ترفند های پرکار برای مبتدی ها و حرفه ای ها

شروع موضوع توسط bplus ‏13/5/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک ترفند های پرکار برای مبتدی ها و حرفه ای ها تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    یک سری توضیحات درباره ی نحوه کار کردن بعضی از ابزار ها و ترفند هایی که در این 1.5 سال کسب کردم رو میخوام برای علاقمند ها بگم.

    1) Publish Song
    هنگامی که میخواهید آهنگتان را با پسوند ریزن در اختیار عموم بزارید این گزینه باعث جلو گیری از سو استفاده میشه به طوری که مراجعه کننده نمیتواند آهنگتان را کپی یا ویرایش کند.

    2)Song Self Contain Setting
    هنگامی که شما از دستگاهایی خارج از ساند بنک استاندارد ریزن استفاده کنید یا فایل های ویو رو در آهنگتان به کار بردید آهنگ شما هنگام ذخیره با فایل های گفته شده سیو نمیشوند در نتیجه هنگام جابجایی مکان فایل های نام برده یا اینکه خود فایل داکیومنت رو به تنهایی در کامپیوتر دیگر اجرا کنید دچار مشکال میشوید زیرا آهنگ شما ناقص میشود. برای جلوگیری از این کار شما دست به دامن این گزینه میشوید و با استفاده از اون میتوانید تمام فایل های مورد استفاده رو بصورت تیک انتخاب کرده و درون فایل داکیومنت ذخیره کنید. نکته قابل توجه این است که فایل شما به اندازه حجم سمپل اضافه تر میشود.

    3)Detach Sequencer Wndow
    به شما اجازه میدهد که قسمت ارنج خودتون رو بتونید فول اسکرین کنید و با استفاده از همین گزینه دوباره به حالت استاندارد بر میگردید.

    4)هنگامی که سی پی وی کامپیوتر شما دچار گرفتگی شدید مشود تا جایی که دیگر نمیتوانید کار کنید با استفاده از طرفند زیر کامپیوتر خود را از حالت انفجار به خونسرد تبدیل کنید.
    به Preferences به Audio رفته. در قست Buffer درجه آن را کم کنید. هر چه کم کنید سرعت پی سی زیاد تر و کیفیت آهنگ کمتر میشود (فقط در حالت اجرا با نرم افزار و پس از اکسپورت کیفیت آهنگ خوب میشود)

    5)Keyboard Control Edit Mode
    با استفاده از این گزینه میتوانید با کیبورد خود کار میکسر را انجام دهید. کارهایی مانند موت . سولو . استاپ و پلی . پیچ. افکت دادن یا قطع افکت و....
    کافیست این گزینه رو بزنید و کلید ها تون رو تعریف کنید و میکس حسابی کنید.


    صحبت ها اینجا تموم نمیشه حالا حالا هست. بعدا میام. شما هم مقاله دارید یا سوال دارید رو چشمم.
     
  2. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    خوشحالم که پستم در مدت یک روز 61 بازدید رو داشت و خوشحالم که نوشته ها سودمند بودن. بریم سر مبحث بعدی.​
    Dr:Rex​
    خب این دستگاه یک دستگاه فوق العاده است. این دستگاه برای پخش لوپ از پسوند ار اکس 2 هست ولی شما میتوانید بیشتر از یک لوپ از اون کار بکشید.
    *شما میتوانین به صورت تکه تکه و جدا جدا برای خودتون و به سلیقه خودتون ملودی خواصی بسازید.
    *یا با سرعت جوری ملودی ها رو قرار بدید که تمپو خود لوپ ساخته شده بیشتر از لوپ استاندارد بشه یا برعکس.
    *یا میتونین اگه میخواستید صدای دیگری را تجربه کنید از طریق درجات فرکانس صدایی یا درجات امپ میتونین همون لوپ را بصورت بیس استفاده کنین.
    *میتونین ازیک درام لوپ درام دیگری رو بسازین. وقتی شما سعی دارید برای آهنگ خود از ریدرام ماشین استفاده کنید و صدا ها غیر طبیعی به نظر میرسند میتونید یک درام لوپ درست کنین و از اون به سلیقه خودتون لوپتون رو از نو بسازید که این بشما کمک میکنه صدا ها طبیعی باشند.
    *شما میتونین از ان ان - اکس تی فایل پسوندی داکتر رکس رو باز کنید و از ماتریکس پترن یا از ار پی جی - 8 استفاده کنید.
    *ما با استفاده از نرم افزار ریسایکل میتونیم هر فایلی که پسوندش ویو هست رو به ار اکس 2 تبدیل کنین.
    خب میدونم که این مطالب خیلی گنگ هستند پس اول سعی کنید که کار های گفته شده رو خودتون انجام بدید و اگر نتونستید میتونید سوال کنید تا براتون به صورت صریح بگم و حتی با عکس توضیح بدم. دوستون دارم...​
     
  3. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    سلام...

    ترفند
    Matrix Sequencer Pattern:

    خب اول بگم که این وسیله یک پترن آنالوگ 5 اکتاوه رو بما میده که می تونیم باش در هر دستگاهی که میخواهیم ازش نت ها رو در بیاریم. خب اکثر ما فقط با اون نت میسازیم در صورتی که ما میتونیم 10ها کار دیگه ازش بکشیم!
    کارهای مختلف دستگاه ماتریکس عبارت اند از تنظیمات:

    Pitch
    Phase
    Amount
    Freq
    Res
    Amp Level
    Mod Wheel
    Pitch Wheel
    Mod Env
    Filter Env
    LFO
    Amp Env
    Filter Env
    Mod Env
    Pan
    Master Volume
    &
    .
    .
    .​

    خوب کافیه این دستورالعمل رو طی کنین بعد هر چی میخواهید رو انجام بدید.​

    یک اینسترومنتال جدید (مانند سابترکتور) بسازید و در ادامه ماتریکس رو بسازید. اطمینان پیدا کنید از اینکه این دو دستگاه Gate و CV شون بهم وصل باشن.
    حالا یک کابل از اخرین خروجی ماتریکس یعنی Curve CV رو در یکی از ورودیهای سابترکتور مورد نظرتون (مثلا Pitch Wheel) وصل کنید. حالا در نمای روی دستگاه ماتریکس یک کلید 2 وضعیتی رو میبینید که یک طرف نوشته Keys و طرف دیگر نوشته شده Curve که دکمه رو به Keys هست. اون رو به Curve تغییر دهید.
    میبینید صفحه تغییر کرد. حالا میتونید تنظیمات خود رو انجام بدید. در اینجا یک مشکل براتون پیش میاد و اون اینه که این فقط در جهت مثبت تغییر میکنه و چرا نمیشه جهتش رو به سمت منفی کنیم تنظیم کنید. آیا این راه حلی داره یا نه؟
    جواب مثبت هست شما میتونید به شیوه زیر از پس مشکل بر بیاین:
    به نمای پشت دستگاه رفته. در پشت ماتریکس یک کلید دو وضعیتی دیگری رو مشاهده میکنید. یکی Unip ostar و دیگری Bip ostar . میبینید که Unip فعال هست. اون رو به Bip تغییر دهید. حالا برگردید به نمای جلوی دستگاه. ماتریکس نمایش دوباره عوض شد. حالا شما میتوانید پیچ منفی دهید.​

    نکته : در وضعیت Bip ماتریکس 3 وضعیت از نظر تغییرات داره. 1_ از مرکز به بالا که تغییرات مثبت حاصل میشه. 2_ مرکز که تغییرات 0 هست. 3_ از مرکز تا پایین که تغییرات - حاصل میشه. ( یدفعه فکردم دارم حسابان میگم...)​

    نکته بسیار مهم : برای اینکه بخواهید آهنگتون رو ارنج کنید و از این ترفند استفاده کرده بودید باید حتما پترنتون روی Automation تنظیم کنید.

    موفق باشین...​
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/5/10
  4. jivinice

    jivinice عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/1/10
    ارسال ها:
    174
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    "4)هنگامی که سی پی وی کامپیوتر شما دچار گرفتگی شدید مشود تا جایی که دیگر نمیتوانید کار کنید با استفاده از طرفند زیر کامپیوتر خود را از حالت انفجار به خونسرد تبدیل کنید.
    به Preferences به Audio رفته. در قست Buffer درجه آن را کم کنید. هر چه کم کنید سرعت پی سی زیاد تر و کیفیت آهنگ کمتر میشود (فقط در حالت اجرا با نرم افزار و پس از اکسپورت کیفیت آهنگ خوب میشود)
    "
    درود بر شما دوست عزیز و تشکر از زحمتی که کشیدید ولی فکر کنم در این قسمت اشبتاه تایپی ای رخ داده است ، زیرا با کم کردن بافر نرم افزار ، بار سی پی یو افزایش پیدا می کند و صدای خرخر نیز زیاد می شود و دیلی و یا تاخیر کم می شود و بلعکس
     
  5. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    دوست عزيز درباره بافر حق با من هست ولي من يک جاي خالي احساس کردم . اينکه کار اصلي رو Sample Rate ميکنه ولي بافر هم تاثير داره. جاييکه من مرتکب اشتباه شدم اينکه در رندر کردن اين تنظيمات در کيفيت آهنگ تاثير داره ولي نه خيلي.... خيلي ممنون از پيگيريتون...
     
  6. gennteel

    gennteel عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/10/09
    ارسال ها:
    13
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    کسی میتونه علمی و کامل توضیح بده قسمتهای Preferences/audio مثل master tune, sample rate و ... دقیقا چکار میکنن و چه تاثیری توی آهنگسازی و کیفییت کار دارن؟
     
  7. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    مستر تیون در واقع تیون کلی رو نشون میده.
    و سمپل ریت هم نرخ نمونه برداری رو مشخص میکنه. در این مورد توی سایت مفالاتی هستش.
     
  8. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    دوست عزیز این هم توضیح انگلیسیش از Help برنامه هست. فکر کنم باتوضیح استاد محبی کارتون راه افتاده باشه ولی این هم ممکنه کمکت کنه:

    Preferences - Audio

    Master Tune

    This lets you adjust the global tuning in Reason. Standard tuning is "middle A" at 440 Hz. You can adjust this by +/- 100 cents.

    Audio Card Driver

    This menu lists all the available Audio Card Drivers on your system, and lets you select which one Reason should use. Which option to select depends on the audio hardware:
    {username}-{filename} If you are using audio hardware for which there is a specific ASIO driver, you should select this.
    With an ASIO driver written specifically for the audio hardware you will get lower latency (see below), support for higher sampling frequencies (up to 96 kHz in 24 bit/32 bit float resolution), and possibly better support for additional hardware features such as multiple outputs.
    {username}-{filename} If there is no specific ASIO driver, you should select the Direct Sound driver for the audio hardware.
    This makes Reason communicate with the hardware via Direct Sound (a part of the Microsoft DirectX package). For this to be possible, you need to have DirectX installed on your computer, and there must be a Direct Sound driver for the audio hardware.
    {username}-{filename} If the audio hardware doesn't support Direct Sound (i.e. there is no Direct Sound driver for the audio hardware), select the MME driver for the audio hardware.
    This makes use of Windows Multimedia Extensions, the part of Windows that handles audio, MIDI, etc. Using MME often results in larger latency values (see below).

    Active Channels

    This displays the number of audio channels (outputs) the currently selected audio hardware supports. For a regular stereo card, this number will be "2". If your audio card has multiple outputs and a driver that supports this is selected, the "Channels" button will be available. By clicking on it, you will be able to select which channel outputs (stereo pairs) should be active. Active outputs will be indicated in the Reason Hardware Interface.

    Clock Source (ASIO Only)

    If you are using an ASIO driver for your audio hardware, you have the possibility of selecting a Clock Source. This is used for determining the source to which audio playback should synchronize its sample rate. If you have an audio card and a driver that supports it, you can choose to synchronize to external sources.

    ASIO Control Panel (ASIO Only)

    If you have selected an ASIO driver, this button brings up a control panel window specifically for that audio hardware. This may contain buffer settings, routing options, synchronization alternatives etc.

    Sample Rate

    This lets you specify the playback sample rate. The options available on this menu depends on which sample rates are supported by your audio hardware.

    Play in Background

    When this is activated, Reason will not "release its grip" on the audio hardware when another application is active.
    {username}-{filename} The advantage is that Reason will keep playing while you work in the other application.
    {username}-{filename} The disadvantage is that other audio applications may not be able to play any audio, depending on the type of driver used.

    Output Latency & Buffer Size

    The Output latency is the delay between when audio is "sent" from the program and when you actually hear it. The latency in an audio system depends on the audio hardware, its drivers and their settings.
    If the latency is large, you will notice that the sound is delayed when you play a device from a MIDI keyboard. You may also notice that reactions are delayed when adjusting controls on the device panels (for example, if you lower the volume of a device, you will not hear this immediately but after the latency time). Therefore, you want to get as low a latency value as possible.
    When you select a driver, its latency value is automatically reported and displayed in the Preferences-Audio dialog. Depending on the audio hardware and the driver, you may be able to adjust this value:
    {username}-{filename} If you are running Reason using a Direct Sound or MME driveryou can adjust the latency value by using the Buffer Size slider or the up/down arrow buttons. The highest and lowest possible values depend on the driver.
    {username}-{filename} If you are using an ASIO driver specifically written for the audio hardware, you can in most cases make settings for the hardware by clicking the Control Panel button. This opens the hardware's ASIO Device Control Panel, which may or may not contain parameters for adjusting the latency. Usually this is done by changing the number and/or size of the audio buffers - the smaller the audio buffers, the lower the latency. Please consult the documentation of your audio hardware and its ASIO drivers for details!
    OK, so why not just set the latency to the lowest possible value? The problem is that selecting too low a latency is likely to result in playback problems (clicks, pops, dropouts, etc.). There are several technical reasons for this, the main one being that with smaller buffers (lower latency), the average strain on the CPU will be higher. This also means that the more CPU-intensive your Reason song (i.e. the more devices you use), the higher the minimum latency required for avoiding playback difficulties.

    Latency Compensation

    This control should normally only be adjusted when synchronizing Reason to external MIDI Clock.
    Because of the latency problem, you might need to adjust Reason's playback in relation to the MIDI Clock sync master, so that they are in perfect time. The tempo will not differ between the two, but Reason might play ahead or behind the other application. You might need to adjust this. However, this is something you only need to do once. The setting is stored with your other preferences, so you don't need to adjust it again.
    Proceed as follows:
    1. Set up the other application so that it generates a solid click, on for example quarter or eighth notes, preferably with a special sound on the downbeat. This click can either come from an internal metronome or from a MIDI source. If you use a MIDI source, make sure you pick one that has solid MIDI timing.
    2. Set up Reason so that it plays a similar rhythm as the other application. You might for example use the Redrum drum computer for this.
    3. Start the two applications in sync.
    4. Make sure you hear both applications at approximately equal level.
    5. Open the Preferences dialog in Reason and select the Audio page.
    6. Trim the "Latency compensation" setting until the "clicks" from the both sources sound at exactly the same time.
    7. Close the Preferences dialog in Reason.
     
  9. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    درس امروز Tool Window :

    خوب این یکی از پرکاربرد ترین گزینه برنامه هست که شما می تونین از کلید تابع F8 برای فعال یا غیر فعال شدن این پنجره استفاده کنید. این پنجره دارای 3 سربرگ هست.

    1) Devices :
    احتیاج به گفتن نیست فقط دستگاه به داکیومنتمون اضافه میکنه که شما با استفاده از دابل کلیک میتونین این کار رو عملی کنین.

    2) Tools :

    مهمترین ابزارها برای میکس در دست شما قرار میگرد. به ترتیب این ابزار ها رو برایتون تعریف میکنم:

    Quantize :
    با پارامتر هایی که به ما میده میتونیم در قسمت Edit Mode نت ها رو بر چند اساس به صورت ربع پرده - نیم پرده و ... جابجا کنیم.

    (Pitch (Transpose :
    شما با کمک این گزینه میتونین تون نت هاتون رو به صورت منظم یا نا منظم جابجا کنید.

    Note Velocity :
    کار این گزینه تنظیم ضرب نت هست. شما میتونین با مقیاس هایی که بش میدین فرمان بدید که نت مورد نظر محکم زده بشه یا شل تر یا معمولی...

    Note Lengths :
    همینجور که از اسمش معلومه برای تنظیم کشش نت استفاده میشه.

    Legato Adjustments :
    این هم برای پرکردن فضا بین 2 نت بکار میره که حاصلش کشیده شدن نت قبلی تا ابتدای نت بعدی یه.

    Scale Tempo :
    ما با این گزینه قادر به کشیده شدن نت ها یا جمع شدن اونها بر اساس مقیاس بار میشیم. این گزینه برای تبدیل نت ها برای تغییر Time Signature استفاده میشه مثلا ما یه نت 8/6 رو میخواهیم تبدیل کنیم به 4/4 . با عوض کردن Time Signature نت ها به موقع به پایان یک بار نمیرسن ولی ما با این ابزار این مشکل رو برطرف میکنیم.

    Alter Note :
    این گزینه نت های ما رو تکه تکه بعضی از تکه ها حذف میشن و حتی بعضی از نت ها رو جابجا میکنه. با این که به نظر میاد گزینه بیخدی باشه (که هست) برای ساخت کوروس مناسبه.

    Automation Cleanup :
    یکسری تنظیمات برای ارنجینگ آتومیشن.

    3) Groove
    تنظیمات اولیه گروو.

    خسته نباشین....
     
  10. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    شرمنده که چند وقت بود پست جدید نداده بودم ولی حالا می خوام جبران کنم و یکی از داغ ترین ترفند های ریزن رو براتون بگم. یکی از مشکلاتی که ما آماتور ها برای میکس و مسترینگ مون داریم اینه که می گیم صداهای ریزن طبیعی نیستند... مثلا وقتی صدای درام رو میشنویم به نظرمون میاد که به آهنگ نمیاد یا وقتی آهنگ رو از روی موبایل میشنویم میبینیم که فرکانس های ریز صدا پخش میشه ولی بعضی از صدا ها نا همانگ پخش میشن با اینکه با میکسر تنظیمات صوتی رو خیلی خوب هم تنظیم کرده باشیم. یا بعضی ها میگن صدا گرفته است. این مشکلات برای عدم استفاده نکردن از Effect ها هستند. مثلا برای استفاده کردن از Clap حتما لازمه که با دستگاهایی مثل RV7000 پوشش بدیم. بحث راجع به افکت ها رو برای بعد میذارم ولی جدا از این که در صورت لزوم هر اینسترومنتالی افکت های خاص خودش رو میخواد. 2 افکت دیگه هم باید در داکیومتمون بزاریم جوری که تمامی دستگاها به اون متصل بشوند.

    1)PEQ-2 Two Band Parametric EQ:
    با استفاده از این افکت میتونیم فرکانس ها رو تنظیم کنیم و از همه مهمتر صدا ها رو تقویت کنیم.

    2)COMP-01 Compressor/Limiter
    این دستگاه میتونه صدا هایی با بسامد های بلند رو آروم کنه و صداهایی که زیر هستند رو میتونه بیاره بالا یعنی نوعی موازنه بینیشون ایجاد میکنه.

    من به شخصه یه کامبینیتور ساختم و این دو تا افکت رو به هم وصل کردم و چون از قبل تنظیمشون کردم فقط کافیه یکم پیچ ها رو بچرخونم تا صدای مناسبم رو بدست بیارم. به همین دلیل یه فایل با فرمت CMD براتون گذاشتم. دانلود کنید و بعد از استفاده Bypass کنید و تفاوت ها رو پیدا کنین
    http://files.persian-music.org/download.php?filename=12796200671.rar
     
  11. bplus

    bplus عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/7/09
    ارسال ها:
    83
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +17 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro, reason
    تصحیح میکنم: این مشکلات برای عدم استفاده از Effect ها پیش می آیند.
    ما از همون اولایی که بچه بودیم املاهام ضعیف بودن هنوز هم درست نشدن. شما به خودتون ببخشید:65:
     
بارگذاری...