ترفندهای میکس

شروع موضوع توسط bamdad1359 ‏6/1/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک ترفندهای میکس تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ترفندهای میکس - قسمت اول
    این ترفندها یک مجموعه مقاله هستند که در صورت امکان همه آنها را ترجمه می‌کنم و در اختیار دوستان قرار خواهم داد.

    ۱- از منابع صدایی «مونو» استفاده کنید
    درست است!
    بعضی از شما ممکن است با شنیدن این حرف شوکه شوید - من هم بار اول که این را شنیدم همین طور بودم. منظورم این است که «مونو» چرند است مگر نه؟ این روزها ما با صدای فراگیر ۹ کاناله یا چیزی شبیه آن سروکار داریم، مگر نه؟ سنتیسایزر شما چطور؟ مطمئنم با صدای استریوی چرخشی وسیع کامل صدای شگفتانگیزی دارد، نه؟
    در حالت «مونو» این صدا را ندارد، نه؟ احساس شما را درک میکنم، مطمئن باشید. اما گوش کنید...
    اول، از خودتان بپرسید: چه منبع صدایی، به طور طبیعی، واقعاً استریو به گوش میرسد؟ آها، به فکر فرو رفتید نه؟!
    اگر دارید فریاد میزنید: «همه منابع صوتی استریو هستند، آنها دور تا دور ما هستند!» خوب بله، ما اینگونه آنها را میشنویم، درست است. اما این احتمالاً نتیجۀ چیزهایی است که برای امواج صوتی حین حرکت به سوی گوشهای ما اتفاق میافتد.
    میبینید، امواج صوتی منعکس میشوند، این طرف و آن طرف میروند، خفه میشوند و غیره، این را فراموش نکنید. ما فاصله، جهت و فضا را از طریق نشانههایی مانند حجم و تفاوت زمانی درک میکنیم که صدا با آن به هر دو گوش میرسد، یعنی بلندتر و سریعتر به گوش چپ رسیدن به نسبت گوش راست.
    غرق شدن در استریو
    ضبط کردن منابع صوتی به صورت استریو (یا استفاده از سمپل‌ها یا نمونههای استریو) میتواند پیدا کردن یک «روزنه» در میکس را برای نشاندن بقیه سازها خیلی دشوار کند. این امر ممکن است منجر به دستکاری بیش از حد اکولایزر و ایجاد جنگ صداها شود.
    از سوی دیگر، یک منبع صدایی «مونو» که خوب ضبط شده باشد، را میتوان نسبتاً به آسانی روی صحنه صداها قرار داد، این کار به شما اجازه میدهد بهتر کنترل کنید که چه جلوههایی با توجه به سازهای مجاور باید اعمال شود و چگونه، و وضعیت و فرکانس آنها در میکس چه باشد.
    این مطالب را به یاد داشته باشید:
    به صورت استریو ضبط کنید - باز هم به صورت استریو ضبط کنید! با مونو، فقط جهت چپ و راست و جلوه‌ها را (در صورت وجود) تنظیم میکنید تا کار تکمیل شود.
    اگر دو قطعه صوتی مونو دارای محدوده فرکانس یکسان باشند کافی است کمی آنها را به صورت افقی حرکت دهید (panning): یکی را به راست، و دیگری را به چپ (معمولاً چند درجه به هر طرف کافی است).
    اگر باید به صورت استریو ضبط کنید، از دو کانال مونو استفاده کنید تا چپ و راست را جداگانه بگیرید.
    نکته جالب آخر
    میکس خود را به صورت مونو آزمایش کنید! از دکمه «مونو» واقع در صفحه (یا میز) میکس برای جمع کردن کانالها با هم در یک کانال (مونو) استفاده کنید. این کار همه صداها را در مرکز قرار خواهد داد.

    چرا؟
    اگر هر گونه ۱phasing داخل شود آن را خواهید شنید (مانند جلوه comb-filtering).
    میتوانید هر صدایی را که محو شده اصلاح کنید.
    در بسیاری از بلندگوهای کلوبها) چه باور کنید چه نکنید(، از مونو استفاده میشود !خجالت نکشید - من آنقدر مطالب ارسال شده را در تالارهای گفتگو خواندهام که میدانم این موضوع تقریباً پدیدهای مشترک است!
    به چه چیزی گوش دهیم؟
    سازگاری تُن و میزان صدا.
    بله میدانم...چطور آن را به صورت مکتوب توضیح دهم، بله! از مغز خود استفاده کنید :میخواهید اصولاً معنای سازگاری را واضح بدانید؛ کافی است سازها در مونو و استریو قابل تشخیص باشند. اگر این طور نیست، به صفحههای میکس برگردید و با بررسی فایلهای استریوی خود و یا جلوههای استریوی اضافه شده ببینید چه چیزی باعث شده مونوی شما خراب شود.

    --------------------------------------------------------------------------------------
    ۱- یک قطعه یکسان (یک عبارت تکرار شونده) که با سرعتهای یکنواخت ولی متفاوت، با دو ساز نواخته می‌شود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. ترفند های مسترینگ