اکوالایز EQing: بعد عمودی - توسعه فرکانس ها Frequenc

شروع موضوع توسط mehrshad_king ‏15/4/12 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک اکوالایز EQing: بعد عمودی - توسعه فرکانس ها Frequenc تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. mehrshad_king

    mehrshad_king عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/11/09
    ارسال ها:
    162
    محل سکونت:
    متل قو
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    اکوالایز EQing: بعد عمودی - توسعه فرکانس ها The Vertical Dimension – Frequency Distribution

    هرگز نمی توان یک اصل ثابت را برای تکنیک یا گاهی هنر EQing در نظر گرفت. مخصوصا در دنیای امروز: روزگار Sample ها!!
    اما اینجا سعی می کنم، مطالبی را برای شروع پیشنهاد کنم. در نهایت این تجربه شخصی و در کنار آن، سلیقه شخصی است، که به حساب می آید.


    نکته 1: در یک میکس خوب، حتما باید حداقل به اندازه تعداد Channel ها یا Multi Track ها، Low Cut داشته باشیم. پس هرگز Low Cut را فراموش نکنید. این موضوع دیگر ربطی به سلیقه شخصی ندارد!


    نکته 2: اگر به نتهای بسیار پایین Bass نیاز دارید، حتما این قانون را به خاطر بسپارید:

    "نت هرچه Bass تر، کوتاه تر".

    اینگونه از کمند بعضی مشکلات در میکس رهایی می یابید.


    ***


    توضیح باندهای فرکانس : Frequency Bands

    قسمت sub-bass: از 0Hz تا حدود 25Hz (Hz هرتز) – Low Cut را معمولا تا 20Hz یا کمی بیشتر انجام می دهیم.

    قسمت bass: از 25Hz تا حدود 120Hz - این قسمت شامل طیف فرکانس های BASS و Bass Drum می شود.

    قسمت lower mid-range: از 120Hz تا حدود 350Hz – Vocals یا Snare یا Piano و فرکانس خیلی از سازهای دیگر را می توان در این محدوده جستجو کرد.

    قسمت nasal mid-range: از 350Hz تا حدود 2000Hz – در Boos کردن یا تاکید کردن روی این فرکانس ها باید خیلی دقت بخرج داد، چرا که Boos کردن زیاد از حد این قسمت، صدایی nasal یا "تو دماغی" و گوش خراش ایجاد می شود.

    قسمت upper mid-range: از 2kHz تا حدود 8kHz - در این قسمت قابل فهم بودن Vocals نهفته است. Drum Skins هم، برای اینکه Drums هم پای ریتم در میکس خوب خود را نشان دهد، در همین قسمت معنی پیدا می کند.

    قسمت treble range: از 8kHz تا حدود 12kHz - اینجا خانه ی اجدادی cymbals، سازهای کوبه ای با فرکانس بالا، S-Sounds و خلاصه فرکانس بالای بسیاری از سازها است، که در شفاف سازی میکس هم اهمیتی به سزا دارد.

    قسمت upper treble range: از 12kHz تا حدود 22kHz - از فرکانس ها حدود 12kHz به بالا می بایستی آرام آرام cut شوند (roll-off).
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...