بررسی و تحلیل تونالیته اهنگ سفر (فرامرز اصلانی)

شروع موضوع توسط saman.l ‏13/11/15 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک بررسی و تحلیل تونالیته اهنگ سفر (فرامرز اصلانی) تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. saman.l

    saman.l عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/15
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    سلام
    خدمت دوستان و اساتید محترم

    فرض می کنیم شروع اهنگ رو (یعنی،اگه یه روز بری سفر...) با نت F# شروع کردیم و ملودی رو ادامه بدیم تا قبل از اوج اهنگ (یعنی،اگه یه روزی نوم تو...) فقط نت های F و C دیز میشن که طبق قائده تشخیص گام از روی علائم تغییر دهنده سر کلید گام احتمالی باید Dماژور یا Bمینور باشه !
    اما وقتی قسمت اوج اهنگ رو هم ادامه میدیم A هم دیز میشه البته خیلی محدود!!!
    سوالم اینجاست اگه A رو دیز محسوب کنیم مینور هارمونیک به وجود می‌آید و اگه نه Dماژور یا Bمینور تئوریک!!!؟؟؟

    ممنون میشم توضیح بدید که اهنگ در چه تونالیته و چه مدالیته ای هست و چرا؟

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    خوب بستگی به گام اهنگت داره
    شما نت ها رو بزن جاهایی ک بمل دیز میگیری رو در نظر داشته باش و حتی جایی ک نت ها به حالت بکار برمیگرده بعد طبق قانون گام ها میتونی بفهمی ماژور یا مینور و یا ملودیک یا هارمونیک چ گامی هست.......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. saman.l

    saman.l عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/15
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    خوب دقیقا مشکل همینجاست که من نمیدونم گام اهنگ چیه
    چیزی که من نمیفهمم اینه که این گام با دو تا دیز یعنی فا دیز و دو دیز هم تنالیته و مدالیتش (یا همون گامش) مشخص نمیشه چون اگه با دو تا دیز ر ماژور فرضش کنیم گام نسبی ش یعنی گام سی مینور هم همون نت ها رو تو خودش داره پس قاعدتا فقط ار رو دیز و بمل نمیشه گام رو تشخیص داد...

    دوم اینکه تو قسمت اوج اهنگ وقتی نت لا دیز میشه چه اتفاقی میفته؟
    یعنی مدولاسیون صورت گرفته یا فقط برای زیبایی کار یکی از درجات گام رو نیم پرده بالا و پایین کردن؟
    با تشکر

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    اگه لادیز نداشته باشه سی مینور تئوریکه.اگه داشته باشه هارمونیکه.در هیچ شرایطی این آهنگ در رماژور نیست.چون بانت سی تموم میشه نه ر.آکورد آخرشم سی مینوره نه رماژور.آکورد اول هم در اکثر موارد تنیک گامه که در اینجا هم اینطوره یعنی سی مینور.پس سی مینوره.در آهنگ هایی مثل این بعضی جاها مینور تئوریک وبعضی جاها مینور هارمونیک داریم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. saman.l

    saman.l عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/15
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    ممنون از لطف شما
    1 - من جایی خوندم عملا از گام مینور تئوریک به خاطر نداشتن فاصله نیم پرده ای میان درجه 7 و 8 یا هنگام در موسیقی استفاده نمیشه به همین دلیل اسمش مینور تئوریک !؟ایا این گفته صحیح؟ مخصوصا تو این اهنگ ؟

    2 - در مورد A که موقتی و محدود دیز میگیره هم لطفا توضیح بدید که چه اتفاقی میافته؟

    ممنون از وقتی که میزارید

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. saman.l

    saman.l عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/15
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    اساتید نظری ندارید!؟

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    همون طور که استاد نیری عزیز فرمودن این آهنگ در گام سی مینور هستش.
    طبق فرمایش شما اگر در قسمت کروس (ترجیع بند) از نت لا دیز استفاده شده گام ما از سی مینور تئوریک وارد سی مینور هارمونیک شده و مشکلی هم نیس به هر حال.
    ممون می شم منبع جمله ی خودتون رو ذکر بفرمایید :

    "من جایی خوندم عملا از گام مینور تئوریک به خاطر نداشتن فاصله نیم پرده ای میان درجه 7 و 8 یا هنگام در موسیقی استفاده نمیشه به همین دلیل اسمش مینور تئوریک "

    اتفاقا مینورهای تئوریک از گام های پرکاربرد موسیقی ایران و جهان هستن.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. saman.l

    saman.l عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/15
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    ممنون از توجه شما جناب ali reza

    این مطلبو توی کتاب pdf تئوری موسیقی خوندم اگه خواستید براتون کلشو میزارم
    اینم عکسش:
    {username}-{filename}

    {username}-{filename}
    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
    آخرین ویرایش: ‏17/11/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. saman.l

    saman.l عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/15
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    در مورد کروس یا ترجیع بند هم لطفا توضیح بفرمایید
    خودم اینو پیدا کردم:

    Chorus
    همخوان
    به بخش تکرار شونده در قطعه ی موسیقی یا ادبی گفته می شود که پیام اصلی خالق اثر و محتوای موسیقی یا شعر را به مخاطب گوشزد می کند. هم چنین این بخش شنونده را برای همخوانی دعوت کرده و به اصطلاح قطعه را از حالت یکنواختی خارج می نماید. البته این بخش در ادبیات اینگونه نامیده نمیشود.

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوباره.
    اون پی ادی اف رو آقای امین نوراللهی زحمتش رو کشیدن که اتفاقا پی ادی اف خوبی هم هست ولی فک می کنم اون جمله کاملا غلط هستش.
    اتفاقا آهنگ های زیادی هستن که در گام مینور تئوریک ساخته شده.
    اینجا ملا غلط گیر زیاد وجود داره واسه همین مثال نمی زنم که بعدا دردسر نشه برام.
    در مورد کروس ها هم معمولا بخش از فرم آهنگ های پاپ بهش می گن که آهنگ با اون قسمت در ذهن شنونده می مونه و معمولا دوره آکورد متفاوتی رو هم نسبت به بخش ورس داره.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    1.خیر.غلطه این گام کمتر استفاده میشه ولی استفاده میشه
    2.لا وقتی دیز میشه گام میشه هارمونیک.برای حل بهتر به سی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • آموزنده آموزنده x 1
  12. saman.l

    saman.l عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/15
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    سلام دوباره به دوستان و اساتید
    دوباره یه سوال در مورد این اهنگ ذهنم رو مشغول کرده ممنون میشم کمکم کنید

    من وقتی اکوردهای این اهنگ رو با گیتار میگیرم میبینم از F#مینور نمیتونم استفاده کنم و F#ماژور به گوش خوش ایندتر میاد در صورتی که بیشتر این اهنگ در Bمینوره !!! اما F#ماژور از Bمینور هامونیک گرفته شده!؟
    دلیلش چیه؟

    البته شاید من اشتباه میکنم و گوشم به این اکورد عادت کرده چون چند سالیه که این اهنگو اینطوری میزم.

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    شمادرست
    شما درست می زنید.در اون قسمت میشه سی مینورهارمونیک.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...