تدریس سازهای جهانی در دانشگاه‌های ایران ممنوع شد

شروع موضوع توسط Saeed Canaan ‏10/6/13 در انجمن اخبار موسیقی ایران

تاپیک تدریس سازهای جهانی در دانشگاه‌های ایران ممنوع شد تالار اخبار موسیقی ایران در persian-music.org.

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)
  1. Saeed Canaan

    Saeed Canaan Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/10/12
    ارسال ها:
    223
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +125 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    داستان از این قرار است که برمبنای دستوری رسیده در دانشگاه جامع علمی – کاربردی و طبق اعلام چند تن از اساتید دانشگاه از سال 92 رشته‌ نوازندگی سازهای جهانی هیچ پذیرشی نخواهد داشت اما جایگزین آن رشته‌های رهبری ارکستر و آهنگسازی ایرانی راه‌اندازی شده‌اند.کارشناسانی که چنین دستوری صادر کرده‌اند به این نکته توجه نداشته‌اند که اگر نوازنده ساز جهانی تربیت نشود چه بلایی بر سر ارکستر سمفونیک تهران می‌آید؟ یا در آینده چه کسانی باید سرود جمهوری اسلامی ایران را بنوازند؟

    رئیس گروه سازجهانی و رهبر ارکستر مرکز آموزش علمی گفت: بزرگترین ضربه‌ای که این اقدام به موسیقی کشور خواهد زد، این است که طی 10 سال آینده ارکستری در ایران وجود نخواهد داشت.

    لوریس هویان ادامه داد: آهنگسازی که در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شود، برای کدام نوازنده قطعه بنویسد؟ یا کسی که در رشته رهبری ارکستر فارغ‌اتحصیل می‌شود، کدام نوازنده را رهبری کند؟

    وی معتقد است: نوازنده، حلقه بزرگ موسیقی است که آن را حذف کرده‌اند.

    هویان افزود: این اتفاق نه تنها به سیستم آکادمیک و موسیقی کلاسیک ضربه می‌زند بلکه موسیقی‌های دیگر از جمله موسیقی پاپ را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای نواختن سرود جمهوری اسلامی چه‌ کنیم؟ از افغانستان و ژاپن نوازنده دعوت کنیم، بگوییم سرود جمهوری کشور ما را بنوازند؟

    این رهبر ارکستر افزود: هویت هر کشوری پرچم و سرود آن است. ارکستر نیز میراث جهانی یک کشور است که باید حمایت شود. آهنگساز که نمی‌تواند فقط برای تار و سه‌تار قطعه بنویسد؛ این‌ها فقط در ایران قابل استفاده هستند. این طرح فقط تخریب‌کننده است و هیچ فایده‌ای ندارد.

    او درباره اضافه شدن رشته رهبری ارکستر نیز گفت: از جهتی اتفاق خوبی است چرا که زمانی هرکس چوب پشمک به دستش می‌رسید، رهبر ارکستر می‌شد و اینکه در این رشته چند تحصیل کرده پرورش می‌یابد، اتفاق خوبی است چرا که رهبری فقط به پوشیدن کت و شلوار «فراگ» نیست.هویان همچنین گفت: بر اساس این رویداد احتمال رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد.

    جامعه دانشگاهی به این موضوع واکنش نشان خواهد داد

    یکی از استادان موسیقی دانشگاه تهران نیز در این رابطه اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی بزرگترین بلاتکلیفی برای نوازندگان این بود که آیا موسیقی ممنوع است یا خیر؟ اما با فتوای رهبر انقلاب و تلاش پیشکسوتان موسیقی بالاخره نوازندگان توانستند دوباره در کشور شروع به فعالیت کنند.

    کیاوش صاحب‌نسق همچنین گفت: هسته اصلی نوازندگانی که امروز در ارکستر می‌بینید، نسل همان سال‌ها هستند که تا زمانی که دوباره دانشگاه‌های موسیقی شروع به کار نکردند، وظیفه تربیت هنرجویان را به صورت خصوصی خود آنها به عهده گرفتند.

    او ادامه داد: از زمانی که دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها به شکل متمرکز شروع به تربیت نوازنده کردند، بخش بزرگی از این ارکستر را نوازندگان جوانی که فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی یا دانشگاه‌ها بودند، تشکیل دادند.

    صاحب‌نسق معتقد است: نوازندگانی که با تمرکز و با آشنا شدن با شیوه‌های اجرایی درخشان نوازندگان اروپایی از طریق لوح‌های صوتی و تصویری، ماهواره‌ها و آموزش از طریق قشر متخصص تحصیل کرده در محیط‌های آموزش عالی توان خویش را بیش از پیش به چالش کشیدند و سطح نوازندگی‌شان را بالا ببرند که سیر این پیشرفت بدون اجرای آثار نو بخصوص از آهنگسازان ایرانی آهسته‌تر پیش می‌رفت.

    اگر ماجرای تربیت نوازنده را در این برهه قطع کنیم با تاثیرات بسیار منفی روبرو خواهیم شد.

    وی افزود: در این صورت مانند گذشته جمع اندکی نوازنده باقی می‌ماند که تمرکز لازم و وقت کافی را برای اجرای آثار نخواهند داشت و از طرفی ممکن است با این روند خطر نوازنده‌سالاری به وجود آید و این خوب نیست چون نوازنده براساس آن چیزی که آهنگساز می‌خواهد حرکت می‌کند نه برعکس. اما در این صورت بین آهنگساز و نوازنده فاصله به وجود می‌آید و ارکستر سمفونیک را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد در حالی که این نوازندگانی که در حال حاضر در ارکستر فعالیت می‌کنند، تعدادشان کافی نیست و باید همیشه به فکر به اصطلاح ساختار جوان این ارکستر و حفظ آن بود.

    این موسیقیدان اضافه کرد: ما در هنرستان‌ها استعداد‌های زیادی داریم که حیف است بخواهیم آنها را در نیمه راه رها کنیم و صرفا به روشی تجربی و غیر علمی نوازنده تربیت کنیم.

    او در پایان سخنانش گفت: جامعه دانشگاهی مطمئنا به این رویداد واکنش نشان خواهد داد.


    منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
     
  2. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    اینجا ایران و کشور اسلامی
    از همون اول انقلاب هم اینا با موسیقی مشکل داشتن
    چیز خاصی نیست
    موسیقی از نظر اسلامشون اشکال شرعی داره ...
    کسایی که موسیقی کار میکنن شیطان هستن و کسایی که موسیقی گوش میدن یه جورایی کفر میگن ...
    "سرود جمهوری اسلامی" واقعا جمله بی ربطیه
    سرود فکر کنم از زیر مجموعه های موسیقی باشه و جمهوری اسلامی هم که بالا گفتم ...
    پس این 2 چیز اصلا متزاذ هم هستن و اصلا با هم جور در نمیاد ...
    موسیقی یکی از زیر شاخه های هنر هست و ما یادمون نره :
    .
    .
    .
    هنر نزد ایرانیان است و بس ...
     
  3. samandar

    samandar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/3/11
    ارسال ها:
    696
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +246 / 0 / -2
    چو بخت عرب بر عجم چیره گشت....همه روز ایرانیان تیره گشت.....
    پیشینه ی همه ی اینا بر میگردی به قرن هفتم که ایران توسط عرب تازی فتح شد و به تاراج رفت...انتظار بهبود هم نمیره چون تا افکار عربی باشه حال و روزمون همینه.
     
  4. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,203 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    راستش من هنوز یه سری سوالهام در مورد این موضوع هنوز یه جورایی بی جواب مونده. و اصلاً هم سعی ندارم هیچ نوع جهت گیری و یا قضاوتی بکنم. اول میخوام اینها برام روشن بشه، حالا تا بعد ببینیم موضوع چیه . . .

    این عبارت "سازهای جهانی" یعنی چی؟ ما یه عنوان عام در ژانر بندی داریم تحت عنوان: World Music که اشاره داره به موزیکها و تمهایی که ریشه ی محلی و فولکلوریک دارند. World Music Instruments هم اشاره به سازهای محلی در نقاط مختلف جهان هست. حالا این چه ارتباطی به ویولن و کنترباس و کلارینت و باسون و . . . داره، من نفهمیدم! اگر هم قراره این سازها رو "ساز جهانی" بگیم، پس سازهای ارکسترال و یا سازهای سمفونیک کدومه؟!

    من و همسالان من دوره ی نوجوانی و جوانی مون رو در سالهایی سپری کردیم که در این کشور موسیقی کلاً "ممنوع" بود. دورانی که نه در تاریخ این کشور تجربه شده بود و نه در آینده تجربه خواهد شد. (دهه 60 شمسی). حتی وجود یک نوارکاست هم در جیب، خالی از دلهره نبود. از سال 1357 تا 1367 (ده سال) هیچ دانشگاهی در کشور اصلاً رشته ی "موسیقی" نداشت! (حالا ساز جهانی و غیر جهانی و آن جهانی که بماند!). سال 67 اولین دوره ورودی های موسیقی در دانشگاه تهران و دانشگاه هنر (تهران) ثبت نام شدند. (که البته طی چند سال اول، لنگان لنگان و با ترس و تردید واحدهای موزیک کلاسیک وارد دروس شدند). از اون تاریخ به بعد که کم کم موسیقی در این کشور روند سعودی گرفت و فضاها بازتر شد . . . تا الآن.

    خب، به نظر شما مخاطبان موسیقی این کشور (که ملت این کشور باشند) در دهه ی 60 چه کمبودی در زندگیشون بود، و بعداً چه کمبودی از بین رفت؟ اگر از من بپرسید، میگم: هیچ اتفاق خاصی در زندگیشون نیافتاد! ما اهالی موسیقی این کشور باید یکسری حقایق تلخ موجود رو بپذیریم. اگر برای "مخاطب موجود در این کشور" کار موسیقی انجام میدیم، مجبوراً باید تبعاتش رو هم بپذیریم.

    آیا حقیقتاً، حتی اگر گروهی بنام "ارکستر سمفونیک تهران" کلاً وجود نداشته باشه، به نظر شما فرقی به حال این 80 ملیون جمعیت میکنه؟! اصلاً با چند نفر از این هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران آشنا هستید؟ کدومشون شغل دوم و یا سوم ندارند؟! (البته یکسری چیزها رو اینجا نمیتونم بگم) فکر میکنید این نوازندگان هنرمند فدای چی هستند؟ فدای سیاست گزاری های فرهنگی و هنری؟ نه . . .
    اگر اینطور فکر میکنید، در اشتباهید. این هنرمندان فدای "جو عمومی غیر فرهنگی و هنری ملی" هستند که ریشه در طرز فکر عمومی ما داره. وقتی در خانواده ها حتی یک بچه 10 ساله هم "یارانه" خودشو داره تعقیب میکنه، در حالی که پدر اون بچه هم در طول زندگیش حتی یک قطعه موسیقی ارکسترال بطور کامل گوش نداده، شما از سیاست گزارها چه انتظاری دارید؟ پس این سیاست گزاری ها "علت" فروپاشی این نوع از موسیقی نیستند، بلکه خودشون "معلول" علتی هستند، که از دل عامه این کشور برخاسته.

    "تقاضا" برای موسیقی در این فرهنگ، صرفاً شامل چند "نوع" محدودی میشه که به اندازه کافی در همون نوع و ژانر محدود، نوازنده در این کشور وجود دارند. شاید هم بیشتر از اندازه نیاز! پس این کشور نوازنده ساز سمفونیک میخواد چکار کنه!

    نمیدونید من با چه دردی این سطور رو می نویسم، چون به هر حال من هم تحصیلات موسیقی کلاسیک دارم. ولی اینها حقایقی هستند که با برخورد تعصبی و یا احساسی من و شما عوض نمیشن.

    بیش از سی سال موسیقی کلاسیک در چین ممنوع بود. ساز ارکسترال (یا بقول بعضی ها جهانی!) اگر در هر خونه ای پیدا میشد، یا باید ضمن انهدام ساز، جریمه سنگینی پرداخت میکرد، و یا حبس میکشید! بعد ها این ممنوعیت از میان برداشته شد و به 10 سال نکشید که شانگهای، پکن و چند شهر دیگه، از بهترین ارکسترهای سمفونیک دنیا رو صاحب شد. و تا الآن هم برنامه های اجرای سمفونیک بطور مداوم دارند که همه مخاطبانشون چینی هستند.

    اصولاً نوازنده ساز ارکسترال، یا در برنامه های سمفونیک زنده در سالنها به اجرا میپردازه، و یا در استودیو ها برای ضبط کارهای ارکسترال. خب در اینجا که کار سمفونیک زنده مخاطب قابل توجهی نداره و متعاقباً اجراهای سالانه هم در کمیتی نیست که بشه روش حساب کرد. کار ضبط ارکسترال هم که اخیراً راههای متعددی براش باز شده: یا آهنگسازان با ارکسترهای کشورهای همجوار (ارمنستان، اوکراین، آذربایجان و . . .) کار ضبط میکنند، و یا دست به دامن این سمپل هایی میشن که همه مون باهاشون آشنا هستیم! خب، نوازنده ساز سمفونیک حالا جاش تو این کشور کجاست؟!

    حالا، پیدا کنید پرتقال فروش را . . .!
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏11/6/13
  5. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    اگه نظر شخصي منو بخواي به سياست خيلي ربط داره
    حرفاي شما بيشتر يه توجيه تا يه راهکار
    البته توجيه بي منطق! ارکستر تو هر کشور و مليتي مهمه
    حتي مهم ترين نداي يه کشور(سرود) توسط همين ارکستر ها اجرا ميشه!
    اينکه مردم سمت اين جور موسيقي ها نميرن به خاطر سياست غلط فرهنگيه و بعضي ها دوست ندارن مردم اصلا سمت اين چيزا برن و انتظار دارن جاي اين چيزا نوحه و صداي اذان واسه آرامش گوش بدن. مشکل من اينه اين چيزايي که اينا دارن رواج ميدن بيشتر تخريب فرهنگمونه نه پيشرفت و هدايت فرهنگه هنري! چون بيشتر اينا ميخوان مذهب رو تو موسيقي وارد کنن و به نظرم مذهب و موسيقي 2 تا قضيه جدا به هم هستن و کلا صد هم هستن!
    ارکستر سمفونيک ايران قبل انقلاب اگه بر فرض اينکه حتي 1 درصد حرفي واسه گفتن نداشت ولي شان و احترام استاداش رو نگه ميداشت!
    بعضي از دوستان مثلا ميخوان بگن دارن بدون تعصب جواب ميدن ولي همين جواب دادن بي تعصبشون و ميشه گفت يه جور کلاس گذاشتن که مثلا بگن احساسات تو نظر دادن ما تاثير نداره 35 ساله که موسيقي ما رو به وارونگي کشونده
    اوايل انقلاب کسي ميتونست اسم موسيقي رو بياره؟؟؟ اصلا سياست اينا همينه که موسيقي از هنر اين مملکت پاک بشه!

    - - - - - - - - - -

    اگه نظر شخصي منو بخواي به سياست خيلي ربط داره
    حرفاي شما بيشتر يه توجيه تا يه راهکار
    البته توجيه بي منطق! ارکستر تو هر کشور و مليتي مهمه
    حتي مهم ترين نداي يه کشور(سرود) توسط همين ارکستر ها اجرا ميشه!
    اينکه مردم سمت اين جور موسيقي ها نميرن به خاطر سياست غلط فرهنگيه و بعضي ها دوست ندارن مردم اصلا سمت اين چيزا برن و انتظار دارن جاي اين چيزا نوحه و صداي اذان واسه آرامش گوش بدن. مشکل من اينه اين چيزايي که اينا دارن رواج ميدن بيشتر تخريب فرهنگمونه نه پيشرفت و هدايت فرهنگه هنري! چون بيشتر اينا ميخوان مذهب رو تو موسيقي وارد کنن و به نظرم مذهب و موسيقي 2 تا قضيه جدا به هم هستن و کلا صد هم هستن!
    ارکستر سمفونيک ايران قبل انقلاب اگه بر فرض اينکه حتي 1 درصد حرفي واسه گفتن نداشت ولي شان و احترام استاداش رو نگه ميداشت!
    بعضي از دوستان مثلا ميخوان بگن دارن بدون تعصب جواب ميدن ولي همين جواب دادن بي تعصبشون و ميشه گفت يه جور کلاس گذاشتن که مثلا بگن احساسات تو نظر دادن ما تاثير نداره 35 ساله که موسيقي ما رو به وارونگي کشونده
    اوايل انقلاب کسي ميتونست اسم موسيقي رو بياره؟؟؟ اصلا سياست اينا همينه که موسيقي از هنر اين مملکت پاک بشه!

    - - - - - - - - - -

    اگه نظر شخصي منو بخواي به سياست خيلي ربط داره
    حرفاي شما بيشتر يه توجيه تا يه راهکار
    البته توجيه بي منطق! ارکستر تو هر کشور و مليتي مهمه
    حتي مهم ترين نداي يه کشور(سرود) توسط همين ارکستر ها اجرا ميشه!
    اينکه مردم سمت اين جور موسيقي ها نميرن به خاطر سياست غلط فرهنگيه و بعضي ها دوست ندارن مردم اصلا سمت اين چيزا برن و انتظار دارن جاي اين چيزا نوحه و صداي اذان واسه آرامش گوش بدن. مشکل من اينه اين چيزايي که اينا دارن رواج ميدن بيشتر تخريب فرهنگمونه نه پيشرفت و هدايت فرهنگه هنري! چون بيشتر اينا ميخوان مذهب رو تو موسيقي وارد کنن و به نظرم مذهب و موسيقي 2 تا قضيه جدا به هم هستن و کلا صد هم هستن!
    ارکستر سمفونيک ايران قبل انقلاب اگه بر فرض اينکه حتي 1 درصد حرفي واسه گفتن نداشت ولي شان و احترام استاداش رو نگه ميداشت!
    بعضي از دوستان مثلا ميخوان بگن دارن بدون تعصب جواب ميدن ولي همين جواب دادن بي تعصبشون و ميشه گفت يه جور کلاس گذاشتن که مثلا بگن احساسات تو نظر دادن ما تاثير نداره 35 ساله که موسيقي ما رو به وارونگي کشونده
    اوايل انقلاب کسي ميتونست اسم موسيقي رو بياره؟؟؟ اصلا سياست اينا همينه که موسيقي از هنر اين مملکت پاک بشه!
     
  6. akhavan

    akhavan کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/9/12
    ارسال ها:
    1,654
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Teacher
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +2,536 / 1 / -3
    نرم افزار:
    logic
    من عذرخواهی میکنم چون اصلا تمایلی ندارم در این مباحث حاشیه ای صحبت کنم ولی پیرو صحبت جناب فرهود این مهم رو باید یاد اور بشوم که مهمترین دلیل برای این اتفاق عدم استقبال و درک موسیقی هست. البته دلیل اون هم سطح درک پایین جامعه فعلی ( در حد 99% ) هست. یوتیوب رو نگاه کنید ببینید برای یک کنسرت کلاسیک یا حتی بی کلام در یک کشوری مثل فرانسه مردم کاملا از کنسرتهای کلاسیک حمایت میکنند .ارکسترها کمبود جا یا عدم حمایت دولت رو ندارند و به راحتی فقط به موضوع اجرا فکر میکنند. سطح فکر مردم بالاتر هست و بیشتر از یک مینی کنسرت از موسیقی توقع دارند و میبینید که جمعیتی که از کنسرتهای مثل کارمینا حمایت میکنند از بندهای پاپیولری مثل کریس دی برگ یا ژان میشل ژیر هم حمایت میکنند. پس موسیقی کلاسیک رو به چشم یک موزیک جدا نمیبیینند و مهمترین دلیل اون هم این هست که این نوع از موزیک رو متعلق به خودشون میدونند ولی اینقدر سطح تفکر بالا هست که این نوع موزیک در کنار سبکهای دیگر جایگاه مخصوص به خودش رو داره و طبعا همونقدر حمایت میشه که از x و y میشه.
    من خیلی از کنسرتهای خارج از ایران رو دیدم و وقتی با فضای فعلی این رو مقایسه میکنم متوجه میشوم که خیلی از اون چیزی که قابل انتظار هست فاصله داریم . این در صورتیه که نوازنده ارکستر ایرانی باید هزینه زندگی رو از راه های دیگری مثل دتدریس یا کارهای غیر از موزیک ( شغل دوم یا سوم ) تهیه کنه و شاید از پس این کارها هم بر نیاد. همکاران من در سازمان بعداز ظهرها موسیقی کودک کار میکنند . جمعه ها تدریس خصوصی دارند و من حتی شتیدم که بعضی از دوستان با مشکلات بیمه و ... هنوز درگیر هستند...و شاید بزرگترین آرزوی خیلی از همکاران ، شرکت در پروژه های بزرگ مثل سریال ها یا مجموعه های تلوزیونی هست که بتونند سرمایه ای جمع کنند و به کار دیگری مشغول شوند. من سالهاست که در کارم با خیلی از دوستان شناخته شده همکاری دارم و از نزدیک مشکلات اونها رو میبینم ولی موضوع اینجاست که این مشکلات هست و دیده نمیشود
    به همین فروم نگاه کنید چند نفر مستقیا از راه موزیک کسب درآمد دارند.؟ آیا تعداد اونها از تعداد انگشتان دست بیشتر هست ؟ آیا جامعه فعلی شما از همین تعداد فعلی حمایت میکنه ؟ وقتی که مخاطب فعلی درک مناسبی نداره پس امید به کمک دولت و حمایت اون هم انتظاری بیهوده است .

    موفق باشید.
     
  7. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    با عرض سلام . من چون در این دانشگاه تحصیل کردم شرایطی که شما گفتین کاملا درست هست ولی خیلی شما به این قضیه مفصل و ریشه ای نگاه کردید ! در کل منظور از سازهای جهانی سازهایی هستند که تو جهان مرسوم به استفاده هست . مثلا سنتور رو تو چند جای دنیا میزنن ؟ ولی مثلا سازی مثل پیانو مشخصا در تمام کره خاکی مورد استفاده قرار گرفته شده . این که میگن خواننده جهانی شده به این معنی هست که خواننده ای هست که کل دنیا قبولش داره و باهاش ارتباط برقرار میکنه . سازها هم به همین شکل .
     
  8. fallofwinter

    fallofwinter عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/3/13
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    کوچکترین احتمالی هست که این رشته با اومدن دولت جدید دوباره به راه بشه؟من عملا دو سال رشته خودم رو ول کردم که سال 93 کنکور هنر بدم...اگر اینطور نشه خیلی برام گرون تموم میشه.
     
  9. majdodin

    majdodin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/6/12
    ارسال ها:
    374
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +171 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, reason, StudioOne
    میشه توضیح بدی ؟؟اعراب دارای موسیقی غنی ای هستن هارمونی محکم وسازهای دلنواز و بسیار هم در جهان موسیقی عربی مورد ستایش هست!توضیح بدید ممنون میشم
     
بارگذاری...
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است. (فقط مدیران امکان ارسال پست جدید در ادامه تاپیک را دارند)