تجزیه و تحلیل قطعه "گم شده" از "مرجان"

شروع موضوع توسط Ramtin Shabanian ‏16/7/12 در انجمن سوالات دیگر ( Other Questions )

تاپیک تجزیه و تحلیل قطعه "گم شده" از "مرجان" تالار سوالات دیگر ( Other Questions ) در persian-music.org.

  1. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    درود بر دوستان گرامی.

    بنا بر قولی که داده شده بود اولین قطعه جهت تجزیه و تحلیل قرار داده میشه.

    مشخصات :
    قطعه ای از آلبوم کویر دل از مرجان به نام گم شده
    گام اصلی قطعه "ر مینور" است و من نیز اون رو در "ر مینور" تنظیم کردم.
    کار کاملا بر اساس اصول ارکسترال نوشته تنظیم و میکس شده.
    ساز بندی کار نیز طبق این اصول است و از صداهای الکترونیک و سینت در اون استفاده نشده.

    ساز بندی :

    Violin
    Cello
    Bass Guitar
    Flute
    Piano
    Nylon Guitar
    Human Choir
    Acoustic Drums

    پارت Bass :

    Bass 1
    Bass 2

    پارت Cello :

    Cello 1
    Cello 2

    پارت Choir :

    Choir 1
    Choir 2

    پارت Flute :

    Flute 1
    Flute 2

    پارت Nylon Guitar

    Nylon Guitar 1
    Nylon Guitar 2

    پارت Violin

    Violin 1
    Violin 2


    لینک دانلود پروژه در کیوبیس بدون اختصاص دادن صدای خواصی.
    یعنی تمام پارت ها چیده شده و قرار دارند و شما باید اون رو Sound design کنید.

    پروژه کیوبیس

    دانلود فایل های میدی مربوط به تمام پارت ها :

    MIDI file

    دانلود موزیک تنظیم شده با فرمت MP3

    MP3

    دانلود پارت ها به صورت جدا و با فرمت صوتی در پست بعدی قرار میدم.

    و اما توضیحات و شروع به کار :

    خب همین طور که میشنوید کار در سبک پاپ ارکسترال است و تا حد ممکن سعی کردم تنظیم اون ساده و حاوی تمام نکات مهم باشه.
    توجه داشته باشید که میکس کار در مرحله بسیار مبتدی قرار داره و کار مستر نشده.

    هدف از قرار دادن این آموزش در نهایت این هست که علاقمندان با نحوه نوشتن پارت های مختلف برای یک موسیقی آشنا بشند و روند تنظیم میکس و مستر رو به صورت عملی فرابگیرند.

    در روز های اخیر به تجزیه و تحلیل تک تک موارد موجود در این قطعه میپردازیم و در نهایت دوست داریم شما پروژه دانلود شده رو از دوباره چیده تنظیم و طراحی صدا کنید و برای فهمیدن نقاط قوت و ضعف خودتون اون رو این جا قرار بدید تا با کمک دیگر دوستان به شما کمک کنیم.

    و نکته ی دیگه این که در طول قطعه نت وکال با یک صدای پیانو زده میشه و کار بی کلام است.
    قطعا در آینده از کار های همراه با وکال نیز استفاده میکنیم.

    لازم هست که دوستان مطالب تاپیک رو دنبال کنند و تمام فایل های قرار داده شده رو دانلود و بررسی کنند.
    قبلا از همکاری شما کمال تشکر رو دارم.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏17/7/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 40
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    تجزیه و تحلیل میکس مرحله ی اول

    درود بر دوستان گرامی.

    در این پست میخوام اندکی راجب میکس توضیح بدم و بر طبق موضوع تاپیک اون رو تجزیه تحلیل کنیم.

    همین طور که میدونید پس از تنظیم یک قطعه مرحله میکس اصلی اون شروع میشه اما این نکته قابله ذکر است که در طول تنظیم یک قطعه شما با تغییر ولوم ترک ها و ... دارید مراحلی از میکس رو انجام میدید پس میتونیم نتیجه بگیریم که میکس جزیی جدا نشدنی از ساخت یک قطعه هست نه این که اون رو یک پکیج جدا در نظر بگیریم.

    برای مرحله میکس این که موزیک رو وارد پروژه جدیدی بکنیم و با ترک ها wave این کار رو انجام بدیم و یا این که در همون پروژه تنظیم این کار رو بکنیم در همین سایت هم بین دوستان بحث و اختلاف نظر وجود داره اما اصول کار در هر مورد یکی است.

    یکی از مراحل میکس نهایی یک پروژه تنظیم نهایی میزان شدت صدای هر ترک است که البته این مورد تا آخر اکسپورت گرفتن باید کنترل بشه چرا که با اعمال تغییراتی روی هر ترک از قبیل اکولایز و ... ممکنه نوع صدا دهی و در نتیجه شدت صدای اون تغییر کنه.

    اما برای تعیین میزان صدای هر ترک اصول خواصی وجود نداره و این کار بنا به صلاح دید تنظیم کننده و دیدگاه اون از موسیقیش انجام میشه. اما گاهی وقت ها برای درک بهتر این موضوع از تعریف هایی استفاده میکنند مانند این که صدای Kick از Drums چه از نوع الکترونیک و چه از نوع اگوستیک باید در عمق موزیک و به اصطلاح زیر پا باشه.

    خب این تعریف ها برای درک بهتر شما از نوع صدا دهی هست و نمیشه اون رو به عنوان اصول خاصی در نظر گرفت.

    همین طور که در این موزیک میشنوید سعی شده تنظیم ولوم ترک ها به گونه ای باشه تا همه اون ها شنیده شده تقش خودشون رو در موزیک ایفا کنند و با اندکی تامل به راحتی میتونید تک تک صدا ها رو در داخل موزیک بشنوید.

    اما با تمام این موارد شما میتونید ملودی اصلی رو که بعد از اینترو موزیک به وسیله Choir زده میشه از بقیه اجزا تشخیص بدید یعنی هر شنونده ای متوجه میشه که صدای اصلی و ملودی پایه شما چی هست پس باید دقت کنید میزان ترکیب ها باید به گونه ای باشه تا شنونده اجزای اصلی رو از فرعی بتونه تشخیص بده.

    نکته ی قابل ذکر دیگر این هست که ممکنه در طول قطعه میزان صدای هر ترک تغییر کنه به این شکل که در اینترو موزیک برای مثال ساز Piano شما اجرای یکی از پارت های اصلی رو به عهده داشته باشه و نیاز باشه از بقیه ساز ها برجسته تر باشه و در هنگام شروع قسمت وکال وظیفه اجرای یک آرپژ به صورت زیر صدا رو داشته باشه.

    خیلی وقت ها ممکن هست شما این عمل رو با تغییر Velocity نتها در طول قطعه و یا تغییر ولوم ترک انجام بدید.
    همین طور که در طول این قطعه مشاهده میکنید ساز Flute در اینترو موزیک برجسته تر و در طول قطعه به یک زیر صدا تغییر کرده.



    پس از این مرحله میتونیم به موضوع Paning ترک ها بپردازیم که در این قطعه جای بحث زیادی داره . . .
    همین طور که در اول تاپیک هم گفتم این قطعه بر مبنای اصول ارکسترال طراحی شده میکس اون هم سعی شده تا شبیه ساز یک گروه کامل باشه.

    یکی از عمده ترین اعمالی که در مرحله میکس باید انجام بشه pan کردن ترک ها است.
    موزیکی که ما گوش میدیم استریو هست به این معنا که دارای دو خروجی یکی برای اختصاص به اسپیکره قرار گرفته شده در سمت چپ و یکی برای اسپیکر سمت راست است.

    پس هر صدا یک پارامتر به نام pan داره که میتونید اون رو به میزان خواصی به Left و یا Right مایل کنید.

    این کار معمولا به چند منظور انجام میگیره :

    1- جلوگیری از تداخل فرکانس ساز هایی که در یک رنج صدایی هستند و بهتر شنیده شدن آن ها
    2- شبیه سازی نوع چیدمان گروه ارکستر اصلی
    3- بالانس بودن کلی موزیک
    4-زیبایی بیشتر و القا احساس جالب تر به شنونده
    5- برخی صدا ها ممکنه به ذات خودشون به طرفی پَن شده باشند.

    paning یکی از مهم ترین مراحل میکس هست و تجزیه ، چرا و چگونگیه پَن شدن ترک ها در این قطعه رو به پست بعد اختصاص میدم.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 25
  3. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    تجزیه و تحلیل Paning ترک ها در این قطعه

    درود بر دوستان گرامی در این پست میخوام چگونگیه paning ترک ها رو در این قطعه مورد بررسی قرار بدم.

    همین طور که در پست قبلی گفتیم paning یکی از مهم ترین پارامتر های در میکس یک قطعه است که بنا بر هدف های خواصی انجام میشه.

    گاهی صداهایی هستند که به ذات خود پن شده به یک سمت هستند که این نوع صدا ها از بحث میکس خارج هست و این میزان پن در طول تنظیم پروژه هم وجود داره. برای مثال برخی آرپژ های الکترونیک که از layer های مختلفی ساخته شده اند برای عدم وجود تداخل فرکانسی و ... به ذات خود دارای پن هستند.

    اما پن در میکس بر میگرده و سلیقه و خواسته شما از نوع صدا دهی موسیقیتون. در اول تاپیک گفتم که این قطعه تماما بر اصول ارکسترال چیده شده.
    خوب به این عکس نگاه کنید :

    تجزیه و تحلیل قطعه "گم شده" از "مرجان"-215854_191720790872400_100001034410190_508778_7095995_n.jpg

    این عکس نشان دهنده چیدمان استاندارد یک گروه ارکست میباشد. حالا کار رو با دقت گوش کنید میبینید که تمام ساز ها در جایی قرار گرفته اند و صدا دهی دارند که در این عکس وجود دارند.

    در جلوی همه ساز ها دسته ی String ها قرار میگیرند که شامل دو گروه Violins یک گروه Viola و یک گروه Cello و یک گروه Contra bass هستند.

    گروه Violins ها در سمت چپ قرار دارند و در این قطعه نیز صدای Violins ها رو از سمت چپ میشنوید.
    در این قطعه نت نوشته شده برای Cello به صورت solo است و میشنوید که در سمت راست قرار داره.
    باقی ساز ها نیز به همین شکل قرار گرفته شدند.

    اما اگر دقت کنید میبینید که پیانو در یک گروه ارکست سمت چپ قرار داره اما در این قطعه در وسط شنیده میشه. این یکی از همون نکته های بسیار مهم در میکس است.

    چون در این قطعه ساز های بادی برنجی Brass قرار ندارند و میبینید که یک سری از این ساز ها در سمت راست قرار دارند و این باعث بالانس شدن کلیه قطعه میشه.

    اگر من میخواستم پیانو رو در سمت چپ قرار بدم با توجه به عدم وجود ساز های دیگه بالانس کلیه موزیک به هم میخورد و کل موزیک در طرف چپ سنگینی میکرد.

    این نکته های بسیار مهم هیستند که باعث میشند شما بتونید میکس خوبی داشته باشید که در این سلسله تاپیک ها به اون ها اشاره میکنم.


    اصولا در زمان میکس موسیقی ما هر ساز رو در یک فضای دو بعدی فرض میکنیم که دارای عمق (محور Z) و راست چپ (محور X) است.

    هنگامی که شما شدت صدای یک ساز رو تغییر میدید اون رو روی محور Z حرکت داده اید و به عقب یا جلو برده اید و هنگامی که صدا رو به طرفی پن میکنید اون رو روی محور X حرکت داده و به راست یا چپ انتقال میدهید.

    در میکس توجه به هر دوی این پارامتر ها بسیار ضروری است.
    نکته مهم دیگر در میکس این قطعه میزان یا درصد پن شدن ساز ها است.

    دقت کنید گفتیم ساز Violin از دسته ساز های Strings در سمت چپ قرار داره اما این نباید باعث بشه که شما اون رو به صورت 100% به چپ پن کنید برای واضح تر شدن موضوع مثالی میزنم :

    فرض کنید در یک سالن که گروه موسیقی در حال اجرا است در سمت راست نشسته اید ایا در اون مکان شما صدای Violin ها رو نمیشنوید ؟

    پس دقت کنید میزان پن ساز ها باید به گونه ای باشه که در هر دو طرف شنیده شده اما حضور اون ساز در طرف دیگر احساس بشه. معمولا میزان پن پارت های مختلف در مرحله میکس کم تر از 50% است.

    در ادامه ی تاپیک موارد بیشتری از قطعه رو مورد بررسی قرار میدیم.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 23
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    درود بر دوستان گرامی از این پست میتونید تک تک ترک ها رو به صورت mp3 دانلود کنید تا بشنوید دو طول یک موسیقی ترک های مختلف چگونه صدا دهی دارند.
    پیشنهاد میکنم حتما این پارت ها رو دانلود کنید برای دوستانی که میخواند تنظیم یک موسیقی ارکسترال رو یادبگیرند بسیار مفید خواهد بود. :)
    حجم هر فایل کمتر از 400 کیلوبایت است.

    قابل ذکر است که این پارت های صوتی فقط قسمت ملودی اصلیه موزیک هستند.

    Bass

    Flute

    Drums

    Violins 1

    Cello


    Piano
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
  5. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    تجزیه و تحلیل پارت Bass

    درود بر دوستان گرامی.

    در این پست قصد دارم تا اندکی در مورد پارت Bass و چگونگیه نوشته شدن اون صحبت کنیم.

    همین طور که میشنوید برای Bassاین موزیک از صدای Electronic Bass استفاده شده که تقریبا صدایی شبیه به صدای Bass Guitar داره.

    تا حد امکان سعی کردم تا پارت Bass رو ساده بنویسم. اولین نکته برای نوشتن این پارت توجه به آکورد های در حال اجرای موزیک است در کلام اول خیلی ساده که بیان کنیم Bass بیشتر روز نت های تشکیل دهنده آکورد نوشته میشه و صد البته نت ها دیگر رو هم شامل میشه اما ما از قسمت های ساده تر شروع میکنیم.

    گام این قطعه Dm یا ر مینور است و سه آکورد اصلیه این گام : ر مینور - سل مینور - لا مینور هستند. ابتدا قطعه رو با همین سه آکورد هارمونیزه کردیم دقت کنید فقط همین سه آکورد. پارت Bass دقیقا اجرای این سه آکورد در میزان های مختلف موسیقی با آرپژ های مشخصی است.

    پس در ابتدا باید برای پارت Bass یک آرپز مشخص طراحی کنید که شامل نت های یک آکورد (دقت کنید که نت ها میتونند تکرار شوند در اکتاو های مختلف استفاده شوند و یا حتی فقط از یکی از نت ها آکورد تشکیل شوند.) باشد.

    سپس این آرپژ رو روی آکورد های مختلف که قبلا برای قطعه ساخته بودید اجرا کنید. به نمونه ی صوتی زیر توجه کنید :

    Bass

    همین طور که در نمونه بالا شنیدید یک آرپژ بسیار ساده برای Bass طراحی شده و نت آکورد های قطعه با اون آرپژ در حال اجرا بودند و دیدید که بسیار خوش صدا و زیبا بود !

    پس یکی از مهم ترین نکات در نوشتن Bass هارمونیزه کردن درست موزیک و استفاده از آکورد های درست است.

    اما این که کدام یک از نت ها آکورد ها و در چه زمانی به صدا درآیند نیز شامل قوانین خواصی است که در ادامه توضیح میدم.

    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
بارگذاری...