ایستگاه آخر مسترینگ ... It's Time To LIMIT It

شروع موضوع توسط استودیوادیومستر ‏15/1/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک ایستگاه آخر مسترینگ ... It's Time To LIMIT It تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    درود بر همه عزیزان

    دوست عزیزی توضیحی در مورد این مطلب که :

    " میشه راجع به نحوه صحیح ماکسیمایز نهایی پروژه (نحوه تعیین تریشلد و ریلیز و نویز شیپینگ ) و هم نوع هارمونیک اکسایتر انتخابی برای مسترینگ(tube,tape,retro)یه توضیحی بدید.مخصوصن من با تعیین ریلیز تایم مشکل دارم.وقتی بالا انتخاب میکنم اون حالت پمپی مورد نظرم رو بهم میده ولی شفافیت مستر میاد پایین.بعضی وقتها هم بعد از ماکسیمایزر نهایی نتیجه یک دفعه خشک و بی روح میشه وانگار موسیقی پویایی لازم رو نداره.."

    درخواست کرده بودن که بنده حیف دیدم مطلبی با این اهمیت برای خودش تاپیکی جداگانه نداشته باشه . چون این مطالب احتمال داره اگه تو دل تاپیکهای کلی قرار بگیره از دید خیلی از کاربران گرامی پنهان بمونه . تا جایی که امکان داره سعی میکنم به زبان ساده و مختصر پاسخ دوستمون رو بدم که دوستانی که تازه پراسس لیمیتینگ رو شروع به یادگیری کردن هم بتونن استفاده ای ببرن

    ***************************************************
    حالا میرسیم به آخرین مرحله از پراسس ANALOGUE MASTERING با نام علمی
    Moderate Brickwall Limiting یا بقول دوستمتون فاینال مکسیمایزینگ .

    با دقت به تصویر زیر نگاه کنین :

    {username}-{filename}

    پارت A : شما سیگنال اوریجینال قبل از پراسس لیمیتینگ رو میبینین

    پارت B : در اینجا سیگنال تحت تأثیر پراسس لیمیتینگ با زمان Attack و Release صفر دچار دیستورشن کامل شده که این نوع پردازش رو اصطلاحا Hard Clipping میگن . دقت کنین که موج از حالت ساین ویو به اسکوئر ویو تبدیل شده . در این حالت هارشنس در صدا بیداد میکنه چراکه ترنسینت ها به طرز سختی Cut Off شدن .

    پارت C : در اینجا سیگنال تحت تأثیر پردازَش لیمیتینگ با Attack صفر و Release ملایم در ابتدا بدلیل سرعت حمله بالا دچار دیستورشن شده و سپس با توجه به Release انتخاب شده سیر سالید پردازش طی شده . به این سبک از لیمیتینگ در اصطلاح علمی Brickwall میگن .

    پارت D : در اینجا بخوبی دیده میشه که سیگنال تحت تأثیر زمان Attack و Release ملایم نسبت به سبک پردازش های بالا خصوصیات داینامیک خودش رو حفظ کرده .

    پارت E : در اینجا سیگنال تحت تأثیر پراسس Clipping اما اینبار با سبکی ملایم تر نسبت به Hard Clipping قرار گرفته که در نتیجه مقدار دیستورشن کمتری رو به سیگنال تحمیل کرده و سیگنال به اسکوئر ویو تبدیل نشده و در محدوده تعیین شده Threshold پیش رفته . این سبک از لیمیتینگ بخصوص در دامنه دیجیتال بدلیل نرم کردن میکس و در عین حال رساندن Level به سطحی بالاتر بسیار کاربرد داره چون تمایل چندانی به نمایش بیش از اندازه انرژی در فرکانسهای بالا نداره و برخلاف کلیپینگ سخت ایجاد هارشنس نمیکنه . در مورد پردازش سازهایی با رنج داینامیکی بالا نظیر Drum که هنگام ضبط با Peak های زیادی میتونه ما رو روبرو کنه در حالیکه شاید سطح RMS همچنان پایین قرار گرفته باشه هم بسیار مؤثره .

    این مثالها میتونین با کمی تأمل کلید رسیدن به اصول صحیح پراسس لیمیتینگ باشن .

    *** تعیین پارامترها کاملا بر مبنای موسیقی و نتیجه ای که از زیر نظر داشتن دقیق مولتی میتر و اسپکترام انالایزر و قدرت و دقت شنیداری خاص فرکانسی مهندسین مسترینگ بدست میاد صورت میگیره . همینطور هم اینکه مهندس مسترینگ تشخیص میده که این میکس در چه فرمی باید شنیده شه ... Clean , Punchy or whatever else
    نکته بسیار مهم اینه که در بخش مسترینگ Equalizing و Multiband Compression مهمترین و تصمیم گیرنده ترین مراحل مسترینگ هستند .
    ** در هنگام تعیین Threshold بادقت دیاگرام ویو رو با چشم بررسی کنین ... بشدت اسپکترام فرکانسی رو کنترل کنین بخصوص در محدوده 60 تا 80 هرتز مبادا که اورپاور بشن و توازن فرکانسی رو بهم بریزن و شما رو وادار به انجام اشتباهات دیگه کنن . وقتی دارین Gain Reduction رو تعیین میکنین بشدت مراقب باشین که ترنسینت ها قتل عام نشن . ... مراقب مقدار هارمونیک اضافه شونده به سیگنال باشین و اونها رو در سطح پایینتری از انرژی نگه دارین . مدام مولتی میتر رو در نظر داشته باشین و RMS رو در محدوده سیف نگه دارین . و باور کنین اینقدر نکات تخصصی و تجربی زیاد هستن که از حوصله توضیح صرفا در غالب تئوریک خارجه پس به همین حد فعلا اکتفا میکنم .

    ** در مورد اینکه چه نوع از Exciter رو انتخاب کنین بازهم به عبارت بستگی داره میرسیم و اینکه "سلیقه علمی "صدابردار تمایل اونو نسبت به استفاده از خصوصیات کدوم یک از حالات میبره ... آیا میخواد شفافیتی نرم رو در باند فرکانسی مورد نظر حس کنه و هارمونیک های زوج و فرد مخملی به سیگنال اضافه کنه پس به سراغ Tube میره ؟ آیا میخواد درخشندگی آشکاری رو به باندفرکانسی مورد نظر بده و سراغ Tape میره و یا میخواد لبه تیز چاقوی Retro رو در باند مورد نظر احساس کنه ؟ این رو معمولا سلیقه علمی - حسی مهندس صدا تعیین میکنه و گوش اون بعنوان قاضی حکم میکنه .

    ** علم میکس و مسترینگ چیزی نیست که تنها با بالا و پایین کردن پارامترها و لود کردن چندتا پلاگین طی مدت زمانی بهش دست پیدا کنین . مثل این میمونه که ابزار جراحی رو به یک نفر بدیم و بگیم اینقدر ور میره خودش با این ابزار تا جراح مغز بشه ! مهندسین صدا هم جراحان فرکانس هستن و کوچکترین اشتباهشون در این جراحی میتونه مرگ دردناک یک موسیقی رو بهمراه داشته باشه . علم میکس و مسترینگ چیزی نیست که بشه طی آموزشهای چند جلسه ای از میون روزنامه ها کسبش کرد . یک آماتور با دیدگاه حرفه ای بهتر از یک حرفه ای با دیدگاه آماتوره !

    بازهم تقاضا میکنم از دوستانی که تصور ناآگاهانه ای از میکس و مسترینگ دارن در صورت تمایل منت بذارن و مطلب بسیار ساده ای که بنده در سایت استودیوادیومستر برای عرض حق مطلب نوشتم رو در لینک زیر مطالعه بفرمایند .
    میکس و مسترینگ ... دو واژه با مفاهیم سنگین تخصصی

    امیدوارم این پرگویی بنده مفید واقع شده باشه ... باور کنین دوستان خیلی سخته که مفاهیم سنگین علمی رو در قالبی ساده و پیش پا افتاده توضیح داد . امیدوارم هر کم و کاستی در انتقال مطلب بود به بزرگی خودتون ببخشین ... هدف بنده تنها خدمت کوچیکی به دوستان پراز استعدادمه .


    ضبط خوبی داشته باشین !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • مفید مفید x 1
  2. topmusic

    topmusic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/12/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    ممنون از نوشته سودمند شما.ولی مشکلی که هست در مراجع معتبر و به زبان اصلی در مورد ریلیز ماکسیمایزر خیلی متفاوت صحبت شده.جایی دیدم نوشته بود .5 میلی ثانیه و لی جایی دیگه 500 میلی ثانیه.تو هلپ ادوب ادیوشن نوشته بود فقط بین 40 تا 200.
    خوب اینها خیلی متفاوته مخصوصن راجع به Brickwall که تغییرات کم تریشلد یا ریلیز تاثیر بسیار زیادی روی نتیجه میگذاره و انگار جزئیات اهنگ نابود میشه.البته به این نکته واقف هستم که هر چه گین ریداکشن بیشتر بشه ریلیز هم باید بیشتر بشه ولی در اون صورت گاهی پویایی و شفافیت نتیجه پایین میاد.البته این بریک وال یا حالت "سی" که شما فرمودید این مشکلات کلیپ و هارشنس رو برای من به وجود میاره و اون حالت "ای" که معروف هست به intelligent یا لیمیت با پروسس دیجیتال این مشکلات رو کمتر داره ولی اون گرما و انسجام لازم رو به کار نمیده!
     
  3. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    وقت عزیزان بخیر ...

    دوست عزیزم حالت "ای" رو که فرمودین نمیدونم منظور E بود یا A ... حالت A که سیگنال اصلی و خام هست که هیچ ... اما در مورد حالت E بنده فراموش کرده ام نام علمی این فرم رو بنویسم که فکر کنم شما رو دچار یک اشتباه کوچیک کردم عزیزدل . نام علمی این فرم Soft Clipping هست نه intelligent و برخلاف فرموده شما دوست عزیزم در مسترینگ حرفه ای این یک پردازش آنالوگ هستش نه دیجیتال . این فرم از متداول ترین و محبوبترین حالات لیمیت در آنالوگ مسترینگ بشمار میره . برای اطلاعات بیشتر میتونین به دست نوشته های باب کتز در انجمن جهانی مهندسین صدا AES مراجعه بفرمایین تا صحت عرض بنده تصدیق بشه .

    intelligent که فکر میکنم فرم اختصاصی و زاییده فضای پلاگینهایی مثل اوزون باشه ( که خدا بگم این کمپانی ایزوتوپ رو چیکار کنه ) همونطور که شما فرمودین لیمیتی با پراسس دیجیتال با هدف رسیدن به یک صدای ترنسپرنت هست که ذاتا با فرم Soft Clip و Brickwall که پردازش آنالوگ هستند فرق میکنه . اگه روبروی یک سخت افزار لیمیتر بایستیم بوضوح میبینیم که اسم هیچ فرمی نوشته نشده ... تغییر پارامترهای عددیه که این حالات لیمیتینگ رو بوجود میاره ... پس ذهنتونو درگیر این اسامی نفرمایین مگه شب امتحان !

    دوست خوب من ... در مورد مراجع معتبری که فرمودین باید بگم اگه هر کسی عنوان کرد که برای این پردازش این عدد رو بذارین و برای اون پردازش این عدد رو براحتی به این اعتباری که فرمودین باید شک کرد . چطور میشه برای اینهمه موسیقی با ده ها خصوصیت علمی و حسی مختلف اونهم نشنیده یک پارامتر ثابت برای پردازش پیشنهاد کرد ؟ مثل اینه که یه دکتر بره همه بیماریها یه دارو تجویز کنه ... ندیده و معاینه نکرده ! یا اگه قراره مثل Help ادوب ادیوشن که فرمودین Release Time فقط بین 40 تا 200 باشه پس چرا امکان انتخاب سایر اعداد هم روی لیمیترها هست ؟ برای اینکه ما یک عدد اشتباه رو انتخاب کنیم !؟

    در مورد Brickwall کاملا درست میفرمایین عزیزدل ... کمترین تغییرات Threshold یا Release نتیجه رو تغییر میده اما وقتی جزئیات موسیقی رو نابود میکنه که پارامترهای داده شده یا اشتباه باشن یا اصولا انتخاب این فرم از لیمیت برای اون موسیقی درست نباشه ... این موسیقیه که تعیین میکنه چه الگوی پردازشی ما باید انتخاب کنیم نه ما ...

    دوست خوب من این قانون کلی با افزایش Gain Reduction باید Release Time هم بیشتر بشه رو بنده نمیدونم کی تعیین کرده .. اما بدیهیه که وقتی با چکش سنگین تو سر موج میزنین و با افزایش زمان ریلیز نمیذارین چکش از رو سر موج بلند شه موسیقی پویایی و شفافیتش رو از دست میده ... یه گونی سنگین بذارین رو دوش یه نفر و هرچی سنگین تر بود بیشتر بذارین بمونه رو دوشش ... بعد بگیم چرا این بابا از حال رفت ! بنده هم بودم همین بلا سرم میومد .

    خدای نکرده جسارتی به شما برادر گلم که استاد من هستین با این مثال نشه ... سعی میکنم با مثالهای ساده هضم مطلب رو آسون کنم ... اگه مثالهای خوبی نبودن به بزرگی خودتون ببخشین

    وقتی موبایل زنگ میزنه میدونیم که تنها با فشار معمول دکمه سبز باید پاسخ بدیم و تمام . اما اگه اینرو ندونیم هی باید این دکمه اون دکمه بزنیم تا بالاخره یکیش درست در بیاد ... خب اینکه نمیشه تخصص !

    هرگز با قانون احتمالات یا با نظر دیگران نمیشه موسیقی که شما دارین گوش میکنینش رو میکس یا مستر کرد ...

    توجه به تمام اصولی که بنده حقیر عرض کردم در صورت داشتن دانش میکس و مسترینگ بسادگی حدود نزدیک به دقیق تمام پارامترها رو بیان میکنه ... دیاگرام موج رو نگاه میکنین ... min و max لول پیک ها رو مشخص میکنین ... انالایزر روبروی چشمان شم هست ... اسپکترام رو تحت نظر دارین ... تخصص هم که دارین ... خود صدا هم که آینه تمام پردازشهاست ... خدا خیرتون بده , دیگه نذر حضرت عباس بره چیه ؟

    ضبط خوبی داشته باشین !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. topmusic

    topmusic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/12/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    اقا خواهش میکنم.اتفاقن مثالهاتون جالب و مفید بود.البته مطالبی که فرمودید درست هست.اما خوب وقتی توی کشور اموزش اکادمیک برای این مسائل وجود نداره مجبور هستیم از این منابع استفاده کنیم.و بر مبنای اون ها و تجربه به بهترین حالت برسیم.در این مورد که مسترینگ و تنظیم پارامتر های اون یک روش کلی و واحد وجود نداره هم کاملن موافق هستم و به دوستان هم گفتم و میگم!ولی توی دل این بحث ها یه نکات جدید یه تجربه جدید میشه پیدا کرد.البته واسه ما که شاگردیم شما که استاد ما هستید.
    با این تفاسیر حالا به نظر شما برای به دست اوردن یه حالت پمپی بدون افت کیفیت در فرکانسهای بالا چه حدود تنظیمی مناسب تر هست.البته من این مشکل رو برای سبک ترنس و شلوغ دارم
     
  5. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    درود بر همه عزیزان

    دوست گرامی , بنده با دانش بسیار ناچیزم کوچکتر از اونی هستم که لیاقت اینو داشته باشم که بخوام استاد خطاب بشم . حقیقت اینه که سعادت شاگردی بزرگان برای حقیری چون من بسیار لذتبخش تره .

    *** در مورد مراکز آموزش آکادمیک علوم صدا باید بگم که درحال حاضر دو سه مرکز رسمی با دریافت شهریه هایی بمراتب بالاتر از هزینه مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ایران چند سالی هست که فعالیت دارن و بعد از اتمام دوره ها مدرک فنی و حرفه ای ! هم بعضا اعطا میکنن ... از نظر اخلاقی و حرفه ای صحیح نیست که بنده این مؤسسات رو زیر ذره بین بگیرم و به تأیید یا تکذیب اونها در یک انجمن علمی بپردازم . پس تحقیق و بررسی رو به عهده خود علاقمندان میزارم و پیشنهاد میکنم قبل از ورود به هریک از این مراکز بشدت و بشدت تحقیق کنین و تجربیات رو در برابر تبلیغات قرار بدین .

    ** دوست عزیز ... در فرکانسهای بالا ( High Frequency Range ) حالاتی نظیر Airy و Crispy و غیره مطرح میشه ... تا جاییکه تجربیات ناچیز بنده قراره مرجع پاسخ باشه عرض میکنم که بر خلاف فرموده شما حالت Pumping با پردازش روی فرکانسهای "پایین" معمولا در مرکز دامنه فرکانسی 100 تا 150 هرتز صورت میگیره . و بسیار مهمه که بدونین زنجیره باندهای فرکانس در پردازش کاملا وابسته بهم هستند و عدم داشتن کنترل روی یک محدوده فرکانسی براحتی روی یک محدوده فرکانسی سالم و متعادل هم تأثیر منفی میذاره و توازن فرکانسی رو برهم میزنه .

    *** از اونجایی که تمام این مباحث بر پایه موضوع Final Limiting شکل گرفته عرض میکنم که اصولا این حالتی که شما دنبالش هستین به لیمیتینگ نهایی مربوط نمیشه که بخوام پارامتر مبدأ در موردش تقدیم کنم ... بگذریم از اینکه اصولا بدون شنیدن موسیقی و آنالیز فرکانسی که نمیشه پیشنهادی داد ! مثل اینه که بریم دکتر و بگیم آقا یه بیماری هست که نیاوردیمش شما " یک داروی کلی " بدین خوب شه !

    اما برای سبکی که شما فرمودین من نکات ابتدایی کار رو عرض میکنم بیش از این عقل بنده برای حل مشکل شما عزیز بصورت غیر مستقیم راهکاری ارائه نمیتونه کنه .

    *** فرض اولیه بر این هست که چون به مرحله مسترینگ رسیدیم پس " میکس موسیقی کاملا حرفه ای و بدون نقص صورت گرفته . " ... یک میکس خراب رو حرفه ای ترین مهندسین صدا هم براش کاری نمیتونن بکنن و پروژه رو برای میکس مجدد توسط یک مهندس میکس متخصص مرجوع میکنن . و همونطور که جناب آقای محبی استاد بنده در مطلبی به زیبایی عنوان کرده بودن یک میکس میتونه بقدری عالی انجام شده باشه که کمترین نیاز برای اعمال پردازشهای زنجیره ای مسترینگ روش احساس بشه . پس میکس موسیقی ترنس شما درسته !

    *** نکات ابتدایی :
    * در صورت نیاز با پترن Sheleve چند دسیبل به فرکانسهای پایین محدوده 130 هرتز اضافه کنین . اگه احساس میکنین این محدوده فرکانسی خیلی رها عمل میکنه و کنترل بیشتری نیاز داره برای Tight کردن از یک کامپرسوری که قابلیت پردازش روی یک محدوده فرکانسی رو داره بهره بگیرین . در این مرحله از یک Attack Time مادریت و Release Time بسیار سریع بهره بگیرین و Threshold رو تا جایی تعیین کنین که دیستورشن احساس نشه .
    * در هنگام استفاده از Multiband Compressor حتما دامنه فرکانسی SUB BASS رو از Lo-MID برای پردازش جدا بفرمایین . از Attack Time مادریت بازهم استفاده کنین ... در صورت استفاده از ریت پایین یا بعبارتی سرعت حمله بالا ویژگی Pumping رو نابود میکنین ... ساختار علمی پامپینگ و نیاز به اون فشار یکباره اولیه این مسئله رو تحمیل میکنه . دقت بفرمایین پردازش روی تک تک باندهای فرکانسی بهم وابسته هستند . چون نکات برای دستیابی به پامپینگ هست از توضیح نکات کلیدی محدوده های فرکانسی دیگه خودداری میکنم که تمرکز هم روی یک مطلب باشه و مسئله پراکنده نشه .

    * در مرحله لیمیتینگ اگه میکس حرفه ای باشه و مراحل پردازش مسترینگ تا اینجای کار حرفه ای انجام شده باشه تنها دو سه db سافت کلیپ لبخند رو به لبهای شما میاره ! واقعا دوست خوب من از نظر درجه اهمیت در مسترینگ نسبت به ایکوالایزینگ و کامپرسشن مولتی باند این لیمیتینگ اونقدرها هم مهم نیست . لیمیتینگ در مثالی خام یک خط کش هستش که ما برای برش نهایی قله Peak هایی که بیش از توقع ما عرض اندام میکنن روی موج میزاریم و کات میکنیم . مشخصه اگه این خط کش رو بذاریم وسط صفحه موج و برش بزنیم موج قتل عام میشه ... سیگنال دیستورت میشه ... کار از کدر شدن و از دست دادن داینامیک هم میگذره ...

    * موقع میکس در تمامی سبکها و بخصوص سبکهای ریتم محور که فرکانسهای پایین بسیار اهمیت دارن ابتدا تعیین کنین که میخواین ساب باس رو بر عهده Kick بذارین یا Bass تا بتونین برای فرکانسهای 60 تا 80 هرتز و 120 تا 130 هرتز درست تصمیم بگیرین ( البته این امر رو تنظیم کننده ها درهنگام انتخاب صدای Kick و Bass باید بیشتر در نظر بگیرن تا موقع میکس مجبور نشن مثل طلبکارها به صدابردار زل بزنن ) خدا رو شکر که امروزه
    با پلاگینهای Sound Replacer میشه هنگام میکس بسیاری از انتخاب های ناصحیح تنظیم کننده ها رو اصلاح کرد .

    *** دوستان خوبم ... مسترینگ اون جادوگری که بسیاری به اشتباه فکر میکنن نیست . مسترینگ مثل قرار دادن یک کوزه سفالی خوش ساخت ( مرحله میکس ) در کوره برای پخته شدنه ( مرحله مسترینگ )! هرگز فکر نکنین اگه یه کوزه کج و معوج رو تو کوره بذارین بعد پخته شدن صاف و بی نقص میشه حتی اگه بهترین کوره دنیا رو داشته باشین ! البته مسترینگ مرحله بسیار بسیار مهمیه اما به همون اندازه که مرحله میکس هست !

    * اینجا به آهنگسازه میگن آقا اینجای اینسترومنتاسیون مشکل داره میتونه مشکلات کاورینگ سازها رو ایجاد کنه میگه اینها تو میکس درست میشه !!!! به میکسمن میگن آقا اینجا این مشکل مثلا تداخل فرکانسی هست ... میگه اینها تو مسترینگ درست میشه !!!! به مسترینگمن میگن آقا مثلا گوش داره زیر اسپارکل فرکانسهای بالا له میشه یا کورلیشن بهم ریخته است یا اصلا دیستورت داریم ... میگه "دور از جون همه عزیزان" ای بابا مردم که نمیفهمن این چیزها رو ... مگه اینهمه کاری که صبح تا شب میشنون درسته !!!!!
    به اینجا که میرسیم سکوت دردناکی در نگاهی که اشتیاقش رو در چنین جامعه متمدن پیشرویی دیگه از دست داده احساس میشه ... وقتش رسیده که دست به دست هم بدیم ....

    ضبط خوبی داشته باشین !
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. Pedram Pelak

    Pedram Pelak Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏19/10/09
    ارسال ها:
    233
    محل سکونت:
    West Coast
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    ضمن تشکر از مطالب مفید جناب خاکپور من فکر میکنم جوی که در سایت در چند وقت اخیر به وجود اومده حذف صورت مساله هست ! بسیاری از ما در کار تنظیممون موندیم و فکر میکنیم که با مسترینگ میتونیم کاری کنیم جایزه گرمی ببریم ! از اهنگهایی که این چند وقته روی سایت اومده میشه فهمید بسیاری از دوستان اصرار دارن روی موزیکشون پروسس های عجیب و غریب انجام بدن و صداها رو کاملا تغییر بدن و بعد هم میگن خوب میکس و مسترش ضعیف بوده در حالی که ما باید درباره خیلی مسائل تجدید نظر کنیم اقای خاکپور مطالب خوبی رو گفتن امیدوارم دوستان هم مثل من تحت تاثیر قرار بگیرن !
     
  7. استودیوادیومستر

    استودیوادیومستر Producer عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/1/10
    ارسال ها:
    50
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مهندس صدا - استودیو تکنیشن
    محل سکونت:
    تهران - لس انجلس
    امتیازات:
    +75 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    دوستان عزیزم پوزش بنده رو بابت اشتباه تایپی که در اولین سطر قسمت " نکات ابتدایی " روی واژه Shelve داشتم بپذیرین ... متأسفانه امکان ادیت از نوشته بنده بهر دلیل سلب شده بود . ببخشین اگه گاها چنین اشتباهاتی در مطالب ارسالی بنده میبینین ... بهرحال بیداری و نوشتن در ساعات یک تا شش و هفت صبح با تمام وجود و عشق برای عزیزان همونطور که از ساعات ارسال مطالب پیداست و خستگی مضاعف پروژه های سنگین روزانه گاهی خستگی مفرط و این اشتباهات تایپی رو باعث میشه که باز هم بخاطرشون عذرخواهی میکنم .

    ضبط خوبی داشته باشین !
     
  8. topmusic

    topmusic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/12/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +13 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, nuendo
    اختیار دارید.ممنون از شما باربد عزیز.اتفاقن این شعار من هم هست که مستر معجزه نمیکنه.و اما با تشکر از شما مشکل من تو همون پترن شلو بوده!فرکانسهای زیر 90 رو بوست میکردم و 90 تا 130 مظلوم واقع میشدند.
     
بارگذاری...