بخش های هارمونی

impartible

هنرمند
عضو سایت
3/8/09
235
334
63
35
تهران
در قرن های نهم و دهم شخصیت های هنری - مذهبی تحت حمایت کلیسا رفته رفته دست به تجربه هایی در چند بخشی کردن موسیقی زدند و قواعد ساده ای برای این منظور وضع کردند . در آن زمان موسیقی کلیسا تنها با آواز اجرا میشد . مباشران موسیقی دریافتند که صدای انسان میتواند به بخش هایی با میدان های مختلف تقسیم شود . بخش های گوناگون صدای انسانی از همان آغاز چند بخشی شدن موسیقی ، و به پیروی از اجرای آهنگ هایی که برایشان نوشته میشد ، وادار میشدند که ملودی های کم و بیش متفاوتی را همزمان بسرایند . این روش ، با تغییرهایی ناشی از پیشرفت ارزنده ، هنوز هم ادامه دارد .
تقریبا از همان آغاز چند بخشی ، کلیسا به پیروی از جهان خویش از یک سو ، و موسیقیدانان غیر کلیسایی از سوی دیگر ، میکوشیدند که موسیقی را به دو شیوه کم و بیش متفاوت چند بخشی کنند .

شیوه نخست و از نظر تاریخ کهن ، بیشتر در مقوله مذهبی ، این بود که آهنگساز بیشتر توجه خویش را به خط های ملودی تک تک بخش ها ، و استقلال و عدم تابعیت ملودی هر بخش از بخش های دیگر معطوف میکرد . کوشش دیگر او این بود که ، طبق یک رشته قوانین سخت ، ملودی هر بخش با ملودی بخش های دیگر جور باشد . بعدها این روش را کترپوانتیک نامیدند .

در شیوه دوم آهنگساز از راه پیوند آکورهای برگزیده میکوشید که ملودی حتی الامکان زیبایی را در هر بخش فراهم آورد . این روش را هارمونیک نامیده اند . روش هارمونیک البته کار چند بخش را ساده تر میکرد .

امروزه هر دو شیوه ، با تغییرهای ناشی از پیشرفت های گوناگون فن آهنگسازی ، به کار میروند و در بسیاری از قطعه های موسیقی هر دو شیوه را با هم در می آمیزند .

بر اثر قرن ها تجربه این نتیجه به دست آمد که مناسب ترین بخش های آوازی در یک برنامه آموزشی برای چند بخشی کردن موسیقی ، چهار بخش است که به شرح زیر میباشد :

1- بخش سوپرانو ( Soprano ) صدای زنانی که میدان صداییشان زیر است .

2- بخش آلتو ( Alto ) صدای زنانی که میدان صدایشان بم است .

3- بخش تنور ( Tenor )
صدای مردانی که میدان صدایشان زیر است .

4- بخش باس ( Bass ) صدای مردانی که میدان صدایشان بم است .
 
18/12/10
207
122
43
inside of myself
با سلام
ببخشید اگه خیلی آماتور میپرسم چون تازه هارمونی رو شروع کردم و گیجم خیلی
هنگامی که از دو کلید یا بخش برای نوشتن هارمونی استفاده میکنیم گفته میشه مثلا کلید سل مربوط به صداهای زیر و فا برای بم هاست. حالا سوال من اینه که آیا سوپرانو آلتو و تنور جز صداهای زیر محسوب میشن و توی کلید سل نوشته میشن؟
و سوال دیگه اینکه توی کلیدهای مختلف چطور میشه نت هارو خوند؟مثلا با کلید فا
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر

SaeedMohebbi

مدیر تالار گیتار
تیم مدیریت
مدیر تالار
12/8/10
1,260
2,197
113
28
تهران
با سلام ببخشید اگه خیلی آماتور میپرسم چون تازه هارمونی رو شروع کردم و گیجم خیلی هنگامی که از دو کلید یا بخش برای نوشتن هارمونی استفاده میکنیم گفته میشه مثلا کلید سل مربوط به صداهای زیر و فا برای بم هاست. حالا سوال من اینه که آیا سوپرانو آلتو و تنور جز صداهای زیر محسوب میشن و توی کلید سل نوشته میشن؟ و سوال دیگه اینکه توی کلیدهای مختلف چطور میشه نت هارو خوند؟مثلا با کلید فا
دوست عزیز تا اونجایی که من میدونم سوپرانو آلتو و تنور را معمولا در کلید سل مینویسند(بستگی داره) و نتهای بالا تر (بم تر ، بیس تر) را در کلید فا. برای مثال در پیانو از دو کلید استفاده میشه که یکی برای دست راست( کلید سل) و یکی برای دست چپ (کلید فا) هست. شمارو به آدرس زیر رجوع میدم. https://www.persian-music.org/835-جلسه-دوّم-تئوری-موسیقی.html
 

kaveh79

هنرمند
عضو سایت
6/8/11
265
316
63
تهران
با سلام
ببخشید اگه خیلی آماتور میپرسم چون تازه هارمونی رو شروع کردم و گیجم خیلی
هنگامی که از دو کلید یا بخش برای نوشتن هارمونی استفاده میکنیم گفته میشه مثلا کلید سل مربوط به صداهای زیر و فا برای بم هاست. حالا سوال من اینه که آیا سوپرانو آلتو و تنور جز صداهای زیر محسوب میشن و توی کلید سل نوشته میشن؟
و سوال دیگه اینکه توی کلیدهای مختلف چطور میشه نت هارو خوند؟مثلا با کلید فا
در گذشته 6 كليد براي 6 بخش وجود داشت. بعدها كه بخش ها به چهار قسمت تقليل يافتند كليدها هم 4 تا شد: كليد دوي خط اول براي سپرانو، كليد دوي خط سوم براي آلتو، كليد دوي خط چهارم براي تنور و كليد فاي خط چهارم براي باس. اين تركيب بندي بعدا كمي دگرگون شد و در آموزش هارموني چهاربخشي (و بيشتر براي سهولت اجراي بخشها روي پيانو) هر چهار بخش با استفاده از دو كليد سل (براي سپرانو و آلتو) و فا (براي تنور و باس) نوشته شدند.

در مورد نت خواني روي كليد فاخيلي ساده ش اينطور ميشه كه اسم هر نتي روي كليد فا دو نت بالاتر از اسم همون نت روي كليد سل هست. يعني نت روي خط اول اگر با كليد سل باشه "مي" و اگر با كليد فا باشه "سل" خواهد بود و بقيه نتها به همين ترتيب. البته اين فقط مربوط به نام نتها هست وگرنه صدادهي واقعي هر نت روي كليد فا يك فاصله "سيزدهم" پايينتر از همون نت روي كليد سل هست.

ساير كليدها هم فرمول خودشون رو دارند.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر

Harmony

هنرمند
عضو سایت
2/9/10
684
620
93
35
اراک
این تصویر گویای محدوده صوتی بخش های مختلف هست:

البته بخش های متزو سوپرانو و باریتون عملا در هارمونی کاربردی ندارند و برای گروههای کر و وکالیست ها استفاده دارند.
vocal-ranges-chart2.png
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 7 کاربران
8/8/12
445
368
63
تهران
یعنی آقایون برای خوندن باید از کلید فا استفاده کنن وکلید سل براشون کاربرد نداره؟
چرا
اگه دو خطی نوشته باشه توی کلید فا باید بخونید
و اگه چهارتا حامل جدا کشیده باشه توی کلید سل که یه 8 کوچیک زیره کلید هست( به معنی این که یک اکتاو پایین تر از جایی که باید صدا بده میخونید)
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 3aeed و saeed1364
8/8/12
445
368
63
تهران
یعنی آقایون برای خوندن باید از کلید فا استفاده کنن وکلید سل براشون کاربرد نداره؟
چرا
اگه دو خطی نوشته باشه توی کلید فا باید بخونید
و اگه چهارتا حامل جدا کشیده باشه توی کلید سل که یه 8 کوچیک زیره کلید هست( به معنی این که یک اکتاو پایین تر از جایی که باید صدا بده میخونید)