ترفندهای میکس - قسمت ششم

شروع موضوع توسط bamdad1359 ‏7/2/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک ترفندهای میکس - قسمت ششم تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    اکولایزر و بلندی صدا

    چند نکته که هنگام ور رفتن با دکمه های اکولایزر خود باید به آنها توجه کنید.
    خوب... اول از همه، قبل از به کارگیری هر اکولایزر یا جلوه و غیره باید میزان صدای نسبی هر ساز را تنظیم کرده باشید، به ترتیب اهمیتی که در آهنگ شما دارند، ساده است، نه؟
    بسیار خوب، اگر اکنون لازم است با اکولایزر و جلوه ها سر و کله بزنید... به خاطر داشته باشید که این تنظیمات روی میزان بلندی صدا تأثیر می گذارند، پس همیشه مراقب این نکته باشید. اگر آن را افزایش دادید، مقدار بلندی صدای اصلی را برای آن ساز به همان مقدار کاهش دهید.
    می توانید فرکانسهایی را پایین بیاورید که دو طرف فرکانسهایی قرار دارند که بیشتر موجب ایجاد صدای «خاص» یک ساز هستند. این کار می تواند به طرز مؤثری سیگنال را تقویت کند زیرا بلندی صداهای بین آنها تغییر کرده است.
    اگر بلندی صدا را بیش از ۵ دسی بل تقویت (boost) می کنید، آن را حذف کنید و دوباره ضبط کنید... یا این کار را بکنید، یا صدای دیگری برای آن قسمت انتخاب کنید.
    از جلوه ها برای تقویت بلندی صدا استفاده نکنید. مخصوصاً برای فشرده سازی (compression) سیگنال ورودی باید معادل خروجی کامپیوتر باشد (به خاطر داشته باشید، فشرده سازی برای کنترل سطوح متغییر بلندی صدا (dynamics) است).
    همه اینها در اصل دلیلی است بر این که چرا باید هر جا شد از برش (cut) استفاده کنید تا تقویت (boost)، زیرا اگر در ابتدا بلندی صدای هر ساز را طبق مطلب بالا تنظیم کرده باشید،‌ به لحاظ نظری دیگر به هیچ بازیابی نیاز نیست. می توانید چند ترفند به کار ببرید ولی آن بحث دیگری است.
    نهایتاً، به خاطر داشته باشید که تضاد (contrast) نقش مهمی در درک و حس بلندی صدا دارد. برای امتحان: دفعه بعد که دارید با مادرتان گپ می زنید، کم کم ظرف چند دقیقه صدای خود را پایین بیاورید. سپس به طور ناگهانی داد بزنید: «به خدا من پسر بدی نیستم!»

    فشرده سازی در میکس موسیقی
    فشرده سازی (Compression) همه اش درباره کنترل کردن نقطه های اوج و فرورفتگی هایی است (dynamics) که در میکس شما پیش می آید، مثلاً وقتی قسمتهای آهسته تر صدای خواننده در حین ضبط و یا پخش توسط صدای گیتار محو می شوند. خلاصه بگویم، بلندترین نقطه های اوج را خفه می کند و آهسته ترین فرورفتگی ها را تقویت می کند، یعنی می توانید کل صدای آهنگ را بالا ببرید تا تأثیر بیشتری ایجاد کنید.
    ... یک روش دیگر: بزنید توی سر گیتاریست!

    فشرده سازها در موسیقی
    فشرده ساز (compressor) از خانواده تقویت کننده ها (gain) در جلوه های موسیقی است.
    کاربردهای آن می تواند «اصلاحی» و «سازنده» باشد. نمونه اصلاحی آن می تواند حفظ کشش دنباله دار یک نُت گیتار باشد وقتی که احتمالاً آن نُت زیر سازهای دیگر در میکس زودتر محو می شود (نُت کششی گیتار معمولاً هر چه بیشتر نگه داشته شود بلندی صدایش کم می شود، فشرده‌ ساز (compressor) می تواند آن را در ضبط مشخص و چشمگیر نگه دارد).
    به لحاظ خلاقیت و سازنده بودن، می توانید از آن برای gain-pumping استفاده کنید. این تکنیک بیشتر در موسیقی dance برای افزودن کوبندگی بیشتر به kick drum به کار می رود، ضربه ابتدایی قبل از آنکه سریعاً رها شود توسط فشرده ساز «تقویت» میشود.

    بیایید به تنظیمات معمول پارامترها نگاهی بیندازیم.
    پارامترها:
    پنج فرمان اصلی وجود دارد که طرز دستکاری یک صدای ورودی را توسط فشرده ساز (compressor) شکل می دهد.
    آستانه (Threshold)
    آستانه دسی بل (dB) را روی سطحی می گذارد که در آن فشرده ساز (compressor) شروع به کار می کند. مثلاً اگر آن را روی ۱۰ دسی بل بگذارید، هر سیگنالی بالای آن مطابق مقادیر زیر توسط فشرده ساز شکل می گیرد.
    نسبت (Ratio)
    مقدار فشرده سازی را به دسی بل تنظیم می کند که وقتی یک سیگنال از آستانه از پیش تنظیم شده شما تجاوز می کند به آن اعمال میشود.
    نسبت ۴:۱ برای هر ۴ دسی بل سیگنال ورودی که از آستانه مورد نظر شما بیشتر شود ۱ دسی بل خروجی خواهد داشت.
    نسبت و آستانه
    مثال
    اگر آستانه ۱۰ دسی بل و نسبت ۱۰:۱ را تنظیم کنید، یک سیگنال خام ۲۰ دسی بل به طور مؤثر به ۱۱ دسی بل کاهش پیدا می کند.
    تاخت (Attack)
    زمانی که طول می کشد تا فشرده ساز به حداکثر سطح صدای خود برسد و با میلی ثانیه اندازه گیری می شود.
    یک تاخت سریع می تواند برای کم کردن نقطه های اوج کوبشی مفید باشد تا سطح کلی آهنگ را بتوان افزایش داد. می توان به تاخت ضربه نیز اضافه کرد.
    رهایی (Release)
    کنترل می کند که وقتی یک سیگنال زیر آستانه مشخص شده شما است چند میلی ثانیه طول می کشد تا از فشرده ساز رها شود.
    زمان رهایی طولانی می تواند برای اضافه کردن کشش به یک سیگنال، مثلاً تکنوازی گیتار مفید باشد.
    خروجی (Output)
    سطح کلی خروجی جلوه را به دسی بل تنظیم می کند. این می تواند برای تقسیم کردن دوباره سطح خروجی پس از آنکه با اعمال فشرده سازی به یک سیگنال کاهش یافت مفید باشد - این حالت معمولاً «تقویت جبرانی» (make-up gain) نامیده می شود.



    راهنمای پارامترهای فشرده سازی برای سازهای متداول

    {username}-{filename}
     
بارگذاری...