آخرین ارسال‌ها

برایان تایلر Brian Tyler و موسیقی فیلم اکشن

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
پدر خواننده،مادر خواننده،مادر بزرگ پیانیست!!!!
و این است نتیجه...
[doublepost=1546367931,1447845095][/doublepost]عرض ادب.
سوالي داشتم...
اجراهاي زنده اي كه اين شخص يا امثال ايشون ميزارن از هزينه هاي شخصي خودشون هست؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
پدر خواننده،مادر خواننده،مادر بزرگ پیانیست!!!!
و این است نتیجه...
[doublepost=1546367931,1447845095][/doublepost]عرض ادب.
سوالي داشتم...
اجراهاي زنده اي كه اين شخص يا امثال ايشون ميزارن از هزينه هاي شخصي خودشون هست؟
اجرای زنده منظورت کنسرت عمومیه؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
بله استاد...
اينكه به طور مثال در كشورهاي مختلف به همراه گروه اركسترش كنسرت اجرا ميكنه
کنسرت کلاً داستانش فرق میکنه پروداکشن. یکسری شرکتها هستن که کارشون فقط همینه. وقتی ببینن میتونن بلیط بفروشن، فرقی نمیکنه که برایان تایلر باشه یا ابوبکر البغدادی. قرارداد رو میبندند با هنرمند، بعد با ارتباط گرفتن از شهرها کشورهای مختلف بلیط رو پیش فروش میکنن و بعد شروع میکنن به برنامه ریزیِ تور. همه چیز مثل ساعت دقیق پیش میره. هزینه های پیش از اجرا رو هم خودشون تقبل میکنن و آخرش هم درصد خودشون رو برمیدارن، درصدهای بقیه رو هم پرداخت میکنن.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
ممنونم يه دنيا...
سوال ديگه اينكه شخصي مثل برايان تايلر يا كلا يك اهنكساز بازي يا فيلم بايد براي معرفي كارش به شركتهاي بازي سازي و كارگردان ها مراجعه كنه يا اونا ميان دنبالش؟ البته در مورد موسيقي بازي من طبق تحقيقاتي كه كردم متوجه شدم شركتهاي بازي سازي بزرك دنيا يك شخصي رو دارن كه مسول انتخاب موسيقي براي بازيشون هست... و اون شخص ميگرده و اهنك مناسب اون بازي رو پيدا ميكنه...
جريان چيه دقيقا؟
 

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
469
23
يا كلا يك اهنكساز بازي يا فيلم بايد براي معرفي كارش به شركتهاي بازي سازي و كارگردان ها مراجعه كنه يا اونا ميان دنبالش؟
بستگی داره. اگر موزیسین تازه کارید شرکت در رویدادهای بازی سازی میتونه باعث بشه شما دیده بشید (مثلا چند بار به خودم پیشنهاد کار برای بازی دادن همینطوری)، ولی خب مطمئنا غولی مثل تایلر رو میرن دنبالش! دقت کنید هم تو وبسایتاشون یه Business Inquiry دارن که از اون طریق درخواست/سفارش ها رو دریافت میکنن.

البته در مورد موسيقي بازي من طبق تحقيقاتي كه كردم متوجه شدم شركتهاي بازي سازي بزرك دنيا يك شخصي رو دارن كه مسول انتخاب موسيقي براي بازيشون هست
انتخاب موسیقی کمی پیچیدس. حالا دقیقا نمی‌دونم ولی یه قسمتیش برمیگرده به «انتخاب از آثار ساخته شده». یعنی شما مثلا یه کاخ دارید تو بازیتون و موسیقی موتزارت به اون کاخ میخوره، مسئول انتخاب موسیقی همون رو انتخاب میکنه. در تیمهای Indie هم اینطوریه که کارگردان کار انتخاب موسیقی رو معمولا انجام میده ... (البته اجرای موسیقی باز با تیم اجرا کننده یا sound guy عه!)

جريان چيه دقيقا؟
(شوخی بی‌مزه : به مقدار بار الکتریکی جابجا شده در واحد زمان جریان می‌گویند :))))) )

ولی جدای از شوخی، ماجرای پیچیده‌ایه. اما به طور کلی اینطوریه که داستان و اتمسفر بازی به آهنگساز داده میشه، و سپس با نظر کارگردان، پیش میرن که کجا چه موسیقی نیاز داره. گاهی هم قطعاتی به عنوان نمونه به آهنگساز میدن.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
ممنونم يه دنيا...
سوال ديگه اينكه شخصي مثل برايان تايلر يا كلا يك اهنكساز بازي يا فيلم بايد براي معرفي كارش به شركتهاي بازي سازي و كارگردان ها مراجعه كنه يا اونا ميان دنبالش؟ البته در مورد موسيقي بازي من طبق تحقيقاتي كه كردم متوجه شدم شركتهاي بازي سازي بزرك دنيا يك شخصي رو دارن كه مسول انتخاب موسيقي براي بازيشون هست... و اون شخص ميگرده و اهنك مناسب اون بازي رو پيدا ميكنه...
جريان چيه دقيقا؟
میدونم که از مدتها پیش زوم کردی برای بازاریابیِ کار موسیقی فیلم و گیم. در مورد پروسه ی تولید، ساخت و سفارش موسیقی برای هنرهای نمایشی و گیمها یک مقاله ی مفصّل خواهم نوشت. یه مقاله ای مثل
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
، شرح مراحل در سطح حرفه ای کشورهای با تولید بالا خواهد بود. ولی خلاصه جوابی که برای همین سوالِ "مراجعه" الآن میتونم بدم اینه: رابطه.

کمپانی های تولید گیم، و همینطور کارگردانها و تهیه کننگان فیلم، آهنگسازی رو که شناختی از خودش یا کارش نداشته باشن، هرگز بهش مراجعه نمیکنند. پس "مراجعه" کردن اونها منوط به شناخت قبلی اونهاست. آهنگساز هم هیچوقت "مراجعه" نمیکنه، چون اولاً میدونه که اگر اونها میشناختندش، خب اونها به این "مراجعه" میکردند، و دوم اینکه سازنده ی فیلم یا گیم هست که بخاطر تولید محصولش باید "مراجعه" بکنه به عوامل، نه برعکس. برای دوخت پیراهن دکمه خریداری میشه، برای دکمه پارچه خریداری نمیشه! (اینو قبلاً هم با هم صحبت کرده بودیم) هیچ آهنگسازی بلند نمیشه بره توی یه دفتر فیلم (مثلاً) بگه "آقا آهنگساز خواستید بنده در خدمتم"! چون میدونه بیفایده است. میدونه که اگر اونها میشناختن، خودشون مراجعه میکردن. اگر هم احیاناً یک آهنگسازی که اسمی نداره یه همچین کاری بکنه، یا خیلی راحت با تشکر میگن: "نه قربانِ شما، با فلانی قرارداد رو بستیم"، و یا میگن: "لطف کنید یه نمونه برای ما کار کنید بیارید". حالا شما هم میری خودتو میکشی یه نمونه کار میکنی میاری، میگن: "زنگ میزنیم خدمتتون". و شما تا آخر عُمرت باید منتظر زنگ زدنشون منتظر بمونی! این مورد دوم بیشتر در ایران اتفاق میافته. اینجا معمولاً همون اولش رُک میگن: "نه متشکرم".

خیلی ها فکر میکنن که بازار کار با "رابطه" فقط در ایران هست. همه جای دنیا این رابطه برای کار وجود داره. یا کسی باید معرفی بکنه تو رو، یا با تولید کننده یا کار گردان آشنایی و یا دوستیِ قبلی داشته باشی، یا نسبتی چیزی با اونها داشته باشی (این مورد آخر در ایران و بعضی کشورها رواج داره). ولی اولین کارِت رو که انجام دادی، دیگه همون میشه یک عامل "شناخت" از تو، و دیگه مشکل "شناخته نشدن" نخواهی داشت (در عوض یکسری مشکلات جدید دیگه سبز خواهند شد که اصلآً پیش بینی نمیکردی!).

در غرب بعضی از آهنگسازهای جوان، برای ایجاد ارتباط، میرن دستیاریِ آهنگسازهای شناخته شده رو انجام میدن، و بعد کم کم لینک ها شکل میگیره. یکسری از دانشجویان موسیقی در امریکا از روش جالبی برای شکل گیریِ رابطه استفاده کردند و جواب گرفتند. اینها ضمن تحصیل در رشته ی موسیقیِ خودشون، بطور پاره وقت ثبت نام کردند به یک کالج فیلمسازی، بعد از حضور مداوم در کلاسهای فیلمسازی، کم کم با ایجاد آشنایی با دانشجویان فیلمسازی تونستند بعد از چهار پنج سال، اولین موسیقیِ فیلم خودشون رو از طریق رابطه با همون دانشجویان فیلمسازی (که الآن دیگه کارگردان شده بودند) انجام بدند!
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
واقعا کامل و بدون نقص...
استاد حالا به نظر شما اون شناختی که شما فرمودین که برای ساخت موسیقی Game نیاز هست از کار اهنگساز... قدم اول رو باید چطور برداشت؟ به طور مثال همین شخصی مثل برایان به طور مثال اولین کار هاشون رو که ساختن رو که مسلما کسی شاید نمیشناخته...اونها این راه رو چطور طی کردند؟ منظورم اینه که همون کاری که باید توسط کمپانی بازی سازی انجام میشده تا به برایان پیشنهاد اهنگسازی بازیشون رو بدن مسلما از یه جایی شناختنشن که بهش این فرصت رو دادن...
میخوام بدونم شخصی مثل برایان هم موسیقی هاش و در اینترنت قرار میداده و به صورت البوم ریلیز میکرده و روانه ی بازار میکرده(یه جورایی مثل اینجا) یا از همون ابتدا برنامه ریزی حرفه ای تری براش ریخته شده بوده؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
واقعا کامل و بدون نقص...
استاد حالا به نظر شما اون شناختی که شما فرمودین که برای ساخت موسیقی Game نیاز هست از کار اهنگساز... قدم اول رو باید چطور برداشت؟ به طور مثال همین شخصی مثل برایان به طور مثال اولین کار هاشون رو که ساختن رو که مسلما کسی شاید نمیشناخته...اونها این راه رو چطور طی کردند؟ منظورم اینه که همون کاری که باید توسط کمپانی بازی سازی انجام میشده تا به برایان پیشنهاد اهنگسازی بازیشون رو بدن مسلما از یه جایی شناختنشن که بهش این فرصت رو دادن...
میخوام بدونم شخصی مثل برایان هم موسیقی هاش و در اینترنت قرار میداده و به صورت البوم ریلیز میکرده و روانه ی بازار میکرده(یه جورایی مثل اینجا) یا از همون ابتدا برنامه ریزی حرفه ای تری براش ریخته شده بوده؟
خب این سوالی که کردی نشون میده که اصلاً متوجه پست شماره 8 من نشدی!! خب تو پست قبلی همین قدم اول رو نوشتم که چطور اتفاق میاتفه دیگه، با رابطه. توی پست قبلیِ من از این کلمه ی "رابطه" به بعد رو دوباره بخون. نمیدونم کجای تحریر من اشکال پیدا کرده که اکثراً متوجه تکست من نمیشن توی این سایت! یا ادبیات فارسی عوض شده و من نمیدونم، یا اینکه ادبیات فارسی من پس رفته.

برایان تایلر اولین کارش موسیقیِ گیم نبود. اولین کارش رو برای یک فیلم انجام داده که مربوط میشه به 21 سال پیش. یک فیلمی که آنچنان کار با ارزشی هم نبوده. اولین موسیقیِ گیم رو سال 2010 انجام داده که دیگه اون موقع به اندازه کافی اسم پیدا کرده بوده. حالا اینکه اون کار فیلم اولی 21 سال پیش چطور به تورش خورده، چیزیه که خودش باید بگه، نه من. ولی شک نکن که با رابطه این اتفاق افتاده.

زمانیکه تایلر اولین کارش رو برای فیلم انجام داده (21 سال پیش)، این آپلود اینترنتی و این چیزها وجود نداشته اون موقع. این پرزنتیشن های اینترنتی جدیده و اصلآً هم تضمینی برای شناخته شدن نیست. خیلی ها کار موسیقی دراماتیک خالیِ خودشون رو گذاشتن توی Sound Cloud یا سایتهای مشابه دیگه در اینترنت، ولی هیچ جوابی از طرف فیلمسازان نگرفتند. موسیقی باید روی فیلم باشه تا از آهنگازش شناخت بده. فیلمسازها از روی پرزنتیشن های اینترنتی نمیرن سراغ آهنگساز. اونها از طریق رابطه میرن سراغش.
 

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
469
23
استاد حالا به نظر شما اون شناختی که شما فرمودین که برای ساخت موسیقی Game نیاز هست از کار اهنگساز... قدم اول رو باید چطور برداشت؟
عزیز جان شما به حرف من گوش کن ضرر نمی‌کنی :D . فرهود عزیز خیلی کامل توضیح دادن که شما رابطه نیاز دارید (حداقل برای اولین کار) و این رابطه رو به سادگی به دست نمیاری.
ساده ترین راهش اینه که چندتا ایونت بازی سازی بری! چند تا موزیک گیم بسازی (و اگر حس و حالش رو داری گیم های کوچک با asset های آماده درست کنی و روش آهنگ بذاری) و با جماعت بازی‌ساز رفاقت کنی (البته خیلی هم این مورد رو توصیه نمی‌کنم چون یه جو الکی و مزخرفی رو صنعت گیم ایران وجود داره که یهو از مسیر زندگی منحرفت میکنه).
برای اطلاع از رویدادها هم الی ماشاء الله کلی کانال تلگرام و سایت و ... داریم :D
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
خب این سوالی که کردی نشون میده که اصلاً متوجه پست شماره 8 من نشدی!! خب تو پست قبلی همین قدم اول رو نوشتم که چطور اتفاق میاتفه دیگه، با رابطه. توی پست قبلیِ من از این کلمه ی "رابطه" به بعد رو دوباره بخون. نمیدونم کجای تحریر من اشکال پیدا کرده که اکثراً متوجه تکست من نمیشن توی این سایت! یا ادبیات فارسی عوض شده و من نمیدونم، یا اینکه ادبیات فارسی من پس رفته.

برایان تایلر اولین کارش موسیقیِ گیم نبود. اولین کارش رو برای یک فیلم انجام داده که مربوط میشه به 21 سال پیش. یک فیلمی که آنچنان کار با ارزشی هم نبوده. اولین موسیقیِ گیم رو سال 2010 انجام داده که دیگه اون موقع به اندازه کافی اسم پیدا کرده بوده. حالا اینکه اون کار فیلم اولی 21 سال پیش چطور به تورش خورده، چیزیه که خودش باید بگه، نه من. ولی شک نکن که با رابطه این اتفاق افتاده.

زمانیکه تایلر اولین کارش رو برای فیلم انجام داده (21 سال پیش)، این آپلود اینترنتی و این چیزها وجود نداشته اون موقع. این پرزنتیشن های اینترنتی جدیده و اصلآً هم تضمینی برای شناخته شدن نیست. خیلی ها کار موسیقی دراماتیک خالیِ خودشون رو گذاشتن توی Sound Cloud یا جاهای دیگه در اینترنت، ولی هیچ جوابی از طرف فیلمسازان نگرفتند. موسیقی باید روی فیلم باشه تا از آهنگازش شناخت بده. فیلمسازها از روی پرزنتیشن های اینترنتی نمیرن سراغ آهنگساز. اونها از طریق رابطه میرن سراغش.
همین که تاکید زیادی روی رابطه شد دیگه تا اخر جوابم رو گرفتم واقعا ممنونم...
[doublepost=1546444162,1546443857][/doublepost]
عزیز جان شما به حرف من گوش کن ضرر نمی‌کنی :D . فرهود عزیز خیلی کامل توضیح دادن که شما رابطه نیاز دارید (حداقل برای اولین کار) و این رابطه رو به سادگی به دست نمیاری.
ساده ترین راهش اینه که چندتا ایونت بازی سازی بری! چند تا موزیک گیم بسازی (و اگر حس و حالش رو داری گیم های کوچک با asset های آماده درست کنی و روش آهنگ بذاری) و با جماعت بازی‌ساز رفاقت کنی (البته خیلی هم این مورد رو توصیه نمی‌کنم چون یه جو الکی و مزخرفی رو صنعت گیم ایران وجود داره که یهو از مسیر زندگی منحرفت میکنه).
برای اطلاع از رویدادها هم الی ماشاء الله کلی کانال تلگرام و سایت و ... داریم :D
فداتشم ممنونم...
بله البته اخیرا با یک گروه Game Developer آشنا شدم که قرار شده هر جمعه یک دور همی داشته باشن و تو جلساتشون بازی ها رو بررسی کنن و خلا صه ظاهرا یک تیم بازی سازی هستن البته نه در سطح حرفه ای اما فعلا فقط با همین افراد برای اولین بار اشنا شدم... حالا نمیدونم جلساتشون به درد منی که اهنگساز هستم میخوره یا نه اما من گفتم هر زمان دور هم هستین من هم میخوام حضور داشته باشم...
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
من گفتم هر زمان دور هم هستین من هم میخوام حضور داشته باشم...
خب همین یعنی ایجاد رابطه دیگه. رابطه که الزاماً کاری و حرفه ای نباید باشه. در تهران خیلی ها رو میشناختم که صبح ها میرفتند پارک لاله دویدن و ورزش کردن، صرفاً برای ایجاد آشنایی و رابطه و متعاقباً ارتباط کاری!
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
خب همین یعنی ایجاد رابطه دیگه. رابطه که الزاماً کاری و حرفه ای نباید باشه. در تهران خیلی ها رو میشناختم که صبح ها میرفتند پارک لاله دویدن و ورزش کردن، صرفاً برای ایجاد آشنایی و رابطه و متعاقباً ارتباط کاری!
درسته فکر میکنم باید همین مسیر رو قدم به قدم جلو برم...
فقط یک سوال دیگه که برام پیش اومد همین الان این بود که حالا به فرض که اون کارگردان یا شرکت بازی سازی رو از طریق رابطه یا آشنا بودن ایجاد کردیم... از کجا شخص اهنگساز بدونه که اون اهنگ که کار اولش هم هست...استاندارد لازم رو داره برای ارائه به عنوان نمونه ی کار؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
درسته فکر میکنم باید همین مسیر رو قدم به قدم جلو برم...
فقط یک سوال دیگه که برام پیش اومد همین الان این بود که حالا به فرض که اون کارگردان یا شرکت بازی سازی رو از طریق رابطه یا آشنا بودن ایجاد کردیم... از کجا شخص اهنگساز بدونه که اون اهنگ که کار اولش هم هست...استاندارد لازم رو داره برای ارائه به عنوان نمونه ی کار؟
ببین، کلاً از داستانِ "نمونه کار" بیا بیرون! نمونه کار یعنی "فرستادنت دنبال نخود سیاه"! هیچ آهنگسازی با "نمونه کار" راه پیدا نکرده به بازار این کار. اولین کار رو بعنوان یک "پروژه" باید قرارداد ببندی و آهنگتو براش بسازی.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
ببین، کلاً از داستانِ "نمونه کار" بیا بیرون! نمونه کار یعنی "فرستادنت دنبال نخود سیاه"! هیچ آهنگسازی با "نمونه کار" راه پیدا نکرده به بازار این کار. اولین کار رو بعنوان یک "پروژه" باید قرارداد ببندی و آهنگتو براش بسازی.
پس یه جورایی باید اول طرح رفاقت با اون کارگردان یا بازی ساز ریخت و چند باری بردش بیرون شام مهمونش کرد و بعدم با پررویی تمام گفت اهنگسازی فیلم یا بازی بعدیت و بده به من...
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
پس یه جورایی باید اول طرح رفاقت با اون کارگردان یا بازی ساز ریخت و چند باری بردش بیرون شام مهمونش کرد و بعدم با پررویی تمام گفت اهنگسازی فیلم یا بازی بعدیت و بده به من...
خب این یکی راههای ایجاد رابطه هست. برای ایجاد همون رفاقت و آشنایی که گفتی، راههای زیادی هست. نکته اینه که کاری بکنی که تحت این آشنایی نتونه بگه نه! اینها همش ترفندهای معمول در ایرانه و جواب هم داده! فکر کردی موسیقی فیلم ساختن فقط بلد بودن اینه که چطور موسیقی بنویسی؟:smuggrin-61:

حتی بعضی وقتها همون کارگردان که دوستت هم هست، اولش میگه آره، بعد میزنه زیرش! دوستی های زیادی در این مسیر به هم خورده.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
خب این یکی راههای ایجاد رابطه هست. برای ایجاد همون رفاقت و آشنایی که گفتی، راههای زیادی هست. نکته اینه که کاری بکنی که تحت این آشنایی نتونه بگه نه! اینها همش ترفندهای معمول در ایرانه و جواب هم داده! فکر کردی موسیقی فیلم ساختن فقط بلد بودن اینه که چطور موسیقی بنویسی؟:smuggrin-61:

حتی بعضی وقتها همون کارگردان که دوستت هم هست، اولش میگه آره، بعد میزنه زیرش! دوستی های زیادی در این مسیر به هم خورده.
فکر میکنم الان بچسبم به همون درس و دانشگاهم و کم کم ایجاد ارتباط و شرکت در سمینارها بهتر باشه...
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,620
53
.
فکر میکنم الان بچسبم به همون درس و دانشگاهم و کم کم ایجاد ارتباط و شرکت در سمینارها بهتر باشه...
در ایران دوستان فیلمساز زیادی داشتم. از آنجاییکه کار فیلمسازی رو قبل از کار آهنگسازی شروع کرده بودم (از دوران دبیرستان) ارتباطاتم با فیلمسازها قوی بود. ولی بعدها که رسماً رفتم تو کار آهنگسازی، به رغم علاقه ای که به کار موسیقیِ فیلم داشتم، هیچوقت ذهنیت موزیکال من با فیلمهای ایرانی مَچ نشد که نشد! چند بار هم پیش اومد که از همون دوستانم که فیلم میساختند، از من برای ساختن موسیقی دعوت کردند، ولی چیزی که من میساختم اصلاً ایرانی در نمیومد و روی فیلم وصله ی ناجوری میشد! در واقع میخوام بگم من که مشکل "رابطه" نداشتم، از یه جای دیگه به مشکل خوردم. ولی ترجیح دادم با همون ذهنیتی که مالِ خودم بود، برای خودم کار کنم، و بخاطر کار کردن برای فیلمهای ایرانی ذهن خودم رو تغییر ندم. چیزی هم از دست ندادم. من که از راه موسیقی زندگی نمیکنم. در این حرفه بعضاً باید خودتو بذاری کنار و دیگری باشی. مشکل فقط به ایجاد رابطه ختم نمیشه.
 

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
469
23
همین که تاکید زیادی روی رابطه شد دیگه تا اخر جوابم رو گرفتم واقعا ممنونم...
[doublepost=1546444162,1546443857][/doublepost]
فداتشم ممنونم...
بله البته اخیرا با یک گروه Game Developer آشنا شدم که قرار شده هر جمعه یک دور همی داشته باشن و تو جلساتشون بازی ها رو بررسی کنن و خلا صه ظاهرا یک تیم بازی سازی هستن البته نه در سطح حرفه ای اما فعلا فقط با همین افراد برای اولین بار اشنا شدم... حالا نمیدونم جلساتشون به درد منی که اهنگساز هستم میخوره یا نه اما من گفتم هر زمان دور هم هستین من هم میخوام حضور داشته باشم...
در مورد این گروه گیم و ... اگر وقت کنم یه سری مطلب خواهم نوشت! چون دو تا پوزیشن (هم sound guy! و هم gameplay programmer ) تو تیم گیم داشتم و همچنان هم دورادور با خیلی تیم ها در ارتباطم. اگر علامت سوالی در ذهنت داری ممنون میشم برام خصوصی بفرستی تا بهم کمک کنه در نوشتن مطلب.
 
بالا