آخرین ارسال‌ها

پروژه نوازندگی بداهه نوازی در G Major

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
470
23
یکی از علاقمندی های من بداهه نوازی هست، ترکی که میشنوید بداهه نوازی همین امروز من در سل ماژوره. البته چندتا نکته لازمه که بگم :
۱. من از Guitar Link کلون استفاده میکنم و متاسفانه مقدار زیادی نویز به صدا اضافه کرده (تا جایی که تونستم از نویز کم کردم، چیزی موند به بزرگی خودتون ببخشید)

۲. گیتارم آنچنان کوک نبود (گرچه چک کردم با تیونر ولی خب بخاطر نوع Bridgeش اونطور که باید و شاید کوک نمیمونه (کافیه نیم ساعت نوازندگی کنم تا از کوک خارج شه :D )

۳. افکت ها با Guitar Rig داده شدن، بیشترین تاثیر رو روی این صدا Delay و Reverb داشتن (بهرحال Ambient کار میکنم و ترجیحم اینه که بیشتر روی این افکت ها مانور بدم).

۴. بعضی جاها دیستورت شدن صدا تقصیر گیتار لینک نبوده و عمدی بوده (حس میکنم احساسات قشنگ تری وارد کار میکنه، هرچند که ممکنه در طولانی مدت، اذیت کنه شنونده رو).

در نهایت هم بگم که این یک بداهه نوازی بی هیچ دلیل و منطقیه، صرفا چون حوصله‌م سررفته بود این کار رو کردم و خب نتیجه رو وقتی شنیدم خوشم اومد، گفتم با دوستان عزیزم اینجا هم به اشتراک بذارم.

لینک دانلود :
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
ایده بسیار جالب! کار با یک گیتار فقط! نُتی که با یک فاصله زمانی تقریباً برابر تکرار میشه (سُل) و سایر نُتها با تبعیت از اون تونیک حرکت های متنوعی ارائه میکنن. خارج از روال استفاده ای که از افکتهای الکتریک گیتار معمولاً میشه. منو یاد کارهای تجربی هِنری کاول انداخت.
برای منِ شنونده اصلاً مهم نیست که این کار با پشتوانه ی سه ماه تفکر و تمرین مستدل ساخته شده، یا در 5 دقیقه بطور بداهه از سر حوصله سر رفتن. برای من مهم، اون چیزیه که شنیده میشه. ما در این چیزی که شنیده میشه، ملودی میشنویم، هارمونی میشنویم، ریتم میشنویم، حتی چیزی شبیه به مدولاسیون هم میشنویم! در اواخر قطعه روی نت "لا" تاکید میشه و اون "سُل"ی که تکرار میشه جایگاه تونیک خودش رو با ریتمیک عوض میکنه! و برغم انتظار، اصلاً بد صدا نمیده! تا اینکه در آخرین لحظه "سُل" مجدداً شخصیت تونیک خودشو بدست میاره.
تمام این ویژگیها مربوط به صدایی هست که ما بهش میگیم: موسیقی. این قطعه بمراتب "موسیقی تَر" از قطعاتی بود که میان فقط بطور ریتمیک "حَرف میزنن" و میرن و فروش میلیونی هم میکنن! حداقل برای من که اینطور بود. با شنیدن این کار میشه متوجه شد که حتی با ساده ترین ایده هم میشه یک قطعه خلق کرد، بطور بداهه و بدون فکر قبلی.
در استراکچر این قطعه "فُرم" مشخصی نداشتیم که در یک کار "تجربی" موضوع قابل قبولیه.
 

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
470
23
ایده بسیار جالب! کار با یک گیتار فقط! نُتی که با یک فاصله زمانی تقریباً برابر تکرار میشه (سُل) و سایر نُتها با تبعیت از اون تونیک حرکت های متنوعی ارائه میکنن. خارج از روال استفاده ای که از افکتهای الکتریک گیتار معمولاً میشه. منو یاد کارهای تجربی هِنری کاول انداخت.
برای منِ شنونده اصلاً مهم نیست که این کار با پشتوانه ی سه ماه تفکر و تمرین مستدل ساخته شده، یا در 5 دقیقه بطور بداهه از سر حوصله سر رفتن. برای من مهم، اون چیزیه که شنیده میشه. ما در این چیزی که شنیده میشه، ملودی میشنویم، هارمونی میشنویم، ریتم میشنویم، حتی چیزی شبیه به مدولاسیون هم میشنویم! در اواخر قطعه روی نت "لا" تاکید میشه و اون "سُل"ی که تکرار میشه جایگاه تونیک خودش رو با ریتمیک عوض میکنه! و برغم انتظار، اصلاً بد صدا نمیده! تا اینکه در آخرین لحظه "سُل" مجدداً شخصیت تونیک خودشو بدست میاره.
تمام این ویژگیها مربوط به صدایی هست که ما بهش میگیم: موسیقی. این قطعه بمراتب "موسیقی تَر" از قطعاتی بود که میان فقط بطور ریتمیک "حَرف میزنن" و میرن و فروش میلیونی هم میکنن! حداقل برای من که اینطور بود. با شنیدن این کار میشه متوجه شد که حتی با ساده ترین ایده هم میشه یک قطعه خلق کرد، بطور بداهه و بدون فکر قبلی.
در این قطعه استراکچر "فُرم"ی مشخصی نداشتیم که در یک کار "تجربی" موضوع قابل قبولیه.
ممنون بابت توضیح و نقد حرفه ای فرهود عزیز.
حقیقتا خودم فکر نمیکردم چیز قابل عرضه ای باشه (چون دروغ نگفته باشم حتی دلی هم نبود!) ، ولی خب نتیجه رو که شنیدم با خودم گفتم بهتره نظر دوستان رو درباره کار بدونم. حالا در مورد این که چرا اصلا این شکلی شد، من یک Loop Machine وارد Preset گیتارریگ کردم، و صرفا برای این که تستش کنم، یک نت سل نواختم (روی فرت دوازدهم سیم سوم) ، و بعد Loop رو play کردم.
همینطور که نت داشت توی گوشم پخش میشد یه سری نت روی سیم ۳ زدم و کم کم خوشم اومد از نتیجه (چون نت ها رو روی فرت های قبل ۱۲ میزدم و طبیعتا در اکتاو پایین تری بودن) ، وقتی شروع به ضبط کردم یکی از ایده هایی که شاید دو یا سه سال پیش در یوتوب دیده بودم رو پیاده کردم «نت ریشه و فاصله سوم (یک اکتاو بالاتر)» . در واقع، نت ریشه (سل) روی سیم ۶ و فاصله سوم آکورد ماژور اون روی سیم ۳ گرفته شده بود. یک آکورد دو نتی ساده که میتونه کلی صدا ایجاد کنه (و Delay , Reverb هم کمکش کنن). همینطور ادامه دادم ولی آخرش برگشتم روی سیم ۳ و چند نت لا رو با پیک به صدا در آوردم (باقی نت ها که شنیده میشن با انگشت زده شدن).
در کل این قطعه ناخود آگاه من رو به این فکر فرو برد که از گیتار هم در سایر قطعات استفاده کنم (البته دیدن اون اجرای حضرت هانس زیمر هم بی تاثیر نیست.)
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,678
53
.
اصلاً مهم نیست که این کار چطور ایده پردازی شده و یا اصلاً نتیجه ی یک تست دیوایس بوده حتی! برای شنونده ی غیر تجاری، مهم اون چیزیه که میشنوه.
ما اصلاً سبکهایی داریم (مثل Aleatoric music) که نتیجه ی اتفاقات "تصادفی" هستند و هنرمندان بزرگی از جمله "جان کیج" هم از پیشروان این سبکها بودند. این جمله ی معروف جان کیج در مورد تصور قبلی از ایده ی موزیکال، معروف هست: تلاش می‌کنم تا ابزارِ بیانیم در آهنگسازی را چنان تربیت دهم که هیچ تصوّری از آنچه ممکن است رخ دهد نداشته‌باشم... مقصود من، حذف مقصود است.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا