تخصصی برای داشتن وکال با صدایی گرم چه میکنید؟

شروع موضوع توسط ایمان احمدزاده ‏25/2/13 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک برای داشتن وکال با صدایی گرم چه میکنید؟ تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,603 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    سلام

    دوستان اگه بخواید یه Chain رو لیست کنید برای داشتن یه وکال گرم!!! به ترتیب چه پراسس هایی رو انجام میدید؟
    به عبارت دیگه اگه بخواید پلاگینی بنویسید که وکال رو اصطلاحاً گرم کنه چه پارامترهائی رو برای اون در نظر میگیرید؟




    دوستان خواهشاً از سوالات بی ربط و یا سوالاتی که نیاز به توضیح مباحث مقدماتی داره خودداری کنید، مدیران این بخش پستهای بی ارتباط رو حذف میکنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    اگه بنا باشه نرم افزاری کار کنیم. موقع رکورد هیچی.
    چون از کامپرسور سخت افزاری تیوب واسه اینکار و پرسسهای قبلاز رکورد استفاده میکنم و وکال رو هم با کامپرس نرم میگیرم و اگه لازم به تشدید اون باشه بعدا از نرم افزار استفاده میکنم.
    اما مهمترین عامل اینه :
    1- مایکروفون مناسب با جنس صدای خوانده
    2- پری امپ مناسب.
    3- پردازش و صداگیری مناسب قبل از رکورد.
    4- استفاده از پلاگینهای مانسب برای وارم کردن که البته سلیقه ایی و اگه موارد بالا رو رعایت کنیم صدای خوبی رو بدون پردازش نرم افزاری خواهیم داشت
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  3. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    به نظر من سخت افزا در این مورد میتونه تاثیر پذیری بیشتری به میکس داشته باشه و همچنین کیفیت بیشتر
    همونطور که اقای محبی فرموند که با نظرشون موافقم میکروفون مهمترین عامله وبعد از اون پری امپ و بعدز اون اکولایز مناسب و یک پلاگین مناسب تیوب
    من خودم پری امپ کمپرسور خوبی دارم و به شدت وکالمو گرم میکنه و حجیم
    ولی بازم برای بهتر شدن تمرکز بیشتری روی De eser و اکولایزم دارم تا به اون گرمی خوب واستاندارد برسم
    ما گفته نماند که در مستر هم میشه این گرمی رو رنگو لعاب بیشتری بهش داد
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    اول از همه باید معنای گرمی رو در نظر بگیریم. Warmness در صدا عموما با افزایش در مناطق Bass و Low Mid ایجاد میشه.

    خیلی از مهندسان میکس و مهندسان ضبط برای گرم تر کردن صدا فاصله ی بین Pop Shield و مایک رو کاهش میدن تقریبا به اندازه ی 2 اینچ یا 6 سانتی متر تا جایی که لبها بسیار نزدیک به Pop Shield بشه.

    این کار باعث ایجاد یه فراز مصنوعی در فرکانس های Bass میشه و وکال رو گرم تر نشون میده. این روش در ژانرهای House و Trance بسیار باب هست و شیوه رکورد وکالیه که به قول خودشون دوست دارن Upfront باشه.

    ناگفته نمونه که این روش باعث ایجاد Plosive ها میشه. صداهایی مانند B, P,T . که با کمی تغییر جهت دادن مایک از قطب یا همون محور اصلیش این مشکل هم برطرف میشه.

    اما در مورد نرم افزاری:
    این Chain منه:
    Comp (Tube Model) - EQ - De-Esser - Tape Comp For Leveling & Removing Peaks
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏26/2/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  5. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    اول میک مناسب و در فاصله مناسب جلوی خواننده مناسب.بعد یک دد روم مناسب با آکوستیک مناسب.پری امپ با تنظیمات مناسب. توی نرم افزار اول سعی میکنم با eq و مولتی بند کمپرسور قسمت لو مید صدامو پایدار کنم.در صورت نیاز از پری امپ ایمولیتور و یا اکسایتر اوزون استفاده میکنم با مقدار کم.یک پلاگین به اسم نکتار هست که تقریبا تمام افکت های مورد نیاز برای یک وکال رو داره خیلی وقتا از اون استفاده میکنم که شامل eq-compressoer-exciter-dubler-de esser-breath control-delay-reverb و پریست های متناسب با سبک هستش.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  6. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,603 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    جناب محبی، آقای عبداللهی و محمد عزیز؛ اگه امکان داره یه لیست رو بنویسید که معمولاً استفاده میکنید؟
    منظور من از سوالم به هیچ وجه مربوط به ضبط و شرایط ضبط نبود
    اگه بخواید یه پلاگین بسازید که صدا رو اصطلاحاً گرم کنه چه نقشه ای رو براش در نظر میگیرید؟
    یه چیزی مثل Chainی که حامد غفاری نوشت

    مرسی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  7. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    البته این نوع صدا برداری جنس صدای متفاوتی رو میده نسبت به صدابرداری که فاصله ی بین دیافراگم مایک و لب ها بیشتره
    طبق تجربه ای که داشتم توی جنس صداهای مختلف برای داشتن نتیجه ی بهتر فاصله ی بین میک و لب باید تنظیم شه
    روال کار من:
    مایک و محیط آکوستیک مناسب
    پری امپ با تنظیمات مناسب(ua la 610 mkii!)
    حذف صداهای اضافی
    EQ
    Comp
    De-Esser
    EQ
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    من بیشتر سخت افزاری تنظیم میکنم ولی نرم افزاری هم اینکارو میکنم
    مدل چیدن من برای وکال:
    Auto-Tune (البته همیشه نه..درصورت نیاز)
    De-Esser
    EQ
    Comperssor
    ریورب و دیلی.. هارمونی انجین وووو........در لاین های سند
    این مدل چیندنمو خیلی قبول دارم
    برای شفاف و گرم کردن هم سعی میکنم ضبط خوبی داشته باشم بعد از اون از اکولایز کمک میگیرم و در مستر از مولتی باند هاو تنظیم داینامیک این کارو میکنم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,204 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    این اصطلاح "گرمای صدا" جزء مواردیه که چندان نمیشه روش بحث کرد. چرا که واژه ی "گرما" در ارتباط با "صدا" یک اصطلاح "تعبیری" هست تا فیزیکی. یعنی یک تعبیر و تفسیر هست که شنونده بعد از شنیدن صدا، نه در جهت بیان پارامترهای فیزیکی صدا، بلکه در جهت بیان ری اکشن عاطفی خودش در ارتباط با صدایی که شنیده، بیان میکنه. کما اینکه وقتی نظرهای مختلفی رو بررسی فیزیکی میکنی، به نتایج مختلفی میرسی: بعضی ها وقتی هارمونیکهای صدا رو تقویت میکنی میکن صدا گرم شد، بعضی ها صدایی که فرکانسهای پایینش تقویت شده باشه، بعضی ها هم وقتی بخشی از باند صوتی تیوبی میشه، و . . .
    من در کارهام از ووکال بعنوان تاش و اغلب برای فضاسازی استفاده میکنم و چندان وارد این تیپ معیارها نمیشم. ولی اگر یه روز بخوام که روی قطعه ای با محوریت ووکال کار کنم، بعید میدونم در ارتباط با این معیار کاری انجام بدم. اگر قرار هم بشه که شنونده همون گرمای توصیفی رو از صدا بگیره، ترجیح میدم با صدای طبیعی خود خواننده بگیره. هرچه افکت پراسسینگ کمتر، صدا کم تخریب تر.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏26/2/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  10. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    سلام
    پس با این توصیفات شما عملا سخت افزار تیوب(یاهر سخت افزاری که تیوب باشه) به هیچ دردی نمیخوره؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,204 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    قطعاً که به درد میخوره حامد جان.
    برای خیس نشدن زیر بارون، چتر گزینه ی خوبیه، ولی همه استفاده نمیکنن. شاید یک کاپشن بارانی برای یه نفر کافی باشه، شاید هم یکی بگه کلاه برام کافیه. یکی هم ممکنه بگه اصلاً دوست دارم زیر بارون راه برم و خیس هم بشم!
    بنابر این "روشها انتخابی هستند، نه اجباری و مطلق".
    با توجه به چیزی که این تاپیک خواسته بود بنویسیم، روشهای شخی خودمون بود. اون چیزی که من نوشتم، روشیه که من برای خودم انتخاب کردم و جوابگوی طرز فکر منه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  12. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    من معمولا بعد از رکورد واکل بیشتر از ssl eq استفاده میکنم. این چیدمان اصلی و همیشگی منه. اما گاها ممکنه تغییر بکنه ( منهای افکتها ) در واقع سعی میکنم قبل از رکورد از روی پری امپ و کامپرسورم صدای رو خوب و زیبا کنم. و کارهای کوچیک و بعدی رو با پلاگینها
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  13. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,603 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    خوب الآن با این سوال و موضع تاپیک، ما میخوایم به یه جمع بندی از این برسیم که تعبیر هر کدوم از ما برای گرما چیه
    در این زمینه هم که فرمودید یک اصطلاح تعبیری هست تا فیزیکی کاملاً موافقم، چون نمیشه سنجش داشته باشیم براش و فقط میشنویم و حس میکنیم
    ممنون از اینکه توی بحث شرکت میکنید

    - - - - - - - - - -

    مرسی امید جان
    حالا یه بحثی، موقع رکورد صدا رو چقدر کامپرس میکنی؟ فقط برای جلوگیری از کلیپینگ یا کلاً یک بار کاملاً کامپرس میکنی؟
    از اونجا که کامپرسورت تیوب هست این رو میپرسم
    چقدر کامپرسورت رو توی صدایی که ضبط میشه دخالت میدی؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  14. امین پیشه ور

    امین پیشه ور مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/09
    ارسال ها:
    401
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,315 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    این قسمت خیلی به نظر شخصیه من نزدیک بود ...
    وکال باید فضا سازی کنه و اینکه جزئی از اجزای موزیک باشه نه کلیت یه موزیک ... (البته باز هم میگم در سبک موسیقی خودم)

    در مورد گرم بودن هم بهتر میدونم که اصل صدا حفظ شه نه چیزی به صدا اضافه شه و فقط تمام تمرکز رو میزارم روی تمیز بودن صدا ...
     
    آخرین ویرایش: ‏1/7/16
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,603 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    این مورد رو متوجه نشدم
     
  16. امین پیشه ور

    امین پیشه ور مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/09
    ارسال ها:
    401
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,315 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    ببخشید اگه گنگ صحبت کردم ایمان جان ...

    به عنوان مثال در وکال خانوم ها بخصوص در سبک ترنس صدا بیشتر متمایل به سمت High , Mid هست و کمتر میتونیم از فرکانسهایه بین 160 تا 400 استفاده کنیم و حس گرم بودن رو به شنونده منتقل کنیم ...
    حالا در وکال آقایون هم با اینکه این رنج رو قوی تر داریم باز هم سعی نمیکنم به تشدید این حس و کنترل شده باهاش برخورد میکنم تا اینکه اصل صدا عوض نشه و یه صدایه ساختگی به وجود بیاد .

    نمیدونم منظورمو درست رسوندم یا نه ...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  17. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,603 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    قربانت امین جان
    یعنی نظر تو اینه که گرم بودن صدا توی فرکانسهای 160 تا 400 هست؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. امین پیشه ور

    امین پیشه ور مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏13/6/09
    ارسال ها:
    401
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,315 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    بله به نظر من تویه این رنج خیلی میشه این حس رو بوجود آورد و منتقل کرد ...
    اگه یه آکاپلا رو هم تست کنیم و تا 400 هرتز رو Low Cut کنیم درک این مطلب رو بیشتر میکنه و دوستان میتونن متوجه بشن این رنج چقد برای وکال حساس هست و اهمیت داره .

    - - - - - - - - - -

    بله به نظر من تویه این رنج خیلی میشه این حس رو بوجود آورد و منتقل کرد ...
    اگه یه آکاپلا رو هم تست کنیم و تا 400 هرتز رو Low Cut کنیم درک این مطلب رو بیشتر میکنه و دوستان میتونن متوجه بشن این رنج چقد برای وکال حساس هست و اهمیت داره .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    ایمان خان من بیشتر کامپرس رو برای جلوگیری از دیستورت شدن و پیک استفاده میکنم در واقع مقدارش و کم میگیرم و مابقی رو با نرم افزار ( اگه بسته به نوع کار لازم باشه ) انجام میدم. اما چون چنل استریپ دارم از لامپ اون برای گرمای بیشتر وکال استفاده میکنم. و مقدار drive اون هم مناسب با جنس صدای خواننده تنظیم میکنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  20. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    من بشخصه درکم از گرمای صدا یعنی lowend و lowmid پایدار و کنترل شده و همینطور saturation .بعضی وقتا تو فرکانس های تا 250hz استفاده از یک مولتی بند کمپرسور جادو میکنه.خیلی وقتا با یه eq نصف راه رو میشه رفت و همیشه یک کمپرسور مناسب باعث رو اومدن صدا میشه.
    این وسط خیلی نکته ها هست که اصلا دربارشون صحبت نکردیم مثلا استفاده از reverb مناسب میتونه باعث گرمتر شدن صدا بشه.استفاده از chorus و dubler میتونه مخصوصا تو اوج آهنگ صدارو چاقتر نشون بده.من برای سبک راک موقع رکورد در حدود 6db صدای وکالو کمپرس میکنم ولی باز بسته به آهنگ متفاوته
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. پلاگین گرم کردن وکال

    ,
  2. داشتن صدایی نرم

    ,
  3. برنامه ی اکولایزم اهنگ