تداخل فرکانسها

Behrooz Paygan

تیم مدیریت
مدیر کل
16/11/09
1,485
1,076
113
Toronto
www.paygan.net
سلام دوستان اگه میشه در مورد تداخل فرکانسی و چگونگی تشخیص اون یه توضیحی بدین
بهترین راه برای تشخیص تداخل فرکانسی ( تداخل فاز ) یا استفاده از نرم افزار های سنجشه مثل PAZ-Analyser یا به صورت گوشی که نیاز به تجربه ی شنیداری داره ، اونم به این ترتیب که ترک یا موزیکتونو که میخواین بسنجید بصورت مونو گوش کنید نه از یک باند یعنی دو باند روی هم مثلا در انترفیس های Digidesign دکمه ای وجود داره بنام Mono که همینکارو براتون میکنه و هنگام پخش میتونید با فشار دادن این دکمه دو باند رو روی هم بشنوید ، در اون صورت اگر تجربه ی شنیدن تداخل فرکانسیرو داشته باشید ، اگر وجو داشته باشه متوجه میشید.
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
  • تشکر
واکنش‌ها: 2 کاربران

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,285
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
در تکمیل فرمایشات بهروز عزیزم.
باید بگم شناخت محدوده فرکانسی سازها و قلمرو اونها میتونید با استفاده از انلایزر مناسب این اختلال و تداخل فرکانسی رو متوجه شده و با اکولایزر مناسب اون رو برطرف کنید.
( البته اگه منظورتون رو درست فهمیده باشم. )
 

DJ iBSb

هنرمند
عضو سایت
3/12/09
963
294
63
مازندران
iyazdani.ir
اساتید من ممنون از زحماتتون...

دوست عزیز این رو برای شما و همه عزیزان بطور ساده عرض میکنم.
به طور کل هر فرکانس قابل شنیدن دارای دامنه هست که این دامنه
انرژی اون فرکانس و میزان صدای او فرکانس هست که ما میشنویم.

کلی بگم،وقتی شما دو فرکانس هم محدوده رو در کنار هم قرار میدید
(( در اصطلاح موسیقی میزنید )) این دو فرکانس با دامنه هایی که دارن
روی هم میرن و تداخل فرکانس و دامنه به وجود میاد که باعث میشه نوعی
افزایش دامنه و ترکیب شدن رخ بده البته باید بگم که این نوع ترکیب شدن
گاهی اوقات جذاب و گاهی اوقات فالش هستن که جذاب ها رو بحث نمیکنیم...
فالش شده ها نوعی صدای خش خش (در صورت تنظیم نبودن ولوم به مقدار کافی)
ایجاد میکنن که کمی غیر طبیعیه!!
این مسایل زمانی که پیش میاد ممکنه چندین نوع شکل فرکانسی و دامنه ای رخ بده
که عمده اونا خش خش کردن،نوعی زدگی،قاطی شدن و خفگی و...
برای مثال دو باس رو باهم اجرا کنید که هم فرکانس باشن نه کاملا هم فرکانس،میبینید
که باندتان نوعی گیز گیز،خش خش ایجاد میکنه که به مرور زمان در اثر میکس بد متوجه خواهی
شد...

اگه مشکلی بود از اساتید میخوام بنده رو عفو کنن...
 
24/4/10
6
0
0
ساری
واقعا ممنونم
من کلیت موضوع رو متوجه شدم.
می شه بگید که مثلا برای جلوگیری از تداخل فرکانس kick و bass فقط از اکولایزر و انالایزر باید استفاده کرد؟
پلاگینی که برای rolloff استفاده می شود چیست؟rooloff چه زمانی استفاده مشه؟
 

DJ iBSb

هنرمند
عضو سایت
3/12/09
963
294
63
مازندران
iyazdani.ir
میکس درست کیک و باس کاملا مشکل تداخل رو حل میکنه ولی اگه
کاملا میکس رو یاد گرفته باشین و روی کیک و باس حساسیت به خرج
داده باشین مشکل تداخل حل میشه!
برای rolloff که برای حذف فرکانسهای مضر و بیهوده است استفاده میشه
برای زمانیه که شما توی موزیکتون فرکانسهای کاملا بیهوده دارین که اغلب
او یا فرکانس کاملا بالا یا پایین هستند که در اصطلاح الکترونیک و مخابرات
ف # ی # ل # ت # ر میکنید که با تعریف یه فرکانس مانع از عبور اون میشید
البته بگذریم بهتره،برای رول آف اول یه برنامه آنالیزور رو اجرا کنید و ببینید فرکانس
بیهوده ای دارید در صورت نداشتن خوب نیازی نیست اما در صورت وجود میتونید
از اکلولایزر های داخلی اف ال (( حساسیت و دقتتان را بالا ببرید )) و یا از Iozone
و برنامه های دیگه میتونید استفاده کنید که اساتید بیشتر میتونن راهنماییتون کنن!

توصیه میکنم به تاپیکهایی پیرامون میکس و مستر برید،متوجه میشید...
موفق باشید
 
سلام
من برای آنالیز صدا از نرم افزار inspector xl استفاده می کنم به نظرم فوق العاده است
در مستر با سلو کردن هر ترک می شه محدوده فرکانس هر صدا رو پیدا کرد وبعد با EQ مناسب جلوی تداخل فرکانس ها رو گرفت.:smile (46):
 

DJ iBSb

هنرمند
عضو سایت
3/12/09
963
294
63
مازندران
iyazdani.ir
من برای آنالیز کردن از Iozon 4 استفداه میکنم ولی برای رول آف برنامه ای رو
سراغ ندارم اما میشه با اکولایزر های معمولی هم کاری کرد و لی خوب خیلی
سخت و اعصاب خورد کن،که شما برای کلا عملیات مسترینگ از Wave lab
استفاده کنید...

سوالی بود در خدمتم:smile (57):
 
فونت

دوست عزیز من از برنامه req برای low cut و high cut استفاده می کنم که از شرکت wavesاست حتما امتحان کنید عالیه.:smile (46):
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

hmd_kro

هنرمند
عضو سایت
15/11/09
392
69
28
Rasht
soundcloud.com
امکانش هست یک مقدار شفاف تر توضیح بدین.

خوب هر سازی صدایی که تولید میکنه تو یک فرکانس خاص نیست. مجموعی از چند رده از فرکانس رو در بر میگیره. مثلا نمیشه گفت که فلوت مثلا فقط در فرکانس 1k تولید صدا میکنه ، طیفی از فرکانسهاست. حالا مثلا از 200k-100k-1k-100-50 و ... خب تو همه اینا مقداری از فرکانس هست.

حالا منظور از تداخل فرکانس اینه که اگه توی دوساز مثلا گه فرکانس 100k مشاهده شد یکی از اونها رو کات کنیم و در عوض فرکانس مجاورش رو تقویت کنیم؟ یا اینکه این دو ساز میتونن از این رده فرکانس استفاده کنن منتها ارتفاع و بلندی فرکانسشون روی همدیگه نباشه؟ درسته؟
 

DJ iBSb

هنرمند
عضو سایت
3/12/09
963
294
63
مازندران
iyazdani.ir
حامد جا عزیز،

برای فلوت شما رنج فرکانسیش رو گفتین 1Khz و خوب اگه ببینید در اکولایزرهای طیف نما
دار میبینید که حتی در فرکانسهای 20hz هم مقداری دامنه داریم که کاملا نباید کات شه و
باید کمی تضعیف شه که باعث تقویت این رنج نشه چون در این صورت شما فرکانسهای
بم رو پشت سر هم با ساز های مختلف تقویت میکنید و در آخر مشاهده میشه که شما
صدایی مثل هووووووووووووووم یا اووووووووووم در موزیکتون دارین!

در صورتی که دو ساز بود که هم فرکانس بودند چه؟؟؟؟
خوب شما باید نقطه عطف فرکانسی اونا رو پیدا کنین،که خواهید دید در یه رنجی بیشترین
دامنه رو داریم مثلا در رنج 10Khz تا 30khz ما نقطه عطف رو در نقطه 23khz داریم در این صورت
باید شما فرکانسهای زیر 23 و بالای 23 رو مسلما تضعیف و در رنجهای بیهوه کات کنین،میشه
صدای خالص از اون ساز،حالا میبینید باز هم تداخلی وجود داره در این صورت از Pan کمک بگیرید
و سازی که بیشتر نقش ریتم زیر کار داره رو به یکی از پن ها بدید و اونی که نقش ریتم لایه ی
بالاتری رو داره به وسط نزدیکتر...

باز هم میگم تداخل فرکانس در صورت فراگیری کامل میکس و قواعد اون به کلی براتون واضح و
قابل حل میشه،منم خوشحال میشم که اطلاعات اندک خودم رو تقدیمتون کنم...
سوالی هست در خدمتم!
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,285
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
لزوما شناخت فرکانسی سازها و محدوده قرار گرفتن اصولی اونها.. بهترین کمک در داشتن میکس خوب و نداشتن تداخل هستش.
معمولا هر سازی دامنه فرکانسی مختص به خودش رو داره. ( البته ممکنه استثنایی هم در کار باشه. )
اگه بدونین رنج فرکانسی سازها چی هستن بهتر میتونید اونها رو بشناسید و کنترل کنید.
این تاپیک میتونه کمک خوبی باشه.
 
سلام نميدونم اينجا جاش هست يانه ولي فكر كنم بي ربط نباشه, اگر ممكنه در 2 خط مراحل ميكس و مراحل مستر رو بصورت تيتر وار بنويسيد,من اطلاعاتي كه دارم جسته گريختست , اگر توضيحم داديد كه فبه المراد, دستتون درد نكنه.
 

DJ iBSb

هنرمند
عضو سایت
3/12/09
963
294
63
مازندران
iyazdani.ir
در کل و در اصطلاح عام و موسیقی بطور ساده میکس یعنی آمیختگی و پخش صدا
به طور زیبا و تخصصی،مراحل ساده یک میکس:
1. اکولایزر (( بر اساس تداخل فرکانسی که مطرح شد ))
2. کامپرس کردن
3. ریورب و دیلی در صورت نیاز
***** این بین مراحل زیادی موجود هست و من فقط ساده گفتم!!!!

مستر: در اصطلاح لغتی به معنای نهایی کردن،به نهایت رسیدن،نهایت،آخر
و در اصطلاح موزیک هم به معنای آخرین مرحله از پردازش صدا و گوشنواز
کردن صدا در نهایت دقت و حساسیت است.
پلاگینها و برنامه های زیادی در این قسمت وجود داره که توی همین سایت
پره (( Example: Iozone, Wave lab,Adobe audio,Sound Forge,Sony acid))

***اینها نگاهی ساده بودند که اساتید تخصصی تر رو در صورت اجازه زمان براتون
باز گو میکنن...
 

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
8,285
113
45
بندرعباس
www.omidmohebbi.com
آقا دستت درد نكنه ,(( اون بين مراحل زيادي موجود هست)) رو هم بگو ديگه نوكرتم
من همونا منظورم بود..
به اندازه جمعیت صدابردارهای دنیا روشهای میکس و مسترینگ متفاوت هستش. در کنار رعایت اصول سلیقه هم بسیار موثره.
اگه وقتم اجازه بده یه مقاله مفصل در این مورد مینویسم.
 

pey111

Banned
9/6/10
27
13
0
سلام
من برای آنالیز صدا از نرم افزار inspector xl استفاده می کنم به نظرم فوق العاده است
در مستر با سلو کردن هر ترک می شه محدوده فرکانس هر صدا رو پیدا کرد وبعد با eq مناسب جلوی تداخل فرکانس ها رو گرفت.:smile (46):
حرف دوستمون رو تایید می کنم و روش تشخیص من هم تا حدود زیادی شبیه به ایشون هست ...