بحث و برسی رویه یک روش مسترینگ

شروع موضوع توسط SuShiaNT ‏23/2/12 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک بحث و برسی رویه یک روش مسترینگ تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. SuShiaNT

    SuShiaNT عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/10
    ارسال ها:
    836
    محل سکونت:
    تهران - اصفهان
    امتیازات:
    +381 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    با سلام
    من قبلا این مطلب رو تو فرام ها نوشته بودم ولی تو وبلاگم نه
    این یکی از راه های مستر هست در اینده راه های دیگه رو هم میگم
    بهتر از این نمیتونم بگم
    البته همه نرم افزارها پلاگین VST هستن که بر روی نرم افزارهای میزبان نصب و در قالب برنامه های کمکی ازشون استفاده میشه .. اینم لیست این چند نرم افزار :
    WavesREQ 2 Band
    WavesLINMB
    Roger Nichols FERQUAL-IZER
    BBE Sonic Maximizer
    Brianworx db Digital
    Sonnox Oxford Inflator
    Wave L3-LL Ultramaximizer
    ویوز PAZ Analyzer
    (برای تهیه ی بعضی از برنامه ها و اطلاعات بیشتر به این جا برید )
    توجه داشته باشید که قبلا در پست دیگه ای گفتم که مسترینگ تنها ( جزئیات ، وضوح و روشنایی )رو به میکس اضافه میکنه و در مرحله مستر هیچ معجزه ای اتفاق نمی افته پس قبل از همه اینا باید میکس نهایی رو به خوبی انجام داده باشید و یک فایل با خروجی استریو با هدروم یا همون سقف ولوم منفی 3 دی سی بل به فرمت Wave با عمق 24 بیت از کل کار انجام شده آماده کنید .
    و فایل خودتون رو در یک برنامه مثل Adition / Soundforge / Wavelab / Protools / Logic / Sonar / Cubase و .... وارد کنید .
    [HR][/HR]
    مرحله اول WavesREQ 2 Band اولین عنصر یک اکولایزر 2 باندی با یک High cut و Low cut با شیب بسیار تند . Low cut برای جلوگیری از نویزهای ناخواسته در فرکانس های پایین . پس هر چیزی زیر 30HZ از میکس باید بیرون ریخته شود .

    {username}-{filename}
    [HR][/HR]
    مرحله دوم WavesLINMB ادامه کار با یک کمپرسور چند باندی . همه باندها برای رسیدن به هدروم بیشتر باید کمپرس بشن در نتیجه میکس بلند تر میشه و واضح تر

    {username}-{filename}

    [HR][/HR]


    مرحله سوم Roger Nichols FERQUAL-IZER حالا باید Formant ها رو کاهش بدیم در واقع Formant به فرکانسهای رزونانس شده میگن اصطلاحا میگن Formant-Frequencies یا به اختصار Formats که به شکل ساختار و ابعاد منبع تولید صدا بستگی داره مثلا وقتی بینیتونو یا انگشت بگیرید و نتی رو ادا کنید باعث Formant میشید و وقتی ولش کنید در اصطلاح این Formant رو اصلاح کردید .. پس فرکانسهایی رو که اصواتی بلند یا ناخواسته ایجاد می کنند رو باید اونقدر پایین بیاریم که دیگه شنیده نشن . میتونید از هدفون هم استفاده کنید این مرحله خیلی مهمه چراکه باید میکس رو نرم کنید و برای شنیدن لذت بخش تر بشه و شنونده راحت تر این میکس رو گوش کنه ..

    {username}-{filename}

    [HR][/HR]


    مرحله چهارم BBE Sonic Maximizerحالا به یک Exciter احتیاج داریم تا به میکسمون هارمونی های که در مرحله قبل حذف کردیم اضافه کنیم .

    {username}-{filename}

    [HR][/HR]


    مرحله پنجم Brianworx db Digital حالا وقت اون شده که توسط یه اکولایزر مخصوص مسترینگ کل کار رو به اصطلاح EQ کنیم . برای جلوگیری از پدیده anti-phase باید زمینه استریو را کنترول کنیم . این موضوع مخصوصا برای Bass خیلی مهمه . بنابراین هیچ حالت ضربه ای و کوبشب از میکس کم نمیشه ، برای حل این مشکل تمام فرکانسهای زیر 300HZ رو به مونو تنظیم میکنیم ( پبچ Mono-Maker در مرکز ) در فرکانسهای بالا زمینه استریو میتونه پهن و گسترده باشه .

    {username}-{filename}

    [HR][/HR]


    مرحله ششم Sonnox Oxford Inflator مرحله بعدب اضافه کردن صدای آنالوگ به میکس دیجیتاله . این نرم افزار واقعا گرمای خاصی به میکس میده اینقدر دستکاری کنید تا چیز مطلوبی بشنوید

    {username}-{filename}

    [HR][/HR]


    مرحله هفتم Wave L3-LL Ultramaximizer در انتهای این زنجیره باید از لیمتر استفاده کنیم تا میکس تا اونجایی که امکان داره بلند تر بشه یادتون باشه مقدار Quntize رو 24 بیت و مقدار Shaping رو به Ultra تنظیم کنید . مقدارهدروم رو منفی 2 دی سی بل کنید برای جلوگیری از کلپ شدن صدا بعد پارامتر استانه را کم کنید تا جایی که نگذارید چراغ Atten روشن بشه

    {username}-{filename}

    [HR][/HR]


    مرحله هشتم ویوز PAZ Analyzer برای اینکه یه تصویر کلی از نتیجه نهایی داشته باشیم از یک آنالیز کننده استفاده میکنیم Wave ابزار خوبی برای این منظور ایجاد کرده . تمام باندهای فرکانسی با ید تا جایی که امکان داره خطی باشن با این پلاگین میتونید این موضوع رو بررسی کنید ..

    {username}-{filename}

    [HR][/HR]


    خوب حالا ببینیم چیکار کردیم ؟

    1- (EQ (Highcut-Lowcut
    2- ( ایجاد هدروم بیشتر ) Multicomp

    3- ( اصلاح فرمنت ها ) EQ

    4- ( اضافه کردن هارمونیک ها ) Exciter

    5- ( جلوگیری از antiphase و پهن کردن ) EQ​

    6- ( اضافه کردن گرمی ) Inflator​

    7- ( بلندی ) Limiter​

    8- ( کنترل نهایی میکس ) Analizer


    دوستان گلم این مثال فقط یک راهکار برایند فرایند مسترینگه . هزاران راه دیگه برای مستر وجود داره با این وجود به جرات میتونم بگم این راه هم یکی از بهترین راههای مستر در استدیو های خانگی و حتی پروژه میتونه باشه ..
    البته تمرین و تمرین و تمرین = نتیجه بهتر
    توجه داشته باشید که در استدیوهای حرفه ای خیلی از این مراحل با سخت افزارهای بسیار بسیار گرون انجام میشه و حتی چند مرحله بیشتر ...
    ولی با توجه به هزینه کم استفاده از این نرم افزارها ( خصوصا در ایران ..! ) نتیجه خروجی عالی میشه ..

    اگه از این پستها استقبال میکنید و براتون جالبه بهم بگید تا فرمولها و نکات آموزشی بیشتر در خصوص ساخت یک کار از ابتدا تا انتهای تولید براتون بزارم یا توضیحاتی از پلاگینهای مختلف و شایدم یک نو دیگه از مسترینگ

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    در سایتی این موضوع و مطلب رو خوندم در رابطه با بحث مسترینگ و این نظریه رو گفتن آقای خوش گفتار در ارتعاش قرار میدن که مهندسین صدا این نظریه رو رد میکنن و ایشون رو در چالنج ها گیر میندازن که این روش رد میشه.

    میخواستم از اساتید در خواست کنم نظراتشون رو در رابطه با این روش بگن و بگن چه ایراد هایی داره و آیا میشه این ایراد ها رو رفع کرد یا خیر.

    سپاس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    به نظرم این روش توضیح دادن اشتباهه اول باید ببینیم موزیک میکس شده به چه پروسسی نیاز داره - یعنی بتونیم ایراد یک موزیک رو بفهمیم مثلا اکولایز کردن که مهم ترین بخش مسترینگ هست رو بخوبی انجام بدیم چون اگه پایه کار با اکولایز اشتباه انجام بشه بقیه مراحل هم دچار مشکل میشن پس پله پله و دقیق باید عمل کرد
    پس از اکولایز خوب شاید نیاز به پلوگین دیگه ای نباشه - یا رورب که نسبت به سبک موزیک باید تنظیم بشه

    حتی تنظیم rms هم به سبک موزیک بستگی داره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    اقای سوشیانت کلی گفتن دوست عزیز
    ...............
    اکو لایزر دوم به نظر من اضافه هستش
    طبیعتا اکو لایزر اول کار خودش رو می کنه
    نیازی به دومی نیست و چون یک ماکسیمایز
    خوب تمام زیر و بمی کار رو کنترل می کنه
    باز این هم دلیلی برای نبود اکولایزر دوم
    حالا اگر برای کات فرکانسهای اضافه از دومی استفاده کنیم بد نیست
     
  4. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,006
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,204 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    سوشیانت عزیز روشی رو که نمونه آوردی، شاید یکی از روشهای مسترینگ باشه و بعنوان یک نمونه، روش بدی هم نیست. ولی کلاً در مبحث مسترینگ، اغلب ما یه چیزی رو فراموش میکنیم. اونهم فلسفه ی کلی از "مسترینگ" هست.
    در اوایل دهه ی هشتاد میلادی، بحث مسترینگ بطور کاملاً جدی و بعنوان یک مرحله ی مستقل از میکس آلبومهای پاپ و راک، در غرب استارت خورد. بطوری که به لحاظ همسان سازی و همرنگی تقریبی ترِکهای آلبومها، ضرورت حس شد. هم لول کردن ترکها و اکولایز کردن درصدی ترکها نسبت به هم، کم کم پیش اومد. با گذشت زمان سلسله پراسس های دیگری از Modifying (در کنار دستکاری لول و اکولایز) وارد پروسه شد: Compress, Limit, Excite, Stereo Image, Formant و . . .
    تولید کننده، دیگه نه به خاطر همسان سازی و یکرنگی آلبوم، بلکه برای اضافه کردن زرق و برق به تک تک قطعات محصولش، با انگیزه ی تکثر فروش محصول، به این کار دست میزد. و با توجه به پرنسیب شوخی ناپذیر "بازار فروش"، شاید انگیزه ی به جایی هم بود. و الآن همونطور که اشاره کردی، با سخت افزارهای ملیون دلاری این کارها رو انجام میدن.
    ولی در کنار این گروه، گروهی هم هستند که اعتقادی به چیزی به نام "مسترینگ" ندارند. این دسته معتقدند که "اگر میکس درست انجام بشود، چیزی بنام "مسترینگ" کاری است نه تنها اضافی، بلکه شاید هم مخرب". اونها معتقدند دستکاری های پیاپی، باعث تخریب فرکانسها میشه و اصولاً با میکس درست، نیازی به اعمال چنین فرایندی هم نیست.
    دسته ی دیگر مخالف "مسترینگ"، معتقدند که ایده ی شخصی خالق اثر، در ارتباط با کیفیت خروجی نهایی، حرف اول وآخر داستان است و این ایده در همون مرحله ی میکس قابل تصمیم گیریه. شاید خالق اثر "عمد" داشته باشه به اینکه مثلاً پیک دسیبل در یک ترک، منفی 20 باشه، و . . . دهها ایده ی شخصی دیگه. این گروه دیدگاه هنری نسبت به "اثر" دارن و تا حد امکان،فاکتورهای فروش و بیزنس رو در کارشون اعمال نمیکنند. (و خوشبختانه یا بدبختانه طرز فکر من هم همینه!) حتی سبکهایی از موسیقی وجود دارند که با اعمال پروسه های معمول "مسترینگ"، اصلاً ماهیتش عوض میشه!
    خب با توجه به این همه تنوع در فلسفه ی نگاه هر هنرمند یا تولید کننده ی موسیقی، می بینی چقدر این مبحث تولرانس پیدا میکنه؟!
    البته شاید این بحث نباید نباید در این تاپیک مطرح میشد، مطمئن نیستم. ولی خواستم دوستان با توجه به نوع نگاهشون به موسیقی، در ارتباط با مسترینگ بتونن بهتر تصمیم بگیرن.
    ممنونم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    احسنت بر شما فرهود گرامی
    مطلب جالبی رو فرمودید.
    همونطوری که ممکنه گاها در میکس اصلا ترکی نیاز به پردازشی نداشته باشه.
    فرمایش شما عملا این توصیه رو دوباره زنده میکنه که در موقع رکورد سازها و صداها جوری صداگیری کنید و میکروفون مناسب و تنظیمات مناسب رو براش در نظر بگیرید که به حداقل پردازش نیاز داشته باشه. یادمون باشه که پردازش بدون تخریب نیست... هر پردازشی هر چند کم مقداری تخریب به همراه خواهد داشت.
    برای میکس درست و یا مسترینگ احتمالی باید اول سبکی رو که کار میکنیم بشناسیم.
    پیروز باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  6. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    واقعا میکس به نظر من تمام کار مستر رو هم می پوشونه بنده برای مستر فقط از ماکسیمایز
    و اکولایزر استفاده می کنم با تاثیر کم
    تو پروژهای جدید اف ال می بینید که مستر کم رنگتر می شه به صورتی که در این پروژه
    اخر اف ال می بینید که بغیر از یه لمیتر چیزی وجود نداره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    البته سوشيانت عزيز زحمت كشيدن و استفاده كرديم . اما با توجه به بحثي كه پيش اومد از نظر من نه چيزي به نام ميكس ميتونه تاثير گذار باشه و نه چيزي به نام مسترينگ . تا جايي كه تجربه شخصيم نشون داده اول سواد آرنج كردن كه تو ايران خيلي كم اين افراد پيدا ميشن . و دومي سواد سازشناسي و سازبندي اولين ركن يك كيفيت هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    برای به دست آوردن هر چیز باید از چیز دیکه ای بگذریم!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. mardemusic

    mardemusic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/4/12
    ارسال ها:
    43
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    من خودم تجربه مسترینگ رو در ترکهام داشتم و به نظرم اگر میکس علمی در کارهامون داشته باشیم نیازی به مستر نداریم مستر=فاجعه
    البته این نظر شخصیه من هست و قصد جسارت به بعضی از دوستان را نداشتم
     
بارگذاری...