بخش های هارمونی

شروع موضوع توسط impartible ‏11/9/09 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک بخش های هارمونی تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. impartible

    impartible عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏3/8/09
    ارسال ها:
    230
    شغل :
    آهنگساز و تنظیم کننده
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +291 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در قرن های نهم و دهم شخصیت های هنری - مذهبی تحت حمایت کلیسا رفته رفته دست به تجربه هایی در چند بخشی کردن موسیقی زدند و قواعد ساده ای برای این منظور وضع کردند . در آن زمان موسیقی کلیسا تنها با آواز اجرا میشد . مباشران موسیقی دریافتند که صدای انسان میتواند به بخش هایی با میدان های مختلف تقسیم شود . بخش های گوناگون صدای انسانی از همان آغاز چند بخشی شدن موسیقی ، و به پیروی از اجرای آهنگ هایی که برایشان نوشته میشد ، وادار میشدند که ملودی های کم و بیش متفاوتی را همزمان بسرایند . این روش ، با تغییرهایی ناشی از پیشرفت ارزنده ، هنوز هم ادامه دارد .
    تقریبا از همان آغاز چند بخشی ، کلیسا به پیروی از جهان خویش از یک سو ، و موسیقیدانان غیر کلیسایی از سوی دیگر ، میکوشیدند که موسیقی را به دو شیوه کم و بیش متفاوت چند بخشی کنند .

    شیوه نخست و از نظر تاریخ کهن ، بیشتر در مقوله مذهبی ، این بود که آهنگساز بیشتر توجه خویش را به خط های ملودی تک تک بخش ها ، و استقلال و عدم تابعیت ملودی هر بخش از بخش های دیگر معطوف میکرد . کوشش دیگر او این بود که ، طبق یک رشته قوانین سخت ، ملودی هر بخش با ملودی بخش های دیگر جور باشد . بعدها این روش را کترپوانتیک نامیدند .

    در شیوه دوم آهنگساز از راه پیوند آکورهای برگزیده میکوشید که ملودی حتی الامکان زیبایی را در هر بخش فراهم آورد . این روش را هارمونیک نامیده اند . روش هارمونیک البته کار چند بخش را ساده تر میکرد .

    امروزه هر دو شیوه ، با تغییرهای ناشی از پیشرفت های گوناگون فن آهنگسازی ، به کار میروند و در بسیاری از قطعه های موسیقی هر دو شیوه را با هم در می آمیزند .

    بر اثر قرن ها تجربه این نتیجه به دست آمد که مناسب ترین بخش های آوازی در یک برنامه آموزشی برای چند بخشی کردن موسیقی ، چهار بخش است که به شرح زیر میباشد :

    1- بخش سوپرانو ( Soprano ) صدای زنانی که میدان صداییشان زیر است .

    2- بخش آلتو ( Alto ) صدای زنانی که میدان صدایشان بم است .

    3- بخش تنور ( Tenor )
    صدای مردانی که میدان صدایشان زیر است .

    4- بخش باس ( Bass ) صدای مردانی که میدان صدایشان بم است .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    با سلام
    ببخشید اگه خیلی آماتور میپرسم چون تازه هارمونی رو شروع کردم و گیجم خیلی
    هنگامی که از دو کلید یا بخش برای نوشتن هارمونی استفاده میکنیم گفته میشه مثلا کلید سل مربوط به صداهای زیر و فا برای بم هاست. حالا سوال من اینه که آیا سوپرانو آلتو و تنور جز صداهای زیر محسوب میشن و توی کلید سل نوشته میشن؟
    و سوال دیگه اینکه توی کلیدهای مختلف چطور میشه نت هارو خوند؟مثلا با کلید فا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Les_paul

    Les_paul مدیر تالار گیتار تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/10
    ارسال ها:
    1,140
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,917 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, sonar
    دوست عزیز تا اونجایی که من میدونم سوپرانو آلتو و تنور را معمولا در کلید سل مینویسند(بستگی داره) و نتهای بالا تر (بم تر ، بیس تر) را در کلید فا. برای مثال در پیانو از دو کلید استفاده میشه که یکی برای دست راست( کلید سل) و یکی برای دست چپ (کلید فا) هست. شمارو به آدرس زیر رجوع میدم. https://www.persian-music.org/835-جلسه-دوّم-تئوری-موسیقی.html
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  4. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    در گذشته 6 كليد براي 6 بخش وجود داشت. بعدها كه بخش ها به چهار قسمت تقليل يافتند كليدها هم 4 تا شد: كليد دوي خط اول براي سپرانو، كليد دوي خط سوم براي آلتو، كليد دوي خط چهارم براي تنور و كليد فاي خط چهارم براي باس. اين تركيب بندي بعدا كمي دگرگون شد و در آموزش هارموني چهاربخشي (و بيشتر براي سهولت اجراي بخشها روي پيانو) هر چهار بخش با استفاده از دو كليد سل (براي سپرانو و آلتو) و فا (براي تنور و باس) نوشته شدند.

    در مورد نت خواني روي كليد فاخيلي ساده ش اينطور ميشه كه اسم هر نتي روي كليد فا دو نت بالاتر از اسم همون نت روي كليد سل هست. يعني نت روي خط اول اگر با كليد سل باشه "مي" و اگر با كليد فا باشه "سل" خواهد بود و بقيه نتها به همين ترتيب. البته اين فقط مربوط به نام نتها هست وگرنه صدادهي واقعي هر نت روي كليد فا يك فاصله "سيزدهم" پايينتر از همون نت روي كليد سل هست.

    ساير كليدها هم فرمول خودشون رو دارند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این تصویر گویای محدوده صوتی بخش های مختلف هست:

    البته بخش های متزو سوپرانو و باریتون عملا در هارمونی کاربردی ندارند و برای گروههای کر و وکالیست ها استفاده دارند.
    بخش های هارمونی-vocal-ranges-chart2.png
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  6. saeed1364

    saeed1364 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/1/15
    ارسال ها:
    161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    سنقر
    امتیازات:
    +88 / 1 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, FLstudio
    یعنی آقایون برای خوندن باید از کلید فا استفاده کنن وکلید سل براشون کاربرد نداره؟
     
  7. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    چرا
    اگه دو خطی نوشته باشه توی کلید فا باید بخونید
    و اگه چهارتا حامل جدا کشیده باشه توی کلید سل که یه 8 کوچیک زیره کلید هست( به معنی این که یک اکتاو پایین تر از جایی که باید صدا بده میخونید)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    چرا
    اگه دو خطی نوشته باشه توی کلید فا باید بخونید
    و اگه چهارتا حامل جدا کشیده باشه توی کلید سل که یه 8 کوچیک زیره کلید هست( به معنی این که یک اکتاو پایین تر از جایی که باید صدا بده میخونید)
     
  9. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    البته من تصحیح کنم که منظورم تنور بود
    باس ها همیشه در کلید فا میخونن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...