باس ها در موسیقی امروز

شروع موضوع توسط Ramtin Shabanian ‏4/5/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک باس ها در موسیقی امروز تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    با سلام خدمت دوستان تو این تاپیک قصد دارم در مورد باس و باس گیتارها و ارزش اونها در یک قطعه موسیقی پاپ صحبت کنم و همین طور نظر دوستان رو نیز جویا بشم.در موسیقی پاپ امروز میتونیم به جرئت بگیم که مهم ترین رکن صداهای تلفیقی اکور(اکورد) باس ها هستند. به همین دلیل امروزه تعداد خیلی زیادی صداهای باس شامل باس گیتارها یا باسهای سینتی سایزر ساخته شده و در اختیار است. میتونیم بگیم همین مهم بودن باسها است که دلیل تنوع بیشتر اونها نسبت به صداهای دیگه است. بسیاری از موزیکهای پاپ امروز دارای خط اکور خلوت اما غنی هستند که این موضوع بدلیل وجود همین باسهای متنوع است. شما به راحتی میتونید یک قطعه خودتون رو با دو سه خط اکور به صورت قابل قبولی پر کنید به گونه ای که گوش هر شنونده معمولی رو ارضا کنه. در اصل باس ها در چندی پیش به عنوان یکی از صداهای زیر اکور مورد استفاده قرار میگرفتند و گاهی وقتا فقط وظیفه اجرای نت باس اکور رو داشتند اما امروزه در بسیاری از قطعات میشنویم که آهنگساز ملات اصلی کار خودش رو باس قرار داده و تقریبا وظیفه اجرای تمام نتهای اکور رو به باس محول کرده. یک آهنگساز با این کار هم میتونه قطعه خودش رو غنی تر کنه و هم خودش رو از سختی مسائل هارمونی و ترکیب تعداد زیادی صدا خلاص کنه. حتی امروزه برخی از آهنگسازان چیره دست نیز ابتدا یک تسلسل از اکورها رو با خط صدای باس ایجاد میکنند و سپس با توجه به قوانین بداهه نوازی قطعه ای رو ایجاد میکنند (البته این روش آهنگسازی بسیار بیشتر در سبکهای بلوز و جز متداول است.) پس حالا که ارزش باس ها در موسیقی پاپ امروز تا این حد تایین کننده است چه بهتر که برای اونها یک سری قوانین ویژه از طرف بزرگان موسیقی ابدا بشه تا هم استفاده از اونها راحت تر بشه و هم استانداردی برای انها بوجود بیاد. این کار صورت گرفته و امروزه برای استفاده از باس ها قوانین ویژه ای بوجود اومده و یک آهنگساز که از این قوانین تبعیت میکنه براحتی میتونه قطعه خود را پر کنه و فضاهای مورد نیازش رو ایجاد کنه. در ادامه اگه دوستان مایل باشند میتونیم به بررسی این قوانین بپردازیم.​
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏4/5/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    مرسی rash عزیز
    امیدوارم که این تاپیک رو هم با موفقیت ادامه پیدا کنه
    ولی یه سئوال؟
    میتونی نحوه بیس زدن روی سینتی سایزر و کیبورد ارنجر رو هم توضیح بدی چون ظاهرا تکنیکهای زیادی داره و کاری هم از دستمون بر نمیاد ...(فکر کنم همون قوانین که میخوای توضیح بدی در همین رابطه باشه ؟ ) و با کمال تاسف سورس آموزشی زیادی هم در این رابطهنیست چون این ساز ساز پر مخاطبی نیست و فقط تاثیرش توی اهنگهاست و کمتر کسی دنبالش میره . واسه همین زیاد توی چشم نیست و مخاطب خاص خودشو میخواد .
    من با توضیحات امیدجان فقط یه خورده به مطالب نزدیکتر شدم و معنای واقعی بیس رو درک کردم ولی هنوز در نوازندگی این ساز بوسیله کیبورد مشکل دارم ( اینجاست که میگم حضور استاد در دروس پایه بهتر از خود اموز عمل میکنه !!!:smile (27):)
    مثلا چندسال پیش که از طریق دوستم با اقای ریاحی پور اشنا شدم ( خیلی زود حدود 6-7 سال پیش ) از طریق دوستم یه سی دی گرفتم که مربوط به کنسرتهاش بود که با عصار انجام داده بود و بخشهایی از این سی دی رو دوستم کلیپ کرده بود و توی سایت قدیم اقای ریاحی پور گذاشته بود و من نسخه اصلی اون رو دیدم متوجه شدم تکنیکهای خیلی زیادی هست . که فیلم مبوط به پشت صحنه های کنسرت بود و زمان تمرین و چک ساند و لول گیری و... که یه صحنه هایی از تمرینش رو نشون میداد
    و خوشبختانه تونستم یه سری از سلو نوازیهاش رو هم بصورت MP3 با کیفیت پایین 24 بیت پیدا کنم ولی متاسفانه انجام همچین ملودیهایی با کلاویه خیلی مشکله . چون اونجا سیم کار رو انجام میده اینجا کلاویه !

    با گیتار مشکلی ندارم و راحت میزنم ولی گیتاره دیگه !!! بیس که نیست اونم فقط سیم های بیس گیتارم (3 سیم بالا) خیلی خوب جواب میده
    مثلا اسلپ ها رو راحت میزنم دستم روونه ولی میخوام با کلاویه ها بزنم آخه اگه قرار باشه برای هر اهنگی که میسازم برم سازش رو یاد بگیرم که نمیشه که :smile (16): تا الان نزدیک 10-15 تا ساز دست زدم ولی هیچ کدوم به اندازه بیس منو نا امید نکرد !
    خوشحال میشم این قوانین رو ساده توضیح بدی تا راحت متوجه بشیم.
    تنک یو وری ماچ !
    قربونت رامتین:smile (70):
     
  3. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    خب فكر ميكنم كه منظورتو كامل متوجه شدم و امشب برات يه سري مطلب مينويسم. اميدوارم به كارت بياد فقط يه سوال تو كيبرد داري؟ اگه داري مدلش چيه؟ با چه نرم افزاري اهنگ ميسازي؟ اگه دوست داشتي خصوصي پاسخ بده.
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    سلام دوستان. تو این پست میخوام یک سری از قوانین مربوط به باس ها رو بیان کنم.اصولا ساخت باس و باس گیتار ها بر مبنای اکورها میباشد. خب ممکنه خیلی از دوستان در این رابطه مشکل داشته باشن که چه باسی اجرا کنیم یا باس رو برای یک قطعه چطور اجرا کنیم؟ خب ما این مبحث رو تو این پست درباره اکورهای معمولی سه صدایی ماژورها و مینورها ادامه میدیم و این نکته حائز اهمیت که این قوانین برای اکورهای سه صدایی به بالا (اکرهای هفتم نهم دیمینیشت ساسبند و...) تفاوت داره. خب بحث رو از اکور دو ماژور شروع میکنیم و در کل مطلب قوانین رو برای این اکور توضیح میدیم با توجه به این که این قوتنین برای دیگر اکورهای ماژور و مینور نیز مشابه است. ابتدا نت های آکور دو ماژور رو در نظر میگیریم. (دو می سل) در حالت پایگی باس این اکور نت دو است (تعریف: باس اکور عبارت است از نتی ار اکور که در پایین ترین اکتاو قرار داره یا از همه بم تره) در حالت معکوس اول نت می در باس قرار میگیره و در معکوس دوم نت سل. پس در این جا تعریف اکورهای معکوس نیز نمایان میشه با این صورت که اکورهای معکوس آکورهای مشترکی هستند با باس های متفاوت. حالا فرضا در یک میزان قطعه ما باید اکور دو ماژور گرفته بشه. باید بدونیم که باس ها یکی از مهم ترین صداها برای ساخت اکور در موسیقی پاپ هستند. خب این مطلب به خود شما بستگی داره که کدوم نتهای اکور رو با باس اجرا کنید. البته این طور که از اسم باس معلومه اصولا باید نت باس آکور با صدای باس نواخته بشه ولی قابل تغییر هم هست. خب حالا به فرض که این قطعه ما در سبک ترنس میتونیم نتهای چنگ دوم و چهارم هر میزان رو با صدای نت دو و یک رنگ باس اجرا کنیم (که این همون ریتم ترنس متداول است) و دیگر نتهای اکور رو با رنگهای دیگه. دقت داشته باشین که در اجراهامون میتونیم نت آکور رو چند بار با چند رنگ اجرا کنیم. خب حالا اگه خواستیم این آکور رو در معکوس دوم اجرا کنیم میتونیم نت سل رو با رنگ باس ایجاد کنیم البته میتونه در معکوس دوم همون نت دو هم در باس باشه. گفتم این موضوع صلیقه ای و تجربی که کدام نتهای اکور رو با کدام رنگها اجرا کنیم. حالا اگه خواستیم وزن ریتم رو تغییر بدیم میتونیم جای نت های دوم و چهارم چنگ هر میزان نتهای سیاه هر ضرب رو مثلا با کشش %40 اجرا کنیم. البته در موسیقی های جدید پاپ نتهای اجرایی باس ها بسیار پیچیده ترند. برخی از آهنگسازان همین طور که گفتم ممکن دو یا چند نت اکور رو با فواصل ملودیک یا هارمونیک با رنگ باس اجرا کنند. که این موضوع به پر کردن قطعه کمک ویژه ای میکنه. در کل این یک بحث کوچک از قوانین باسها بود که فقط برای اکورهای سه صدایی مطرح شد و قوانین دیگه باس ها ممکن بسیار پیچیده تر باشند. دوستان هر سوال یا توضیحی خواستید در خدمتیم. راستی یک نکته دیگه ین که برای ساخت پاساژهای ملودی باس ها میتونن کمک زیادی تحت قوانین خواصی به ما بکنند. rash
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏5/5/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    rash عزیز سلام
    تا دوماژور رو توضیح دادید مرسی من با این اکورد مشکلی ندارم چون خیلی ساده است .ولی ...
    اکورد معکوس رو میشه بیشتر توضیح بدید؟ :smile (81):
    فکر کنم وارد مبحثی شدیم که مشکل اساسی من هستش .
    البته هنوز در نوازندگی طبق گفته متین عزیز باید به فکر یک بیس طیعی باشم تا استفاده از کیبورد ارنجر در اهنگم.
    ولی اگر که میدونید جای یک بیس واقعی میتونیم از کیبورد استفاده کنیم ممنون میشم از تصویر هم استفاده کنید چون مطالب مقداری سنگین هستش.
    مرسی متشکرم ازتون که لطف کردید و راهنمایی کردید :smile (70):
     
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    پیشنهاد میکنم دوستان آهنگساز این مطلب رو حتما مطالعه بفرمایید اگر چه طولانیه!
    سلام دوستان و رامتین جان.خب من آکور دو ماژور رو توضیح دادم ولی بقیه اکورهای سه صدایی مینور و ماژور نیز از همین قوانین پیروی میکنند.
    و اما اکورهای معکوس. خیلی دوست دارم برای این مطلب تصویر هم بزارم ولی رامتین جان خودت که میدونی فعلا نمی تونم. اول اینو بگم که باس نوازی با ساخت باس برای یک قطعه موسیقی فرق میکنه و من هدفم از این پست ساخت باس برای یک قطعه هست.
    خب گفتیم که آکور دو ماژور از نتهای دو می سل تشکیل شده. وقتی این آکور رو روی یک کلاویه(پیانو کیبرد یا...) اجرا میکنیم اگه به ترتیب این نتها رو اجرا کنیم میبینیم که بم ترین نت اکور نت دو میشه.
    وقتی میگیم اکور دو ماژور نت پایه ما دو هست یا مثلا میگیم آکور لا مینور نت پایه لا هست.
    تعریف:هرگاه نت باس آکور (تعریف در تعریف:نت باس بم ترین نت آکور است) همان نت پایگی باشه آکور در حالت پایگی است.
    حالا آکور معکوس چیه؟ هرگاه هر نتی به جز نت پایه اکور در باس قرار بگیره میگویم آکور به حالت معکوس اجرا شده.
    همان طور که از این تعریف نیز معلوم میشه آکورهای سه صدایی دارای دو معکوس هستند. معکوس اول و معکوس دوم.
    هرگاه نت دوم اکور (سه صدایی) در باس قرار بگیره میگوییم اکور در حالت معکوس اول اجرا شده. و هرگاه نت سوم اکورهای سه صدایی در باس قرار بگیره میگوییم اکور در حالت معکوس دوم قرار داره.
    خب حالا بیاین مطلب رو یخورده تخصصی کنیم. ممکن گاهی اوقات نت باس اکورهای معکوس همون نت پایگی اکور باشه!!!!!!!!!!!
    یک اکور دو ماژور رو تو حالت معکوس اول روی یک کلاویه اجرا کنید...
    حالا در یک اکتاو پایین تر (بم تر) یک نت دو رو هم زمان با نتهای اکور بصدا در بیارید...
    حالا شما در حال نواختن یک آکور در حالت معکوس اول با نت باس پایه همان اکور هستید!!!
    و این اساس کار باس سازی برای یک قطعه است!
    دوستان گیتار نواز بعضی وقتها این سوال براشون پیش میاد که مثلا آکور دو ماژور که در تئوری موسیقی یک اکور سه صدایی هست چرا با گیتار شش سیم رو به صدا در میاریم؟
    توجه داشته باشین که اکوری که در بالا اجرا کردید اگرچه دارای چهار نت است ولی یک اکور سه صدایی به حساب میاد. و اکورها روی گیتار نیز به همین شکل هستند.
    خب حالا بر میگردیم سر اصل مطلب که باس سازی است.
    بعد از این که قطعه خود رو ساختید اکورها رو برای اون طراحی کنید و بنویسید.(این کار قوانین خواص خودش رو داره و اگه کسی سوالی داشت در خدمتین) حالا یک آرپژ خوشگل با توجه به سبک سرعت ریتم و... قطعتون برای اجرا با یک صدای باس طراحی کنید(این کار نیز تحت قوانین خاصی است که باز در خدمتین)
    حالا بیاین این ارپژ رو با آکورهایی که برای قطعتون طراحی کردین اجرا کنید و روی آهنگتون بزارین.
    حالا خوب گوش کنید و نقاط ضعف اون رو درست کنید.
    ممکن یک سوال در این جا پیش بیاد مبنی بر این که این اکورهای معکوس کاربردشون تو این کار چیه؟!!!
    اساس کار همین آکورهای معکوس هستند چون شما باید تحت یک سری قوانین بسیار ویژه بعضی از این اکور هایی رو که ساختید معکوس کنید به طوری که نت باس تغییر کنه یا در برخی موارد تغییر نکنه!(بازم در خدمتیم) خب حالا سوالاتون رو مطرح کنید تا راجب اونها بحث کنیم.rash
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام
    مرسی :smile (70):
    اکوردها رو میدونستم ولی اکورد معکوس رو متوجه نشده بودم که کامل توضیح دادی و چقدر قشنگ مطلب رو باز کردید
    خیلی ممنونم :smile (70):
    امشب حتما تمرین میکنم .
    فقط یه سئوال اکوردهای معکوس فقط در بیس اجرا میشوند ؟
    یعنی در بقیه سازها( پیانو ، ...) جایگاهی ندارند ؟
    مرسی و سپاسگزار.
     
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    سلام.خواهش ميكنم. اين طور نيست اكورهاي معكوس كاربرد خيلي وسيع دارند و براي همه سازخايي كه اجراي نت اكور دارند قابل استفاده است مخصوصا پيانو.امشب اگه فيلتر اجازه بده(خيلي ناراحت شدم و اونا كه اين كارو كردن...) مينويسم اخه الا تو كافينتم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    سلام خدمت دوستان. در این تاپیک میخوام راجب کاربرد آکورهای معکوس صحبت کنم.
    البته خدمت دوستانی که راجب اکورهای معکوس نمیدونند عرض کنم که در تاپیکباس ها در موسیقی امروز تعریف کاملی از اونها رو گذاشتم میتونید به اونجا مراجعه کنید.
    خب دیدیم که اکورهای معکوس اکورهایی با یک اسم و باس های متفاوت هستند. حالا که باس اکورهای معکوس متفاوت است پس نحوه اجرای اونها نیز متفاوت میشه.
    ما با استفاده از اکورهای معکوس میتونیم یک اکور رو روی یک کلاویه (پیانو و...) با پزسیونهای مختلف اجرا کنیم.
    با این مقدمه یکی از کاربردهای اکورهای معکوس معلوم میشه. گاهی وقتها تسلسل اکورهای بعضی قطعه ها این قدر سریع و پیچیده است که ممکن اجرای همه اکورهای اون قطعه به صورت اصلی بسیار سخت بشه.
    در این مواقع (بخصوص نوازندگان کیبرد) از اکورهای معکوس استفاده میکنند. مثالی در این رابطه:
    یکی از توالی های معروف و خوش صدا در گام لا مینور تعویض اکور لا مینور (Am) به ر مینور Dm)) است. خب اگه یک نوازنده کیبرد بخواهد این اکورها رو در حالت پایگی اجرا کنه باید تغییر پزسیون نسبتا زیادی داشته باشه. اما با استفاده از اکور های معکوس میتونه پزسیون این دو اکور رو بهم نزدیک کنه. به صورتی که وقتی اکور لا مینور رو گرفته فقط کافی انگشتانی که روی دو نت اخر اکور قرار دارند یک نت به جلو ببره حالا اکور ر مینور رو گرفته.
    البته لازم به ذکر که ارگ های الکترونیک تمام اکورهای معکوس رو به اکور اصلی میشناسند و هنگام گرفتن اکور معکوس تغییری در صدا دهی اکور ایجاد نمیکنند. این نکته هم قابل ذکر است که بصورت پیش فرض قسمت اکورها برای ارگهای الکترونیک تا نت فا دیز در اکتاو دوم تعریف شده که قابل تغییر است.

    خب حالا کار برد دیگری از اکورهای معکوس:در قسمت دنیای هارمونی گفتم که اهنگسازان از هارمونی که بیشتر در قالب اکور اجرا میشه برای فضا سازی قطعه خود استفاده میکنند.
    اگر یک اکور لا مینور رو با معکوسهای اون اجرا کنید میبینید که تفاوت صدایی بین این اکور ها وجود دارد. اول این نکته رو بگم که درست صدا دهی اکورهای معکوس با هم متفاوت است اما میتونیم از معکوس یک اکور بجای خود اکور در اکثر موارد تحت شرایطی استفاده کنیم و هیچ مشکلی در هارمونی پیش نمیاد.
    اهنگسازان چیره دست از اکورهای معکوس برای ایجاد فضایی بهتر استفاده میکنند. مثالا ممکن بخواهند فضایی ابهام انگیز رو با دو اکور ایجاد کنند به گونه ای که از اکور اول به دوم ابهام ایجاد بشه. حالا با استفاده از اکور معکوسه اکور اول یا دوم و یا هر دو این ابهام رو پر رنگ تر میکنند.
    پس اکور های معکوس میتونند فضای ایجاد شده تحت اکور های پایگی خود رو تصبیت کنند یا حتی در شرایطی تغییر دهند.
    این یک قطره از دریای استفاده از اکور های معکوس بود که خدمت دوستان عرض کردم. عزیزان اگه مایل هستید که بیشتر در این باره بدونید تو همین پست بگید تا در حد توانم به کمک اساتید محترم کمک کنم.Rash
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏6/5/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    با تشکر از مطالب بسیار مفیدتون.


    اگر امکان داره برای مثال چند نمونه نت یا فایل midi از حرکتهای باس رو قرار بدید ، ممنون میشم.
     
  11. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    خواهش میکنم. فقط بگین برای چه میزانی (4/4...) و در چه گامی میخواهید؟ سبک کارتون هم بگید من براتون چند قطعه میزارم که منبع کارتون بشه و روی اکورهای متفاوت اجراش کنید
    نحوه اجراش هم براتون توضیح میدم.
     
  12. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام
    rash عزیز من تمرینات پست یک رو خیلی وقته که انجام دادم با معکوس یک کار کردم ولی مهعکوس دو رو هنوز متوجه نشدم و واسه همین دست نگه داشتم که پست اول رو خوب یاد بگیرم و در پست دوم به مشکل دوباره برخورد نکنم.
    صدایی که از معکوس اول شنیدم خیلی جالب بود شبیه کاراهای ژان میشل ژار شده بود با کیبورد امتحان کردم و eurotrance رو هم انتخاب کردم روی main a و اکویپمنتها رو هم خاموش کردم فقط صدای کیک میومد وچقدر این اکوردهای معکوس روی این کیک خوب مچ شده بود و واقعا بگم عالی !!!
    فقط یه سئوال من یک نرم افزاری داشتم حدود 10 سال پیش که یک پیانو رل بود و فقط صداهای ساندفونت ویندوز رو میزد ولی ه سری تنظیمات و پارامترهایی داشت که دقیق یادم نیست ولی اکوردهایی همزمان میگرفت که الان دقت میکنم فکر میکنم اکورد معکوس ها بودند . چون فرض مثال یک ر مینور رو میگرفت ولی یک کلاویه به فاصله ده تا کلاویه بالاتر هم همزمان با ر مینور من زده میشد ! جالب این بود که دستمو بالا پایین میبردم اون یک کلاویه هم هماهنگ با دست من بالا پایین میرفت و و جابجا میشد البته در یک فصله مشخص ! واسه همین موقعی که داشتم تمرین میکردم یادر اون نرم افزار افتادم و مشاب همین اکورد رو توی سمپلهای FL دیده بودم که فکر کنم اونجا هم معکوس بود . واسه همین گفتم ازتون بپرسم که ایا میشه اسم اون ارکودها رو هم معکوس گذاشت ؟
    من خیلی وقت پیش هم دنبال این معکوس ها رو گرفتم ولی استاد خوبی مثل شما پیدا نکرده بودم
    در مورد midi هم من موافقم کاش چندتا میدی بزاری که دقیق بدونیم با چه ملودی و چه گام اهنگی چیکار کنیم.
    در مورد نحوه استفاده از صداهای بیسهای گوناگون در اهنگ هم توضیحی بدی ممنون میشم چون من با دقتی که روی ریتمهای کیبوردم کردم متوجه شدم که فرض مثال اسلپ فقط در اهنگهای 6-8 و اهنگهایی که سرعت ضرب بالایی دارند استفاده میشه و اسلپ در اهنگهای ضرب پایین مثلا تمپو 60-70 جایگاهی نداره و فقط ا تامبها و فرتلس ها استفاده میشه میخوام بدونم ایا این یک قانونه ؟ ممنون میشم توضیح بدی
    در آخر هم خیلی خیلی سپاسگزارم.:smile (70):
     
  13. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    خواهش میکنم رامتین جان کاری نکردم. شما لطف داری:smile (47):
    خب الان که کافینتم ولی برم خونه یه سری مطلب برات مینویسم که امیدوارم به کارت بیاد.
    در مورد اون فایلهای میدی هم باید بگم که خودت که مشکل من میدونی ولی دنبالش هستم حتما تا چند روز اینده میزارم.
    فقط بگو بیشتر برای چه سبک کارایی میخوایی؟ و چه میزانهایی؟
    راجب اون پیانو رول هم که گفتی کامل متوجه شدم
    بله اون یک قانون تو موسیقی که توضیح میدم.
    موفق باشی.
     
  14. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    با سلام خدمت دوستان.
    تو این پست راجب تنظیمات پیانو ای که رامتین جان سوال کردند توضیح بدم.
    اول باید بگم که اکور مهم نیست که در چه اکتاوی گرفته بشه. مثلا شما از هر اکتاو نتهای ر فا لا رو بگیرید اکور ر مینور است.
    حالا برای این که ببینید این اکور معکوس است یا نه فقط باید به بم ترین نت اون توجه کنید.
    اگه بم ترین نت اکور نت پایگی اکور بود (نتی که اکور به نام ان است) انگاه اکور در حالت پایگی است.
    در هر صورت اگه نت باس اکور نتی به جز نت پایگی باشه اکور معکوس شده.
    حالا این که شما میگید من یک اکور میگرفتم و همون نتها در چند اکتاو بالا تر نیز اجرا میشد چیه؟
    بسیاری از اهنگسازان (مخصوصا در سبک کلاسیک) گاهی اوقات یک اکور مثلا ر مینور رو در اکتاو سوم به حالت پایگی اجرا میکنند.
    و همراه با ان یک نت ر در یک یا چند اکتاو پایین تر نیز مینوازند.
    در این صورت میگوییم نت باس اکور جدا است.
    یعنی یک اکور کامل به صورت پایگی اجرا شده ولی نت باس ان جداگانه در اکتاوی دیگر اجرا شده.
    در خیلی از موارد ممکن این نت باس نت اصلی اکور نباشه و مثلا در اکور ر مینور لا باشه.
    کامل تر توضیح میدم:یعنی نوازنده یک اکور ر مینور رو در اکتاو سوم پیانو گرفته و در اکتاو درو یک نت لا رو نیز اجرا کرده.
    که این اکور رو این گونه نام گذاری میکنیم: اکور ر میتور با باس معکوس!
    حالا این سوالی که شما کردید در مورد اون تنظیم پیانو رول باید بگم که:
    پیانو اکوری که شما اجرا میکردید به عنوان باس میشناخت و به صورت اتوماتیک اکور اصلی رو در چند اکتاو بالا تر اجرا میکرده.
    خب حالا اگه شما دید که مثلا اکور ر مینور رو میگیرید و ساز اون رو در چنتا اکتاو بالا تر به صورت پایگی اجرا میکنه اکور پایگی هست.
    در غیر این صورت معکوس است.
    امیدوارم منظورم رو فهمیده باشی چون خیلی کامل توضیح ندادم اگه دوست داشتی راجبش بدونی بگو تا راهنماییت کنم.
    اخه اکورهای پایگی با باسهای معکوس بحث خیلی زیادیه و به این پست محدود نمیشه.
    خوشحال میشم کمکت کنم.
    قربانت rash
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏12/5/10
  15. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام rash عزیز مرسی توضیحات کامله
    فقط باید برم تمرین بهت میگم چی شده
    در مورد فایلهای midi هم اگه بتونی چندتا ریتم دلخواه خودت بگیری و چند نوع بیس هم دلخواه روی این سوار کنی خیلی عالی میشه
    ولی مد نظر من بیشتر باس نوا و 4/4 و 2/4 هستش.
    و یک سئوال در مورد استفاده از بیسها در اهنگهای مختلف داشتم که بی جواب مونده بهم نفگتی که چه بیسی با چه صدایی در کدوم اهنگ ساتفاده میشه
    یک بار دیگه پست قبلی من رو مطالعه بفرمایید . ممنون میشم
    باز هم سپاسگزار و متشکرم.:smile (19):
     
  16. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    اهان.یادم رفت اونو بنویسم.امشب برات میزارم.
    اون فایلهای میدی هم دنبالشم اونا هم میزارم.
     
  17. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    "سلام خدمت دوستان"​
    تو این پست راجب انتخاب نوع باس برای یک قطعه صحبت میکنیم.​
    امروزه با وجود این همه صداهای مختلف انتخاب یک صدا برای یک قطعه خیلی سخت شده. مخصوصا این که اون صدا باس هم باشه که اینقدر تعیین کننده است برای یک اهنگ.​
    البته قانون خواصی برای انتخاب صدا چه باس چه... وجود نداره و این کار بستگی به سلیقه و تجربه اهنگساز داره.​
    اما من خودم خیلی از دوستان رو دیدم که عاشق باس (بیس) هستند و همیشه سعی میکنند صدای باسی رو برای قطعه خودشون انتخاب کنند که به قول خودمون بیشتر باس داشته باشه و بلرزونه!​
    باید بگم این کار کاملا غلط.​
    درست که اسم اون صدا باس هست ولی حتما صدای انتخابی نباید باس داشته باشه.​
    در تعریف باس برای یک اکور گفتم که بم ترین نت اکور رو باس اکور گویند.​
    حالا ممکن شما اکور خودتون رو مثلا از اکتاو پنجم پیانو بگیرید در این صورت آیا باس شما واقعا باس داره؟؟​
    پس یادتون باشه که زیاد جو گیر باس نشیم و منطقی صدای خودمون رو انتخاب کنیم.​
    به آهنگ ابر و آفتاب مرحوم ناصر عبدلا...ی به عنوان یک کار پاپ (اگه باز دوستان نگن که مثال دیگه ای نبود بزنی!) گوش کنید... ببینید باس در این قطعه حرف اصلی رو میزنه و کل صداها حول باس میچرخه ولی این صدا اصلا دارای باس نیست و بقول خدمون ساب تکون نمیده!​
    فرض کنید بیاید برای یک کار اروم یک باس خشن و صدا دار رو انتخاب کنید! چقدر بد میشه!​
    البته بر اثر تجربه ممکن خیلی چیزها ثابت بشه.​
    مثلا بیشتر برای کارهای 6/8 شاد با تمپو بالا از باسهایی استفاده میشه که سیر نزولی نداشته باشن و رنج صدای اول و اخر نت یکی باشه و به محض زدن نت باس ایجاد بشه.​
    یا این که برای کارهای آروم و غمگین باسهایی رو استفاده میکنند که سیر نزولی داشته باشه و از اول هم سیر صعودی و ترجیحا خیلی باس نداشته باشه.​
    یا مثلا کارهای ترنس باسهایی انتخاب میشه که در کنار باس خوب صدا نیز داشته باشه.​
    چون بعضی باس ها که فرکانس پایینی دارند بیشتر باس دارند تا صدا و از اون جایی که در سبک ترنس باس گیتار خیلی مهم باید به وسیله همین چند صدا قطعه رو پر کرد و امکان صدا سازی زیاد برای این سبک کم است.​
    امیدوارم مطالب به کارتون بیاد.​
    اگه سوالی بود در خدمتم. ​
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏12/5/10
  18. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام
    پس همه چیز ابتکاریه ؟ و سلیقه ایه ؟
    ولی در مورد این لرزوندن و ساب و... من مخالفم مگه هر اهنگی که بیس داشته باشه باید ساب رو بلرزونه ؟
    خوب این کار رو میشه موقع مستر اعمال کرد و بیس رو اونجا نشون داد ؟نه ؟
     
  19. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    خب برای پاپ (کارهای لایت و آروم) معمولا از چه حرکتهایی استفاده میشه و از چه نوع بیسهایی استفاده میشه؟ من از Trilogy استفاده میکنم. اگه امکان داره اسم بیسها رو در این vst بگید.

    و برای کارهای 6/8 چطور؟


    ممنون.
     
  20. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    منظور من این نبود که ساب بلرزونه منظورم این بود که خیلی از دوستان عشق این کار هستند و از شور درش میارن.
    اینو گفتم که بدونید از باسی استفاده کنید که قشنگ باشه نه باس داشته باشه.
    در مورد فایلهای میدی هم رو چشم جورش میکنم.
    و درسته همه چیز ابتکاری . مخصوصا تجربیه.
    موق باشید.:smile (5):
     
بارگذاری...