اکولایز کردن پد و فضا و رنج فرکانسی آن

شروع موضوع توسط MOHAMMAD ADHAMI ‏30/8/12 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک اکولایز کردن پد و فضا و رنج فرکانسی آن تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    سلام.ببخشید یه سوال دارم.چرا هیچ جا از اکولایزر کردن پد یا همون فضای آهنگ صحبتی نیست؟ اصلا رنج فرکانسیش چیه؟یا این چیزا دیگه
     
  2. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    pad یک ساز نیست که محدوده ی فرکانسی مشخصی داشته باشه.pad ها هزاران مدل هستند که با هر سینتی سایزری می شه اون ها رو ساخت.در ضمن اینکه pad ها برای چه نت ها و اکوردها و در چه اکتاوی نوشته شده باشن بر روی محدوده ی صوتی اون ها تاثیر میذاره.بهترین راه برای بدست اوردن محدوده ی صوتی و فرکانسی پدها استفاده از انالایزر هست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  3. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    من تا جایی که می شه فرکانسهای پد را درب و داغون می کنم.
    این طوری کمتر اذیت می کنه!!!
    اگه پد پرحجم و صدا بلند باشه ،خیلی هم خوب میشه.

    - - - - - - - - - -

    popmusic عزیز
    اگه مثل خودم تازه کاری ، این کارو بکن:
    با صدای ویولن سل ، یک پد بساز. به این صورت که حداقل یک یا حتی تمام نت های هارمونی موزیک(کورد ها) را با این ساز بزن.(اگه سبک و موزیک اجازشو میده!)
    میکسشم راحته. و موزیک خیلی پر و خوب میشه.
     
  4. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    این کاری که شما انجام میدید بدترین کار و بدترین نوع راهنمایی برای میکس یک المان هست. پدها بر خلاف کاربردشون در موسیقی و همونطور که امیر بهنژاد عزیز گفتن بسته به نت ها، تعداد نت ها، اکتاوی که در آنها نواخته می شوند و ... هرگز به راحتی میکس نخواهند شد.پد ها جزء معدود المان هایی هستند که در برخی از آهنگ ها از ابتدا تا انتهای آهنگ در حال نواخته شدن هستند و تقریبا میتونند با هر سازی تداخل فرکانسی ایجاد کنند.جدا از این موضوع سبک کار بسیار پر اهمیته. اینکه فضای موسیقی شما و میدان فرکانسی شما چقدر فضا رو در اختیار این المان خواهد گذاشت. به همین دلیل نمیشه به طور قطعی محدوده ی فرکانسی براشون تعیین کرد و بهتره که همه چیز با سناریوی میکس جلو بره.هرگز به اعدادی که توصیه میشه اعتماد نکنید!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  5. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    پس آقاي غفاري يك پد در يك آهنگ دائم در حال تغيير فركانس ها توسط اكولايز هست؟اين رو به همين دليل پرسيدم كه گفتيد در طول آهنگ قرار دارند و با همه ي اجزا آةنگ تداخل فركانسي امكان داره ايجاد كنند
     
  6. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    نه. اگه قرار باشه دائما در حال تغییر فرکانس باشن که در این صورت اکولایزر بی معنی میشه.
    تداخل به منظور وسعت صدای پد ایجاد میشه. یک پد ممکنه هر چیزی باشه مثلا Violon Section یا چند لایه بندی از صداهای مختلف، حتی یک Sine Wave خالص و ...
    منظور این بود که پد گاهی مواقع در بیشتر نقاط آهنگ حضور داره و بخشی از محدوده ی فرکانسی رو اشغال میکنه.
    یک شنونده ی معمولی شاید هرگز تدوامش رو احساس نکنه اما المان تاثیر خودش رو بر موزیک میذاره.

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    پس استاد به نظر شما اگه ما بخوایم از یه پد به صورت زیبا استفاده کنیم و اون و اکولایزر کنیم و به خورد آهنگ بدیم باید چیکار کنیم؟مثلا من تو بعضی آهنگا دقت میکنم میبینم پد و اونقدر قشنگ میکس کردن که تو نگاه اول و دوم فکر میکنی اصلا پدی نیست اما فضا پر شدس اما بعد چندبار گوش دادن و دقت میشه متوجهش شد.باید چیکار کرد؟ چه فرآیندی داره؟ بعدشم اینکه متوجه نمیشم که میگین بسته به نتها و اکتاو و اینا داره.
     
  8. Hamidreza Mehrfar

    Hamidreza Mehrfar مدیر ارشد تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏17/10/09
    ارسال ها:
    992
    محل سکونت:
    بین خط دوم و سوم حامل
    امتیازات:
    +1,575 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خوب متود خاصی نداره که بشه گفت دقیقاً باید چه کاری کرد و چه نوع اکولایزری روش گذاشت که خوب صدا بده
    اگه این طور بود الان کلی پرست اکولایزر فقط برای پد داشتیم میکسمن ها هم فقط کارشون دانلود پرست های جدید بود
    روی هر نوع موزیکی و روی هر نوع جنس صدا تنظیمات خاص خودش رو میخواد
    فرض کنید پدتون از 3 نت g ,a#,d تشکیل شده باشه،سول مینور ساده
    میخواید همین چیدمان و یک اکتاو ببرید بالاتر،چه اتفاقی برای صدای خروجی میفته؟
    فرکانی های بالا بیشتر میشن و فرکانس های پایین کمتر میشن(صدای زیر تری خواهید داشت)
    مسلماً این موقع تنظیمات اکولایزر باید با حالت قبل فرق کنه،چون صدای متفاوت تری و نسبت به حالت قبل دارید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  9. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    خوب پس یعنی همونطور که یکی از دوستانمون گفتن اینطوری که باید تو کارمون در حال اجرای پد فرکانس های اکولایزر با اتومیشن تو هر جای مختلف عوض بشن.درسته؟

    - - - - - - - - - -

    اصلا یه سوال دارم اگه بعضیا میگن نباید تو اکولایزر فرکانسها رو در جاهای مختلف آهنگ تغییر داد پس دیگه نقش اوتومیشن چیه که رو فرکانسهاشون هست؟
     
  10. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2

    جناب غفاری ، ممنون از توضیحاتتون
    ولی من در هنگام میکس می دونم که مثلا ساز پد یک ویولن سل هستش.
    پس بازه ی فرکانسی اونو می دونم.پس تو هنگام مبارزه حریفتو خوب می شناسی و می تونی راحت تر شکستش بدی، مگه نه؟
    آیا این روش بد ترینه؟
    تازه من در جاهایی که نیاز به تغییر در تنظیمات اکولایزر حس میشه،با چند تا اکولایزر جدا جدا انجام میدم.اتومیشن هم کمک می کنه(و ساید چین کمپرسور).تو برخی از کلیپ هایی که گرفتم ، طرف با میز کنسولش انجام میده (ما که نداریم ولی میشه شبیه سازیش کرد!)
    شما گفتی دائما پد ها تغییر میکنن، خوب ما هم تغییر میدیم تنظیمات رو.

    من تا حالا این طوری انجام می دادم، اگه اشتباهه بگید تا دیگه انجام ندم.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏31/8/12
  11. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    لطفاً از ارسال پست های Spam خودداری کنید

    در صورت تکرار برای شما تخلف ثبت میشه
    تاپیک پاکسازی شد
     
  12. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    منظور از بدترین راهنمایی و ... این دو جمله بود : اگه پد پرحجم و صدا بلند باشه ،خیلی هم خوب میشه یا این جمله : من تا جایی که می شه فرکانسهای پد را درب و داغون می کنم!
    مشکل این دو جمله است
    بله داستن اطلاعات کافی درباره ی بازه ی فرکانسی خیلی هم خوب هست و کار شما رو خیلی راحت تر میکنه و استفاده از چند اکولایزر برای میکس بسیار بسیار عالی است.
    اسمی از تغییر نیاوردم! پست های قبل رو به دقت بخونید.
    پدها چون بر اساس ژانر آهنگ، سلیقه شخص و ... در موسیقی به شکل متفاوت به کار میرن پس هرگز بازه ی فرکانسی یکسانی نخواهند داشت چون ادوات آن یکسان نیست و ممکن است با سازها و صداهای مختلف نواخته شود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  13. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    جناب غفاری ،ممنون از توضیحاتتون
    جناب ، پد نباید پر حجم و صدا بلند باشه ؟مگه نباید موزیک رو پر کنه؟

    من شنیدم برای داشتن میکس تمییز باید فرکانسها حداقل ممکن باشند، نظر شما چیه؟
    منم همین رو عرض کردم.
    منظور من هم همین بود ،مثل اینکه بد بیان کردم.

    ممنون از وقتی که گذاشتید.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏3/9/12
  14. santu

    santu عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    223
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +120 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام موضوع جالبیه.(نظر شخصی من ) من وقتی که میخوام یه کارو تنظیم کنم هر سازی رو که استفاده میکنم سعی میکنم توی محدوده خاصه خودش مانور بده.اصلا خودمو درگیر فرکانس نمیکنم اولویت من انتخاب ساز در اخر کار که میخوام میکس کنم یه اکولایز نرم به سازم میدم از دید خودم کار خوب از اب درمیاد.
     
  15. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,642
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,134 / 1 / -2
    روش تون خوبه

    ولی مشکل اینه که سازها بعضی هاشون وقتی با هم پخش بشن ، صدای هم رو خراب می کنن.
     
  16. santu

    santu عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    223
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +120 / 0 / -0
    نرم افزار:
    هیچوقت سعی نکن واسه بر کردن موزیکت از سازهای زیاد استفاده کنی.مخصوصا تو یه جای اهنگ.میتونی چند تا ساز یه محدوده و یه رنج رو تو اهنگ بزاری ولی...... توجاهای مختلف اهنگ به صورت تک تک.نه همه رو یه جا بزاری.موفق باشی
     
  17. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    سلام.در مورد زیبایی و نشستن صدای پد نکته مهمی که بهش توجه نمیشه اینه که جدا از تنظیم اکولایزر باید به استریو ایمیجینگ پد ها که بشدت رو نشستن مناسب آون ها در میکس اثر میزاره توجه کرد.باید بدونیم که اکثر پد های خیره کننده و تاثیر گذار دارای صداهای وایدی هستن و در اغلب اون ها از ریورب های مناسب هم استفاده میشه.در مورد تنظیم اکولایزر با توجه به گستره وسیع انواع صدای پد فقط بطور کلی میشه گفت که در پد های وارم محدوده صدای لومید و باس مهمتره و برای صداهای برایت باید به محدوده هایمید و تریبل بیشتر توجه کرد.کلا کات کردن قرکانس های پایین مثلا 180 هرتز به پایین با شیب ملایم معمولا باعث شفافیت میکس های شلوغ میشه.در مورد سازهایی که دارای تغییرات فرکانس زیاد در طول آهنگن میشه بجای اتوماسیون از دینامیک اکولایزر ها و یا مولتی بند کمپرسور ها استفاده کرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  18. Hamed Sedighi

    Hamed Sedighi نوازنده عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    448
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    کرمان
    امتیازات:
    +261 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    گاهی اوقات بسته به سبک و حتی خلاقیت آهنگساز از چند پد استفاده میشه . برای اینکه حداقل تداخل فرکانسی رو داشته باشیم باید این موضوع رو بدونیم که سازهای دیگر توی کدوم اکتاو فعال تر هستند و بنابراین سعی میشه که در اون محدوده پد ها کمتر حضور داشته باشند و یا اصلا حضور نداشته باشند .

    وقتی با آنالایزر چک کنید متوجه میشید . گاهی اوقات با جابجا کردن نت ها یک اکتاو بالاتر یا پایین تر پد ها بهتر صدا می دن .

    یه نکته کلی در باب اکولایز کردن که آقای غفاری به من توصیه کردند : شیب تند اکولایزر باعث میشه صداها مصنوعی بشن . شما هم به هنگام اکولایز کردن حواستون باشه که شیب ها چه اندازه باشند پد قشنگ تر میشه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    468
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,038 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    در کل Wide کردن و به صدا هویت استریو بیستری دادن صدا رو به بک گراند کار می کشونه که این برای پدها لازم و ضروری است ضمن اینکه از اهمیت صدا در میکس هم کاسته میشه که در حقیقت هدف ما هم همین هست.
    شیب اکولایزرها هم بسیار مهم هستند نه فقط برای پدها بلکه برای هر المان و سازی در میکس شما. مخصوصا در دو فیلتر HighPass و LowPass که نسبت به فیلترهای دیگه کاربرد بیشتری دارند باید مراقب Slope یا همان شیب Cut-Off آنها بود. علاوه بر اینکه امکان داره باعث مصنوعی شدن صدا بشه و فرکانس های پایه ی شما رو نابود کنه، باعث تغییر فاز یا همان پدیده Phase Shifting هم میشه و خیلی موارد دیگه که باید بهش اهمیت داد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
بارگذاری...