به نظر شما این چه گامی هست ؟!

شروع موضوع توسط ECHO ‏5/1/11 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک به نظر شما این چه گامی هست ؟! تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. ECHO

    ECHO عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/6/10
    ارسال ها:
    333
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, studio_one
    درود

    من ملودی ساختم که فقط سل دیز هست و همه بکار
    اما وقتی به ترجیع بند آهنگم میرسم سل هم بکار میشه !

    حالا خواستم ببینم این چه گامی هست آیا جزو گامهای هارمونیک و تئوریک بالارونده و پایین رونده هست؟ یا اینکه من مدولاسیون انجام دادم ؟
    به نظر خودم مدولاسیون به نظر نمیرسه چون تغییر گام احساس نمیکنم با یک بکار شدن دیز
    نظرتون چی هست؟
     
  2. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    آهنگ شما توی لا مینور هارمونیک هست .

    لا - سی - دو - ر - می - فا - سل# - لا
     
  3. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ببخشید بکار یعنی چی؟
    من منظورتون رو نفهمیدم.
    ممنون میشم اگر توضیح بدید.
     
  4. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    یعنی شامل بمل یا دیز نشده باشه .
     
  5. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    به نظر شما این چه گامی هست ؟!-1.jpg
    نت سوم در میزان بالا بکار شده و به این معنیه که نت لا بدون دیز و بمل(طبیعی) اجرا بشه.
     
  6. ECHO

    ECHO عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/6/10
    ارسال ها:
    333
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, studio_one
    ممنونم
    اما سوال اینجاست اگه در گام لامینور هارمونیک سل دیز هست پس چرا در کوروس و ترجیع بند آهنگ سل بکار میشه؟ مگه میشه توی یک گام چنین چیزی که یکبار دیز باشه نتی و یک جایی هم بکار بشه؟ اگه چنین چیزی هست اسم این کار رو چی میگن فقط علامت یک نت تغییر کنه ؟
     
  7. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    خب معلومه که میشه چنین چیزی خیلی غیر معقول نیست.
    خیلی جاها چنین چیزی اتفاق میفته

    غریب آشنا گوگوش و love store و پدر خوانده و ....

    این علامت در وسط قطعه ممکنه بایند که به اون ها علامت عرضی میگویند و فقط برای یک میزن اعتبار دارند. یعنی اگر در یم میزان نت سل موقتا بکار بشه تو اون میزان تمومه نت های سل بکار هستند مگر از دیز استفاده بشه...
     
  8. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با اجازه آقای پایگان:
    اگه در قسمتی که سل بکار میشه آکوردهاتون هم تغییر میکنه.مثلا از می ماژوربه می مینور تغییر میکنه شما وارد گام مینور تئوریک شدین.
     
  9. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    که به این عمل مدلاسیون موفقت یا گذرا میگویند چرا که موزیک شما روی همین گام تموم نمیشه و دوباره بر میگرده به گاک اول.

    اما ممکنه که در حالتی شما کل قطعتون دوباره در گامه دیگری تکرار بشه که مدلاسیون کامل نام داره...
     
  10. ECHO

    ECHO عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/6/10
    ارسال ها:
    333
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, studio_one
    ممنونم پاسخم رو گرفتم .
    در واقع میشه اینطور گفت که سل دیز در گام لامینور هارمونیک علامت ترکیبی (key signature )اون گام هست . و در یک میزان خاص علامت عرضی (Accidental) میاد و سل رو بکار میکنه . و فقط در همون میزان لامینورهارمونیک میشه لامینور طبیعی
    درسته؟
     
  11. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    بله کاملا درسته.

    ولی دقت داشته باشید که فقط نمیتونه سل از دیز بودن خارج بشه و بکار بشه.

    ممکنه حتی بعضی مواقع چندین نت تغییر کنه مثلا سل بکار بشه دو دیز بشه که در آهنگ های کلاسیک و... این فن به وفور یافت میشه.
     
  12. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    تغییرات انجام شده روی درجات ششم وهفتم در گام های ملودیک و هارمونیک صرفا" به صورت علائم عرضی دیده می شوند.
     
  13. MUZI

    MUZI

    تاریخ عضویت:
    ‏5/1/11
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    اردبیل خیابان امام پلاک 8
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    بیات شیراز

    یکی از گامهای مینور است که ما در آذربایجان گام بیات شیراز میگیم که وقتی بالا میروی سل بکار موقع بالا رفتن سل دیزاست .
     
  14. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    معمولا مدولاسیون به گامهای همسایه و فرعی بدون تشریفات معمول انجام میشه و ممکنه بارها در یک آهنگ استفاده بشه!
    به عنوان مثال دور آکورد Am==>G==>F==>E رو در نظر بگیر
    در آکورد سل ماژور نت سل هست و اما در می ماژور نت سل دی یز
    در نظر داشته باش این دور آکورد ممکنه بارها در یک آهنگ تکرار بشه!

    3 مرحله که هنگام مدولاسیون کامل باید انجام داد:

    1- تضعیف تونالیته آهنگ با بکار گیری آکوردهای مدال
    توضیح اینکه آکوردهای تُنال آکوردهای درجه اول و چهارم و پنجم هستند و آکوردهای مُدال هم درجات دوم و سوم و ششم و هفتم هستند.

    2- بکار گیری درجات مشترک بین گامهای مبدا و مقصد

    3- تثبیت گام مقصد بوسیله کادانس کامل
     
  15. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    شما به عنوان خالق یک قطعه موسیقی میتونید در هر کجای قطعه موسیقی و طبق سلیقه خودتون نتهاتون رو آلتره بکنید.
    اما اگر از قوانین تئوری موسیقی و هارمونی به صورت دقیق و حساب شده برای این تغییرات استفاده کنید تضمین خوش صدایی آهنگتون رو به همراه دارید.
     
  16. *ardeshir*

    *ardeshir*

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/11
    ارسال ها:
    3
    محل سکونت:
    بنگلور
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام به همه ی هنرمندان
    من هم یک سوال داشتم...
    من نت آهنگی رو در آوردم که در آن نتهای F,C,G دیز هستند و آکورد اصلی F#m است پس گام آهنگ فادیز مینور است اگر جز گامهای دیاتونیک باشد ولی من شک کردم که اصلا این گام جز گامهای دیاتونیک باشد چون در خیلی از جاهای ملودی G بکار میشود و یکی از آکوردهای آهنگ G است و در این گام سل نمیتونه تغییر کنه چون درجه دوم است...این چه گامی است که 4 نیم پرده و 4 پرده داره؟؟؟؟
    ممنون
     
  17. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من فکر می کنم منظور شما 4 پرده و 3 نیم پرده باشه چون اگر یک گام 4 پرده و 4 نیم پرده داشته باشه یعنی اون گام دارای 9 نت(درجه) هست!!!!
     
  18. *ardeshir*

    *ardeshir*

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/11
    ارسال ها:
    3
    محل سکونت:
    بنگلور
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام من فکر میکنم این گام مثل گام انتقال محدود است که دارای 9 نت است ولی در گام انتقال محدود که دارای 4 نیم پرده و 4 پرده است باید به تناوب باشند ولی در این گام اینجوری نیست...
    حالا نظر شما در مورد این گامی که توضیح دادم چیه؟؟
    گام اینجوری است: #F# G G# A B C# D E F
    وآکورد اصلی F#m است....
     
بارگذاری...