تخصصی به نظر شما یه میکس خوب چه مشخصاتی باید داشته باشه؟

شروع موضوع توسط ایمان احمدزاده ‏25/2/13 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک به نظر شما یه میکس خوب چه مشخصاتی باید داشته باشه؟ تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,601 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    سلام دوستان
    میخوایم با همکاری هم و نظرات شما دوستان به این نتیجه برسیم که تعبیر هر کدوم از ما از "میکس خوب" چی هست.


    چه موقع از میکس خودتون راضی میشید؟
    به نظر شما یه میکس خوب چه مشخصاتی باید داشته باشه؟






    دوستان خواهشاً از سوالات بی ربط و یا سوالاتی که نیاز به توضیح مباحث مقدماتی داره خودداری کنید، مدیران این بخش پستهای بی ارتباط رو حذف میکنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    موضوع خوبیه احسنت بر دوستان.
    نظر من اینه :
    میکسهایی برای من خوب و جذاب هستند که اجزای موزیک در اونها خوب شنیده بشه و جزیی پشت جز دیگه به قول عکاسها ماسکه نشده باشه. همون تداخل فرکانسی خودمون.
    میکسهای مورد علاقه خودم رو بیشتر با هدفون گوش میکنم چون میشه جزئیات بیشتری رو ازشون بیرون کشید.
    البته این نظر شخصی منه چون بیشتر سازهای زنده رکورد میکنم این رو مبنای کار خودم قرار دادم که سعی کنم در میکسهام همه اجزا خوب شینده بشه. کامپرس و اکولایز زیاد رو اصلا نمیپسندم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 13
  3. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    اگر فرض رو بر این بگیریم که شرایط یک میکس خوب رو داشته باشیم. مثل تمامی چیزهایی که همه میدونیم. اکوستیک مناسب، مانیتورهای مناسب و از همه مهم تر دانش برای این کار و...، به شخصه نظرم اینه که سبک و ژانر کار در اکثر مواقع تعیین کننده میکس کار هستش. شاید هرگز نشه تئوری یک موسیقی Salsa رو روی یک موسیقی خشن تر مثلا Rock اعمال کرد.

    - - - - - - - - - -

    اگر خیلی کلی بگیم یک میکس خوب به نظر من رابطه بین تعادل اجزا از هر نظره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 12
  4. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    سلام
    بحث جالبی رو شروع کردین ممنون از اقای احمد زاده عزیز
    .
    .
    به نظر من یه میکس خوب میکسیه که
    1 هرکی با هر پلیری و هر باندی گوش کرد به جونش بشینه و هیچ ایرادی درش نباشه
    2تمام صداها خیلی واضح و شفاف قابل تشخیص باشه و به گوش برسه
    3 صداها گرمیه خودشو داشته باشه
    4 فضا سازی خوبی داشته باشه یعی موزیک به صورت واید شنیده بشه نه اینکه صاف از روبرو به گوش برسه باید کاری کرد که شنونده احساس کنه هرصدایی در جایی داره نواخته میشه(اینو تو اهنگ های استاد قمیشی میشه درک کرد کامل)
    5 میکسی که دیستورت نباشه و با ولوم بالا هم بشه گوشش کرد و زود به خرخر کردن باندها نیفته

    زمانی از میکسم راضی میشم که این 5 گزینه رو داخلش ببینم که هنوزم احساس ضعف میکنم و به میکس دلخواهم نرسیدم جز چند بار
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  5. امین پیشه ور

    امین پیشه ور مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/09
    ارسال ها:
    401
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,315 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    میکس خوب در یه جمله میتونه میکسی باشه که : صداها در بالانس مناسب و کاملا واضح شنیده بشن ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  6. pouriamahdi

    pouriamahdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    194
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +108 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    اگر فضای میکس رو بصورت یه کره در نظر بگیریم بنظرم میکسی خوبه که تمامه این کره رو پر کنه صدا ها یه خط نباشه
    یا همه ی لاینها وسط نباشه و همچنین کوچیکترین جزئیات هم شنیده بشه
    کلا این جزییات رو دوست دارم
    به نظرم میکس باید جوری باشه که هر بار که آهنگ رو شنونده گوش میکنه جزئیات بیشتری رو بشنوه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +940 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    بعلاوه تمام نظرات اساتید محترم بنظر بنده میکس خوب میکسی هستش که بتونه به انتقال احساس هنرمند به مخاطب و تشدید اون بطور مناسب کمک کنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  8. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    به نظر من میکس خوب میکسیه که صداها هر کدوم نقشی رو که دارند به خوبی بازی کنند
    یه صدا ممکنه واضح تر و تو چشم تر باشه . یه صدا هم ممکنه اصلا شنیده نشه ولی به موزیک احساس بیشتری بده .
    و نکته دیگه این که با پلیر های مختلف زیبا به گوش برسه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. فردین2

    فردین2 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/10/11
    ارسال ها:
    160
    محل سکونت:
    ملایر
    امتیازات:
    +70 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    به نظر من میکس خوب باید شنونده رو به یک سالن کنست ببره که انگار تمام نوازنده هارو با تمام حرکاتشون تجسم کنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  10. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,601 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    خوب شاید تعریف من از میکس خوب یه کوچولو فرق داشته باشه
    من زمانی از میکس خودم راضی هستم که همونی باشه که میخوام کارم نهایتاً صدا بده
    یعنی زمانی که توی مسترینگ کمتر کار ممکنه نیاز باشه
    تعادل فرکانسی برای من مهمترین مسئله توی میکس هست و اینکه تمام سعیم رو میکنم تا فضای خالی باقی نمونه و صداها تا حد امکان توی فضایی که براشون در نظر گرفته شده شنیده بشن و همچنین تموم اجزا شنیده بشه و سازها با تفکیک از هم شنیده بشن، البته این تفکیک به معنی این هست که گروه سازها از هم جدا شنیده بشن، وگرنه توی ویولن استرینگ ما با یه مجموعه سر و کار داریم که صدای کل اونها رو نیاز داریم و نه تکت تک!
    در کل میکس خوب به نظر من = مسترینگ - حداقل کارهای ممکن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  11. amir sound

    amir sound عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/8/10
    ارسال ها:
    31
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    صدابردار
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic, protools
    برای نمره دادن به یک میکس خوب در امتحانات پایان ترم رشتهٔ صدابرداری این چندتا پارامتر رو در نظر میگیرن (با در نظر گرفتن اینکه صداها‌ی پروژه، درست و منطقی‌ ضبط شده باشن (میکینگ) و همچنین شخصیت ساز‌ها و صدا دهی آنها با سبک موزیک همخونی داشته باشه)

    ۱.بالانس

    ۲ .دینامیک

    ۳.شفافیت

    ۴.چیدمان در محور عمودی

    ۵.چیدمان در محور افقی(پنینگ)

    ۶.چیدمان در محور عمقی

    ۷.افکت گذاری و اتوماسیون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  12. aradmusician

    aradmusician عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/10/12
    ارسال ها:
    92
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +29 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    میکس خوب میکسی هست که در اون از افکت های مناسب استفاده شده باشه ، نه هر افکتی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. Mehrdad Art

    Mehrdad Art عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/10/09
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +59 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, reason
    امیر جان ممنون فقط من با مفهوم شفافیت مشکل دارم!!! به چه صدایی شفاف میگیم؟؟؟
    منظور از صدای شفاف چیه؟ سلیقست یا شاخص های خودشو داره مثلا شفافیت یک باس ، پد یا ساز های دیگه چی میتونه باشه ؟؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,601 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    مهرداد سوالت و موضوعی که مطرح کردی خیلی عالی و به جا بود

    به نظر من شفافیت برای هر 0نس صدایی یعنی شفافیت ماهیت اصلی اون صدا، اکثریت شفافیت رو توی Boost کردن 12000 میدونن ولی به نظر من یه جور گول زدن هست، سازی مثل گیتار بیس زمانی شفافه که توی محدوده ی خودش خوب شنیده بشه و تموم جزئیات صداش به گوش برسه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  15. oxygenx

    oxygenx مدیر تالار پروژه های کاربران تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/09
    ارسال ها:
    853
    محل سکونت:
    رشت
    امتیازات:
    +814 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    از نظر من...
    میکس رو کلا دو قسمت میکنم..
    میکس سازها با هم...
    (و اگه موسیقی وکال داشته باشه)
    میکس وکال با سایر بخش ها
    در ساخت یه آهنگ ...انتخاب درست یک ساز و بعد از اون تنظیم پارامترهای مختلف اون نقش مهمی رو ایفا میکنه...
    حتی در چیدمان پترنها که برآیندش میشه عدم تداخل فرکانسی و پیامدهاش که یکیش دیستورت شدن هست...
    امین عزیز غایت داشتن یه میکس خوب رو گفت..."صداها در بالانس مناسب و کاملا واضح شنیده بشن"
    که اگه این جمله رو باز کنیم میشه صداها (سازها و وکال) در بالانس(نسبت دو صدای وکال و آهنگ) مناسب و کاملا واضح (داشتن مسترینگ صحیح) شنیده (داشتن ورودی و خروجی های مناسب که منظور میکروفون و مانیتور و ...) بشن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  16. محمد-بیگوردی

    محمد-بیگوردی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    571
    محل سکونت:
    داخل کلید سل
    امتیازات:
    +404 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, studio_one
    من فکر میکنم دو جور پروژه برای میکس داریم. پروژه های خلوت و پروژه های شلوغ
    در پروژه های خلوت معمولا صدای سازها خوب به گوش میرسند و میشه اونهارو تفکیک کرد. میمونه چالش اصلی که بحث صدا دهی هستش. منظورم از صدا دهی اینه که روی هر سیستمی رسا باشه و نشه گفت: "حالا چون با موبایل پخش کردم اینجوریه وگرنه خیلی بهتر از ایناس..."
    در پروژه های شلوغ علاوه بر صدا دهی خوب چالش دیگه ای که هست شنیدن تمام سازها و اصوات هستش که خوب یکم مشکلتره.
    در کل من این دو تا مشخصه رو برای میکس خوب در نظر میگیرم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. Ramin ava

    Ramin ava عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/13
    ارسال ها:
    62
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    ببخشید جناب احمدزاده شما تو یکی از پست هاتون تو همین تاپیک فرمودید میکس خوب = مسترینگ - حداقل کارهای ممکن !
    من متوجه منظورتون نشدم ! هر تنظیم کننده ایی بعد از فضا سازی هاش و ملودی سازی هاش مجبور به گرفتن تمام افکت ها ( به جز Delay ) هستش تا پروژه رو برای مسترینگ بفرسته و تا اونجا که من اطلاع دارم تو مستر این افکت ها اضافه میشه ! مگر اینکه من اشتباه کنم !
    اگر منظور از حداقل کارهای ممکن اساس و بنیان مسترینگ که همون اجرای نویزگیت و بقیه افکت های روتین هستش و مسترینگ رو تو اکولایز و باز کردن و پن کردن صداها میبینید که باز هم از نظر بنده میکس خوب رو نمیشه اینجور تعریف کرد ، چون به نوعی ارزش مسترینگ و مستر کردن خوب پایین میاد که از نظر من مثل فیلتر کاغذی میمونه وقتی میخوای آب رو تضفیه کنیم ( اگر بخوام دقیقتر بگم مثلاً فرض اینکه میخوای یه آب پر از آت و آشغال و شاخ و برگ رو بخوای تصفیه کنی ، اون توری هایی که میذاری تا شاخ و برگ و آشغال بزرگا جمع بشه کار عمومی مسترینگه ولی اون توری آخریه هنر نهایی مستر کار حرفییه که زیبایی کار رو می تونه چندین برابر کنه !
    البته جسارت میکنم ، ببخشید ، ولی این نظر شخصیه منه !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,601 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    :d نمیدونم شاید من منظور شما رو اشتباه متوجه شدم، شاید دیکشنریمون و تعبیرمون از میکس با هم فرق میکنه، اون چیزی که من بهش میگم میکس، شما توی گفته هاتون به عنوان مسترینگ معرفی کردید دوستان اگه من این پست رو اشتباه متوجه شدم یکی بهم بگه به هر حال احتمالاً من بد توضیح دادم که شما به اشتباه متوجه شدید ببینید من کاری با تنظیم و آهنگسای ندارم پروژه ای رو رای میکس و مسترینگ پیش من باز میکنن، من میگم 95% کارها رو توی میکس باید انجام بدم، صدا همونی بشه که میخوام در نهایت بشنوم؛ شاید نتونم به طور کامل به این هدف برسم ولی تمام سعیمو میکنم که میکسم برای فاینال شدن به حداقل کارهای ممکن نیاز داشته باشه یعنی در واقع سعی میکنم میکسم رو به حدی برسونم که فقط فاینالایز باقی بمونه و نه مسترینگ کامل بزارید به یه گویش دیگ هم توضیح بدم، برای من بهترین اونیه که مسترینگش از بقیه راحت تر و کم کار تر باشه، یعنی برای مسترینگ کمترین نیاز به اصلاح میکس داشته باشه
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏27/2/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. Ramin ava

    Ramin ava عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/2/13
    ارسال ها:
    62
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    بله ، فکر کنم بنده هم منظور شما رو بد متوجه شدم و با این حرفتون کاملاً موافقم و به نوعی تعبیر قشنگی هستش برای میکس خوب !
    اگه بخوام حرفتون رو کامل کنم یعنی تعبیر شما از میکس خوب اونیه که زمان مسترینگ به هیچ عنوان نیاز به تغییر صدا نباشه یا به عبارت بهتر کمترین میزان تغییر صدا رو برای جلوگیری از دیستورتشن و ... نیاز باشه ! درست متوجه شدم ؟
     
  20. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,601 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    تقریباً، اون بحث جلوگیری از دیستورشن رو باید جدا کنیم و به جاش "به حداکثر پاور ممکن رسوندن بدون آسیب زدن به موزیک" رو قرار بدیم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...