تاپیک بخش صدايی تالار آشنایی با موسیقی و مفاهیم آهنگسازی ( نرم افزار ) در persian-music.org.

  1. mohammad6103

    mohammad6103 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    194
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    نقشه بردار
    محل سکونت:
    خوزستان-انديمشك
    امتیازات:
    +41 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    سلام بر دوستان
    محدوده صدايي انسان امروزه براي خواندن به چهار بخش صدايي تقسيم ميشود. به طوريكه اين بخشها به بخشبندي صداي سازها نيز تعميم داده شده اند.
    اين چهار گروه به ترتيب از بمترين به يزرترين عبارتند از:

    1- صداي بم مردان يا همان باس
    2- صداي زير مردان يا تنور
    3- صداي بم زنان يا آلتو
    4- صداي زير زنان يا سوپرانو

    هركدام از اين 4 بخش ، محدوده خاصي از نتها را در برميگرد.بطوريكه در مجموع كل نتهاي روي دو كليد فا و سل حامل را در بر ميگيرند.البته صداي خواننده ها (چه كرال و چه وكال ) معمولا محدود به يك بخش صدايي نميشود و بسته به توانايي او قسمتي از دو و يا نهايتا 3 بخش را در بر ميگيرد( با استفاده از شيوه هايي مثل سلفت خواني). معمولا آقايان در خواندن بخش سوپرانو و خانمها در اجراي بخش باس نقشي ندارند.البته اصول سولفژ فرقي ندارد.يعني براي آموزش سولفژ فرقي ندارد مربي شما داراي چه بخش صدايي باشد.

    اين چهار بخشي بودن صدا ، در علم هارموني كاربرد كاملي پيدا ميكند بطوريكه شما براي هارمونيزه كردن يك ملودي در حقيقت بايد آكورد هايي با چهار نت واقع در 4 بخش صدايي را بنويسيد.حتي اگر آكورد هاي شما 3 صدايي باشند شما در موسيقي كلاسيك بايد آكوردهاي 4 صدايي بنويسيد كه نت چهارم در حقيقت اجراي مجدد يكي از آن سه نت است و يا در آكورد هايي با 5 يا 6 نت مختلف بعضي از نتها حذف ميشوند كه انتخاب آن خود مقوله اي گسترده در هارموني است.در مورد نت نويسي براي سازها هم از اين تقسيم بندي براي انتخاب كليد حامل مربوطه استفاده ميشود.

    در آهنگهاي با كلام امروزي ديده ميشود كه اكثرا خواننده كرال نقش همخواني را همراه خواننده اصلي ايفا ميكند و اين در حاليست كه در تنظيمات اصوليتر خواننده كرال همانند يك ساز بسيار قوي نتها را با آواهاي مخصوص (بسته به نظر تنظيم كننده) اجرا ميكند و چنين تنظيمي امكان نوشتن نت را براي كرال و ساير سازها بصورت كنترپوانيك ايجاد ميكند كه از زيباترين كارهاي ممكن در موسيقي است.مثلا كنتر پوانهايي كه در موسيقي براي كر و گروه زهي نوشته ميشوند از زيباترين شگرد ها در موسيقي است.


    البته در اين مقوله بحث هاي بسياري وجود دارد كه دوستان ميتوانند آنرا در كتاب هاي سولفژ ، تئوري موسيقي و يا هارموني يافت مثلا اينكه در گذشته اين محدوده ها به قسمتهاي بيشتري تقسيم ميشده كه محدوده صدايي باريتون از جمله آنها بوده و....

    در پايان پيشنهاد ميكنم دوستان دوستدار موسيقي اصولي از بلاگ وكاليست سوپرانو بيشتر استفاده كنند حتي اگر خواننده يا كرال نيستند.:smile (70):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...