اکورد های فرعی

شروع موضوع توسط Arash.E ‏11/5/13 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک اکورد های فرعی تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    سلام دوستان من یه سوالی داشتم راجب به اکورد های فرعی یه عکس هم میزارم به عنوان مثال.

    اکورد های فرعی-am.jpg
    ببینید این ملودی توی گام فا ماژور ساخته شده و میبینید که کُرد ابتدایی ملودی هم لامینور هستش حالا سوال من این هست که برای مثال اگه نخوایم از لامینور استفاده کنیم! باید از اکورد های فرعی لامینور استفاده کنیم. مثل (لا افزوده augmented / لا ماژور پنجم کاسته/لا مینور هفت7/لامینور نهم9 پنجم کاست و .....)
    اکورد های فرعی اینا هستن دیگه درسته البته خیلی وسیع تر از اینان من چندتاشون رو نوشتم.
     
  2. Saeed Canaan

    Saeed Canaan Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/10/12
    ارسال ها:
    223
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +125 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من توی یکی از آموزش هایی که از توی سایت خوندم، اینجور خاطرم هست که گفته بود آکورد های اصلی درجات 1 و 4 و 5 هستند و مابقی آکورد های فرعی هستند، من فکر کنم این کرد هایی که شما مثال زدید بیشتر برای تزیین و دوری از یکنواختی استفاده میشن...
    پیشنهاد میکنم این دو تا تاپیکا بخونید شاید کمکتون کنه:
    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)

    آموزش بنیادین و اصولی هارمونی پاپ
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    ممنووون..میشه بگین اکورد های درجه 1.4و5 کدوم ها هستن؟

    فکر کنم منظورتون i . Iv. V هست درسته؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏12/5/13
  4. Saeed Canaan

    Saeed Canaan Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/10/12
    ارسال ها:
    223
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +125 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خب آره دیگه این که شما میگی شمارش اعداد لاتین هستند، فرقی نداره
     
  5. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    این ملودی در گام فاماژور نیست در گام لا مینور هست.این نتها آرپژ آکورد لا مینور هست.دقت کنید تا قبل از عوض شدن آکورد فقط از نتهای لا دو می استفاده شده پس باید آکوردی که مثلا گیتار میگیره هم لا مینور باید باشه و اگه مثلا لا افزوده یا کاسته باشه اصلا باهاش نمیخونه و فالش صدا میده.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    همین طور که دوستمون در بالا نیز اشاره کردند این چیزی که شما گذاشتید احتمالا خط باس نوشته شده برای یک ملودی هست که میتونه برای مثال با سازی مثل پیانو اجرا بشه که در میزان اول آرپژ ی از آکورد لا مینور هست. این طور که از آکورد ها معلومه گام باید لا مینور باشه. در آغاز میشه به جای آکورد لا مینور آکورد دیگه ای هم استفاده کرد که این جا نمیشه تصمیم گرفت چرا که این خودش آرپژ هست نه ملودی اما اگر خط ملودی باشه میشه راجب این که به جای اون آکورد لا مینور در اول قطعه آکورد دیگه ای هم باشه تصمیم گرفت.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    ممنونم davit و rash عزیز داشتم راه رو اشتباه میرفتم!
    پس شما میگین که این اصلا ملودی نیست ارپژ هست چون زیرش هم نوشته لامینور.می مینور7.رمینور
    کاملا درسته چون هر سه کرد مینور هستن اینم عکس کاملش هم ملودی هم ارپژ.

    اکورد های فرعی-1.jpg
     
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    حالا درست شد روی این عکس میشه تصمیم گرفت.
    خب همین طور که میبینید نت های ملودی نیز تمامن نت های آکورد رو دارن اجرا میکنند به جز نت آخر میزان اول که سی هست.
    در این جه نمیتونیم آکورد دیگه ای رو به جز آکورد لا مینور انتخاب کنیم اما اگر شرایط متفاوت بود برای مثال آکورد بعدی ر مینور بود میتونستیم Am7 داشته باشید و یا در صورت عدم وجود نت دو در ملودی (که در این جا وجود داره) میتونستیم از A7 هست استفاده کنیم.
    اما در این جا باید اکورد Am باشه.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    ممنونم راش جان کاش قطعه ی اسون تری انتخاب میکردم و میفهمیدم که چجوری میتونم از اکورد های جایگزین و یا فرعی استفاده کرد! تایپیکی پیدا نکردم که وارد جزئیات بشه..

    بعد اینکه راش جان بعضی جاهای این ملودی چرا این شکلیه؟ حتی واسه اجراشونم به مشکل میخورم. اول که با نت (می) شروع میشه بعد سه تا نت به صورت اکورد میان روی هم ( دو - می - لا) ایا به این هم میگن ملودی اجرای هم زمان سه نت اکورد نیست مگه؟
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    خیلی از جاها پیوند های هارمونی میتونند موسیقی بسازند بدون ملودی مشخصی یعنی چند آکورد ممکنه در کنار هم به صورت آرپژ و یا چند نتی اجرا شوند و یک قطعه رو بوجود آورند بدون داشتن خط ملودی مشخصی
     
  11. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    من به این خاطر که زیرش اسم آکوردها رو نوشته نگفتم که اینها آرپژ لا مینور هستند بلکه در کل اگه یه آکورد مثل همین لامینور رو بجای اینکه همزمان اجرا کنی اگه پشت سر هم اجرا کنی میشه اجرای آرپژ اون آکورد مثل همین نمونه ای که شما گذاشتید.واما در خط بالا ببینید قرار نیست که حتما آکورد در کلید فا و توسط دست چپ پیانو اجرا بشه بعضی وقتها هم توی کلید سل اجرا میشه پس شما درست حدس زدید و اون نتهای دو می لا آکورد هستند و میشه گفت هر دو دست دارن آکورد میزنن و اما اگه دنبال ملوی میگردید این ملودی به نظر من از می میزان اول شروع میشه و ادامه اون نتهای بالایی میزانهای بعدی هستند پس در کل میشه گفت در این نمونه دست چپ در کلید فا داره آکورد شکسته یا همون آرپژ رو اجرا میکنه و دست راست هم در کلید سل هم داره ملودی میزنه و هم داره آکورد میگیره.
     
  12. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    ممنونم از راهنماییت دوستم...

    فقط اینجوری که شما میگین گاهی نت ها و اکورد ها باهم تداخل پیدا نمکنن مخصوصا موقع انگشت گذاری روی کلاویه ها.یجورایی شخصا به مشکل میخورم

    یعنی شما میگین که اکورد توی کلید سل اجرا بشه هیچ مشکلی نداره؟ البته فکر میکنم کمتر این اتفاق بیوفته درست نمیگم؟
     
  13. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    چرا باید تداخل پیدا کنن؟نواختن اینچنین نتهایی فقط تمرین میخواد اتفاقا این نمونه شما نواختنش خیلی راحته یه کم بهش گیر بدی مشکل حل میشه.در مورد آکورد در کلید سل هم باید بگم آکورد یعنی اجرای همزمان چند نت و هیچ محدودیتی در اینکه کجا نواخته بشه نداره اتفاقا خیلی از آهنگها هست که این حالتو داره این رو هم بگم برای چنین مسائلی اصلا از نمونه های ایرانی استفاده نکنید.
    اتفاقا من الان یه آهنگ دارم درست میکنم که آکوردهاشو با دست راست تو کلید سل میزنم و ملودیشو با دست چپ تو کلید فا
     
  14. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    ببخشید davit جان یه سوال دیگه داشتم در رابطه با همین مبحث البته یکمی متفاوت...
    یه عکسی میزارم از این دو میزان ببینید اکورد اینجا با یک نُت اجرا میشه میخواستم ببینیم چجوری امکان پذیر هست؟ببینید در کلید فا این نت ها گرفته میشه
    سی فا... ممنون
    اکورد های فرعی-2mizan.GIF
     
  15. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    ببینید شما اول باید خودتونو از یه طرز تفکر آزاد کنید و اون اینه که آکورد حتما باید با یه دست زده بشه و ملودی با یه دست دیگه با توجه به اینکه سری قبل بهتون گفتم که آکورد همیشه مال دست چپ نیست و میتونه برعکس هم باشه حالا اینو میخوام بگم که توی موسیقی این آکورد ها هستند که خودشون و ترتیب پیوندهاشون هست که حس موسیقی رو به شما انتقال میدند و شما با گوش دادن به اونها حس شادی غم اضطراب و غیره بهتون دست میده حتی اگه ملودی خاصی رو احساس نکنید پس مهم اینه که آکورد اجرا بشه حالا با کدام دست و این چیزها مهم نیست و به تصمیم آهنگساز بستگی داره توی این نمونه هم اگه دقت کنید میبینید که نت کلید فا و کلید سل باهم یه آکورد تشکیل میدن مثلا اولی ر فا لا بوده که لا حذف شده دومی لا دو می هست و الی آخر پس آکورد اجرا شده و دیگه مهم نیست کدام خط چندتا نت میزنه یا کدوم آکورد میزنه مهم اینه که هر دو با هم دارن آکورد میزنن و اون حس لازم رو انتقال میدن.
    امیدوارم اصل مطلبو رسونده باشم موفق باشید
     
  16. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    davit جان ممنونم عزیز از لطفت که وقت میزاری میخونی و پاسخ میدی.
    کاملا الان متوجه شدم البته از کامنت های قبلی هم فهمیده بودم اینو که جای دست چپ و راست گاهی عوض میشه همچنین وظیفشون.
    کاملا راجب اکورد ها باهاتون موافقم!
    فقط davit جان گاهی اهنگ هایی گوش میدم که ملودی نقشِ کمی توی اون اهنگ داره 4 یا 5 میزان فقط و یا گاهی اصلا ملودی وجود نداره و فقط با اکورد و هارمونی ساخته شدن میخواستم بدونم اصلا همچین چیزی ممکنه یا من اشتباه میکنم؟
    بازم ممنونم ازت.
     
  17. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    بله دقیقا درست فهمیدی من هم همین مطلب رو میخواستم برسونم بسیاری از آهنگسازهای بزرگ دنیا همین کار رو میکنن و اون حس قشنگی که میخوان به شنونده برسونن رو فقط از طریق هارمونی با انتخاب و استفاده درست و بجا از آکوردها و خواص پیوندهاشون به شنونده انتقال میدن برای نمونه توصیه میکنم به آهنگهای فیلمها تو صحنه هایی که اتفاق خاصی داره میافته و شما رو از فرط هیجان مسخ خودش کرده دقت کنین خیلی وقتا هست که ملودیی وجود نداره ولی آهنگ زمینه آدم رو میخکوب میکنه.تو اون لحظه کافیه صدا رو قطع کنید و اونوقته که میفهمید هارمونی با شما چکار داشته میکرده البته تاثیر تصویر هم نباید فراموش بشه.
     
  18. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    همینطوره davit جان توی موسیقی فیلم ها به وضوح بیشتر دیده میشه!
    ولی حتی توی موسیقی های با کلام هم من میبینم گاهی اینطور هست با ارپژ و هارمونی های خاصی که استفاده میکنن زیبایی کار رو بیشتر میکنن
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. ظبط در دارناکورد