تاریخچه تكنولوژي ضبط و پخش صدا در قرن بيستم

شروع موضوع توسط mohammad6103 ‏10/11/09 در انجمن موسیقی ایران

تاپیک تاریخچه تكنولوژي ضبط و پخش صدا در قرن بيستم تالار موسیقی ایران در persian-music.org.

  1. mohammad6103

    mohammad6103 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    194
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    نقشه بردار
    محل سکونت:
    خوزستان-انديمشك
    امتیازات:
    +41 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    :d:smile (30):



    با گسترش تكنولوژي ضبط و پخش صدا در قرن بيستم، دنياي موسيقي و رسانه هاي صوتي شاهد تحولي عظيم و گسترده در خود بودند. پيشرفت هاي علمي به دست آمده در زمينه طراحي و ساخت تجهيزات صوتي، افقي نوين و تازه در صنعت و دانش صدا پديد آوردند به طوري كه امروزه اين صنعت به عنوان يك صنعت كاملا علمي و تخصصي در دنيا محسوب شده و هر يك از گرايش ها و شاخه هاي آن احتياج به متخصص و كارشناس مربوط به خود را دارد.
    ورود عمده تجهيزات صدا به ايران تقريبا از دهه 40 به بعد آغاز شد ولي همانند بسياري از تجهيزات ديگر وارداتي، كشور از داشتن دانش مربوط به آنها محروم بود. به علاوه تجهيزات موجود در ايران به نسبت ساير كشورهاي پيشرفته بسيار ساده و ابتدايي بود، به طوريكه آثار ضبط شده در ايران از استاندارد هاي لازم ضبط صدا برخوردار نبوده و در نتيجه توان رقابت با آثار ضبط شده در دنيا را نداشتند. به عنوان مثال عمده دستگاه هاي ضبط موسيقي موجود در ايران شامل يك ضبط و پخش ريل دو تراك (Track) و يك ميكسر (Mixer) چند خطي بسيار ابتدايي بود. به همين دليل موسيقيدانان ما از داشتن امكانات مناسب ضبط محروم بودند.

    {username}-{filename}استوديو پاپ در سال 1349 توسط مرحوم دكتر الكسان پادماگريان و با هزينه شخصي وي ساخته شده و شروع به كار كرد. مرحوم پادماگريان كه يك دندانپزشك بود علاقه زيادي به هنر موسيقي داشت و در واقع سرمايه گذاري و ايده اوليه ساخت استوديو پاپ از ايشان بوده است. در شروع كار، استوديو پاپ همانند ساير استوديو هاي موجود در ايران كه تعدادشان بسيار معدود بود از همان تجهيزات ابتدايي، جهت ضبط صدا استفاده مي كردند. ولي در سال 1350 با سرمايه گذاري مشترك و كمك هاي آقاي ويگن داوودي كه از صدابرداران پيشكسوت ايران مي باشند اولين دستگاه ضبط موسيقي مولتي تراك با 8 كانال ورودي آنالوگ و تجهيزاتي مانند آكوستيك مدرن، سيستم اكوي اي ام تي (EMT) و ليميتر كمپرسور (Limiter Compressor) كه پيشرفته ترين تجهيزات ضبط صدا در زمان خود بودند از كشور سوئيس خريداري شده و وارد ايران شد. در واقع ورود اين تجهيزات را مي توان آغاز تحولي جدي در صنعت ضبط موسيقي پاپ ايران قلمداد كرد. به اين ترتيب ضبط حرفه اي موسيقي در استوديو پاپ با صدابرداري آقاي ويگن داوودي آغاز گرديد.

    {username}-{filename} {username}-{filename} {username}-{filename}

    همانطور كه گفته شد موسيقيدانان به خصوص نوازندگان ما تجربه ضبط با تجهيزات نوين را نداشتند و در واقع به نوعي به روش ها و تجهيزات ضبط پيشين عادت كرده بودند. در اين ميان نقش موسيقيدان برجسته كشورمان مرحوم واروژان را در آشنا كردن آنان با روشهاي جديد ضبط موسيقي نمي توان ناديده گرفت. ايشان با صبر و حوصله به تدريج آنها را با روشهاي جديد مانوس كردند. به عنوان مثال در روش پيشين به دليل بودن تنها دو كانال ورودي، نوازندگان همه به اتفاق هم مي نواختند! از اين رو با روش ضبط جديد كه در آن ضبط بر روي كانال هاي كاملا مجزا انجام مي شد كاملا ناآشنا بودند.
    آقای ویگن داوودی تا سال 1354 با استودیو پاپ همکاری خود را ادامه دادند. پس از وی مرحوم محسن کلهر صدابرداری در این استودیو را به عهده گرفتند. مرحوم کلهر پیش از آن از سال 1337 به کار ضبط موسیقی و دوبلاژ مشغول بوده و همکاری با صدا و سیما را از سال 1348 آغاز کرده بودند. وی پس از سالها فعالیت و ضبط آثار پر ارزش فراوان در سال 1379 دار فانی را وداع گفتند. در سال 1355 و به دعوت مرحوم کلهر آقایان ناصر فرهودی و رحیم ناحی که هر دو از دانش آموختگان دانشکده صدا و سیما بودند به جمع صدابرداران استودیو پاپ پیوستند که همچنان تا کنون به فعالیت پر بار خود در این استودیو ادامه داده اند.

    [FONT=Tahoma, sans-serif]آثار و كارهاي ضبط شده
    استوديو پاپ با سابقه نزديك به 40 سال فعاليت ضبط صدا و دوبلاژ يكي از فعال ترين و با سابقه ترين استوديو هاي موجود در ايران بوده و در طي اين مدت آثار هنري و به ياد ماندني زيادي را براي موسيقي ايران به ارمغان آورده است. از سال 1352 تا 1357 اكثر ترانه هاي خوانندگاني مانند مرحوم فرهاد، داريوش، گوگوش، ابي، مرحوم هايده، مهستي، فرامرز اصلاني، ستار، حميرا، ‌مازيار، مرتضي،‌ نوش آفرين، شهره، ليلا فروهر، ‌شماعي زاده، فرزين، شهرام شب پره، نلي، بتي، پوران، گلپايگاني، ايرج در اين استوديو ضبط مي شده است. همچنين آهنگسازاني مانند مرحوم واروژان، محمد اوشال، اسفنديار منفرد زاده، فريد زلاند، مرحوم بابك بيات، منوچهر و ناصر چشم آذر، آندرانيك، پرويز مقصدي، صادق نجوكي، جهانبخش پازوكي، اريك و غيره كارهاي خود را در اين استوديو ضبط مي كردند.
    پس از انقلاب تمامي موسيقي ها مرحوم بابك بيات اعم از ترانه و موسيقي فيلم در اين استوديو صدابرداري شده است. همچنين ضبط اکثر آثار موسيقي فيلم آهنگساز برجسته كشورمان آقاي مجيد انتظامي از سال 1363 (به جز موسيقي فيلم حضرت مريم و المپيك بانوان) به عهده اين استوديو بوده است.
    استودیو پاپ همچنین ضبط آلبوم های ترانه ی پاپ زیادی را در کارنامه خود دارد که از جمله می توان به آلبوم های زیر اشاره کرد :
    آلبوم فاصله - محمد اصفهاني
    آلبوم شب سربي – نيما مسيحا
    آلبوم دو نیمه رویا – حمید حامی
    آلبوم های مسافر و دهاتی – شادمهر عقیلی
    آلبوم تموم شد ترانه – مانی رهنما
    و آلبوم های زیادی از خوانندگان دیگر[/FONT]
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - تاریخچه تكنولوژي ضبط
  1. amirnoroozi65
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    251
  2. MEHRDAD MLI
    پاسخ ها:
    3
    نمایش ها:
    318
  3. pnumusic15
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    222
  4. محمد جابر خسروی
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    2,909
  5. mpmsoft
    پاسخ ها:
    5
    نمایش ها:
    2,024