برای یادگیری و درک سریع نت بهترین روش چیست؟

شروع موضوع توسط Farhad76 ‏1/3/16 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک برای یادگیری و درک سریع نت بهترین روش چیست؟ تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. Farhad76

    Farhad76 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/14
    ارسال ها:
    264
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آچار فرانسه
    محل سکونت:
    Shiraz
    امتیازات:
    +232 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    دورد و عرض ادب خدمت دوستان و استاتید عزیزم در پرشین سینگرز،،،....
    بنده سوالات کوتاهی پیرامون بحث نت و یادگیری اون داشتم که ممنون میشم اگر بنده رو راهنمایی و از سر در گمی نجات بدید،،
    گیتار کار کردم،،اما به صورت گوشی نه به صورت اصولی وسر کار داشتن با نت!! مینور و ماژور و کمی 7 هارو هم میشناسم،،
    هر جور حساب میکنم واسه اهنگسازی و تنظیم باید به نت مسلط باشم!!! عملا یک بی سوادم!! حالا هرچی میخوام خوب بسازم،،که اینم تا حالا موفق نشدم!!!!
    برای یاد گیری نت بدون ساز!! حتی بدون همون گیتار چه راهی پیشنهاد میکنید که راحت بشه درکش کرد؟؟؟
    نت یک زبون مشخص شده برای موسیقی هست اما چرا نت پیانو با گیتار فرق داره؟؟؟
    خیلی با اف ال و سایر داوها ور میرم اما بخاطر درک نکردن همین مبحث نت سریع میریزم بهم برنامه رو میبندم!!! کلا گیر این مبحث نت هستم!!!
    اینم که گفتم بدون ساز حتی گیتار بخاطر این هست که من گیتار رو به صورت گوشی یاد گرفتم و دیگه طاقت حوصله واسه چنج کردن اموخته هامو با نت ندارم!!!!!!!!! به نظرم واسم خیلی سخت تر از کسی باشه که تازه میخواد از صفر شروع کنه!!
    ممنون میشم اگر بنده رو راهنمایی بفرمایید
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏2/3/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏1/3/16 ---
    دوستان و استاتید عزیز،،، اکسی نبود بنده رو راهنمایی کنه؟؟
     
    • موافقم موافقم x 1
  2. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    با سلام.
    اولین چیزی که لازمه اشاره کنم اینه که هنر حوصله میخواد و باید برای چیزی که میخواید یاد بگیرید احترام قایل بشید و براش حوصله بزارید. هر روز افراد زیادی سعی میکنن توی همین دنیای جدید موسیقی کاری رو انجام بدن اما تعداد کمی موفق میشن. باید بپرسید که اون تعداد کم چیکار کردن. فکر میکنم اون کلید داستان رو توی حوصله پیدا کنید.
    بگذریم.
    در مورد یادگیری نت. خوندن نت ها روی خطوط حامل بحث خیلی خیلی ساده ای هستش که شما میتونید با خوندن کتاب های مبانی تئوری موسیقی خیلی سریع یاد بگیرید. (کتاب های مبانی موسیقی پرویز منصوری و مصطفی کمال پورتراب شاید خلاصه ترین منابع موجود باشن)
    راه سریع تر برای یادگیری خوندن نت ها کمک گرفتن از یک استاد یا کسیه که تا حدی به نت خوانی تسلط داشته باشه. همچین شخصی میتونه توی 1 ساعت این مبحث رو توضیح بده و بهتون بگه چجوری روی نت خوانیتون تمرین کنید. (اگر اصفهان باشید خود بنده در خدمت هستم)
    اما همین بحث که با اسم یادگیری نت بهش اشاره کردید براتون کافی نست و شما لازم دارید که تئوری موسیقی رو یاد بگیرید. برای یادگیری تئوری اگر به استادی دسترسی داشته باشید که خیلی خوبه ولی اگر بخواید خود آموز کار بکنید مباحث زیادی هستن که باید روشون مطالعه بکنید. اولین منابع میتونن همین 2 کتاب مبانی ای که گفتم باشن. (اگر بخوام یه جور مسیر مطالعه براتون رسم کنم)یعد از اون ها باید درکتون رو از موسیقی (و چیزی که گوش میدید و میخواید بسازید البته) بالا ببرید. در مورد فرم شناسی مطالعه کنید و ... بعد در مورد آکوردشناسی (که آخر کتاب پرویز منصوری اشاره ی کمی بهش شده) مطالعه کنید و کم کم پیش نیاز ها رو برای مطالعه ی هارمونی آماده کنید و ادامه ی راه.
    داشتن یک ساز که بتونید با اون تجربه کنید و به اصطلاح زبان تفکر و بیانتون باشه اگر نگم الزامیه میتونم بگم بزرگترین کمک توی این راه میتونه باشه و به عنوان یک هنرجوی آهنگسازی شاید پیانو (یا کیبورد یا هر سازی با سیستم کلاویه) بهترین انتخاب باشه. البته گیتار هم دقیقا انتخاب بعدیه.
    به هر حال این مسیریه که اساتید بنده و دوستان توی همین سایت به من نشون دادن و بهترین چیزیه که برای من جواب داده. مطمئنم اساتید این سایت روش های بهتر و علمی تری توی تدریس به کار میبرن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  3. Farhad76

    Farhad76 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/14
    ارسال ها:
    264
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آچار فرانسه
    محل سکونت:
    Shiraz
    امتیازات:
    +232 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    بی نهایت سپاس از شما،،که اینقدر با حوصله جواب بنده رو دادید،،،
    والا نت خونی تو یک کتاب خوندنم که صفحه اولش هم بود به عبارتی اسون ترین صفحه همین صفحه بود،،خودمم تا حدودی یاد گرفتم اما مطئمن نیستم که اموخته هام و تصورات ذهنی که برداشت کردم درسته یا خیر!؟!!!!
    باید اعتراف کنم که یکی از مشکلات خود اموزی همین برداشت صحیح یا غلط از مطلب خونده شده هست!!!
    متاسفانه اصفهان نیستم سعادت نیست که خدمت برسیم،،، بنده اهل شیرازم،، فک کنم همین راهی که فرمودید خیلی بهتر باشه که نزد یک استاد برم،،،
    حالا سوال اینجاست چه استادی؟؟؟ استاد پیانو ؟؟استاد گیتار؟؟ و..؟؟ با اینکه همه ساز ها از ی علم پیروی میکنند،،،اما پیش چه شخصی یا بهتر بگم پیش چه متخصصی برم بهتره؟؟؟
    و در پایان مسیر مطالعاتی که شما فرمودید به طور خلاصه این میشه دیگه درسته؟؟
    تئوری موسیقی
    فرم شناسی
    اکورد شناسی
    هارمونی /// کنتر پوان
    این ها رو هم میشه بدون ساز از استاد یاد گرفت؟؟؟ اشاره کنم که ساز دارم اما میخوام اموخته هام منتهی نشه به یک ساز خاص!! میخوام به صورت کلی یاد بگیرم
    سپاس از شما
     
    • موافقم موافقم x 1
  4. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    خواهش میکنم!
    در مورد مشکلی که گفتی کاملا متوجهم. بهترین چیزی که میتونه کمک کنه. کار کردن با اطلاعات و خوندن کتاب های مختلف با بیان های مختلفه. مثلا یک مبحث رو از چند کتاب بخون و بعد شاید روی یک قطعه امتحانش کن. یک قطعه رو مطالعه کن! (برای یادگیری روش مطالعه روی قطعات کتاب درک و دریافت موسیقی از کیمی ین خیلی خوبه! تا صفحه ی 60 رو اگر بخونی که میشه تقریبا بخش اولش! میتونه خیلی کمک کنه)
    در مورد استاد. هر استاد یا معملم خوبی میتونه بهت کمک کنه! فقط لازمه که واقعا مدرس باشه. برای مثال الان خیلی از اساتید گیتاری که من باهاشون مواجه میشم تاکید زیادی روی تکنیک و یاد دادن یک سری قطعه به هنرجو دارن در صورتی که نیازه هنرجو یاد گرفتن نوازندگی اون ساز هست. (به عبارتی لازمه که یاد بگیره گیتار بزنه نه این که قطعاتی رو روی گیتار بزنه!) - حالا این بحث رو باز کردم که بگم با یادگیری تئوری روی یک ساز سواد و آموخته های شما به یک ساز محدود نمیشه! شما موسیقی رو یاد میگیرید و با یک ساز بیانش میکنید. حالا ممکنه اون ساز محدودیت هایی داشته باشه ولی ساز سواد رو محدود نمیکنه. (برای مثال من وفتی که شروع به یادگیری تئوری کلاسیک کردم سازم گیتار بود و خب تازه شروع به یادگیری پیانو کرده بودم. اوایل بیشتر با فرت های گیتار فکر میکردم! بعد از مدتی ذهنم با کلاویه ها عادت کرد و الان یجورایی روی هر دو فکر میکنم و مسیر رو بهم نشون میدن! میتونم احساس کنم اگر این ساز ها رو نداشتم توی یادگیری تئوری چقدر گیج میشدم چون جایی رو برای ارجاع دادن و شنیدن نت هایی که در موردشون میخونم نداشتم! برای مثال شما میخونید که آکورد مینور بیشتر غمگینه یا مثلا نت تونیک با درجه ی سوم حس عرفا نی ای ایجاد میکنه. اگر نتونید روی یک ساز اجراش بکنید و بشنویدش سواد شما فایده ای نداره-
    همچین طرز فکری رو توی بعضی اساتید من دیدم و دوست دارم با همچین اساتیدی کار بکنم. و تا الان اساتید سلفژ و پیانو نزدیکترین طرز فکر به چیزی رو که گفتم داشتن و توی رسوندن تئوری بهترین بیان رو داشتن (طبق تجربه ی بنده - هر چند امیدوارم خودم بتونم جوری گیتار رو تدریس کنم که تمام این مباحث رو هم به هنرجو برسونم. پس شاید یک استاد توی هر سازی بتونه بهترین بیان تئوری رو داشته باشه! یه موقع توهینی به اساتید دیگه نکرده باشم با این حرفم)
    تقریبا مسیری که گفتم همینیه که گفتی. اما خیلی خلاصه شدست. مطالعات متفرقه خیلی میتونن کمک بکنن. و در آخر حوصله و پیگیری!
     
    • آموزنده آموزنده x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...