تحریر های ستنی

شروع موضوع توسط pooyan101 ‏29/6/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک تحریر های ستنی تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. pooyan101

    pooyan101 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/10
    ارسال ها:
    13
    محل سکونت:
    الیگودرز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام
    من سوالی داشتم از دوستان.می خواستم بپرسم برای زدن تحریرهای سنتی (به خصوص چهچه )باید چه تمرینهایی رو انجام داد تا هنجره این قابلیت رو پیدا کنه.من تجریر های اسون (در حد اواز پاپ) روتا حدودی میتونم بزنم اما وقتی می خوام تجریر های سنتی رو بزنم خودم می فهمم که حنجرم اماده نیست.من از یکی شتیدم که سنتی خونها حنجرشون مثل مومه! سوال من اینه که چه تمرینهایی باید انجام داد تا حنجره قابلیت زدن تحریر های مختلف سنتی رو پیدا کنه؟

    یه سوال دیگه داشتم .من وقتی تو گامهای پایین می خونم صدام مشکلی نداره اما وقتی می خوام صدام رو بالا ببرم به جایی که صدام نازک و زیر بشه ،کلفت میشه (مثل داد!!).حالا به نظر دوستان باید چه کار کنم که وقتی صدام میره بالا زیر بشه.
     
  2. Mahaam Farhang

    Mahaam Farhang Recording Artist عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏21/9/09
    ارسال ها:
    160
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +144 / 0 / -0
    یادمه استاد شجریان تو یه مصاحبه گفته بود که برای آموزش آواز از هنرجو هاش میخواد که سعی کنن عین استاد تقلید کنن...
    اول برام این حرف قابل هزم نبود ، اما بعد از این که خودم سعی کردم (از صداهایی که قبولشون دارم) تقلید کنم، پیشرفتم قابل توجه بود... برای تقلید هم باید وارد جزئیات بشی و گوش کردنِ تنها کافی نیست... با حوصله و دقت باید شنید و تکرار کرد...
    ضمن این که نوازندگی و تسلط به تئوریِ موسیقی خیلی کمک میکنه...
    هرچند هیچ کاری نمیتونه مثل سر کلاسِ استاد نشستن آدمو راه بندازه...

    در موردِ سوال دوم هم مطالب مفیدی تو سایت هست راجع به بالا بردن صدا و خوانندگی///

    به نظرم اول مشکل دومو حل کن بعد برو سراغ تحریر و چهچهه...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. raman

    raman عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/6/10
    ارسال ها:
    108
    محل سکونت:
    تهران ، پایین شهر !
    امتیازات:
    +85 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, studio_one
    با دیستنت عزیز موافقم ... کلاس رفتن برای اینکار بهتر از هر کاری هست ، قربونش برم کلاسشم پر هست تو ایران ....

    ... خیلی از خواننده ها در خوندن نت های زیر مشکل زیادی دارن !!!! آیا کسی هست که بگه فقط یک سری آدمها میتونن و یکسری نمی تونن نه چون میشه ... این تکنیک هاست که خواننده بنا به ساختار هنجرش انتخابشون کنه ... معلم های سلفژ خیلی میتونن تو یادگیری و استفاده از این تکنیکها کمکتون کنن ....

    بزارید یکم ساده تر بگم بحث بالارو ... داد زدن همه مثل هم نیست ... و اگر باشه واسه خیلی کم هست ... خب شما تنها طریقه بالا خوندن با صدای خودتون رو نمی دونید و وقتی با صدای یک خواننده دیگه میخوایید همراه شید و میخوایید مثل اون بخونید به مشکل بر میخورید ... یه مثال بزنم واسه یکی از آهنگام ، تنظیمش رو سپردم دست کسی که صداش فوق العاده قوی بود و از نظر تکنیکی عالی بود و بدون هیچ مشکلی کار رو اجرا میکرد ... کار بدی که من انجام دادم تمام مدتی که داشتم تمرین میکردم سعی می کردم از تکنیک های اون استفاده کنم اما کاملا در اشتباه بودم چون خودم تکنیک های خاص خودم رو داشتم و میتونستم خیلی بهتر باشم ... در آخر هم نتونستم آهنگ رو اجرا کنم ... و دوباره مجبور شدم ملودی خوندن رو با هنجرم مچ کنم و در بهترین حالت ازشون استفاده کنم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. pooyan101

    pooyan101 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/10
    ارسال ها:
    13
    محل سکونت:
    الیگودرز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    به نظرتون میشه با تمرین ردیف های اوازی اساتیدی مثل استاد محمود کریمی توانایی حنجره رو بالا برد؟
    در مورد تقلید که گفتید.من وقتی می خوام یه اواز رو تقلید کنم وقتی می بینم همه ی تحریر ها رو نمی تونم بزنم (مثل همین چهچهه ریز و درشت)نا امید میشم و به تقلید ادامه نمی دم.شما تو این موقعیت چه کارمیکنید؟
    در مورد سوال دومم.یه مطلب دیدم در مورد از دیافراگم خواندن که چون سرعت اینترنتم افتضاست نمی تونم دانلودش کنم.لطفا در موردش توضیح بدید.
     
  5. Mahaam Farhang

    Mahaam Farhang Recording Artist عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏21/9/09
    ارسال ها:
    160
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +144 / 0 / -0
    البته که میشه... ایشون از اساتید برجسته ی موسیقیِ سنتی هستن... و یه گزینه ی بسیار خوب برای تمرین آواز...

    احتمالا اشکال کار اینجاست که شما دوس دارید کارهای خیییلی سخت رو خییییلی زود انجام بدید... یه تجربه ی شخصی به من نشون داده که فقط با تسلطِ کامل به مسائل کوچیک تر ، آدم میتونه به کارهای سخت نگاهی بندازه...
    خواهش من از شما اینه که به خودتون وقت بیشتری بدبد... و یه چشم انداز جدید برای آواز و تحریر درست کنید... باید برای تحریر زدن دست آویز مناسبی پیدا کنید و ازش کمک بگیرید...

    بزارید یه مثال بزنم... یادمه محسن نامجو وقتی ایران بود میگفت: من به هنرجوهام میگم اگه میخواید خوب تحریر بزنید، اول باید بتونید خوب بخندید..!! هر موقع تو قهقهه موفق و مسلط بودید اونوقت میتونید رو همون کار کنید و یه چهچهه ی خوب ازش دربیارید...

    پیشنهاد من اینه که به خودتون سخت نگیرید و از خواننده های جوون تری مثل احسان خواجه امیری که یه نمونه ی خیلی خوبه شروع کنید ...

    بهتره این سوالو اینجا مطرح کنید... اساتید جواب میدن...

    [h=2]آموزش صداسازی و حنجره سازی برای خوانندگی[/h]
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. pooyan101

    pooyan101 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/10
    ارسال ها:
    13
    محل سکونت:
    الیگودرز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    به نظر شما اگه من سعی کنم گوشه ها رو خوب بخونم و ادای اون تحریرهایی که بلد نیستم رو در بیارم می تونم موفق باشم؟میشه گفت چه زمان طول میکشه تا حنجره به وضع مطلوبی برسه؟اخه تا 25 سالگی فقط روش میشه کار کرد.در مورد خواجه امیری فکر نمی کنم چندان تقلید ازش راحت باشه .اخه صداش خیلی رهاست!!!
    یه سوال دیگه.
    اگه من بخوام برم کلاس اواز باید چی کار کنم که حنجرم (و زیری صدام) در حد یه سنتی کار بشه؟منظورم اینه که باید سلفژ کار کنم یا تکنیک اواز یا ...؟
     
  7. Mahaam Farhang

    Mahaam Farhang Recording Artist عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏21/9/09
    ارسال ها:
    160
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +144 / 0 / -0
    نمیشه در این رابطه نظر قطعی داد... شما باید مقابل استاد بخونید و تا ایراداتتونو بهتون بگه.. مواردی که خودتون هرگز بهش پی نبرده بودید..!!

    بستگی داره شما چه توقعی از حنجره تون داشته باشید!! یکی وضع مطلوبشو تو خوندن مثل "مجید خراطها" میدونه و یکی حتی به "محمد اصفهانی" هم قانع نیست..! شما چه توقعی از خودتون دارین!!؟
    تو 25 سالگی مگه اتفاق خاصی واسه آدم میوفته که دیگه نشه رو حنجره کار کرد!!!؟ نه دوست من..! تا همیشه میشه روش کار کرد...

    شما چرا صدای خودتو رها نمیکنی!!؟ اصلا کارِ سختی نیست!! من نمونه های صدای شما رو شنیدم و میدونم که یکی از اشکالاتِ عمده ی صدات همین بسته خوندن و رها نکردنِ صداس!!! کافیه در گلوت فضای لازم برای خوندن نت های بالا رو ایجاد کنی و هوای لازم رو از ریه هات بگیری و اجرا کنی... ضمنا یه قانون همیشگی وجود داره: ارتباط مستقیمی بین بالا بردن صدا و بلندی صدا وجود داره که حتما باید با هم هماهنگ باشن... اگه بالا ببری ولی صدات بلندیِ لازم رو نداشته باشه، بسته به نظر میاد... لازمه ی بلندیِ صدا هم ایجاد فضای مناسب تو حنجره س...

    حتمَنِ حتماََ برو کلاسِ سلفژ ... بعد از تسلط کامل به سلفژ میتونی بری سنتی کار کنی، چرا که پیچیدگی های موزیک سنتی بهت اجازه نمیده بدون آمادگیِ لازم به سمتش بری... همیشه کارای آسون تر رو اول انجام میدیم و بعد میریم سراغ کارای دشوار..!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. pooyan101

    pooyan101 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/10
    ارسال ها:
    13
    محل سکونت:
    الیگودرز
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    در مورد حنجره ی مطلوب که گفتید.من می خوام پاپ-سنتی کار کنم .بنابراین به یه حنجره ای در حد اصفهانی یا خواجه امیری (یا بالاتر! ارزو که عیب نیست!! )یا کسای دیگه ای که به این سبک می خونن نیاز دارم.البته من اهنگ پاپ سنتی از مهدی یغمایی شنیدم اما چهچهش به نظر من خیلی زمخته و خیلی به دلم ننشست.خودم هم این ترس رو دارم که نکنه صدام مثل یغمایی باشه!! اما اگه چهچهه های اصفهانی رو گوش کنید لطافتش کاملا قابل احساسه. به نظرتون فرق صداشون تو چیه؟
    در مورد رها کردن صدا . این رو خودم هم احساس کردم که اگه صدا رو بالا ببری ولی صدات بلندیِ لازم رو نداشته باشه، بسته به نظر میاد.به نظرتون با سلفژ کار کردن درست میشه؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏1/7/12
  9. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    برو کلاس اواز سنتی ثبت نام کن ! تحریر هاش هم به مرور یاد میگیری !

    - - - - - - - - - -

    برو کلاس اواز سنتی ثبت نام کن ! تحریر هاش هم به مرور یاد میگیری !
     
  10. ali_hamidi

    ali_hamidi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/10
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +44 / 0 / -0
    نرم افزار:
    در رابطه با مواردی که distant عزیز فرمودن یه نکته رو اضافه می کنم
    اونم اینکه مقوله تقلید مقوله ی حساسی هست !!! استاد همیشه به این نکته واقف بودند که هر کس صدای خودش رو داره و بالطبع توانایی های خودش رو
    و اتفاقا همیشه تقلید رو نفی کردند ؛ باید بگم که من در مورد این مصاحبه آقای شجریان چیزی نشنیدم تا به حال! شاید منظورشون چیز دیگری بوده از تقلید!

    ولی ببینید شما نباید به معنای تمام و کمال از صدای استاد تقلید کنید ، شما باید بتونید ملودی خام رو از اون صدا بگیرید و با صدای خودتون اجرا کنید
    (اینم تقلید هست ولی تقلید هوشمندانه) (فکرکنم منظور دوستمون هم همین بوده) که اصلا کار آسونی هم نیست!
    اصلا شاید بعضی از تحریر ها از توانایی کلی صدایی شما خارج باشه ! دلیل نداره که ناامید بشید!
    یادتون باشه که هر کس صدای خودش رو داره

    اگر خوب از ابزار شنیدنتون یعنی گوشهاتون خوب استفاده کنید می تونید ملودی رو بگیرید. اما این نکته رو باید بگم
    تا وقتی گوشتون با فضای کار سنتی آشنا نیست نمی تونید تحریر هاش هم بزنید ! برای حل مشکلتون به صورت تصادفی کارهای مختلف رو خوب گوش بدید
    تا فضا رو بهتر بشناسید. و بعد از اون سعی کنید تمرین های تحریر زدن رو به صورت حضوری از کسی که بلد هست یاد بگیرید ( توضیحش رو نمیشه اینجا داد! )
    کلی بخوام بهتون بگم باید مثل تمرین های صداسازی که یه نت رو یه مدت مشخصی می کشید و میرید بالا پایین ،
    باید برای تحریر ها هم همین کار رو انجام بدید ( از تک تحریر تا بالاتر )

    اگر نقطه ی ابهامی هم وجود داره بنده در خدمتم :)
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. تکنیک های آواز سنتی

    ,
  2. چکاری انجام بدم تا تحریر در آواز خوب شود

    ,
  3. در موسیقی سنتی تقلید صدا لازم

    ,
  4. اموزش حنجره زدن