تجهیزات و بخصوص میکسر آنالوگ تو استودیوهای دیجیتال چیکار میکنه ؟

شروع موضوع توسط استودیوادیومستر ‏13/1/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک تجهیزات و بخصوص میکسر آنالوگ تو استودیوهای دیجیتال چیکار میکنه ؟ تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    درود بر شما دوستان گرامی

    ضمن عرض احترام و قدردانی از نوشته های سودمند عزیزان بنا به درخواست دوست عزیزی که در پیام خصوصی از بنده پرسیده بودن که اصولا تجهیزات و بخصوص میکسر آنالوگ تو استودیوهای دیجیتال چیکار میکنه بنده جسارت میکنم و سر شما رو با دانش ناچیزم بدرد میارم . حقیقتش خود سؤال هم تواناییش رو داشت که منو برای نوشتن پاسخی تحریک کنه !

    پس سؤال این بود : کاربرد تجهیزات و بخصوص میکسر آنالوگ در استودیوهای دیجیتال چیه ؟

    یک ضرب المثل معروف صدابرداری سر زبان بسیاری از اساتید نامی دانشگاههای صدابرداری جهان هست که که میگه :

    " Think Analogue But Work Digital "

    شاید تو اقیانوس متلاطم تکنولوژی مدرن که بسیاری از جوامع رو دچار بیماری دیجیتال زدگی کرده واژه آنالوگ تو لغتنامه های ذهنی مساوی شده با از رده خارج و بی کیفیت و قدیمی یا بقول دوست شوخی بره زمان گروهبان دومی هیتلر ! اما جوامعی که گرفتار امواج این اقیانوس نمیشن و مدام دارن در این مسیر متلاطم تکنولوژی طی طریق میکنن حرف دیگه ای میزنن ! سؤال پیش میاد که مگه خود این جوامع پیشرو خالق عصر دیجیتال نیستند ؟ پس این تناقض گویی چه دلیلی داره ... کمی تفکر بیشتر به اون جمله ای که ازش بعنوان ضرب المثل صدابرداری یاد کردم ( بقول ایرانی ها حدیث ) پاسخ بسیاری از سؤالات رو میده .

    ** حقیقت مسلم اینه که وقتی از صدا میگیم داریم درباره موج حرف میزنیم نه صفر و یک دیجیتال !
    بذارین یک مثال ناپخته ولی ساده بزنم ... یک سیم مسی رو در نظر بگیرین ... اونو با خم کردن و پیچوندن به هر شکلی که میخواین درش بیارین ... بعد از یکی بپرسین این چیه ؟ میگه یه تیکه سیم مسی ! این سیم مسی میتونه همون موج صدا باشه که ما با پردازنده های سیگنال آنالوگ میتونیم تغییر شکلش بدیم اما هنوز سیم مسیه ففط ما اونو به شکلی که دوست داشتیم درآوردیم !

    ** بعد کیمیاگرها اومدن و خواستن با فعل و انفعالاتی مس رو به طلا تبدیل کنن ... یعنی یک چیز بهتر ... ما به این تغییر یا بهتر بگیم تبدیل میگیم Convert ... کانورت یک صدای آنالوگ مسی به صدای دیجیتال طلایی ! درسته که سیم مسی بعد از تبدیل به سیم طلایی هنوز سیمه ولی ساختار و ماهیت ژنتیکی کاملا تغییر کرده ! این از نظر کیمیاگرها ( نگرش خطی به صدا از بعد ریاضیات ) درست تر و منطقی تر بنظر میرسه اما از نظر مسگرها ( نگرش غیرخطی از بعد موسیقیایی و دید موزیسین ها ) این سیم طلایی شاید جلوه و براق بودن بیشتری رو نسبت به سیم مسی داره اما دیگه مثل اون نرم و قابل انعطاف ( خصوصیات داینامیکی صدا ) و چکش خور نیست بلکه خشک و منطقیه ... همون چیزی که بدرد موسیقی نمیخوره !

    *** حالا با این زمینه به نکته مورد بحث یعنی میکسر آنالوگ در استودیو میپردازیم ...
    در حرفه ای ترین استودیوهای جهان و تمامی کنسول های اسطوره ای دنیا با قیمتهای نجومی مثل کنسول NEVE 88RS و یا کنسولهای SSL در تمامی بخشهای پردازش سیگنال و روتینگ تماما از تکنولوژی آنالوگ استفاده شده تا بشه روی اون کوالیتی قسم خورد اما .... اما .... اما در همین کنسولها قابلیت DAW Controller رو اضافه کردن که با یک ورک استیشن حرفه ای دیجیتال مثل ProTools لینک بشه !

    حالا میگین آخرش که همون شد بابا ! بالاخره که بصورت دیجیتال روی هارد ضبط شد و دیگه از موج سواری خبری نیست ... اینجا به مهمترین نکته در انتخاب ادیواینترفیس یعنی ADC یا مبدل آنالوگ به دیجیتال ( که البته برعکسش هم صادقه یعنی DAC ) میرسیم ... دوستان من ... اون کانورتر آنالوگ به دیجیتالی که در اون کنسول در هر کانال بطور مجزا استفاده شده اونقدر حرفه ایه که این کیمیاگری رو با کمترین میزان افت خصوصیات سونیک انجام میده ... این کیمیاگریه واقعیه ! تمام مراحل ادیتینگ بصورت دیجیتال انجام میشه و اگه بخوان احیانا از پلاگینی استفاده کنن از اونهایی استفاده میکنن که تماما پردازشگرهای آنالوگ رو شبیه سازی علمی کردن ( البته تا جاییکه امکان داشته ) و قیمتهایی بسیار بالایی نسبت به پلاگینهای معمولی دارن و کمتر شنیده شده که کرک شده باشن . بعد از ضبط و ادیت دیجیتال نوبت به میکس میرسه ... در این مرحله بازهم در استودیوهای حرفه ای این OutBoard Gears آنالوگ هستند که در پردازش ثانویه صدا در صورت نیاز حماسه خلق میکنن ( پردازش اصلی قبل از رسیدن صدا به DAW توسط چنل استیریپهای فوق العاده حرفه ای و گرانقیمت مجزا در هر کانال کنسول انجام شده ) ... بعد از میکس تلفیقی دیجیتال&آنالوگ صداها با توجه به خصوصیات فرکانسی دسته بندی میشن و بصورت دسته دسته و مجزا به Summing Amplifier های حرفه ای فرستاده میشن تا اونجا روی این موجودات صفر و یک مجددا کانورت به آنالوگ صورت بگیره و با جراحی و پردازش ترمیمی این سیگنالهای از نو بدنیا اومده منسجم ترین حالت آنالوگ رو بخودشون بگیرن و بعد این دسته های مجزا برای ادغام به گردنه Analogue Buss Master میرن تا بروی تیپ آنالوگ یا سی دی بصورت unprocessed برای استودیوهای مسترینگ ضبط و فرستاده شن و باز جالبه بدونین که قیمت آنالوگ مسترینگ برای هر ترک موسیقی حدود ده برابر قیمت دیجیتال فاینالایزینگ در استودیوهای حرفه ایه !

    *** نتیجه پرگویی بنده و حرف آخر این که :
    در دنیای بی نظیر دیجیتال حرفه ای ترین و گران قیمت ترین تجهیزات روز دنیا از مایکروفون گرفته تا پری امپ ها و پردازنده های سیگنال و ... همه آنالوگ هستند . نه اینکه این ساختار آنالوگ بدون عیب باشه ... اصلا همین عیوب بودن که سبب پیدایش دیجیتال شدن ... اما از اونجاییکه در موسیقی خصوصیات پویا و حسی شنیداری بیش از خصوصیات منطقی و خشک برای موزیسین و شنونده مد نظره واژه آنالوگ هنوز قسم بزرگترین صدابرداران جهانه !

    * دیجیتال با ورود خودش دنیای پر از سختی کار و در بسیاری موارد دردسرهای علمی آنالوگ رو به بهشت تبدیل کرد . اما درک کرد که هرگز نمیتونه جای آنالوگ رو در همه بخشهای تکنولوژی بگیره . بیاد داشته باشین که اگه بخواین از تجهیزات آنالوگ حرفه ای و Class A استفاده نکنین و از تجهیزات ارزون قیمت آنالوگ بهره بگیرین چیزی جز افت کیفیت نخواهید داشت !!!

    !!!!! پس هیچ چیزی مثل تجهیزات آنالوگ بسیار حرفه ای نمیتونه کیفیت کار شما رو بالا ببره و هیچ چیزی هم مثل تجهیزات ارزون و آماتور آنالوگ نمیتونه شجره نامه یک کار رو هم به آتیش بکشه و از بین ببره !

    حالا شاید بشه فهمید میکسر آنالوگ یا هر چیز آنالوگ دیگه ای به شرط حرفه ای بودنش تو یک استودیوی دیجیتال چیکار میکنه !

    ضبط خوبی داشته باشین !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,746
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,807 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اقاي خاكپور ممنونم از مطلب خوبتون.
    اين موردي رو كه فرمودين كاملا صحيح هستش همين علت باعث اين هستش كه هنوز هم غولهاي صدابرداري در كنار سيستمهاي ديجيتال هنوز هم سيستمهاي انالوگ كلاس بالا رو استفاده ميكنن من در هر سايت و فروم خارجي كه مطلب ميخونم ميبينم كه اونها همين رو ميگن كه سيستم آنالوگ ( بر خلاف اعتقاد بعضي ها ) از دور خارج نشده و فكر هم نكنم كه بشه.
    تركيب اين دو ( ديجيتال و آنالوگ ) با پروسس هاي خوب و كانورتور هاي عالي نتيجه بهتري در بر خواهد داشت.
    من خودم هنوزم معتقدم كه آنالوگ با سيستمهاي حرفه ايي و كلاس A ميتونه كار رو گرمتر كنه.
    كه البته اونم باز بايد در كنار adc هاي خوب و قابل قبول استفاده بشه.
     
  3. siiro

    siiro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/12/09
    ارسال ها:
    414
    محل سکونت:
    شهرکرد
    امتیازات:
    +94 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, nuendo
    ممنون از آقای خاک پور به خاطر مطالب کاملشون و وقتی که میزارن
    پس استفاده از میکسر های آنالوگ معمولی فقط در این صورت منطقیه که از پری آمپ اونها استفاده بشه؟
    که اون هم اگر از پری آمپ جدا استفاده بشه بهتره نه؟
    حالا یه سوال دیگه
    این کار درستیه که از میکسر های آنالوگ معمولی برای ارتباط کنترل روم با هدفون های داخل دد روم(زمانی که صدا بردار از کنترل روم با شخصی که داخل دد رومه صحبت میکنه) و کم زیاد کردن ولوم مانیتور ها استفاده کنیم؟
    یا این کار به صورت دیگه ای انجام میشه؟
     
  4. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    درود بر شما دوست عزیزم

    شاید بشه جمله شما رو برای رسیدن به جواب اینطور بیان کرد که :
    استفاده از میکسرهای آنالوگ معمولی فقط در این صورت اجباریه که میکسر بهتری در دسترس نباشه .
    در مورد کار شما که فرمودین صدابرداری لایو هست بدلیل بالا بودن تعداد ورودی همزمان چاره ای جز استفاده از پری امپ های خود میکسر نیست . مگه شما چند تا پری امپ خوب یا DI جداگانه رو میتونین با خودتون ببرین عزیز ( بخصوص از دید اقتصادی )... حرفه ای ترین پری امپ ها یک یا دو ورودی که بیشتر ندارن در حالیکه ده بیست تا نوازنده دارن همزمان رو صحنه ساز میزنن ... مگر اینکه بخوایم باز حرف از برندهای صرفا تجاری به میون بیاریم ... به امید اهورامزدا یه روز Solid State Logic بخرین !

    در مورد هدفون داخل Dead Room یا بقولی CUE AUX بهتره از یک امپلیفایرهدفون با هر تعداد خروجی که نیاز دارین استفاده بفرمایین . هم اینکه امکان دادن هدفونهای بیشتری رو به نوازنده های داخل اتاق بطور همزمان میده ... هم خودشون هرچقدر راحتن Gain هدفونهاشونو از تو اتاق تنظیم میکنن هی بشما نمیگی کمش کن زیادش کن و هم یه جاهایی مثل این بدرد میخوره :
    ناظر ضبط میگه وقتی این آقا میخونه من نمیخوام صدای X رو بشنوم در حالیکه خود خواننده اصرار داره این صدا رو بشنوه ... اینجا اگه یه هدفون امپ داشته باشین کار بسیار راحت تر میشه ... از طرفی اکثر امپهای خوب اجازه تفکیک صدا برای نوازنده های داخل رو میدن که مثلا این دسته فقط این صداهارو بشنون و اون دسته این صداهارو و ما هم که بیرونیم این صداهارو یا همه اونها رو ! منظور اینه که دستتون برای مانور روتینگ باز میمونه ... مگر اینکه ماتریکس میکسر شما اجازه چنین مسیردهی رو بشما بده تازه با اون تعداد خروجی هدفون که بعید میدونم .

    در مورد اتصال مانیتور به Monitor Out میکسر معمولی برای کنترل والیوم اگه مانیتور زیاد حرفه ای نیست اشکال نداره ... منظور تإثیریه که یه میکسر با کیفیت پایین میتونه روی سیگنال قبل از رسیدن به مانیتور حرفه ای بخصوص هنگام میکس و مسترینگ بذاره ... ولی صرف کنترل والیوم مشکلی نیست .

    فقط تا جاییکه امکان داره در انجام پروژه های جدی استودیویی تون از این میکسر آنالوگ معمولی که مدام ازش یاد میکنین استفاده نکنین یا فقط وقتی مجبور هستین استفاده کنین ... چه پرفورم های حرفه ای که تجهیزات آماتور نابودشون کردن ! ولی خب چه میشه کرد ... گاهی وقتها آدم اون چیزی که هست نیست , اون چیزیه که مجبوره باشه ! ولی هرگز به روزگار چشم نگین و ایدئولوژی که بهش معتقد هستین رو دنبال کنین .

    ضبط خوبی داشته باشین !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...