بحث در مورد ساخت ملودی در موسیقی پاپ

شروع موضوع توسط mehdi-azt ‏10/1/16 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک بحث در مورد ساخت ملودی در موسیقی پاپ تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. mehdi-azt

    mehdi-azt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/10
    ارسال ها:
    226
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    music
    محل سکونت:
    همین اطراف
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام دوستان بنده سوالاتی کلی در رابطه با ملودی سازی و اجرای ملودی وکال در موسیقی پاپ داشتم و فکر کردم همشونو تو یک تایپک جدید بنویسم بهتره تا اگه دوستان کمک کنن راجع بهش بحث وتبادل نظر کنیم.

    اول از همه بگم من میدونم گام چیه ...نت چیه ...تئوری موسیقی رو بلدم ....هارمونی رو تا حدودی میدونم ...و از ارکستراسیون هم چیزایی بلدم... اینارو گفتم که دوستان بدونند خواهش من از شما اینه که تجربه های عملی خودتون رو اینجا بگید چون تئوری هارو میدونم..ممنونم
    بریم سراغ سوالات :
    به نظر شما توی موسیقی پاپ واقعا چقدر نوشتن خط ملودی رواج داره؟یعنی واقعا تو کارهای پاپ ایرانی خط ملودی رو مینویسن؟چون بنده نمونه های زیادی دیدم که فقط شعر رو زمزمه میکنند با چندتا آکورد بصورت همراهی و دیگه همون میشه ملودی!!
    سوال بعد : حالا فرض کنید ما یک خط ملودی رو با پیانو نوشتیم که برای وکال هستش.زمانی که خواننده وکال رو اجرا میکنه همون نت هایی که ما نوشتیم از حنجرش خارج میشه؟یا فقط وزن ملودی رو میخونه براساس صدای خودش؟

    چون من بعضی وکال های خالی رو با تیونر آنالیز کردم بعضی وقت ها شده که توی یه آهنگ خواننده در طول آهنگ از تمامی دوازده نت استفاده کرده و اگه اینطور باشه عملا دیگه معنی گام تو موسیقی پاپ نقشش کمرنگ میشه!!

    حالا به نظر شما چه چیزی توی یک موسیقی استاندارد پاپ گام و تنالینه قطعه رو مشخص میکنه؟هارمونی!؟ ملودی؟! وکال؟! ارکستراسیون!؟
    از دوستان خواهش میکنم اگه اطلاعاتی دارید اینجا بنویسید تا راجع بهش باهمدبگه بحث کنیم
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بنده نظرم رو مینویسم اما تجربه زیادی برای کارهای پاپ ندارم .

    این که چه کسانی چه جوری کار میکنند رو نمیدونم
    اما قطعا برای نوشتن آکوردها و ساختن هارمونی نیاز به خط ملودی هست .
    این که بعضی از دوستان و حتی اشخاص معروف در این حوزه بعد از این که ملودی رو گوش می کنند ، آکورد رو هم سریع مینوازند به خاطر الگوهای رایجی هست که ثابت شده اگر بعد از آکورد X آکورد Y بیاد و بعد Z و بعد R هم هارمونی قشنگی ایجاد میکنه و هم شنونده باهاش احساس صمیمیت میکنه .

    نمیشه به تیونر های نرم افزاری زیاد اطمینان کرد . ملودی ای رو که خواننده های مطرح و معتبر میخونن رو خودتون در بیارید ، مطمئنا طبق اصول یک گام نوشته شده .

    راجع به سوال آخر هم مجموع این فاکتور هاست که مشخص میکنه موسیقی ما پاپ هست .
    مهمترین فاکتور هم به نظر من اول ملودی وکال و بعد هارمونی و بعد ارکستراسیون هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  3. mehdi-azt

    mehdi-azt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/10
    ارسال ها:
    226
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    music
    محل سکونت:
    همین اطراف
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    ممنون از نظرت دوست عزیز
    بله توالی آکوردها بسته به گام پایه چیز رایجی است من مشکلم با هارمونی نیست من سوالم در رابطه با اجرای خط ملودیه
    یعنی شما تایید می کنید که وکالی که خونده میشه نت به نت از حنجره خواننده خارج میشه بر پایه یک گام هست؟
    کاری به اجزای دیگه ی موسیقی نداریم من بیشتر تاکیدم روی اجرای ملودی توسط خواننده است
     
  4. nascent

    nascent عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/4/10
    ارسال ها:
    762
    محل سکونت:
    در همین نزدیکی
    امتیازات:
    +354 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    99 درصد مطمئن هستم که وکال نت به نت "باید" طبق یک گام باشه ( از نت های تزئینی و گذری میگذریم )

    ساده ترین مثالش هم اینه که برنامه های تلویزیونی مربوط به مسابقات خوانندگی رو که تماشا میکنیم این قضیه خودش رو خیلی بیشتر نشون میده .

    وقتی خارج از گام اصلی اون خواننده مبتدی میخونه گوش من و شما که جای خود داره حتی گوش بزرگتر های ما و کسانی که کمتر با موسیقی سر و کار دارن خیلی راحت تشخیص میده که طرف فالش خوند .

    این فالش خوندن خودش معنیش اینه که از حنجره اش نتی خارج شده که توی گام اصلی نیست .

    پس هر ملودی ( برای وکال ) درست و اصولی مطمئنا تابع یک گام هست .

    مشکل نرم افزار های آنالایزر و تیونر اینه که تک تک سیگنال های صدایی که دریافت میکنه رو به شکل نت موسیقی به ما نشون میده . در صورتی که برای مثال وقتی خواننده میگه "برای" خود حرف "ب" هیچ نتی نداره . اما برنامه میاد یه نت به ما نشون میده .
     
    • موافقم موافقم x 2
  5. mehdi-azt

    mehdi-azt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/10
    ارسال ها:
    226
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    music
    محل سکونت:
    همین اطراف
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    ممنون دوست عزیز ازحسن توجه شما
    پس شما ایراد اصلی رو در دقیق نبودن تیونر ها می بینید
    بسیار عالی بنده فکرش رو هم نمیکردم که تیونر این مشکل رو برای من به وجود آورده باشه
    حالا چه راه آنالیزی پیشنهاد می کنید که بنده بتونم ملودی هارو بررسی کنم؟و چه پیشنهادی دارید برای اینکه بتونم ملودی هایی برای گام صدای خودم بنویسم؟
    ممنونم
     
  6. si2music

    si2music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/10
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic, wavelab
    سلام دوست عزیزم

    یادم سال ها پیش من هم دقیقا مشکل و سوال های ذهن شما رو داشتم ..
    امیدوارم تجربه های کوچک بنده بتونه پاسخ بعضی سوال های ذهن شمارو بده

    باید درجواب بگم اول این ملودی همیشه به دو صورت ( حتی بزرگان موسیقی)
    1- یا ملودی هست براش اکرود مینویسیم
    2- اکورد هست براش ملودی مینویسم
    همیشه این دو حال وجود داره ..

    و حالا این که گفتید نت ملودی که خونده میشه بله حرفه ای ها همیشه نت وکالو دارن حتی خواننده های حرفه ای از روی نت میخونن ... حتی داخل کنسرت ها اگر دقت کنید

    ( حتی دوکار اخرین که بنده شعری ملودی از با تجربه های موسیقی تهیه کردم و انجام دادم دقیقا به اینصورت بود )
    دقیقا مثل شما با ملودی زده شده شرو کردم خوندم و داخل نرم افزار های تیون بردم دقیقا نت زده شده گفته میشد ..... ( حتما این کار رو بکنید متوجه میشید ولی با یک ملودی که در حال زدن هستش)


    ولی خوب خیلی وقت ها هم هست که اهنگساز ساز ب دلیل کوتاهی وقت و هزاران دلیل دیگه (یا بعضی از دوستان کم تجربه سلفژی)
    میان ملودی را با همون خوندن روی اکورد ظبط میکنن و به صورد یک اتود میدن به خاننده که البته اینکار هم اصلا مشکل خاصی نداره ... و نمیشه گفت حرفه ای نیست ...

    این مثال روو اگر شروع ب اهنگ سازی با خواننده بکنید به هر دو صورت خودتون متوجه میشید ... که وقتی نت وکال هست کار چقد راحت برای فالش گیری و غیره و خواننده چقد راحت اجراش میکنه


    ولی نت وقتی وجود نداره اصولا اهنگساز باید باشه تا نتی اشتباه خونده نشه (مخصوصا برای خواننده خیلی سخت که مثل اتود اهنگساز اجرا کنه)... اصولا نت هایی که فالش نیستن و فقط شکل ملودی رو تغییر میدن
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. mehdi-azt

    mehdi-azt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/10
    ارسال ها:
    226
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    music
    محل سکونت:
    همین اطراف
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بسیار ممنونم دوست عزیز
    من همونطور که عرض کردم به تئوری تقریبا مسلط هستم و دیگر علومی که در بالا گفتم رو بلدم
    و سال هاست به قول بچه های موسیقی دارم کار خوب گوش میدم ، کتاب خوب میخونم و تمرین میکنم و تا حالا برعکس بچه های آماتور دیگه واسه ساختن کار و انتشارش عجله نکردم
    حالا مدتیه فکر میکنم که در حدی هستم که یواش یواش بتونم کار بسازم و الان بزرگترین ضعفم رو در نوشتن ملودی های داخل ذهنم میبینم و سوالاتی هم که در بالا مطرح کردم در رابطه با همین موضوعه
    ولی سلفژ رو خوب کار نکردم چون استاد خوب در دسترس نداشتم.ولی نت خوانی رو کاملا در اکثر کلیدها بلدم .
    اینو بگم من چندین ساله پیانو میزنم و آهنگ هایی در حد آهنگ مارش ترکی اثر موتزارت رو میتونم بزنم(آخه سخت ترین آهنگی بوده که تا حالا زدم!!:geek:)
    حالا به نظر شما سوالاتی که من پرسیدم بدلیل ضعف در سلفژ هست؟
    میشه شما لطف کنید راهکارهایی که بتونه تجربه من رو بیشتر کنه بهم گوشزد کنید در رابطه با ملودی سازی و خوندن خط وکال
    تشکر
     
    • موافقم موافقم x 1
  8. si2music

    si2music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/10
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic, wavelab
    خود سلفژ گوشی صد در صد کمک بزرگی میتونه ب شما بکنه ولی از نطر تجربه ی شخصی که دارم نه نمیتونه ضعف شما باشه و جلوی کار شمارو بگیرنه چون شما اگر کار کنید و بصورت مداوم کار بسازید اون هم قطعا برطرف میشه

    خوب شما اگر این که توانایی ملودی گفتن بر روی اکورد رو دارید که مشکلی پیش نمیاد روی اکرود ملودی گفتاری بگید و ظبط کنید که یادتون نره و وقتی اهنگتونو ساختید همونو اجرا کنید

    ولی اگر دوست دارید برای شعرتون نت ملودی هم بنویسید ...
    یک متود و روش اموزشی که در تمام اموزشگاها هست بتون میگم

    حتی گوش نکرده روی کاغذ هم بنویسید مطما باشید چیز خوبی در میاد(ولی خوب بهتر گوش کنید که همون چیزی که مطلوب شماست باشه)
    از اونجایی که تیوری موسیقی رو بلدید پس در نظر داشته باشید :
    1- گامتونو در نظر بگیرید طبق هارمونی یک زنجیره اکورد درست با حل محسوس و کادانسش بنویسید

    2- ملودی رو طبق یک تم مشخص (ریتم) بنویسید و فقط از نت های گام استفاده کنید


    3-حرکت نت هاتونو به طرف پایین سپس ب طرف بالا ببرید از پرش بی جا خود داری کنید

    4- در اخر در جایی که لازم است نت تزیینی و امپرویزه انجام دهید

    قانونارو کاملا رعایت کنید ملودی میتونه چیز خوب دراد چون در محدود خود اکرد شماست ( دقیقا ملودی سازی هم به همین شکل شاید با کمی تغییر برای با تجربه تر ها )

    این رو دقیقا از روی کتابهای موسقی نوشتم که تقریبا سه جلد رو دارم که همشون همینو نوشتن و خودم هم همینطوری شروع کردم


    بازم اگر فکر میکنید گویا نبود یا اینکه میتونم کمکی بکم در خدمتم







     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. mehdi-azt

    mehdi-azt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/10
    ارسال ها:
    226
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    music
    محل سکونت:
    همین اطراف
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دوست عزیز ممنون از مطالب مفیدتون
    شما هر چی در توان داشتید بنویسید بنده هم از شما چیزی یاد بگیرم .سپاسگذارم
    یک سوال کلی هنوز ذهنم رو درگیر کرده
    زمانی که کارم تنظیم نهایی روش انجام شد و خواستم که بخونمش اگه وکال رو دقیقا طبق نتی که رو پیانو براش نوشتم در نیومد باید با تیونر نت ها رو جابه جا کنم و ببرمشون به جای اصلیشون؟
    یه سوال دیگه برای تقویت سلفژ چه راه هایی رو پیشنهاد می کنید؟دسترسی به استاد ندارم متاسفانه
    و سوال آخرم..ببخشید هااا
    برای نوشتن تو ملودی های غمگین یا شاد همون تئوری مینور و ماژور که میگن استفاده کنم؟
    ممنون از لطفتون
     
  10. si2music

    si2music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/10
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic, wavelab
    خواهش میکنم دوست عزیزم حتما من هرچی بدونم و از صحت اون اطمینان داشته باشم حتما در اختیار شما میزارم

    1- بله شما باید وکال رو ببرید رو نوتی که نوشتید ... خیلی واضح اگر این کارو نکنید ملودی که انتظار دارید شنیده نمیشه ... البه میتونی قسمت های فالشی رو دستی اینکارو بکنید ( و هم میتونید نرم افزار هایی مثل ملودیان رو داخل کانال میکسر بزارید و گامتون رو بهش معرفی کنید اون خودش به طور خود کار تمام نت های خارج رو ب نزدیک ترین نت انتقال میده ) ولی باز دستی خیلی دقیق تره

    2- برای سلفژ هم طبق دوره هایی که بنده گزروندم ودیدم فقط میان نت شنیداری و دیداری رو با شما تمرین میکنن عنقدر تا یاد بگیرید ( ولی بهترین ساده ترین راه فقط تمرین تکرار قطعات که خودتون میسازید ب مرور نت ها و گام ها براتون اشنا بنظر میاد ....برای خود بنده دقیقا این اتفاق افتاد نه کلاس سلفژم)

    3 - برای نوشتن ملودی هم بله همون مینور و ماژور هست شما با تست کردن 3 اکرود اصلیشون میتونید متوجه بشید ایا گامتون حسی که شما میخایدو داره یا نه اگر نداشت گام های دیگرو تست کنید (البته اجرای خود گام هم به همین شکله)




     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. mehdi-azt

    mehdi-azt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/10
    ارسال ها:
    226
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    music
    محل سکونت:
    همین اطراف
    امتیازات:
    +157 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    ممنون دوست خوبم از لطفتون
    واسه آکورد گذاری چه فرقی بین verse و chorus و یا دیگر پارت ها وجود داره؟
    مثلا از چه درجاتی برای ورس ها و از چه درجاتی برا کورس ها استفاده می کنند؟ یا کلا تفاوت خاصی نداره؟
    از آکوردهای هفت و نهم و یا کاسته و افزوده بیشتر در چه پارت هایی از ملودی بکار میره؟
    ممنون از شما
    بنده هم ذیگه خیلی ازتون سوال میکنم ....بدجور گیر من افتادید
    ;)
     
    • موافقم موافقم x 1
  12. si2music

    si2music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/10
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic, wavelab
    خواهش میکنم دوست عزیز هرچقدر سوال تو ذهنتون هست بپرسید خوشحال میشم اگر بدونم ب شما هم بگم

    1 - خوب همیشه ملودی اصلی شعر رو توی کورس قرار میدن و همچنین چون بیشتر مواقع اوج کار همون کورس از اکورد های درجه بالاتری و 7 استفاده میکنن و ورس پایین تر و ساده تر برای این که کورس کار خودشو نشون بده (البته این چیز عام پسنده ولی خوب میتونید ساختار شکنی کنید و طبق سلیقه خودتون هم کار بکنید)

    2 - استفاده از اکورد ها هم کاملا از تجربه و سلیقه اهنگساز برای هارمونی بهتر هستش (ولی ما توی موسیقی جز از همه اکوردی استفاده میکنیم ) توی پاپ و پاپ کلاسیک بیشتر 7 و در بعضی مواقعی 9 استفاده میشه
    که استفادشون ب مثاعل هارمونی ربط دار مثلا ما در التر کردن برای جلو هارمونی زیبا نیم پرده اکورد ها رو به پایین یا بالا میبریم تا یه حالت پایین رونده یا بالا رونده ایجاد بشه بین اکورد ها(و چندین روش دیگه که خیلی مفصل و بر میگرده به تیوری موسیقی)

    ولی خوب یکی از کاربرد های اکورد 7 برای کادانس یا همون پایان خوب در پایان شعر و ملودی هست که نت هفتم گام رو در اکرد رو میرسونه به نت اخر گام (حل محسوس) البته با فاصله نیم پرده ای


    بازم اگر سوالی هست بپرسید خوشحال میشم اگر کوچکترین چیزی هم میدونم ب شما برسونم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
  13. 3pas

    3pas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/12/14
    ارسال ها:
    56
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شيراز
    امتیازات:
    +19 / 1 / -0
    با درود
    از این پرسش و پاسخ کلی از پاسخ پرسشهام رو پیدا کردم. سپاس
    دو پرسش داشتم :
    یکم: من ملودی وکالی رو بر اساس ترانه ای نوشتم که در هر مصرع 4 میزان زمان میبره که وکال روی میزان 1 و 3 سوار هست حالا من میزان 2 و 4 رو چکار کنم برا اونم ملودی بنویسم یا نه؟
    دوم : من سلفژ اصلا کار نکردم و هارمونی رو تنها 2 ماه کار کردم در کل ملودی هایی که مینویسم به ترانم میاد و با آکورد هام مچ هست و فالشی نداره حال میخاستم بدونم اینگونه ملودی سازی مشکلی نداره؟
     
  14. si2music

    si2music عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/11/10
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, logic, wavelab
    سلام دوست عزیزم

    البته سوالتون کمی مبهم بود برام ولی تا جایی که متوجه شدم
    یعنی یک میزان میخونه خواننده یک میزان سکوت دارید (کاملا سلیغه ای که ملودی بنویسید یانه ولی خوب اگر ملودی بنویسید قطعا بهتر موزیک پر تر نشون میده ( ولی اینم ذکر کنم به سبک کار و شعرتونم ربط داره)

    2- خوب ببنید هارمونی و کلا تیوری موسیقی برای اینه که شما بتونی موسیقی اصولی بسازید که خوب به گوش برسه وقتی موسیقی شما خوب بگوش میرسه قطعا درسته و تابع قوانین بوده ( پس خاطر جمع باشید مشکلی نداره نحو کارتون)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...