کلیپ های صوتی رو پراسس کرده و در انتها فایلهای ریکورد شده ی Live اونها رو میکس کرده. مورد جالبی که در این ویدئوها هست اینه که موقع پخش موسیقیِ کامل از DAW، اسکور اونها رو هم در سمت راست تصویر به ما نشون میده!

    (قبلاً ویدئوهای دیگه ای در ارتباط با فیلم دیگه ای که این آهنگساز براش موسیقی ساخته بود رو در این سایت قرار داده بودیم که با این لینک میتونید ببینید)

    Holkenborg از آنجایی که در اصل هلندی هست، زبان انگلیسی رو خیلی واضح و شمرده صحبت میکنه و فهمیدن توضیحاتش در ویدئوها برای همه راحته.

    این آهنگساز با کیوبیس بقدری راحت کار میکنه که حتی دوستان کیوبیس کار هم میتونند از طرز کارش چیزهایی رو یاد بگیرند. در ضمن نه با مَک، بلکه با ویندوز 7 هم کار میکنه! همونطور که خواهید دید از پلاگینهایی هم استفاده میکنه که همه ی ما هم اونها رو داریم! (از پلاگین ریورب ارزون 50 دلاری Valhallaroom هم استفاده کرده!)

    ویدئوی اول
    ویدئوی دوم
    ویدئوی سوم
    ویدئوی چهارم

    دوستان اگر مایل به دانود این 4 ویدئو هستید، میتونید از طریق این دو لینک زیر دانلود کنید:

    THE DARK TOWER 1
    THE DARK TOWER 2
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
    • مفید مفید x 4
    • موافقم موافقم x 1
    • آموزنده آموزنده x 1
  2. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    380
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +564 / 9 / -1
    نرم افزار:
    ableton
    قبل تر هم دیده بودم که آهنگساز ها پروسه کار رو توضیح بدند یا به صورت اجمالی بگن که برای ساخت موسیقی یک فیلم، بازی یا حتی یک سینگل ترک خودشون، چه کردند؛ ولی تا به حال ندیده بودم آهنگسازی انقدر کامل و جامع بیاد در مورد کارش توضیح بده. واقعا کارش درسته.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  3. dj unk

    dj unk هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    214
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +271 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    سلام . فرهود خان یه سوالی پیش اومده برام . اینه که توی صحبت هاش چندباری شنیدم که میگفت همه ی این قطعات سر اخر به صورت زنده قسمت ساز های ارکسترالش رکورد شدن . ولی قبلش کارو با همین لایبرری ها میسازه . چقدر طول میکشه پروسه ی تولید یه قطعه هایی با این حجم به نظرتون با این روند کاری ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    این چیزیه که اصلاً نمیشه براش محدوده ی تایمی خاصی تعریف کرد.
    زمانِ صرف شده برای هر پروژه ی موسیقیِ فیلم تابع فاکتورهای زیر میتونه باشه:

    1- مجموع تایم های کلّ قطعات استفاده شده برای فیلم مورد نظر
    2- شلوغی یا خلوتی ارکستری که مینویسی
    3- سبک و ژنر موسیقی (ارکسترال یا الکترونیک)
    4- وسواس کارگردان فیلم (بعضی کارگردانها زیاد گیر میدن و موی دماغ میشن! و این باعث میشه طول بکشه)
    5- داشتن یا نداشتن Mock up
    6- مهارت در استفاده از سمپل لایبرری ها (اینکه بتونی با لایبرری ها فیگور یک ساز رو دقیقاً مثل خودش بنوازی)
    7- سرعت ذهن آهنگساز در مرحله ی خلق موسیقی در ذهن

    این مورد آخر رو شاید درست تر این بود که اول مینوشتم. با دیدن اولین تصاویر بی موسیقی در فیلم، ذهن آهنگساز شروع به دادن ایده میکنه. مدت زمانِ همین، در آهنگسازهای مختلف فرق میکنه که در شماره 7 به اون اشاره شده. بعضی آهنگسازها بلافاصله شروع میکنن به نوشتن. در حالیکه بعضی های دیگه زمان زیادی برای خلق و پرورش ایده اولیه در ذهن نیاز دارن. مثل نوشتن انشا میمونه. در امتحان های انشا در مدرسه حتماً دیدی که بعضی ها بلافاصله که کاغذ رو میگیرن، قلم رو میذارن روش و دِ بنویس! ولی بعضی های دیگه قبل از نوشتن انشا، وقت زیادی برای فکر کردن در مورد موضوع اون صرف میکنن (مثل من که همیشه آخرین نفر بودم که ورقه انشا رو تحویل میدادم!).
    امیدوارم سوالت رو درست متوجه شده باشم.
     
    • مفید مفید x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  5. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    380
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +564 / 9 / -1
    نرم افزار:
    ableton
    خیلی خوبه که کارگردان فیلم (یا بازی) اون رو بدون موسیقی تحویل آهنگساز بده؛ چندوقت پیش دوستی یک عزیز فیلمسازی رو معرفی کرد که فیلم کوتاهی ساخته، و ایشون از من خواستند که چهارتا ساندترک براشون بسازم، ولی خب فیلم رو که به من دادن روی صحنه هاییش موسیقی داشت؛ این به نظرم باعث کشته شدن خلاقیت آهنگساز میشه، و مهم ترین ابزار یک آهنگساز همون خلاقیته...
     
  6. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    فیلمی که موسیقی داشته رو برای چی خواسته براش موسیقی بسازی مجدداً؟!:rolleyes-34:
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • خنده دار خنده دار x 1
  7. taghian

    taghian هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/9/10
    ارسال ها:
    174
    شغل :
    تنظیم کننده - دانشجو
    امتیازات:
    +82 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    ممنون واقعا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    380
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +564 / 9 / -1
    نرم افزار:
    ableton
    چون خود کارگردان یه تعداد ترک انتخاب کرده بود که مشمول کپی رایت میشدن و میخواست به جشنواره های خارجی بفرسته کارش رو، و به همین خاطر خواسته بودن که آهنگساز بهشون معرفی بشه.
     
  9. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    بعضاً آدم یه چیزهایی میشنوه یا میبینه که 5=2+2 پیش اون بمراتب منطقی تر به نظر میرسه!
    شرمنده از اینکه بدون سانسور باید بگم ایشون فیلمساز نیستند! حتی یک فیلمساز آماتور هم براش بدیهیه که به آهنگساز باید نسخه ی بدون موسیقی تحویل بده. آهنگساز باید یک فیلم ناقص تحویل بگیره نه کامل. آهنگساز تماشاگر یک فیلم کامل نیست، خودش قراره فیلم رو کامل کنه که الآن ناقصه. بنابر این اگر قبلاً موسیقی انتخابی روی فیلم بوده و الآن تصمیم گرفته که به هر دلیلی تغییر بده، هیچ دلیلی نداره که همون نسخه ی با موسیقی رو به آهنگساز بده! حتی اگر فیلمساز ایده ی خاصی روی شکل و بافت قطعات موسیقی انتخابیِ خودش داشته باشه، آهنگساز رو باید ریفر بکنه به شنیدن موسیقی هایی از اون نوع، و یا دیدن یک فیلمی با همون ایده ی موزیکال مورد نظر.

    نوع و شکل ارتباط و همکاری بین کارگردان و آهنگساز تعیین کننده ی 80 درصد موفقیت پروژه موسیقی فیلم هست. از همین نوع برخوردها براحتی میشه پی برد که طرف اصلاً اینکاره هست یا نه! فیلمسازهایی با این حرکات و برخورد، در طی پروسه ی ساخت موسیقی هم همینطور برخورد میکنند و در انتها نه آهنگساز میتونه کار خودشو درست انجام بده و نه فیلم صاحب موسیقی درستی میشه. در انتها هم کاسه کوسه ها سر آهنگساز میشکنه و شما میشی یه آهنگساز بد. اگر یک فیلمساز احیاناً نسخه ی با موسیقی تحویل من بده برای ساختن موسیقی، هیچ بحثی با اون نمیکنم. فقط یک کلمه بهش میگم: "خداحافظ"!!

    یک دوست فیلمساز دارم که یکبار حرف جالبی در مورد خودشون (فیلمسازهای ایرانی) زد. گفت: "حرفه ی کارگردانی در ایران در بین تمام مشاغل هنری تنها حرفه ای هست که نیاز به تخصص نداره!" من دوستان فیلمساز زیادی در ایران دارم. این چیزی که دوستم گفته واقعاً صحت داره. در جامعه سینمای ایران، 99 درصد کارگردانها (مخصوصاً تازه کارها) فاقد توانایی مدیرت هنری فیلم هستند. اصولاً از خیلی مقوله ها بی اطلاع هستند حتی خود پروسه ی فیلمسازی! مخصوصاً در مورد موسیقی، که کاملاً با اون غریبه هستند. ولی در حین صحبت با آهنگساز به ظاهر هم که شده سعی میکنند کم نیارند! اینها بعد از اتمام کار آهنگسازی و کامل شدن فیلم، معمولاً نسخه رو میبرند پیش یک دوست موزیسین و از اون نظرخواهی میکنند! (چون خودشون فاقد قدرت تشخیص و تحلیل در مورد موسیقی هستند). معمولاً هم اون دوست موزیسین، با گرفتن کلّی ایراد بنی اسرائیلی زیرآب شما که آهنگساز فیلم بودید رو میزنه! (رفتار معمول بین همکاران در جامعه کاری ایرانی) بالاخره جناب کارگردان بخاطر نجات پیدا کردن از این سردرگمیِ موزیکال که خودش بانی اون بوده، فیلم رو میبره پیش یک آهنگساز دیگه که "اسم" داره تا مجدداً براش موسیقی بسازه! برای همین توصیه من اینه که "به هیچ وجه قبل از بستن قرارداد، کار رو شروع نکنید".

    تجربیات از این دست در ایران زیاد دارم که نمیشه همه رو اینجا آورد. حتی مورد بوده که بخاطر همین نوع برخوردهای کارگردان، دوستی چند ساله ما به هم خورد و من دیگه هیچوقت ندیدمش!
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • آموزنده آموزنده x 1
    • مفید مفید x 1
  10. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    380
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +564 / 9 / -1
    نرم افزار:
    ableton
    دقیقا. شاید دلیلش این باشه که هنوز کار حرفه ای در ایران اونطور که باید و شاید جا نیفتاده متاسفانه.

    دقیقا، و برای این که بتونم بهتر در مورد فیلم و آهنگسازی تصمیم گیری کنم با صدای خفه شده فیلم رو دیدم

    حقیقتش قراردادی در کار نبود، همه چیز از یک توییت من شروع شد که گفتم یک فیلم کوتاه رو برای تجربه کارش رو انجام میدم و پولی هم از فیلم ساز نمیگیرم. با کارگردان صحبت هایی شد و ایشون به من Deadline دادن. من هم به قول خودم عمل کردم و سر ددلاینی که تعیین شده بود براشون فایل MP3 فرستادم که بررسی کنن (خواسته خودش بود که روی تلگرام MP3 بفرستم) و هنوز خبری بهم ندادن. شاید همون «خداحافظ» اول، باعث میشد الان کمتر حرص بخورم :D

    متاسفانه این رفتارهای غیرحرفه ای هم رشدشون نمایی شده ...
     
  11. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    حالا حرص خوردن زیاد مهم نیست از نظر من. مهم اینه که طرف براش اینطور جا میافته که اولاً براحتی و بدون پرداخت هزینه ای میشه صاحب یک محصول تخصصی شد! دوماً چون چیزی پرداخت نکرده، ارزش کار موسیقی شما در نظرش سقوط میکنه! اصولاً از دید اونها هر محصول ارزشمندی بهای بالایی هم داره، و برعکس. اگر دستمزد میگرفتی بخاطر مسئله کپی رایت در فستیوال خارجی طرف مجبور بود که بهای اونو بپردازه.
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,539
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +420 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    سلام farhood عزیز
    ممنونم بایت ارسال ویدیوها واقعا عالی بودن ولی حیف که تسلط به زبان انگلیسی نداشتم که بیشتر متوجه این ویدیو آموزشی بشم
    اما برام چند سوال پیش اومد
    1_score رو اول نوشته بعد اهنگ اصلی رو با daw ساخته یا نه برعکسش اول کل پروژه تکمیل کرده بعد رفته سراغ score نویسی؟
    2_سوال دومم مربوط به سوال اول میشه که ایا اگه score رو از نرم افزار های نت نویسی خروجی گرفته بعد وارد daw کرده یا نه با میدی کنترل همه trackهارو دوباره طبقscore نوشته شده record کرده?
    3_چرا با اون همه تجهیزات و قطعا نوازنده های خوبی هم تو کشورشون دارن اما از vstاستفاده کرده بود؟
    4_خیلی ها میگن میکس حرفه ای فقط ملزوم به داشتن سخت افزار هست اما ایشون چرا با نرم افزار میکس میکرد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. MJR

    MJR عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/4/12
    ارسال ها:
    60
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +32 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    این junkie xl فکنم تو عمرش هر نوع سبکی ساخته، electro, break beat, tech house اولین بار اهنگ ترنس UR ش رو شنیدم که تقریبا همه ترنس بازا این anthem رو شنیدن. فکنم فقط مونده بود موسیقی متن فیلم بسازه که کارنامه شو تکمیل کنه.
     
  14. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    خوشحالم که به دردت خورده arei
    1- بطور اخص این آهنگساز رو نمیدونم روند کارش چه شکلیه. آهنگسازها در روند کارشون تفاوتهایی دارن ولی در سطح حرفه ای معمول بر اینه:
    در دوران قبل از تجهیزات دیجیتال، آهنگساز فیلم بعد از دیدن فیلم، ایده هایی از ملودی و هارمونی رو که در ذهن داشت رو با پیانو امتحان میکرد و وقتی به یک قطعیت نسبی میرسید شروع میکرد کم کم به نوشتن اسکور. و البته در میانه ی کار هم باز هم سراغ پیانو میرفت تا خطوط هارمونی رو امتحان کنه که ببینه آیا چیزهایی که مینویسه خوب صدا خواهد داد یا نه. ولی در دوران دیجیتال که شامل الآن میشه این پروسه کمی فرق کرده. الآن آهنگساز بعد از دیدن فیلم همون ایده های اولیه و خام رو باز هم اول روی پیانو امتحان میکنه، بعد ایده های ارکستری خودش رو هم کم کم روی DAW پیاده میکنه (با کمک سمپل لایبرری ها). اخیراً با پیشرفت سمپل لایبرری ها همین مرحله رو خیلی دقیق (مثل کار نهایی) روی DAW کار میکنند تا بعنوان یک نمونه ی نزدیک به اصل، به کارگردان فیلم نشون بدند (که اینو Mock Up بهش میگیم). بعد از دیده و شنیده شدن Mock Up توسط کارگردان، آهنگساز تغییرات احتمالی رو انجام میده و تازه نوشتن اسکور شروع میشه! اینها معمولاً خودشون هم نمینویسن، نت نویس(هایی) دارند که برای همین کار ازشون پول میگیرن تا تک تک لاین های نواخته شده در DAW رو روی کاغذ پیاده کنند (با این روش در وقت هم صرفه جویی میشه). این افراد معمولاً از DAW خروجی نُت نمیگیرن. چون اولاً شیتهایی که DAW ها ارئه میکنن به هیچ وجه قابل اعتماد و قابل استفاده نیست. دوماً این نُت نویس ها از آنجایی که کارشون همینه، خیلی به سرعت و براحتی نُت های Trackها رو در میارن و در یک نرم افزار دیگه خودشون دستی مینویسن و در آخر هم پرینت روی کاغذ.

    2- فکر میکنم جواب اینو توی شماره 1 نوشتم

    3- خب VST رو همونطور که گفتم برای Mock Up استفاده کرده. بعد از نوشته شدن اسکور همه رو بُرده توی استودیو با ارکستر زنده ریکورد کرده. بعضاً البته پیش میاد که به دلایلی بعضی از سازها رو همون VST شو استفاده میکنن (مثلاً بعضی کوبه ای ها). حتی بعضاً کارگردان که برای بازبینی اولیه ی Mock Up میاد، پیش اومده که بعضی جاها رو خیلی خوشش اومده و توصیه کرده که همین صدا رو میخواد و لازم نیست که تو استودیو زنده شو بگیرن! Alexandre Desplat تو یه مصاحبه میگفت: بعضاً پیش اومده که اون رنگ صدای زهی رو که در استودیو گرفتم زیاد اونی که میخواستم درنیومده و همونو با سمپل لایبرری نواختم و ترکیب کردم با اون و استفاده کردم برای ساند ترک.

    4- عزیزم این یک نمونه استدلال بر این که: حرف دیگران رو نباید گوش کنی! شما چرا استناد میکنی به حرف علی و تقی و نقی؟!! مردم حرف زیاد میزنن! حالا این Holkenborg که یه آهنگسازه، میکسمن ها و مهندسین صوتی صاحب نام فراوانی از این پلاگینها استفاده میکنن! چرا نکنن؟ اصلاً اینها رو ولشون کن. چرا برای رسیدن به جواب خودت امتحان نمیکنی؟ به گوشهای خودت اعتماد نداری یا به تخصص خودت؟ من عذرخواهی میکنم که این شکلی سوال میکنم. آخه فقط شما نیستی، دهن بینی جای تخصص رو گرفته! میره مثلاً دوتا مقاله بی نام و نشان از اینترنت میخونه دوتا هم یوتیوب میبینه بعد میگه: نرم افزار بد است، سخت افزار خوب است!! اگه خودت صاحب تجربه و تخصص باشی همه اینها رو میزنی کنار و خودت راه رو برای خودت باز میکنی. این تبلیغ ماجولهای سخت افزاری رو کمپانی های سازنده ی ماجولهای سخت افزاری شایع کردند که بتونند یه چند صباحی بیشتر پول دربیارند. حالا اون افرادی هم که در موردشون گفتم شدند شایعه پراکَن. "شایعه رو دانا میسازه، نادان پخش میکنه و عامّه تسلیم اون میشن".
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • موافقم موافقم x 1
    • مفید مفید x 1
  15. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,539
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +420 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    جنابfarhoodعزیز خیلی ممنون بابت جواب هایی که دادین دقیقا ذهنم از کنجکاوی برگشت به سر جای خودش.
    در جواب سوال ۴ باید بگم که این سوال رو شما قبلا در قالب یه پست دیگه جواب دادین (ابزار برای کار یا کار برای ابزار)
    از اون موقع که اون پست رو گذاشتین من دیدگاهم عوض شد
    سوال ۴ بیشتر واسه این بود که اگر کسی اون تاپیک رو نخونده بود بیشتر متوجه موضوع بشه
    البته نمیدوم واقعا بحثی که واسه سوال ۴ کردیم به اون پست (کار برای ابزاریا ابزار برای کار)مربوط میشد یا نه .
    اما پیشنهاد میدم بقیه اون پست رو حتما بخونن.
    و این که جناب فرهود تو این انجمن شما از همه بیشتر تو این زمینه فعال هستین و سبک موسیقی شما هم تو همین حال و هوا هست
    امکان داره شما هم یه ویدیو مثل اقای تام از کارای خودتون برای ما به اشتراک بزارین؟
    ابزار برای کار، یا کار برای ابزار
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    arei عزیزی ممنونم
    من متاسفانه نمیتونم این کار رو بکنم arei عزیز. اول اینکه من آهنگساز حرفه ای نیستم مثل اونها! درسته من کار موسیقی فیلم زیاد داشتم ولی بعنوان حرفه اصلی، کار من آهنگسازی نبوده هیچوقت. افرادی مثل Tom Holkenborg و امثال اینها کلاً حرفه شون اینه و همین چنلی که در یوتیوب میزنن و مدام ویدئو میسازن و قرار میدن، در جهت همون حرفه شون هست و انجام همین هم کار کمی نیست. اینها تصویربردار و ادیتور فیلم استخدام میکنن که همین ویدئوها رو براشون بسازن. خودش هم برای این کار وقت میذاره چون در همون جهت حرفه ی خودش از ویدئوهاش بهره برداری میکنه.

    حرفه ی من هیچوقت موسیقی نبوده! از کارهایی که انجام دادم شاید 20 درصدشون در ازای پول و دستمزد بوده! معمولاً یا برای خودم موسیقی کار میکنم، یا رایگان! زمانی هم کار رایگان انجام میدم که از خود فیلم خوشم اومده باشه و با پروژه حال کرده باشم. همین هم اگه کارگردان زیاد موی دماغ بشه، کار رو کنسل میکنم! شغل و درآمد من از چیز دیگریه، بنابر این هیچوقت لزومی ندیدم که دنبال کار موسیقی فیلم بدوم!

    حرفه ای شدن در آهنگسازی یه نکات منفی ای داره که از دور دیده نمیشن (حداقل شاید برای من منفی باشن). بعضاً آنچنان باید 24 ساعته وقت بذاری که از خواب و زندگیت هم محروم بشی. بقول هانس زیمر، "زمان و مکان و ساعت و تاریخ و شهر و کشور همه چی برات بی معنی میشه، چون عملاً داخل فضای یک حرفه ی بیرحم که شوخی بردار نیست زندگی میکنی نه داخل یک مکان و زمان". در این نوع زندگی (بهتره اسمشو بذاریم زندگی، نه شغل!) 8 ساعت کار، 8 ساعت خواب و 8 ساعت وقت آزاد، کاملآً بی معنیه و جزو رویاهاست! تنها چیزی که به آهنگسازان حرفه ای امید زندگی میده فقط "پول" هست! پولی که برای خرج کردنش نه وقتی دارن و نه جایی!

    حالا اون یه گوشه از معایب حرفه ای بودن بود. نقطه منفی دیگه ی حرفه ای بودن در این کار عدم آزادی عمل هست. من شدیداً دوستدار آزادی عمل در ساختن موسیقی هستم در حالیکه یک آهنگساز حرفه ای شاید 20 درصد آزادی عمل داشته باشه، 80 درصد مجبوراً باید "تابع" باشه. کاریش هم نمیشه کرد. اگه این درصد تابعیت رو کم کنه، شغلش رو از دست میده. معاش کردن با آهنگسازی مجبورت میکنه که اون کاری رو که دل خودت میخواد رو بذاری کنار و تابع دل دیگری بشی، و این کاریه که برای من سخته! من نمیتونم این کارو بکنم، چون خود موسیقی رو دوست دارم، نه پولی که ازش در میاد. در وادی موسیقی آدم یا باید عاشق "کار" باشه، یا عاشق "پول". هر دو با هم نمیشه! آدم نمیتونه چیزی که خیلی دوست داره رو ابزار معاش قرار بده. یا حداقل من نمیتونم.
     
    • موافقم موافقم x 2
    • دوستانه دوستانه x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • مفید مفید x 1