بافتهای مونوفونیک/پلی فونیک/هومو فونیک

شروع موضوع توسط nahavandi ‏24/9/14 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک بافتهای مونوفونیک/پلی فونیک/هومو فونیک تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    بافت منو فونیک:(به معنی تک صدایی) یک خط ملودیک تنها و بدون همراهی

    بافت پلی فونیک:(چند صدایی) اجرای همزمان دو یا چند خط ملودیک که اهمیت و جذابیتی کم وبیش یکسان داشته باشند

    بافت هومو فونیک:هنگامی که یک ملودی اصلی توسط یک سری از آکوردها همراهی میشود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    درود
    موسیقی سنتی ایران جز کدوم گروه هستش؟
    و اینکه اگه قوانین هارمونی موسیقی کلاسیک غربی رو با نت های ربع پرده موسیقی کلاسیک خودمون بخوایم اجرا کنیم ( بدون در نظر گرفتن نداشتن این توانایی توسط برخی سازها) مورد یا مشکلی به وجود میاد ؟یا اینکه صحیح هستش این حرکت و بدون مشکل؟
     
  3. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    موسیقی ایران مخصوصا آوازها مونو فونیک هستند و خوب سازهایی مثل سه تار رو هم نمیشه هومو فونیک به حساب آورد چون هارمونی تغییر چشم گیری نمیکنه(البته این عقیده من هست واساتید این نظر رو ندارن)
    در مورد هارمونی غربی مخصوصا در استفاده از ربع پرده ها در هارمونی غربی به مشکل میخوریم اما عقیده من استفاده از ربع پرده ها به عنوان نت گذر در هارمونی غربی به خوبی جواب خواهد داد(اگر اساتید اینقدر با تعصب به این موسیقی نگاه نمیکردند)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    درود اقای نه
    درود
    اقای نهاوندی عزیز ممنونم از توضیحات تون در مورد سوال بنده و اینکه
    در تعریف پلی فونیک نوشتید چند خط ملودیک و در تعریف هموفونیک نوشتید همراهی توسط اکورد.
    سوال بنده اینه که ایا در پلی فونیک ما همراهی با اکورد و هارمونی نداریم؟یا در هوموفونیک کانترپوینت وجود نداره؟
    مگه این نیست که در هارمونی چهار صدایی باید تمام خطوط باید ملودیک باشند و هنگام استفاده از کانترپوینت باید از قوانین هارمونی هم تبعیت کرد؟
    میشه برا این مبتدی توضیح بدید که فرق بین این دو علم هارمونی و کانتر پوینت در کجاست؟ ایا میتونن در زمانی به یک چیز بدل بشن یا همیشه جدا هستند ؟ تا چه حد در حیطه ی یکدیگر وارد میشن؟
     
  5. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    شما دقیقا درست میگید این دوتا در اصل از هم جدا نیستند
    زمانی هست که ما یک ملودی مجزا برامون اهمیت داره و فقط یک زمینه همراهی میخوایم که حرکتهای هارمونیکی اونقدر تو چشم نیستن و بیشتر ملودی اهمیت داره خوب اونجا معمولا ملودی رو میدن به یک ساز دیگه تا خودش رو از زمینه بکنه
    منظورم از هومو فونیک این نوع بود
    اما وقتی سازها همجنس هستند و ملودی هم داریم خوب مثلما حرکتهای کنتر پوانتیک هم بیشتر به چشم میان و اینجاست که از پلی فونیک صحبت میشه
    گاهی این دوتا در ارکستر یکی میشن و با هم مخلوط میشن پس مرزی وجود نداره
    نمیدونم با کی دارم صحبت میکنم اما شما اطلاعاتتون خیلی خوبه
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1