1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

بخشی از سیستم کاریِ یک آهنگساز فیلم بین المللی

شروع موضوع توسط Farhood ‏11/6/18 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک بخشی از سیستم کاریِ یک آهنگساز فیلم بین المللی تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,089
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,541 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    در بیزنس آهنگسازی فیلم، آسان ترین بخش کار، نوشتن موسیقی هست! این حرفه مراحل متنوعی رو در دل خودش داره که خیلی هاشون "کار مستقیمِ موسیقی" محسوب نمیشه و در عین حال مشکل تر از نوشتن موسیقی هست (حد اقل از نظر من). از جمله این کارها، برخورد با فیلمساز یا تهیه کننده ی فیلم هست. این مرحله یکی از سخت ترین و در عین حال مهم ترین مراحل کار یک آهنگساز فیلم هست. دوست داشتم بدونم اولین برخوردهای آهنگساز با فیلمساز در سطح حرفه ای چطور میتونه باشه. برای همین، دو روز پیش یک ایمیل به یک آهنگساز نامدار اروپایی که برای هالیوود هم موسیقی فیلم کار کرده، نوشتم تا برخورد یک آهنگساز فیلم در سطح جهانی رو با سفارش دهنده (عوامل فیلم) با زبان خودش تجربه کنم. حالا گفتم شاید بد نباشه اینو با دوستان شر کنم.

    من خودم رو یک فیلمساز معرفی کردم که یک فیلم کوتاه 26 دقیقه ای داره که آماده برای ساختن موسیقی هست. گرچه این روش درستی برای کسب تجربه نیست، ولی گفتگوی مستقیم با یک آهنگساز فیلم از جایگاه یک فیلمساز، ناب ترین تجربه ی برخورد رو در اختیار قرار میده. من در این پست اسمی از آهنگساز نمیبرم تا ذهنیت درست نشه.

    به ایشون گفتم که یک فیلم کوتاه 26 دقیقه ای دارم آماده برای گذاشتن موسیقی روی اون، و برای این فیلم، 16 دقیقه موسیقیِ ارکسترال نیاز هست. سوالاتی که کردم در ارتباط با ضرورتِ ملاقات حظوری یا حفظ ارتباط کاری فقط با اینترنت/ برای ساختن 16 دقیقه موزیک چقدر زمان خواهد برد/ از ارکستر زنده استفاده خواهد شد یا سمپل لایبرری/ چگونگی مراحل قرارداد و هزینه ی قرارداد برای موسیقی این فیلم بود.

    این جواب ایمیل ایشون به من بود (تکست برنگ آبی):

    بخشی از سیستم کاریِ یک آهنگساز فیلم بین المللی-!A!.jpg

    همونطور که میبینید، ایشون جواب دادند که ضرورتی برای ملاقات حظوری نیست (به خاطر جلوگیری از تلف شدن وقت).

    برای "مدت زمان مورد نیاز برای ساختن 16 دقیقه موسیقی"، ایشون گفتند که بستگی به این داره که فیلمساز چی بخواد (منظور چه نوع موسیقی). به این منظور ایشون از من خواستند که نمونه ی موسیقی مورد نظرم رو از یوتیوب پیدا کنم و لینک اونو بدم به ایشون. این "نمونه موسیقی" دادن، در هالیوود معروف هست به Temp Track یا Temp Music. از آنجاییکه کارگردانها زبان تخصصیِ موسیقی رو نمیدونند، برای انتقال ایده و نظر خودشون به آهنگساز اغلب از Temp Track استفاده میکنند. این از یک نظر خیلی کارآمد هست، چون آهنگساز با شنیدن اون نمونه سریع متوجه میشه که فیلمساز چی میخواد. ولی از طرف دیگه یک نقطه منفی محسوب میشه، چون اصولاً کارگردانی که نمونه به آهنگساز بده، بعد از اتمام کار، اون رو مدام با همون نمونه مقایسه خواهد کرد و با وسواس تمام، هر دفعه از آهنگساز خواهد خواست که موسیقی رو تغییر بده، تا جاییکه دیگه موسیقی، عینِ اون Temp Track بشه!! آهنگساز هم به هرحال دوست نداره کارش "کُپی" در بیاد! برای همین خیلی از آهنگسازان Temp Track قبول نمیکنند.
    (توضیحات تکمیلیِ خودم رو به این رنگ تایپ کردم)

    در مورد استفاده از سمپل لایبرری یا ارکستر زنده، گفتند که معمول بر VST (سمپل لایبرری) هست، ولی در صورت تمایل فیلمساز به ارکستر زنده، هزینه ی بالایی باید پرداخت بشه. مثلاً هزینه ی کار پروداکشن با ارکستر بوداپست، 1000 یورو برای هر یک دقیه اش درمیاد (کلاً با استودیو و میکس و غیره). در اروپا صدها ارکستر بزرگ در سطح بالای استاندارد وجود داره که معمولاً با قیمتهای بالایی سرویس میدن. ولی ارکستر بوداپست مجارستان تنها ارکستر در سطح استاندارد اروپا هست که با قیمت ارزان سرویس میده. بخاطر همین ارزان بودن و در عین حال کیفیت بالا، از کشورهای دیگه هم برای پروداکشن از اون ارکستر استفاده میکنن. خیلی از کمپانی های تولید سمپل لایبرری، از جمله Spitfire Audio برای لایبرری های خودش از همین ارکستر استفاده میکنند.

    در ارتباط با قرارداد گفتند که معمولاً متن قرارداد از طرف فیلمساز یا تهیه کننده با توجه به شرایط خودشون ارایه میشه. ولی اگر شما (یعنی فیلساز) چنین متنی نداره، میشه طی یک موافقت نامه اون رو نوشت و کار رو شروع کرد.

    در مورد هزینه ی قرارداد گفتند برای دادن قیمت، اطلاعات کامل سفارش رو میخواد (منظور دیدن کامل یک کپی از فیلم). ولی معمولاً اگر سفارش دهنده خودش اعلام بکنه که چقدر بودجه برای کار موسیقی کنار گذاشته، آهنگساز خیلی راحت میفهمه که چکار باید بکنه.

    در انتها ایشون برای ارتباط راحت تر فیسبوک رو پیشنهاد دادند.
     
    • آموزنده آموزنده x 8
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
    • مفید مفید x 2
  2. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    استاد فرهود!! همین؟! بنده خدا رو سر کار گذاشتین؟! شاید اجاره خونه اش عقب افتاده باشه:biggrin:
    ولی جدای از شوخی واقعا تجربه ی جالبی بود... به خیلی از جواب ها میشه رسید با همین مکاتبه ی کوتاه...
    اگه میشد جای اینگونه مکاتبه ها تغییر کنه هم خیلی خوب میشد...
    یعنی اینبار آهنگساز بتونه دسترسی به کارگردان داشته باشه و نمونه ی کارش رو بفرسته براش...
     
  3. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,089
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,541 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    در این بیزنس نمیتونه جای این دوتا عوض بشه! هرموقع دیدی که یک خانوم اومده خواستگاری یک مرد، اون موقع جای اینها هم میتونه عوض بشه!
    این صاحب فیلم هست که بخاطر نیازش به موسیقی، به آهنگساز مراجعه میکنه. آهنگساز که برای موسیقیش نمیتونه مراجعه کنه به فیلمساز و اونها رو وادار کنه که یک فیلم بر اساس موسیقی اون بسازند! برای درست کردن پیراهن، دکمه میخرند، برای دکمه که پیراهن نمیدوزند!
    فیلمسازها و کلاً کمپانی های فیلمسازیِ فیلمهای بلند اکثراً راغب این هستند که سراغ آهنگساز آشنا برن، نه آهنگساز جدید. فیلمسازان فیلمهای کوتاه هم معمولاً آهنگسازهایی رو بصورت رابطه ای دم دست دارند که با بودجه ی کم بتونه براشون کار کنه. "نمونه کار" و این چیزها همش داستانه!! فیلمسازها حتی برای پیدا کردن آهنگساز از نمونه های موجود در یوتیوب یا Soundcloud هم استفاده نمیکنن. حتی اگر یک آهنگساز یک نمونه کار موسیقی روی فیلم بلند داشته باشه، فیلمساز بعدی حتی نمیشینه اونو ببینه و کیفیت کار موسیقی رو بررسی کنه! فقط رابطه.
     
    • موافقم موافقم x 1
    • برنده برنده x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
    • مفید مفید x 1
  4. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,089
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,541 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    و ایمیل دوم و سوم . . .

    در ایمیل دوم همونطور که خودش خواسته بود، یک نمونه موسیقی از یوتیوب بهش لینک دادم. و گفتم که در صورت امکان یه قیمتی برای 16 دقیقه موسیقی فیلم با ارکستر زنده به من بده. همینطور سوال کردم که اون 1000 یورو آیا شامل دستمزد آهنگساز هم هست، یا فقط ارکستر هست و استودیو. جواب ایمیل دوم:

    بخشی از سیستم کاریِ یک آهنگساز فیلم بین المللی-02.jpg
    منهای جزئیات، که خودتون میتونید بخونید (گرچه ایشون انگلیسی آنچنان خوبی هم ندارن)، گفتند که اون 1000 یورو شامل دستمزد آهنگساز نیست و فقط ارکستر هست و استودیو. و طی محاسبه ی تقریبی، هزینه ی قرارداد برای 16 دقیقه موسیقی فیلم رو با ارکستر زنده، 27 تا 35 هزار یورو بعنوان مبلغ قرارداد تقریب زدند.

    ایمیل سوم
    در ایمیل سوم من گفتم که مبلغ برای من خیلی بالاست. شاید برای فیلم اسپانسر گیر بیارم (برای تقبل هزینه ی موسیقی) و شاید هم مجبوراً VST رو جایگزین کنیم بجای ارکستر زنده (تا موسیقی ارزون تر دربیاد).
    جواب ایمیل سوم:

    بخشی از سیستم کاریِ یک آهنگساز فیلم بین المللی-04.jpg

    بطور خلاصه در این ایمیل ایشون اطمینان دادند در مورد کیفیت واقعیِ VST و برای هر یک دقیقه، 500 یورو قیمت دادند (فقط با سمپل لایبرری). همینطور یکی از موسیقی فیلم های خودش رو که معروف هم هست، به من ریفر دادند که بشنوم و ببینم که اصلاً قابل تشخیص نیست که با VST کار شده. و واقعاً هم غیرقابل تشخیص بود.

    تجربه ی جالبی بود در این مکاتبات. این اطلاعات، مخصوصاً مبالغ، چیزهاییه که با سوال کردن بطور مستقیم، هیچ آهنگسازی جواب درست نمیده.
    حالا چیزی که در این مکاتبات برای من جالبتر بود، استمرار در توجیه مشتری (فیلمساز) برای از دست ندادن کار بود. کسی که 20 یا 30 هزار یورو در مقابل مبالغ ملیونی که از فیلمهای هالیوودی میگیره، چیزی محسوب نمیشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • آموزنده آموزنده x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
    • مفید مفید x 1
  5. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    367
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +541 / 9 / -1
    نرم افزار:
    ableton
    به نظر من نمونه دادن خوبه، البته فکر کنم یک ترک دو دقیقه‌ای کافی باشه (تیم بازی‌ساز؛ به من دو آلبوم از دو بازی ترسناک معروف داده بودن که گوش بدم و فاز رو با اون تنظیم کنم :D )

    این تا موقعی خوبه که کارگردان بدونه ایده‌ای از موسیقی نداره؛ نه این که شخصی باشه که با کاور کردن Nothing Else Matters ؛ اونم به گوش‌خراش ترین شکل ممکن، خودش رو خدایگان موسیقی بدونه و بخواد آهنگساز رو اذیت کنه (اتفاقی که دقیقا برای خودم افتاد :)) )

    ======================================

    کلیت موضوع خیلی جالب بود، این که مستقیم رفت سر اصل مطلب و گفت چقد پول برای آهنگ می‌گیره (آیا اگر شما هم نمی‌پرسیدید می‌گفت؟!) و تفاوتهای هزینه ارکستر زنده و مجازی رو هم صریح و شفاف اعلام کرده. ولی حالا من یه علامت سوال بزرگ دارم، برفرض اگر یکی از قسمت های موسیقی متن؛ نیاز به سولوی گیتار الکتریک داشته باشه و نوازنده سولو بخواد بزنه، چقدر هزینه می‌بره؟
    و نکته جالبترش این بود که حتی این پروژه‌ای که هزینه چندانی نداشت رو نمیخواست از دست بده (این رو باید الگوی خودم کنم که کار/پروژه/... بهم پیشنهاد شد و هزینه‌ش پایین بود رو هم بررسی کنم {اسمایلی کوبیدن سر در دیوار}:banghead-46:)
     
  6. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,089
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,541 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    در ایمیل اول هزینه رو نگفت. فقط گفت که نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد فیلم داره و گفت که بهتره من (یعنی فیلمساز) اعلام کنم که چقدر برای این سفارش بودجه کنار گذاشتم. ولی من در ایمیل بعدی گفتم که "بخاطر برنامه ریزی های مالی نیاز دارم که هزینه رو بدونم"، که بالاخره قیمت رو گفت.

    طبعاً با اضافه شدن هر ساز، قیمت از 500 یورو برای هر دقیقه، کم کم بالاتر میره دیگه. حالا گیتار یا هر سازی.

    ضمناً اون 500 یورو برای هر دقیقه، یک واحد برای محاسبه ی کلّ هزینه ی قرارداد با VST هست. یعنی 500 ضربدر 16 دقیقه (مثلاً). ولی اون 1000 یورو، واحد دقیقه ایِ هزینه ی ارکستر، بعلاوه ی استودیو هست. یعنی بدون دستمزد آهنگساز. عدد 27 الی 35 هزار یورو رو هم اعلام کرده برای کلّ قرارداد با ارکستر (هزینه ارکستر، استودیو و دستمزد آهنگساز همه با هم برای 16 دقیقه موسیقی).
     
    • مفید مفید x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  7. Mehdi Ghadami

    Mehdi Ghadami هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/11/13
    ارسال ها:
    207
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    استودیو صدابرداری
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +515 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام جناب فرهود اگه ممکن بود برای من بفرستید که گوش کنم موسیقی فیلمی که براتون فرستاده
     
بارگذاری...