تاپیک اختصاصی من در مورد مشکلاتم در تئوری موسیقی

شروع موضوع توسط DANIEL ADHAMI ‏1/7/16 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک تاپیک اختصاصی من در مورد مشکلاتم در تئوری موسیقی تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    عرض ادب و احترام.
    این تاپیک رو ایجاد کردم که طبق شروع مطالعه ی تئوری و کتابم پیش برم و اگه دوستان و اساتید محبت کنند بنده رو راهنمایی بفرمایند.تنها درخواستم اینه که اگه لطف کنند دوستان بحث حاشیه ای اینجا انجام نشه که رشته ی بحث از تاپیک خارج نشه.تشکر فراوان

    1. میخوام بدونم در اصل این علم تئوری که ما فرا میگیریم در قسمت عملی و ساخت یک قطعه چطور خودش رو نشون میده؟ یعنی چگونه باید اون رو پیاده کنیم؟ اگه بشه با یک نمونه توضیح بدین ممنون میشم.
    2. تفاوت دیز و بمل ها در صدا دهی چی هست؟ ببینین به طور مثال عرض میکنم.گام دو مینور طبیعی-هارمونیک-ملودیک بالارونده و پایین رونده رو در کتاب هارمونی مشاهده میکردم که نیم پرده ها علامت بمل داشتند.چرا علامت دیز رو ندارند؟ یا امثال این نوع گام ها و نوشتار.صدا دهی اون نت چه علامت دیز باشه و چه بمل همون صدا هست اما چرا یک سری گام ها با بمل علامت گذاری شدند و یک سری با دیز؟
     
  2. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    656
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +890 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    گام Cm گام دیاتونیک هست . گام های دیاتونیک :

    ۱) ۷ تا نوت پشت سر هم باید داشته باشن
    ۲) نمیتونی اسم نوت رو تکرار کنی (مثلا نمیتونی D وD#) داشته باشی...پس مجبوری که Eb استفاده کنی تا اسم تکراری توی گام نباشه.
    و چند تا قانون دیگه.....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • مفید مفید x 1
  3. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    ممنونم.
    در کل شما ترتیب یادگیری تئوری رو چطور صلاح میدونی؟یعنی یه روشی،یه ترتیبی که بدونم بعد از مطالعه ی مثلا یک فصل کتاب باید چه اقداماتی انجام بدم که اون فصل برام مفید بوده باشه و کاربرد پیدا کنه برام تو ساخت موسیقی
     
  4. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    656
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +890 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    بهترین کار اینی هست که اینجا میکنن :

    تخصصی - آنالیز هارمونی قطعات کلاسیک

    باید برای اون تاپیک که خوندی موزیک آکادمیک یا حتا موزیک pop قوی پیدا کنی و ببینی از این قانون ها چه جوری استفاده شده . تو همین کار خیلی سوالات برات جلو میاد . بد که تو اون تاپیک قویتر بشی خیلی راحت تر میتونی تو موزیک خودت ازشون استفاده بکنی.
     
    • دوستانه دوستانه x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    درود.
    تفاوت گام های دیاتونیک و کروماتیک دقیقا چی هست؟
    تعاریفش رو میدونم و بارها در کتاب خوندم اما متوجه نمیشم.علتش هم این هست که گفته شده گام های دیاتونیک از فواصل یک پرده ای و کروماتیک از فواصل نیم پرده ای تشکیل شده.سوالی که هست.
    اگر گام دیاتنیک از فواصل یک پرده ای تشکیل شده پس چرا گام های مینور و ماژور فاصله های نیم پرده ای هم دارند داخلشون؟
    حال اگه کرماتیک تماما فواصل نیم پرده ای رو داراست،آیا از گام کروماتیک در آهنگ استفاده میشه؟چون همه نیم پرده ای هستند.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
     
  6. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    656
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +890 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    دیاتونیک scales فقط ماژور و مینور نیستن . خیلی scale های دیگه هم هست که اونها هم جزو دیاتونیک حساب میشن.

    توی گام های دیاتونیک هم فاصله نیم , هم یک (تو بزی ها ۱/۵ هم هست ) . اینی که به چه ترتیبی بیان تو گام های مختلف دیاتونیک فرق میکنه . ولی چیزی که هیچ وقت فرق نمیکنه این هاست که همه گام های دیاتونیک ۷ تا نوت دارن (با نوت هشتم که تکرار همون نوت اول هست )

    گام کروماتیک همه ۱۲ نوت رو دارن و برای همین همه فاصله ها باید نیم بشه.

    گام کروماتیک تو موزیک مدرن زیاد استفاده میشه. چه تو هارمونی و چه تو ملودی. بیشتر با گام های دیاتونیک قاتی میشه .

    چند تا نمونه :

    Flight Of The Bumble Bee
    Carmen's Habanera
     
    • آموزنده آموزنده x 1
  7. bomdod

    bomdod عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/3/14
    ارسال ها:
    106
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    دانشجو آهنگسازی و آرانژمان در کنسرواتوار جَز وین
    محل سکونت:
    وین - اتریش
    امتیازات:
    +149 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    در گذشته ای نه چندان دور ، نیم پرده های کروماتیک و دیاتونیک، برابر نبودند به زبان ساده ، نت دو دیز با نت ر بمل یک صدا نبود و طبیعتا نوشتار متفاوتی داشتند.. پس از بکارگیری سیستم ۱۲ نیم پرده برابر ، که باعث شد نت های انهارمونیک هم صدا شوند، همچنان دیکته ی موسیقی از سیستم پیشین پیروی میکند و با اینکه دو دیز و ربمل هم صدا هستند در بافتارهای گوناگون نقش های جداگانه ای خواهند داشت..در برخی موسیقی های مدرن مانند جز، گاهی این دو جابجا بکار میروند و مثلا در آکورد C7#9 ،برای نهم افزوده ، انت می بمل نوشته میشود که دلیلش گاهی معنادار تر بودن آن در ساختار ملودیک است.. ولی در گل همچنان دیکته موسیقی میان انهارمونیک ها و نقششان تفاوت میگذارد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...