تاریخ موسیقی کلاسیک ایران،قسمت اول

شروع موضوع توسط امیرحسین به نژاد ‏15/4/10 در انجمن کلاسیک ( Classical )

تاپیک تاریخ موسیقی کلاسیک ایران،قسمت اول تالار کلاسیک ( Classical ) در persian-music.org.

  1. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    شروع آشنایی موسیقیدانان ایران با موسیقی کلاسیک با آمدن موسیو لومر به ایران به شکل بیشتر و جدی تر مهیا شد. لومر که به عنوان رئیس موزیک به استخدام دولت ایران در آمده بود، به تجدید سازمان دسته موزیک نظام پرداخت و رشته موزیک نظام را در مدرسه دارالفنون بنیان نهاد و به تدریس علوم موسیقی مثل سلفژ و هارمونی و ارکستراسیون، و آموزش دادن نوازندگی اکثر سازهای بادی و پیانو پرداخت.در اون زمان راه آشنایی با موسیقی غربی و کلاسیک محدود بود و فروشگاهی که صفحه های موسیقی کلاسیک داشته باشند در تهران وجود نداشت و فقط در بعضی از خانواده های متجدد که با فرهنگ غرب آشنا بودند و به اروپا رفت و آمد داشتند از این صفحات پیدا می شد.تعداد معدودی هم معلم خصوصی ویولن و پیانو که سبکشون کلاسیک بود در تهران تدریس می کردند.در سال های اول تاسیس مدرسه ی عالی موسیقی وزیری (1303) صفحاتی از موسیقی کلاسیک که بیشتر اپرا بود با صدای خوانندگان معروف مثل شالاپین و کاروسو و صفحاتی از ویولن نوازی ژان کوبلیک و کرایسلر درآن جا وجود داشت که شاگردان مدرسه از آن ها استفاده می کردند.

    سال 1304 سال مهمی در تاریخ موسیقی کلاسیک ایران است، چون برای اولین بار امکان شنیدن موسقی کلاسیک به شکل زنده بوجود آمد و یک گروه زهی از روسیه به تهران آمد که با ارکستری پنج نفری در مهمانخنه ای در خیابان علاءالدوله(خیابان فردوسی جدید) شب ها برنامه داشتند قطعات کلاسیک می نواختند.( در دوران داشنجویی زمانی که مشغول نوشتن این مقاله بودم خیلی بدنبال قطعاتی که این نوازندگان روسی در تهران اجرا کردن گشتم که بدونم چه قطعاتی رو زدند از اساتیدم پرسیدم از آقای فرهت و همایون خرم و تاریخ نویس موسیقی ایران آقای سپنتا اما همشون می گفتند هیچکس نمی دونه و هیچ جا روایت نشده در واقع در اون زمان کسی قطعات کلاسیک رو نمیشناخته وجالب تر اینجاست کسی هم از نوازنده ها نپرسیده که این قطعات از کی بود؟چی بود؟بگذریم)

    چند سال بعد این ارکستر بزرگتر شد و به رهبری سرژخوستیف استاد ویولن استاد ویولن هنرستان در کافه ای در خیابان لاله زار برنامه اجرا می کرد.حدود سال 1310 سورن آراکلیان و خوستیف،از هنر آموزان هنرستان عالی موسیقی و گسانی دیگر درصدد تشکیل ارکستر سمفونیک بر آمدند و تمرین هایی را آغاز کردنداما به نتیجه ی مطلوبی نرسیدنددر او.ایل سال 1313 سروان غلام حسین مین باشین که تازه از اروپا برگشته بود و در رشته موسیقی کلاسیک و ساز ویولن تحصیل کرده بود سرپرست ارکستر بلدیه شد و این ارکسترچند وقت بعد ارکستر هنرستان عالی موسیقی نامیده شد.در سیزدهم مهرماه 1313 به مناسبت جشن هزاره ی برنامه ای در تئاتر نکویی(سیناهما) اجرا شد که بر مبنای سه داستان از شاهنامه ی فردوسی تهیه شده بود و آهنگ آن را مین باشین نوشته بود و گروه کری به رهبری نیکل قلندریان این قطعه را اجرا کردند.

    در سوم اردیبهشت 1314 این کنسرت در همان جا دوباره برگزار شد و قطعات اورتوراگمونت بتهوون،سمفونی ناتمام شوبرت،ریموند از توماس و رقص ایرانی اقتباس از شاهنامه ی فردوسی ساخته غلامحسین مین باشین که به پدرش سالار معزز تقدیم کرده بود اجرا شدند.

    ادامه دارد...

    تحقیقات دوران دانشجویی خودم
    منابع:خاطرات اساتیدم
    نام نامه ی موسیقی ایران –مهدی ستایشگر
    سرگذشت موسیقی ایران-خالقی
    مجله های موزیک ایران ،سال 1341
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏15/4/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...