ترتیب فراگیری مباحث موسیقی

شروع موضوع توسط moropop ‏5/7/14 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک ترتیب فراگیری مباحث موسیقی تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. moropop

    moropop عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/13
    ارسال ها:
    30
    محل سکونت:
    بهبهان
    امتیازات:
    +9 / 0 / -0
    سلام خدمت همگی
    من تئوری موسیقی رو بلدم در سطح کتاب آقای پرویز منصوری(کمی بیشتر) ساز تخصصیم هم ویالونه البته هر دو رو به صورت خود آموز و بدون رفتن به کلاس یاد گرفتم. حالا سوال من از دوستان گرامی اینه که اگه بخوام موسیقی و آهنگسازی رو در سطح حرفه ای یاد بگیرم ( البته باز هم به صورت خودآموز)، بعد از تئوری به ترتیب چه مباحثی رو باید یاد بگیرم و کتاب های مربوطه رو اگه میشه معرفی کنید.
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    تئوری (حمزه ندارم!) رو میشه خود آموز یاد گرفت ولی ساز و بقیه مباحث رو خیر ..!!
    ساز انقدر تکنیک و .. داره که اصلا همچین چیزی تقریبا ناممکنه
    اونم ویالن که به دلیل نداشتن پرده بنده نمیدونی داری نت رو درست اجرا میکنی یا فالش !
    یه نوازنده ویالن باید گوش های قوی ای داشته باشه ! به همین دلیل کلاس سلفژ پیشنهاد میشه ! که اصلا هم نمیشه خود آموز آموختش !
    بعدش برای آهنگسازی باید هارمونی و کنتر پوان هم بلد باشید ..
    بعدش ساز شناسی و ارکستراسیون و فرم و ...
    موفق باشید ..
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    ترتیب هم یه همچین چیزیه تقریبا :
    تئوری + سلفژ
    هارمونی
    کنترپوان
    و بقیه موارد ..
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    سعی کنید حتما کلاس برید و از اساتید بهره بگیرید
    موسیقی رو جدا" نمیشه خود آموز آموخت ..
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    همون طور که دوستمون اشاره کرد بعد از تئوری موسیقی، هارمونی رو باید شروع کنید.
    کتاب "هارمونی جامع کاربردی کامبیز روشن روان" به عنوان خود آموز شاید کتاب خوبی باشه.
    درود بر شما.
    دوست عزیز من هر جا که تا حالا دیدم تئوری رو "تئوری" نوشتن نه "تئوری".
    برام سوال شده چرا انقد اصرار دارید به "تئوری"!

    تئوری موسیقی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    ترتیب فراگیری مباحث موسیقی-art-book-1023.jpg

    ترتیب فراگیری مباحث موسیقی-5a0e86be-7bb5-44a2-97e6-c196f225e42b.jpg

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    علیرضا جان جلوش که نوشتم "(حمزه ندارم!)" !!!!!
    اون حرف رو روی کیبوردم ندارم متاسفانه ! هر جا هم که مینویسم "تئوری" جلوش اطلاع میدم که حمزه ندارم و از بابت غلط املایی پیشاپیش عذر خواهی میکنم همه جا ..
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  7. امیرحسین جم

    امیرحسین جم عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/11
    ارسال ها:
    13
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز-مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +32 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام این مطلب رو جای دیگه ای گفته بودم ولی به نظرم اینجام به درد می خوره
    اول این که برای یادگیری درست حسابی موزیک چه برای آهنگسازی چه برای نوازندگی و خوانندگی و ... خود آموز هیچ وقت جواب نمیده و حتی آموزشگاه رفتن بدون شناختی از استاد بازم جواب نمیده،این حرفا حاصل تجربست و این باعث شد که برم دانشگاه موزیک بخونم و جدی دنبال کنم قضیه رو چون تو آموزشگاها که مثل قارچ زیاده و فقط چنتاشون بدرد می خوره سرت حسابی کله میذارن!من که الان درس میدم توشون میفهمم! خیلی جاها میبینم طرف هیچی بارش نیست خودش و داره تدریس می کنه و دلم برای هنرجوها میسوزه واقعا...
    نوازندگی واقعا خود آموز نمیشه و حتما باید پیش استاد خوب کار کنی که اگر خواستی از اساتید دانشگاهی چنتاشون رو برای ویولن می تونم بهت معرفی کنم تو پیغام شخصی...
    اگر می خوای که جدی آهنگسازی کنی و به شیوه آکادمیک، روال به اینه، ولی قبلش بگم اگر می خوای پاپ کار کنی خیلیاش بدردت نمی خوره...
    چیزایی که میگم روالیه که تو دانشگاه خوندم،البته لیسانسم نوازندگی پیانوه و ارشد دارم آهنگسازی می خونم...و خوب همیناست:
    آهنگساز واقعی بقول استاد شریف لطفی باید خوب بخونه،خوب بنویسه و البته خلاقیت داشته باشه،
    منظور از خوندن و نوشتن سلفژ و دیکته ی قویه... چیزی که برای ورود به هر دانشگاهی (چه ایران چه خراج از کشور) سخت گیریه زیادی میشه روش برای ورود به این رشته...
    شما باید توانایی اینم رو داشته باشی که نت بخونی و قوی باشی تو سلفژ هم از نظر تشخیص اینتروال ها هم الگو های ریتمیک و رعایت و اجرای تمامی آرتیکولیشن ها و فریزینگ ها... و در کنارش بتونی چیزهایی که به ذهنت میاد خوب روی کاغذ بنویسی و بتونی چیزایی که میشنوی هم دیکته کنی... پس شد خوب بشنوی(تشخیص نت بعد اینتروال بعد تریاد ها و دنبالش انواع کورد های 4 صدایی و تشخیص انواع تنالیته ها و مد ها مثل مد های کلیسایی و مد های ایرانی و ...) خوب سلفژ کنی که کتابای زیادی هست برای نت خوانی و ریتم خوانی قسمت پارلاتی کتاب های پوزولی هست که بد نیست ولی قدیمیه!برای شیوه ی کانتاتی یا(آوازی همراه با تون) کتاب سایت سینگینگ خیلی خوبه و ...
    اساتید آهنگسازی معتبر به شما موسیقی پاپ یاد نمیدن پس هرجا یا هر آموزشگاهی که دیدین زده آهنگسازی پاپ بدونید دنبال درآمد آموزشگاهه و هیچ فایده ای نداره، چون اساتید دانشگاهی فقط رو موسیقی کلاسیک قرن 20 به بعد کار می کنن و حتی موسیقی معاصر یعنی مدرن و حتی موسیقی کلاسیک دوره رمانتیک براشون واپسگرایانه و غیر کاربردیه و موسیقی روز براشون مهمه...
    ولی از کجا باید شروع کرد... اول این که بفهمی می خوای چکار کنی و از چه ژانر و سبکی خوشت میاد
    بعد باید ابزار کارو داشته باشی که غیر از سلفژ و زدن یه ساز در حد خیلی خوبه(برای آهنگسازی ترجیحا پیانو چون حداقل برای حرفه ای ها واجبه پیانو) خواندن کتاب های هارمونی و فرم و ارکستریشن و...
    کتاب مقدماتی تئوری چیزیه که یه تازه کار می خونه به ترتیب سادگی تئوری موسیقی کمال پورتراب،پرویز منصوری و در آخر کتاب خیلی خوبه عناصر موسیقی رلف تیورک هست که خیلی توصیه می کنم
    بعد از یادگیری اینتروال ها و گام شناسی و کورد شناسی در تئوری ورود میکنن به هارمونی که خیلی خیلی مهمه...
    کتاب هایی مثل هارمونی کاربردی کرساکف ترجمه ی استاد ساهاکیانه عزیزه...
    که خیلی ابتداییه البته، برای یادگیری خوب هارمونی کلاسیک کتاب والترپیستون که دو جلد هست و ترجمه ی سیاوش بیضایی هست رو توصیه می کنم یا هارمونی دوبوفسکی ترجمه مسعود ابراهیمی(من جفتشو خوندم و کلیات یکیه و من سیستم فونکسیونل والتر پیستون رو ترجیح میدم) و هست کتابای مکاتب دیگه مثل دوبوا که آقای الهامیان درس میدن و من نخوندم اطلاعاتی راجع به این کتاب ندارم...وکتاب های زیاد دیگه ای راجع به هارمونی هست(هارمونی پراتیک س.ی.ماکسیموف ترجمه مسعود ابراهیمی که خیلی مفیده... و کتاب آهنگسازی به شیوه ی کلاسیک علیرضا مشایخی که چیز خاصی نداره و هارمونی قرن بیستمه پرسی کتی ترجمه ی هوشنگ کامکار-انتشارات دانشگاه هنر که بعد از هارمونی کلاسیک باید خونده بشه و هارمونی و پیانوی جز دامینیک اولدیس که امین هنرمند ترجمه کرده و تاریخ تحول هارمونی شارل کوکلن ترجمه محسن الهامیان و ...)
    و بعد از هارمونی کنترپوانه که کتاب های خیلی خوبی متاسفانه نیست براش و بهتریناش همون پلی فونی گریگوریف هست که کاملترینشونه و آهنگسازی به شیوه ی باخ استاد مشایخی و کتاب کنترپوان والترپیستون، کنترپوان دو بخش داره مدال و تنال و مدال که برای مدال کتاب کنترپوان مدال: براساس شیوه موسیقی قرن شانزدهم / نویسنده: دیویداج. بویدن , هوشنگ کامکار , هادی غبرائی هم هست و بعد باید کنترپوان تنال رو شروع کرد...
    سازشناسی چیزیه که یه آهنگساز باید بسیار خوب بلد باشه و بعد از اون ارکستریشن و میشه همزمان با شروع هارمونی مطالعه کردش، کتابای زیادی براش وجود داره مثل ارکستریشن کرساکف، ارکستریشن شارل کوکلن ،ارکستریشن هکتور برلیوز و ریچارد اشتراوس، ارکستریشن کنت کنان و کتاب ترجمه نشده و بسیار خوب ادلر که فوق العاده کامل و خوبه... در کنار سازهای کلاسیک یادگیری ویژگی های سازای ایرانی برای ما خیلی مهمه... کتاب ساز های ایران محمد تقی مسعودیه که خیلی کاربردی نیست و کتاب سازشناسی ایرانی محمدرضا درویشی که خیلی خوبه و توصیه میکنم...
    و بعد از همه اینها و یکی از مهمترین قسمت ها یادگیری فرم و آنالیزه که خیلی کمک می کنه به یه آهنگساز و کلا با آنالیز شما می فهمید که داستان آهنگسازی چیه...
    کتاب ای.و.اسپاسبین ترجمه مسعود ابراهیمی کتاب خیلی خوبیه و کتاب های دیگه ای مثل فرم در موسیقی حسن زندباف...
    زدن یک ساز ایرانی و اشراف داشتن به ردیف دستگاهی و آوازی هم برای آهنگساز ایرانی ضرورت داره... و کتابای خیلی زیادی هست برای اون که دیگه خیلی میشه که بخوام بگم :) ولی برای شروع کتاب مبانی نظری موسیقی ایرانی که حاصل کار حسین علیزاده و هومان اسعدی و کمال پورترابه...و کتاب نظری به موسیقی روح الله خالقی یا کتاب تئوری موسیقی ایرانیه علی نقی وزیری... که البته با زدن یه ساز ایرانی می تونید بیشتر ردیف رو بفهمید و بهش مسلط بشید...کتابای زیادی برای ردیف هست مثل ردیف داریوش طلایی...
    و بعد این داستانا کتاب های آهنگسازی هم هست مثل اصول آهنگسازی آرنولد شوئنبرگ ( که در این کتابا صحبت از هارمونی و کنترپوان و فرم میشه که باید بهشون اشراف داشت تا خوندن این کتابا بدرد بخوره) کتاب بیایید آهنگ بسازیم و.پودوالا ترجمه مسعود ابراهیمی(کتاب خوبیه)- فرهنگ آهنگسازی علیرضا مشایخی که یجورایی کتابای آهنگسازی به شیوه کلاسیک (هارمونی) و آهنگسازی به شیوه باخ(کنترپوان) رو باید قبلش بخونید که خیلی هم کامل نیست البته کارای مشایخی(نظر شخصی)
    و یه کتاب دیگم هست که ازونم خیلی راضی نبودم کتاب آموزش آهنگسازی جان هوارد ترجمه هوشنگ کامکاره...
    کتاب خوب زیاده برای خوندن، کتابای خیلی خوبی مثل آنالیز شنکر،مثل درک و دریافت(که مطالب خیلی مفیدی داره) چگونه از موسیقی لذت ببریم زیگموند اسپات و.......... خیلی زیادن و خوبه که خوننده بشن!
    خلاصه راه سخت ولی شیرینه و باید گفت بعد خوندن و یادگیری اینا هیچکس تضمین نمی کنه که بشه آهنگساز شد و غیر از داشتن تکنیک و علم قضیه باید واقعا خلاقیت و ذوق داشت...و یه نوازنده باید اشراف زیادی به رپرتوارش داشته باشه که همه این مطالب بهش کمک می کنه...
    من این کتابایی که گفتمو خوندم البته بغیر از دوبوا و تئوری موسیقی ایران علی نقی وزیری...اگر زبانون خوبه کتاب به انگلیسی زیاد دارم که خیلی خوبن...
    ***** باید زیاد موزیک خوب گوش کرد...****
    بازم سوالی بود در خدمتم.
    ببخشید اگر طولانی بود.امیدوارم تا حدی کمک کرده باشم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
  8. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    درود دوستان عزیز یه سوال داشتم.
    میخواستم بدونم هدف از دیکته ی موسیقی چیه یعنی بعد اینکه کاملا ما اکی شدیم چه کارهایی رو دقیق میتونیم انجام بدیم؟
    معمولا دیکته موسیقی رو در کنار وزن خوانی و صدا خوانی اموزش میدن.
    من نت خوانیم نرمال هست یعنی نت های روی خط حامل رو به درستی تشخیص میدم فقط هدف از دیکته موسیقی رو درست نمیدونم. سپاس.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    سلام
    1- شما یاد میگیرید که بشنوید و گوش هاتون رو قوی کنید
    2- یاد میگیرید چیزی که شنیدید رو روی کاغذ بیارید
    3- به خوندتون کمک میکنه که راحت تر بخونید ( تو سلفژ منظورم هستا)
    دیکته هم روش های مختلفی داره
    جاذبه ای - فاصله ای و ..
    سطح های مختلفی داره
    یک صدایی: به صورت فواصل پیوسته - گسسته
    چند صدایی : دیکته آکورد و ..
    نوع های مختلفی هم داره مثل دیکته ریتم- دیکته ی ملودی
    در کل میتونم بگم که بسیار بسیار مفید هست !!!!!!
    و خیلی زیاد کمکتون خواهد کرد ( توی هر زمینه ای)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  10. armin.khosravi

    armin.khosravi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/14
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    mydreams
    امتیازات:
    +64 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خیلی ممنونم ازت koorosh_kabir عزیز.
    جالبه و اشتیاقم بیشتر شد واسه کار کردن!
    فقط نظرتون راجب کتاب دیکته موسیقی مرتضی سرآبادانی چیه و یا کتاب دیگه ای اگه باشه ؟
    میدونم که زیر نظر استاد خیلی بهتره اما خوب.. .
    مرسی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    خواهش میکنم ..
    من این کتاب رو ندیدم!!
    ولی شما حتما باید زیر نظر معلم کار کنید
    و اینکه دیکته بخشی از مبحث سلفژ هست! یعنی معلم شما باید در کنار سلفژ باهاتون دیکته هم کار کنه ..
    اگر تهران هستید استاد بسیار خوب میتونم معرفی کنم!!
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. saeed1364

    saeed1364 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/15
    ارسال ها:
    161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    سنقر
    امتیازات:
    +88 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    سلام خدمت دوستان
    من ویلن میزنم کتاب ل ویلن جلد۱و۲و۳وکتاب استاد روح الله خالقی جلد۱و۲رو زدم حالا باید به چه ترتیبی ادامه بدم?
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    سه و چهار خاقیم کار کن بعد وارد ریدف اوازی شو که شمامل کتاب اسد الله ملک صبا لشکری بدیعی خرم و.... هست هر کدوم استادت میگه شروع کن ولیردیف رو باسه جلد صبا میتونی شروع کنی بعدشم للشگری و ....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. saeed1364

    saeed1364 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/15
    ارسال ها:
    161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    سنقر
    امتیازات:
    +88 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    ممنون پس به این ترتیب به ل ویلن ۴و۵نیاز نیست؟
     
  15. kambiz12

    kambiz12

    تاریخ عضویت:
    ‏31/3/14
    ارسال ها:
    37
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    درود دوستان و اساتيد عزيز..
    در سلفژ فواصل(intervals) مهمترن يا تشخيص نت ها(pitches)?
     
  16. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    سلام فواصل مهم هستن
    اینکه شما کارکتر فواصل رو بلد باشید و حفظ باشد و بتونید بخونیدشون یا اگه واستون یه فاصله ای زدن بتونید تشخیصش بدید
    بهترین روش و کاربردی ترین روش سلفژ هم همون روش فواصل هست
    چون شما وقتی کاراکتر فواصل رو حفظ بشید دیگه هر چیزی بهتون بدن رو میتونید بخونید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. شیوه آموزش سلفژ سایت سینگینگ