تاثیر تمپو

شروع موضوع توسط majid ‏3/10/11 در انجمن Rhythm ( ریتم )

تاپیک تاثیر تمپو تالار Rhythm ( ریتم ) در persian-music.org.

  1. majid

    majid عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/10
    ارسال ها:
    113
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    سلام جمیعا
    ببینید من خیلی نت دیدم که تمپو اونا 126 یا 192 یا ... بوده.
    سوال من اینجاست ، اینا میتونستن تمپو کارو بذارن 120 یا 125 یا 130 ، چرا اومدن گذاشتن 126 ، آیا این یکی دو عدد تاثیری روی کار میذاره ؟
    خسته نباشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. saeidtroy

    saeidtroy عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/10
    ارسال ها:
    51
    محل سکونت:
    rasht city
    امتیازات:
    +23 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    دوست عزيز ما تمپو رو با سرعت ملوديمون هماهنگ ميكنيم نه سرعت ملودي رو با تمپو!!!
    منظورم اينه كه شما يه ملودي با يك سرعت مشخص داريد و ميايد تمپوي اون رو پيدا ميكنيد نه برعكس!!! حالا هيچ لزومي وجود نداره كه تمپوي اون ملودي رند باشه...ميتونه هر عددي باشه حتي 125.25 (يعني اعشار هم داشته باشه!!!)
    اميدوارم تونسته باشم سوالتون رو جواب بدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. امير حسين حبيبي

    امير حسين حبيبي عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/10
    ارسال ها:
    236
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    يكي از دلايلش هم اين هست كه سبكهاي مختلف تمپوي خاص خودشونو نياز دارند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. majid

    majid عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/1/10
    ارسال ها:
    113
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    مثلا چه سبکایی ؟
    اون دو تا دونه تمپو چه تاثیری میتونه روی سبکهای مختلف بذاره ؟
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. امین نورالهی

    امین نورالهی مدیر تالار دانلود تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏23/11/09
    ارسال ها:
    2,553
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    کرمان
    امتیازات:
    +2,539 / 0 / -0
    نمیدونم شاید من اشتباه می کنم ولی شخصا هنوز کاری ندیدم که تمپوی 192 داشته باشه.
    سرعت تمپو با توجه به سبکی که کار می کنیم میتونه خیلی مهم باشه.
    ببینید مثلا سبک R&B که معمولا تمپوی پایینی داره و بیشتر بین 65 تا 95 هست، یا کارای پاپ که بیشتر بین 100 تا 120 هستن، یا سبک ترنس که باز بسته به نوع اون میتونه بین 120 تا 145 متغیر باشه.
    دوست عزیز دو تا دونه (به قول شما) تمپو بالا و پایین کردن میتونه تاثیرات خیلی بدی روی یه آهنگ بذاره (به جز در مواقع خاص)، اینو زمانی می تونید متوجه بشید که خودتون آهنگساز باشید.
    یادمه همین دیروز آهنگمو که تمپوی 130 داشت به 132 تغییر دادم دیدم جالب نشد مجدد آوردمش پایین تر یعنی 131 بازم دیدم ملودی کمی تند شده و کار رو خراب می کنه که در نهایت شد همون 130 :smile (73): .

    پس این موضوع رو باید خودتون تجربه کنید تا بهتر متوجه بشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    انتخاب تمپو بسته به نوع اهنگ و سليقه اهنگساز ميتونه متغير باشه اما اينكه فرمودين تمپو 192 بله داريم. البته بسته به كسر ميزان اهنگ.
    مثلا شما اگه كسر ميزانتون 6/8 باشه و بخواين اهنگ شادي داشته باشيد تمپو 120 كه ممكنه در ميزان 4/4 مناس باشه در ميزان 6/8 جوابگو نيست و بايد از تمپو بالاتر استفاده كنيد. ميتونيد خودتون هم تست كنيد. ميزان 6/8 رو انتخاب كنيد و خواهيد ديد كه بايد با اعداد تمپو بالا كار كنيد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    در مورد تمپوی اهنگها اساتید معتقد هستند حتی تا 5 یا 6 واحد تاثیری در روند اهنگ به طور جدی نخواهد گذاشت اما اینکه شما ابتدا تمپوی 120 بگذارین و بعد اون رو 122 کنید احساس میکنین اهنگتون تند شده و اگه همین کار رو بر عکس انجام بدین احساس میکنین اهنگتون اروم شده چون این یک کار نسبی هست وشما دارین مقایسه انجام میدین پس باید مدتی از شنیدن تمپوی اول بگذره بعد در مورد تمپوی بعدی تصمیم بگیریم اما نظر شخصی من اینه که یک ملودی بسته به گامی که در اون مینوازیم میتونه تمپوهای متفاوتی بگیره یا اینکه بعد از یک مدلاسیون میتونه تمپو کند ویا تندتر بشه اینکه کدوم تمپو مناسب هست غیر از موارد بالا میتونه به هدف اهنگ ساز برگرده تمپو مقوله مهمی هست که میتونه امواج مغزی شخص شنونده رو با خودش هماهنگ کنه پس اگه اطلاعات مختصری راجع به فرکانس امواج مغز داشته باشیم میتونیم تمپو و گام مناسب رو بهتر به کار ببریم...
    نوشته های بالا جنبه شخصی دارند و از مرجع خاصی نوشته نشده است.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. میلاد صامت

    میلاد صامت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/14
    ارسال ها:
    41
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    صدابردار
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +53 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, reason
    البته اگه خط ملودی حق مطلب رو ادا کنه تمپو میتونه تغییر کنه .معمولا آهنگساز تمپوی کار رو مشخص میکنه ولی باز بستگی داره که تنظیم کننده چه ارکستراسونی رو برای اون کار در نظر بگیره...تمپو به قدری مهمه که توی reference سالنهای اجرا در خارج از ایران قید شده منظورم reverb ...delay هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. میلاد صامت

    میلاد صامت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/14
    ارسال ها:
    41
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    صدابردار
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +53 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, reason
    توی سالن برج میلاد ماااشااالا اینقدر feedback زیاده که شما یه کاره slow وقتی اجرا میکنید ناخود آگاه اون کارو با حس یه کار trance میشنوید...داینامیک موزیک له میشه پس یادمون باشه تمپو بر اساس سالن اجرا فرق میکنه...مثل symphony beethoven 5 که در سالنهای مختلف با تمپوی مختلف اجرا میشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    درود ؛

    وقتي ميشه قطعه اي كه با نت سياه و تمپو ١٢٠ نوشته شده رو با نت چنگ و تمپو ٦٠ اجرا كرد ؛ پس اين تمپو چه اهميتي ميتونه داشته باشه؟
    ميگن فلان سبك تو اين محدوده تمپو بايد باشه در صورتي كه ممكنه قطعه با نت هاي گرد نوشته بشه و تمپو فوق العاده بالاتر بره...
    اگر ممكنه توضيحاتي در اين زمينه بدين.

    سپاس
     
  11. Clapton

    Clapton عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/11
    ارسال ها:
    183
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    عاشق موسیقی
    محل سکونت:
    در همسایگی کلید سل
    امتیازات:
    +289 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    با سلام دوست عزیز
    خوب گاهی وقتا اتفاق می افته که آهنگساز اون ملودی ای که تو ذهنشه و داره مینویسه رو میخاد برای تاکید تو حسش ازش استفاده کنه در نتیجه میاد از نت چنگ استفاده می کنه ولی خوب در ادامه ممکنه ادامه ملودی یه حس دیگه داشته باشد که ممکنه قالب چنگ براش مناسب نباشه و بیاد از سیاه استفاده کنه و یا حتی گرد به کار ببره. این دلیل نمیشه که استفاده از نت های دیگه رو زیر سوال برد. این حرفی کاملا اشتباهی هستش که چرا وقتی میشه با چنگ 60 قطعه ای رو نواخت چرا از سیاه 120 استفاده کرد.
    برای مثال مثلا توی متال اکثر از تمپوهای بالا و ریف های سنگین نوازندگان چیره دست الکتریک استفاده و این دلیل نمیشه که مثلا اونا بیان از گرد استفاده کنن و تمپوشونو بسیار بالاتر ببرن. مثلا شما یه نوازنده درام رو در نظر بگیر که داره با تمپوی 180 و یا بالاتر ساز میزنه. خوب وقتی یه نوازنده الکتریک میخواد بیاد و با این بنده خدا ساز بزنه میاد از یه نوع ریفی استفاده میکنه که کاملا رو تمپوی 180 و یابالاتر بشینه ولی نمیاد از یه نوع ریفی استفاده کنه که همش نت های کششی باشه.

    امیدوارم تونسته باشم منظورمو برسونم....

    موفق باشید ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...