"تابو"ی تحصیلات آهنگسازی

شروع موضوع توسط Farhood ‏25/10/14 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک "تابو"ی تحصیلات آهنگسازی تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    نزدیک به 3 سال پیش که من عضو این سایت شدم، یکی از اعضا یک قطعه با آهنگسازی خودش در سایت قرار داده بود بنام "آفرینش". فضای ارکستر نویسی و خطوط هارمونی در اون قطعه، نشانگر گوش قوی هارمونی و استعداد قوی در خلق نوانس سازنده اش بود. اون شخص اسمش "مهران بدخشان" بود.

    Mehran.B | مرجع تخصصی موسیقی ایران

    مهران اطلاعات اکادمیک نداشت؛ کما اینکه در پستهایی که قرار میداد، خودش به این موضوع اعتراف میکرد. با این حال با سمپل لایبرری های مختلف مدام تجربه میکرد (مهران شاید حتی از ساده ترین اصطلاحات تئوریک موسیقی هم بیخبر بود ولی هیچوقت از موضع خودش دفاع نمیکرد و با نظرات اعضا برخورد منطقی داشت). کارهای مهران جزو معدود کارها در این سایت بود که راحت گوش میکردم! فضای کارهاش بین المللی تر بود. اون موقع من چیزی از "سمپل لایبرری" ها نمیدونستم و این مهران بود که طی چند پیغام و با حوصله و سخاوت، لایبرری ها رو برام توضیح داد و همچنین کمپانی های تولید لایبرری رو برام معرفی کرد. من حتی از وجود سمپلر Kontakt بی اطلاع بودم!

    بعدها حضور مهران کم کم در سایت کمرنگ تر شد؛ چون مشغول آمادگی برای ورود به دانشگاه بود (اسفند 1391 آخرین پست مهران در این سایت هست). ما دیگه ارتباط یا مکاتبه ای چیزی باهم نداشتیم (و نداریم)، ولی من کارهاشو کم و بیش تعقیب میکردم، هرچند که خودش مطلع نبود! مهران در قبولی برای رشته موسیقی در دانشگاه تلاش میکرد که بالاخره زمستان 1391 تونست در رشته موسیقی گرایش "آهنگسازی" دانشگاه هنر وارد بشه.

    "تابو"ی تحصیلات آهنگسازی-01.jpg

    پایین یه لینک قرار دادم که بیش از 10 قطعه از مهران در اون وجود داره و میتونید بشنوید. این قطعات تقریباً تجربیات 2 سال اخیر مهران هست و اکثر اونها مربوط به مرحله ی بعد از ورود به دانشگاه میشه:

    Mehran Badakhshan's profile - Hear the world’s sounds

    بله، مطمئناً روند رشد این شخص رو میتونید متوجه بشید. حتی قطعاتی در اونها هست، ورای استانداردهای ارکستر نویسی معمول در ایران. گرچه این قطعات اگر با ارکستر اجرا میشدند که به مراتب واقعی تر هم شنیده میشدند.

    *********
    افرادی مثل مهران بدخشان در این سایت کم نیستند. تنها تفاوتی که بین مهران و بقیه اعضای مستعد دیده میشه اینه که اونها از تحصیلات اکادمیک در آهنگسازی میترسند. انگار که قراره هر کاری انجام بدند، غیر از "آموزش اکادمیک"! در این سایت افرادی داریم با استعداد بسیار در آهنگسازی، ولی وقتی یک پاراگراف از صحبتش رو میخونی، از سطح سوادش نا امید میشی! حتی مواردی میبینی که اسم ساز رو هم درست نمیدونه! البته من این ناآگاهی رو تخطئه نمیکنم، ولی انتظار دارم که شخص حداقل دنبال یک تحصیلی آموزشی چیزی بره. ما بعضاً وجود استعداد خام رو برای کار، کافی میدونیم! حتی شخص صاحب نبوغ هم اگه باشه، حضور در محیط اکادمیک و آموزشی حداقل در یادگیری اسم سازها کمک میکنه!! همین حضور خالی.

    بعضی ها شاید معتقد به کیفیت آموزشی در دانشگاههای ایران نباشند و خب این کاملاً پذیرفته است. من بعنوان کسی که در دانشکاههای ایران هم تحصیل کردم و هم تدریس، ضعف علمی رو در دانشگاههای ایران بمراتب بشتر از هر کسی بهش واقف هستم و نیازی هم به قایم کردنش نیست. اما با این حال باز هم به ادامه تحصیلات در دانشگاه در همون کشور معتقدم. چون شخص در دانشگاه خواه ناخواه در کوران و فضای موضوع درسی خودش قرار میگیره. تحصیلات اکادمیک این نیست که تصور کنیم که یک معلم بیاد یه مشت اطلاعات رو بریزه توی مغز دانشجو و بره! حضور بعنوان دانشجو (یا هنرجو) در محیط آموزشی باعث میشه اولاً شخص به لحاظ اندیشه و طرز فکر هنری صاحب یک دید بشه؛ در مرحله بعد، حداقل ها رو (چیزهایی مثل اسم ساز، سبکها و تفاوتش با ژنر، تاریخچه ها و سایر مفاهیم اولیه) رو یاد بگیره. این دیگه حداقلشه که در دانشگاههای ایران هم امکانش هست. استعداد خالی، مثل مواد غذایی خام میمونه.

    چند مورد از قطعات مهران رو من اینجا برای دوستان موزیسین Play کردم. هیچ کدوم تصور نمیکردند که کار یک دانشجوی موسیقی از ایرانه! خب من دوست دارم از این مهران بدخشان ها زیاد داشته باشیم. من مطمئنم با یک تصمیم درست و با برنامه ریزی طولانی مدت و بدون عجله (و کنار گذاشتن اون طرز فکر میانبُر!) میشه یک موفقیت درخور بدست آورد.
     
    آخرین ویرایش: ‏25/10/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 15
  2. arsnova

    arsnova عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/2/13
    ارسال ها:
    28
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    فرق سبک با ژانر چیه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    arsnovaی عزیز ژنر (Genre) مربوط به دسته بندی گروهی از موسیقی بر مبنای "کاربرد" و یا "ارکستر" هست و هیچ کانسپت هنری در داخل این واژه وجود نداره. مثلاً وقتی میگیم "موسیقی دراماتیک"، ما به یک "ژنر" اشاره کردیم، نه "سبک". ویا وقتی میگیم "موسیقی ارکسترال"، اشاره به نوعی موسیقیه که با ارکستر بزرگ نواخته شده. ولی "سبک" یک مفهوم هنری داخلش وجود داره که مستقیماً از طرز فکر، اندیشه، کرکتر و ذهن شخصیِ خالق اثر آب میخوره و رسیدن به اون و جا افتادن در اون زمان زیادی میبره. مثلاً دو آهنگساز میتونن در "ژنر" موسیقی دراماتیک از نوع ارکسترال کار کرده باشن، ولی وقتی میشنویشون، میبینی هر یک در "سبک" خودش کار کرده. و حتی میشه در "ژنر" دراماتیک، موسیقی غیر ارکسترال (مثلاً الکترونیک) هم کار کرد. این نیست که ژنر دراماتیک حتماً باید ارکسترال باشه.
     
    آخرین ویرایش: ‏26/10/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  4. arsnova

    arsnova عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/2/13
    ارسال ها:
    28
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ممنون.آیا منبعی سراغ دارید که این تعریف ها را اینجوری ارائه داده باشه؟البته نظر شما حجته اما با توجه به این که اولین باره این دسته بندی را می بینم دوست دارم لینکی منبعی چیزی در این مورد به من معرفی کنید.سپاس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    راستش منبعی برای این تعاریف یادم نمیاد. امکان داره که در یکسری کتابهای فرهنگ لغات موسیقی بشه پیدا کرد. ولی اینها از جمله اطلاعات اولیه هست که هنرجو یا دانشجو صرفاً با حضور در محیط آموزشی و کلاسها میتونه کسب کنه. شاید من هم به همین طریق این تعاریف رو یاد گرفتم! چون منبع مشخصی براش یادم نمیاد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. saleh

    saleh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    59
    محل سکونت:
    easy summer
    امتیازات:
    +36 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    جناب فرهود همه حرفاتون صحیح و درسته شکی بر اون نیست.ولی خب سیستم اموزشی و مخصوصا حالا صحبت از اموزش اکادمیک موسیقی هست در ایران من حس میکنم خیلی دموده یا کهنه هستش.مثلا موسیقیه الکترونیک چه جایگاهی تو محیط اکادمیک ایران داره؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    ممنون بابت این تاپیک مفید .
    اینم در نظر بگیرید که اگه واقعا به موسیقی بها داده میشد تو کشورمون و یکمی ..فقط و فقط یکمی با هنرمندان موسیقی مهربانانه تر برخورد میشد مطمئن باشید خیلی از جوونامون الان داشتن اکادمیک تحصیل میکردن . ما حتی توی مقاطع ابتدایی تا راهنمایی تو کتابای درسی حتی یه خط از موسیقی تعریف نداریم(دریغ از یه خط تعریف ساده) . چه توقعی میره که دانش اموز بعد از خارج شدن از مقطع ابتدایی و راهنمایی بره رشته ی موسیقی انتخاب کنه . یه چه دلیل ؟ روی چه پیش زمینه ای ؟ با کدوم کارگاه استعداد یابی ؟ با چه تصویری از اینده ی شغلیش ؟ از یه بچه ی 15 ساله که همش اطرافش میشنوه که باید دکتر شی پول دربیاری . باید مهندس برق شی و .... چه انتظاری میره که یه تصمیم مهم و حساب شده و در اصل اون چیزی که خودش میخواد بگیره واسه ایندش ؟ تازه به جرات میتونم بگم چه کسانی هستن که استعداد دارن ولی خودشون از این استعداد بیخبرن . حتی تا اخر عمرشون هم متوجه نمیشن که استعداد داشتن تو زمینه ی موسیقی یا هر زمینه ی دیگه ای . پس توی ایران انتخاب این که تو هنر فعالیت کنی به خیلی چیزا بستگی داره که من دو تا از مهم ترین هاش رو که از نظر خودم مهم میان رو مینویسم .
    1 از خانواده ی هنری باشی و خانوادت استعدادت رو شناسایی کنن و از همون اول روت سرمایه گذاری بشه .
    2 خانوادت هنری نباشن ولی به استعداد های فرزندشون بها بدن و روش سرمایه گذاری کنن .(استعداد یابی هم بشی از طرف خانواده)
    (سرمایه گذاری هم میتونه مالی باشه هم زمانی باشه .)
    حالا ما به بقیه ی عوامل مثل شرایط مملکتی که داری توش زندگی میکنی . شزایط زندگی خودت و ... کاری نداریم .
    شما تصور کنید که تو همون دو تا مورد بالا فقط و فقط یکی از عوامل اونجوری که ما انتظار داریم عمل نکنه حساب کنید معادلات چقدر پیچیده میشه ؟ ( حل میشه ولی بسیار سخت حل میشه و اونایی که بلد نیستن حلش کنن به صورت اتوماتیک کنار میرن )
    اینا رو نگفتم که ضعف هایی رو که بهش اشاره کردید رو توجیح کنه . اینا دلایل وجود این ضعف هاست که باید برطرف بشه . مثل کاری که اونور مرزهامون مدت هاست که با اموزش و برنامه ریزی درست برطرف شده . جناب فرهود عزیز ما بخواهیم یا نخواهیم جهان سومی هستیم . یعنی این ضعف ها در همه ی زمینه ها هست . ما فقط موسیقی رو مورد بررسی قرار دادیم . به نظرم همیشه یک فرد توانایی این رو نداره که تمام این مسائل رو از پیش رو برداره هر چند استثنا هایی هم هستن که این کار رو میکنن اما اون ها هم برای جهان سومی ها قهرمان هستن نه برای جهان مدرن . در جوامع مدرن دولت نسبت به تعهدی که به مردم داره این موانع رو از سر راه برمیداره . افراد هم نسبت به تعهدی که به دولت دارن سعی میکنن از امکانات بهترین استفاده رو ببرن . این باعث میشه که اون ها همیشه از کشور هایی مثل ما جلوترن و ما همیشه سعی میکنیم بهشون برسیم نه این که از اونا جلو بزنیم . مثل برده هایی که همیشه با پا های زنجیر شده به دنبال صاحبان خودشون میدوند .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    صالح عزیز میفهمم چی میگی. تمایل عمده در فرهنگ ایرانی در تفکر به طرف "سنت" هست تا "مدرنیته". در این تیپ جوامع معمولاً هر پدیده جدیدی با دافعه همراهه، تا اینکه یه مدت زمان مشخصی سپری بشه و اون پدیده "کهنه" بشه.
    ولی باز هم حضور در محیط آموزشی رو توصیه میکنم! میدونی، قرار نیست که بری در دانشگاه موزیک الکترونیک رو تحصیل کنی. افرادی مثل شما با حضور در اون محیط چیزهایی بدست میارن که خارج از اونجا نمیتونن و اون موارد الزاماً شاید ارتباط مستقیم با موسیقی الکترونیک نداشته باشه؛ درحالی که در دراز مدت دیدت بازتر میشه و چیزهایی کسب میکنی که بطور غیر مستقیم به کارت خواهد اومد. شک نکن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  9. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    dj unk عزیز فکر کنم خیلی شلوغش کردی! عزیزم چرا اینقدر ایده آلیستی فکر میکنی؟! قرار نیست همه چیز بطور ایده آل در اختیار باشه! در هیچ جای دنیا هم چنین چیزی نیست. و در ضمن "مهران بدخشان" هم یک ایرانیه! مهران بچه ی سنندج هست از یک خانواده متوسط و کرد زبان سنّتی. یادمه اون موقع که انتخاب رشته میکرد، ایمیلی هم برای من زد و در مورد رشته موسیقی یا غیر موسیقی نظر منو خواست. اون هم در این انتخاب مردد بود، ولی بالاخره تصمیمش رو گرفت. این بخشی از ایمیل مهران مربوط به دیماه 91 شمسی هست:

    "تابو"ی تحصیلات آهنگسازی-01.jpg

    میدونی، یه روز بالاخره باید تصمیم خودتو بگیری و تکلیف خودتو روشن کنی. اگه معتقد به اون مشکلات (که توضیح دادی) در حد جدی هستی، خب انتخاب یک حرفه دیگه بهترین راه حله. ولی اگه آهنگسازی رو میخوای، راهش همونیه که مهران رفت (حداقل در وضعیت جاری). وگرنه هر راه دیگه ای وقت تلف کردنه و هیچ توجیهی نداره. مخصوصاً برای کسی که علاقمند به آهنگسازی در ژنر ارکسترال هست.

    در این سایت تا دلت بخواد درددل در مورد شرایط فعلی و موانع و غیره و غیره هست. این شکوِه ها به جایی نمیبره. با یک تصمیم قطعی باید فکر عملی بکنی. یک ضرب المثل امریکایی هست که میگه: "همیشه یک راه بهتری هست، و شاید تو اون شخصی باشی که اونو کشف میکنه" (این ضرب المثل امریکاییه، ایرانی نیست! معلومه اونها هم درگیر شرایط ناهموار بوده اند). با وجود تمام موانع، همیشه یک راه بهتر وجود داره. البته "راه" بهتر، نه "میانبُر" بهتر!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  10. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    فرهود جان اگه ایده الیستی فکر میکنم چون میترسم از اینده . من به شدت به موسیقی علاقه دارم . همیشه یه تصویر هایی تو ذهنم هست که میخوام هرطور شده بهشون برسم ولی وقتی دودوتا چهارتا که میکنم میبینم خیلی دور از دسترس هست. چرا چون ادم هایی رو دیدم که عاشق موسیقی بودن و براش تلاش کردن اما الان روزشون رو با تدریس در اموزشکده ها میگذرونن . شایدم توی سال چندتا کار بدن بیرون . من دنبال میانبر نیستم . دنبال یه راه محکم و امن هستم . نمیخوام پام رو روی پلی بزارم که پایه هاش سست شده از سو مدیریت ها و بی برنامگی ها . البته شاید من اشتباه میکنم . میخواستم خواهش کنم از کسانی که در ایران فعالیت کردن و الان بین المللی دارن فعالیت میکنن نام ببرید ؟ فقط صرف ایرانی بودن نه . کسانی که از صفر تا صد موسیقی رو تو همین اب و خاک رقته باشن و الان در سطح جهانی دارن کار میکنن . ممنون از توجهتون .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    کلا در همه جای دنیا موسیقی الکترونیک دانشگاه های زیاد و فراوانی نداره.چون موسیقی الکترونیک هم موسیقی جدیدیه و هم ظرفیت علمی به مراتب پایینتری نسبت به موسیقی کلاسیک داره و مهتر از اون از زیر مجموعه های موسیقی پاپیولار هستش.ما نباید انتظار داشته باشیم که همه ی سبک ها، دانشگاه مخصوص به خودشون رو داشته باشن.حتی شاید فکر کردن به اسم چنین داشنشگاه های کمی عجیب باشه.مثلا دانشگاه موسیقی راک لندن! یا دانشگاه موسیقی بلوز اوتاوا! یا مثلا دانشگاه های موسیقی هیپ پاپ و دانشگاه موسیقی متال لس آنجس یا دانشگاه موسیقی کانتری یا دانشگاه موسیقی ...
    در هیچ جای دنیای چنین نیست یا اگر هم بر حسب اتفاق باشه موضوع نادریه.اصولا دانشگاه های موسیقی حتی با نام کلاسیک هم خونده نمی شن.چون خیلی از مسائل و علوم موسیقی ذاتا عمومیه.مثلا دروس تئوری، هارمونی و کنترپوان اصولا کلاسیک و پاپ و الکترونیک نمی شناسه و در اکثر سبک ها و در همه جای دنیا مشترک هستش.البته به جز سبک jazz که هارمونی و حتی دانشگاه های اختصاصی خودش رو داره ولی اکثر سبک ها این چنین نیستن.در همه جای دنیا کسی که متال باز هم هست و حتی اگر درامز هم می زنه.در صورت تمایل به تحصیل آهنگسازی باید در دانشگاه همین دروس هارمونی،کنترپوان ،سلفژ و آهنگسازی رو کار می کنه و باید پیانو بنوازه که البته با افزایش سطح تحصیلات این مطالب هم پیچیده تر می شن.اون شخص متال کار یا الکترونیک کار باید سونات بنویسه،باید کنسرتو بنویسه و باید واحدهای هارمونیش و رو پاس کنه تا بتونه تحصیلاتش رو به پایان برسونه.ادر هیچ جای دنیا چنین نیست که مثلا سونات نویسی و یا هارمونی خوندن cheap یا قدیمی یا وقت تلف کردن باشه و به قول خیلی از موزیسین های تجربی ایران چون "در عمل کار برآید" پس من نیاز به علم موزیک ندارم و فقط برم پای سیستم بشینم و آزمون خطا کنم و یا فقط ساز بزنم.
    البته دوستانی که منو می شناسن می دونن من هیچ اصراری به کسی برای داشتن تحصیلات آکادمیک ندارم چون می دونم و دیدم و تجربه کردم که آهنسازان و نوازندگانی هم هستن که بدون داشتن تحصیلات کارهای بسیار خوبی ارائه کردن بسیار از بزرگان و نواتبغ هم تحصیلات آکادمیک موسیقی ندارن اما هیچ جای شکی هم ندارم که اگر همونها علمی تر کار کرده بودن و کار رو به تجربه واگذار نکرده بودن از این هم بهتر می شدن!
    هنر صرفا علم نیست و اگر درون مایه و روح هنری در کسی نباشه با گرفتن 10 نوع دکترای موسیقی هم این امکان نیست که اون در مایه به دست بیاد اما همون فرد بدونِ خلاقیت هم با علم آموزی به سطح قابل قبولی از توانایی هنری می رسه.حالا اگر درون مایه و استعدادی رو که حتی در همین کشور خودمون هم یافت می شه با دانش ترکیب شده بود با اوضعیت فعلیمون خیلی تفاوت داشتم.بارها بین افراد مخنلف بین دوستان و هنرجویان شنیدم که فلانی رفته فلان کشور و داره مثلا لیسانس موسیقی Trance و یا فوق لیسانس موسیقی Rock می گیره! هر چی می پرسم دقیقا چه کسی همچین دانشگاهی رفته و مثلا دانشگاه آموزشی بزرگ موسیقی بلوز و ترنس دقیقا در کدام نقطه واقع شده جوابی نمی گیرم.
    اصولا ما ایرانیها یا خیلی وطن پرست و متعصبیم یا خیلی بی اعتمابد بنفس و بی باور.فکر می کنیم در اون ور دنیا مثلا همه برای موزیسین ها تا کمر خم می شن و درها رو باز گذاشتن تا همه رایگان وارد دانشگاه موسیقی بشن.درسته که ما کمبود و ضعیف سیستم آموزشی در موسیقی داریم ولی من با تاکید می گم که این ضعف و کمبود ما در مقاسیه با بسیاری از رشته ها در ایران کمتره! بزرگترین ضعف کمبود فضای آموزشیه و بدتر از کیفیت آموزشمون کمیت آموزشیه.به تهران نگاه نکنیم که صدها آموزشگاه موسیقی وجود داره البته جدای از کیفیت که پایینه اما در بسیار از شهرستانهای کوچک حتی یک آموزشگاه با کیفیت بد هم پیدا نمی شه.یکی از دلالیش هم اینه که متقاضی کمه!
    این درسته که ما عقیم و ما جهان سویم و در موسیقی حرفی برای گفتن نداریم و بعد از توقیف چندین ساله ی موسیقی از اون چیزی هم که بودیم عقب تر رفتیم.اما بالاخره باید از جایی شروع کرد.بعضی از هنرمندان زیر ساخت و توسعه ی موسیقی در کشورهای فرانسه و بلژیک و آلمان و اتریش و ایتالیا و انگلیس و قدمت و تاریخ موسیقی غرب رو مثال می زنن و با شرایط فعلی ایران مقایسه می کنن! یکی از هنرمندان برجسته کشور هم چند روز پیش در جمعی می گفت که اگر ما یک دهم قدمت و توانایی که در هنرهای دیگه داریم در موسیقی دشتیم حالا کاسه چه کنم چه کنم به دست نگرفته بودیم .که البته کاملا هم این حرف ها صحیح و درسته اما من فکر می کنم بزرگترین سد در مقابل رشد موسیقی در طی این چند صد سال در کشور ما،تحجر و اعتقادات عجیب و غریب بوده نه زیر ساختها! حالا پس از چند صد سال که کمی این تحجر کم شده باید به فکر برنامه ریزی و شروع بود. باید به دنبال این بود که به عنوان مثال کشوری مانند کانادا که تاریخ عظیمی در پس زمینه نداره و حتی می شه گفت پیشینه هنری ناچیزی هم داره چرا امروزه اینقدر در موسیق رشد کرده؟ شاید پاسخ و تحقیق در مورد نگاه این کشورها به موسیقی کمک کنه.

    دوستان ایرانی که در کانادا حضور دارن که تعدادشون کم هم نیست می دونن وضعیت موزیسین ها در اون کشور خیلی آرمانی نیست و باید یک فرد هم از نظر سطح تحصیلات آکادمیک و هم سطح توانایی هنری در حد بسیار بالایی باشه تا بتونه زندگی متوسطی رو داشته باشه.وضعیت بسیار از هنرمندان اونجا که حتی سطح بسیار بالاتری از ما ایرانیها دارن قابل قیاس با زندگی متوسط موزیسین های ایرانی نیست حتی با این شرایط بد اقتصادی و ضعف ارز کشور در مقاسیه به توسعه و قدرت ارز کانادا!

    در کشورهای صنعتی اهمیت و جایگاه معنوی بی مثالی برای هنرمندان قائلا که قیاس احترام و جایگاهی که یک هنرمندان درجه سه در بین مردم داره با ایران کمی با شوخی شباهت داره اما اونجا هم مثل ایران سرمایه و پول عمدتا در زمینه های دیگه صرف می شه.مثلا در آلمان یا کانادا به شخصیت هنرمند بهای معنوی زیادی می دن اما حقوقی که به یک مهندس و یا حتی یک کارگر کارخانه می دن از پولی که به هنرمندشون می دن به مراتب بالاتره.مگر زمانی که فرد اثری پر فروش رو خلق کرده باشه که در چنین شرایطی به مدد قوانین کپی رایت می تونه آینده خوبی رو برای خودش تضمین کنه.البته سلبریتیها و اساتید زحمت کشیده قدمی و درجه یک هم از لحاظ وضعیت زندگی در محدوده ی بسیار بالایی به سر می برن که البته همین موضوع ما رو در ایران به خطا انداخته که گمان می کنیم همه ی هنرمندان و موزیسین ها در اون کشورها از سطح درآمد بسیار بالایی برخوردارن و شرایط مالی هنرمندان مافوق تصور هست.یعنی بدون فعالیت و رشد و علم می خوایم به بالاترین جایگاه مالی و معنوی برسیم در حالی که فراموش کردیم که خودمون هیچ چیزی ندارم و از درون پوچ و تهی هستیم و دراین شرایط به دنبال بهترین شرایط آموزشی،بهترین دانشگاه،آموزشهای رایگان و بهترین درآمد هستیم.
    باید واقع بین باشیم ،باید از یک طرف تعصبات بی دلیل میهن پرستانه و ناسیونالیتی در مورد ایران که باعث همین عفب ماندگیه و همچنین توهمات کودکانه و غیرقابل باور در مورد کشورهای خارجی رو کنار بزاریم و اگر اینجاییم سعی کنیم و با همین امکانات محدود قدم برداریم.ایران جزء معدود کشورهایی هست افراد که با یک توان متوسط در موسیقی می تونن درآمد زایی کنند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  12. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    خب به نظرت این راهی که الآن داری میری، یه راه محکم و امنه؟!
    اگه منطورت از "سطح بین المللی" تبدیل شدن به فلان آقای X غربی هست، من اصلاً لزومی نمیبینم آماری داشته باشم!
    عجیبه اخیراً همه دنبال "جهانی شدن" هستند!! یاد یکی از اعضا افتادم که چند وقت پیش با یک پیغام مستقیم سوال کرده بود که: چطور میتونم با موسیقی جهانی بشم!!! من هم بهش گفتم که برای این کار بهتره بره دنبال فوتبال!
    عزیز دلم، اینکه راه رو درست باید انتخاب کنیم، هیچ ربطی به این نداره که چقدر از راه رو باید جلو بریم! اینکه چقدر از راه رو باید جلو بریم، به خود فرد بستگی داره و ربطی انتخاب راه نداره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  13. m.Ali

    m.Ali عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/4/12
    ارسال ها:
    55
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    آقای فرهود ممنون از پست زیباتون ... مهران بدخشان کسی بود که باعث شد من سمت ژاتر ارکسترال بیام ؛ این پسر شاهکاره و آفرین که با قدرت راه خودشو پیدا کرد و داره ادامه میده (راستش حسودیم میشه :cry:)
    امیدوارم هر روز مثل الان موفق تر بشه ...
    ممنون آقای فرهود
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    خودتو دست کم نگیر محمد علی، با توجه به کارهایی که ازت شنیدم، یه رقیب جدی برای مهران میتونی باشی.
     
    آخرین ویرایش: ‏26/10/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  15. dj unk

    dj unk عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/11
    ارسال ها:
    205
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +257 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    خب رشته ای رو که انتخاب کردم میتونم بگم بعد از موسیقی خیلی بهش علاقه دارم . رشته ی برق . با توجه به مشاهداتم و بررسی هایی که کردم به این نتیجه رسیدم که این راه میتونه راه محکمی باشه و اینده ی تقریبا خوبی داره .
    اتفاقا صحبت من هم راجع به انتخاب راه درست بود .
    ضمنا الگوی بزرگ داشتن اصلا بد نیست . اما این که بخوایم بشیم اقای X بده . من صحبتم این بود که ایا این چیز هایی که گفتید مصداق دران یا نه . فکر میکنم شما منظرمو بد متوجه شدید . تو جملاتی که من نوشتم حرفی از جهانی شدن زدم ؟ من گفتم میخوام بشم اقای X ? من گفتم کسی هست که در ایران تحصیلاتش رو گذرونده باشه و الان توی موسیقی بین الملل هم کارای قابل قبول ارائه بده ؟ اگه هست معرفی کنید . وجود این افراد دلگرمی هست برای کسانی که دارن داخل کار میکنن . این که یه نفر مثل من این دلگرمی رو داشته باشه که در این راه سخت میتونه موفق باشه بده ؟
    حالا نمیدونم منظرمو رسوندم یا نه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  16. saleh

    saleh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/09
    ارسال ها:
    59
    محل سکونت:
    easy summer
    امتیازات:
    +36 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    کلا از دانشگاه چه تو کشور خودمون چه هر جای دنیا درصد خیلی کمی هستن که موفق میشن.بس منظور من این نبود دانشگاههای خارج دیگه مشکلی ندارن.بیشتر به نظرم تفکره مدرن اینجا نیست
    به نظره من شنیدن و مطالعه از طریق شنیدن موزیک در ژانرها و کلا موزیکهای مختلف میتونه از تحصیلات اکادمیک خیلی مهمتر و مفیدتر باشه برای ساخته یک موزیک.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  17. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,201 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    dj جان فکر میکنم این تاپیک هم کم کم داره مثل بعضی تاپیکها تبدیل میشه به بگو مگو! من نمیخوام موضوع لُوث بشه. این تاپیک رو زدم که افرادی مثل شما که علاقمند و مستعد هستند، اولاً ترس از تحصیل رو بذارن کنار و ثانیاً با مشاهده ی کارهای یک جوان ایرانی بعنوان نمونه، به تحصیل ایمان بیارن و دلگرم هم بشن. حالا اگه شما مُصر هستی که با ایرانی های جهانی شده دلگرم بشی، دیگه چیزیه که خودت باید باهاش کنار بیای.

    تعجب میکنم که شما بجای دلگرم شدن از اعتماد به نفس خودت، دنبال الگوهای بیرونی هستی. دهها دلیل میتونه وجود داشته باشه که یک فارغ التحصیل ایرانی کار بین المللی انجام نداده باشه. و این چیزی رو توجیه نمیکنه و اگر منتطر یکی هستی که بکمک اون دلگرم بشی، شاید بهتر باشه که کلاً بذاریش کنار.

    "آمار قلیل ورودی موسیقی در دانشگاههای ایرانی" در مقایسه با آمار ورودی های موسیقی در دانشگاههای کشورهای قوی تر در موسیقی، میتونه یکی از دلایل باشه. به هر حال شما از بین 100 کیلو سیب، بمراتب راحت تر میتونی بهترین رو انتخاب کنی، تا از بین 10 کیلو سیب.

    "جنس فرهنگی موسیقی ایرانی" هم یکی از دلایل میتونه باشه. آهنگساز ایرانی سالهای سال فواصل موسیقی ایرانی کار کرده و گوش کرده و این شخص هرچی هم که تلاش کنه، کاری که از زیر دستش میاد بیرون، رنگ و بوی بین المللی نخواهد داشت. ما در ژاپن آهنگسازهای بسیار قوی ای داریم که تا میخوان یک قطعه بین المللی بنویسن، با لحن ژاپنی درمیاد. این خیلی طبیعیه. این اشخاص بهترین قطعات محلی رو با بافت ارکسترال میتونن ارائه کنن و این چیز کمی نیست.

    "دنبال الگو نبودن" یکی دیگه از دلایل میتونه باشه. قبلاً هم در این سایت در مورد این بحث شده که "در فرهنگ ایرانی همه دنیال شخص و الگو هستن" و من دیگه نمیخوام باز هم توضیح مفصل بدم. بله، اگه قرار بشه که مثلاً من فردی رو بعنوان الگو کاری داشته باشم، خب طبیعیه که همیشه آخر صف باشم! کسی که میخواد از من برای یک کار بین المللی استفاده کنه، خب به عوض من میره از همون الگوی من استفاده میکنه! چرا بیاد سراغ من؟! مطمئن باش همون هنرمند بین المللی که شما شاید مد نظرت باشه، پیرو کسی نبوده بلکه پیرو فکر و دل خودش بوده. ضمناً برای کسی که عشق داشته باشه "سختی راه" معنی نداره. خلاصه تمام اینها به خودت بستگی داره.

    اگر هم واقعاً فکر میکنی نمیشه کاری کرد، خب همون کار برق که دوستش داری رو ادامه بده و هراز گاهی برای دل خوت موسیقی کار کن. این بد نیست. خیلی ها این شکلی زندگی میکنن.
     
    آخرین ویرایش: ‏26/10/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  18. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    خوش بحالش که رشته موسیقی قبول شده این اروزه چندین نفر /یکیش خودم/خدا کنه منم بتونم تحصیلاتم موسیقی باشه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    کاشکی این دوسته عزیز بگه چه کتاب هایی برای کنکور خونده و ازمون عملی چطوری بوده
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. Soheyl

    Soheyl عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/10
    ارسال ها:
    219
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگسازی ، تنظیم
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +65 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools
    جناب آقای فرهود با کمال احترام در مورد صحبت های بسیار ارزنده شما
    در مورد مهران بدخشان باید بگم تا جایی که من اطلاع دارم این دوستمون زیاد هم بی اطلاع از تئوری و ساختارهای موسیقی نبود فقط ادعایی نداشت اما بی اطلاع نبود،نوازنده خیلی خوب پیانو بود ، همه ما به این نکته واقف هستیم که قبولی در مصاحبه عملی در دانشگاه موسیقی کار آنچنان ساده ای نیست اون هم در رشته آهنگسازی... حدااقل آشنایی های اولیه در زمینه ارکستراسیون، هارمونی، تئوری، وزن خوانی ، ریتم خوانی و ...
    اما همچنان هدف شما از مطرح کردن این موضوع کاملا روشن و واضح هست
    سپاس بابت صحبت های با ارزشتون...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...