اهمیت سلفژ

شروع موضوع توسط javad11 ‏5/3/15 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک اهمیت سلفژ تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. javad11

    javad11 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    با سلام خدمت عزیزان. من یک سوالی داشتم.
    چند روز پیش رفتم تا در یک آموزشگاه متوسطی که افرادی از اون راضی بودن ثبت نام کنم . ( هم برای کلاس پیانو و هم برای آواز). وقتی پیش استادش که خود او هم پیانو و آواز رو تدریس می کرد و رشته او همین بوده صحبت کردم.
    ایشون به من گفت که نمی خواد کلاس سلفژ رو برداری( گفت خودم تک و توک بهت درس می دم) حالا سوال من اینجاست که آیا ایشون درست می گن ؟ سلفژ اونقدر هم به درد آواز پاپ نمی خوره؟( یا پیانو؟ البته شاید ایشون بیشتر نظرشون روی آواز بوده تا پیانو ) چون ایشون گفت یادگیریه سلفژ بیشتر برای آواز های جمعی یا به صورت اپرا یا کر است. البته ایشون به نسبت آدم نام داری هست در پاپ و با صدا و سیما هم کار و مشارکت می کند. به خاطر همین به اشتباه بودن حرف ایشون خیلی شک نکردم. حالا نظر شما چی است؟
    و یک سوال دیگر!
    در یک بحثی دیدم که کسی گفت خوندن هم مثل نواختن نت هایی داره ؟ مثل وقتی که صدات رو ببری بالا اگه می خوای یک نتی رو بخونی. درسته؟ آیا این قوانین همون سلفژ است ؟ یا یک چیز دیگر؟ آگه اونقدر سلفژ رو در کنار آواز پاپ و نواختن پیانو ِیاد نگیرم . چه اتفاقی در پیشرفتم در موسیقی میفته؟
     
    آخرین ویرایش: ‏5/3/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. javad11

    javad11 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    بجه ها لطفا جواب. راستی منظورم از بالا بردن نت این بود که خوندن هم مثل نواختن از قانون نت هایی مثل دو ر می فا سل ... استفاده میشود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    یه خواننده اونم پاپ الزاما نیازی به سلفژم نداره
    ببینید گفتم "الزاما" !!!!!!
    یعنی بعضیا نیاز ندارن چون به طور طبیعی از پس اونقدری که نیازشون هست بر میان
    ولی یه خواننده ی کلاسیک، یه کریست، حتما حتما باید سلفژ و از اون مهمتر کوک بسیار خوب و دقیقی داشته باشه
    و همینطور یه نوازنده هم حتما باید سلفژ خوبی داشته باشه
    ممکنه یه نوازنده تو نوازندگیش بسیار ضعیف باشه ولی سلفژ بسیار خوبی داشته باشه
    منظورم اینه که برای نوازنده سلفژ کاملا ضروری هست
    همینطور برای یک آهنگساز که واسه این شخص دیگه از نون شب هم واجب تره
    چون باید چیزی که میاد تو ذهنش رو بتونه روی کاغذ بنویسه و این نیازمند داشتن دانش سلفژی زیاد هست
    برای خوندن هم باید از روی نت بخونید دیگه
    حالا اینجا کسی که سلفژ بلد هست و سلفژش خوبه قطعه شو خودش و بدون استفاده از ساز در میاره و اونی که سلفژ بلد نیست باید با ساز بزنه و بخوندش تا حفظش بشه( البته بعضیا این کارم نمیتونن کنن و اگه شما جز این دسته هستید حتما باید کلاس سلفژ برید تا یه کمی تواناییتون بالا بره )
    بازم اگه سوالی بود، من در خدمتم ;)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    به هر حال اگر میخواید یک موزیسین حرفه ای بشید، من توصیه میکنم که حتما و حتما و حتما به صورت جداگانه کلاس سلفژ برید ( پیش کسی که سلفژ تدریس میکنه!!!! )
    اونی که معلمتون گفته تک و توک چیزهایی بهتون میگه، منظورش احتمالا توانایی تقلید فرکانس ها بوده که کار سختی نیست
    سلفژ خیلی مباحث زیادی داره که نمیشه تو یه کلاس نیم ساعته با ساز یادش گرفت
    باید حتما نیم ساعت کامل مخصوص خود سلفژ باشه
    کلی مبحثه
    مثلا اینکه با شما به روش جاذبه کار کنن
    یا به روش فاصله
    یا به روش هارمونیکی
    یا همشو با هم کار کنن ( که هستن اساتیدی که همشو با هنرجو کار میکنن چون همش لازمه )
    باهاتون باید ریتم کار بشه
    کتابی مثل نیو آپروچ رو کنار اون روش هایی که گفتم باهاتون کار کنن
    و و و
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. javad11

    javad11 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    با تشکر به خاطر جواب های مفصل!
    اما چند تا سوال مونده. یکی یکی میگم که گیج نشید.
    1. سوال من این بود که گفته بودم: (در یک بحثی دیدم که کسی گفت خوندن هم مثل نواختن نت هایی داره ؟ مثل وقتی که صدات رو ببری بالا اگه می خوای یک نتی رو بخونی. درسته؟ آیا این قوانین همون سلفژ است ؟ یا یک چیز دیگر؟)
    2. آیا سلفژ رو می شه خود آدم یاد گرفت ؟
    3. شاید منظورم رو از "تک و توک درس دادن"خوب بیان نکردم.چون خود استاده گفت ما بعضی اوقات کل جلسات رو به سلفژ می پردازیم. ( البته شاید همین هم کم باشه)
    4. آیا سلفژ مدل های مختلفی دارد. یعنی این که مثلا برای پیانو یک سلفژ رو داریم و برای آواز و خوانندگی هم یک سلفژ دیگه؟
    5. شما خودتون بجز رشته خوانندگی . ساز هم می زنی؟ چون فکر کنم اون استاده این کلاسا رو به خاطر خودم پیشنهاد کرده. چون خیلی کلاس می شد . شاید 3 یا 4 کلاس مختلف. خود شما هم یعنی همه ی این کلاس ها رو با هم برداشتید. ( بیشتر از نظر مالی میگم)

    6.می دونم که اگه بخوای یک خواننده ی خوب حرفه ای بشی بهتره که آهنگسازی هم بلد باشی . مثل شادمهر عقیلی. و اگه آهنگسازی رو می خوای یاد بگیری باید سلفژ رو هم یاد بگیری. اما سوال من اینجاست که همه رو با هم باید یاد بگیری؟ یعنی نمیشه که آواز و پیانو رو یاد گرفت بعدا سلفژ رو یاد بگیری؟ و ورداری؟

    7. و آیا برای آهنگسازی یادگیری سلفژ کافی است یا کلاس های دیگر رو هم باید ورداشت. ( یعنی کسی مثل شادمهر یا پاشایی هم کلاس های آواز رو گذروندن هم سلفژ هم آهنگسازی رو همه رو با هم گذروندن)؟
     
    آخرین ویرایش: ‏7/3/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    1_ بله مسلما
    برای یادگیری خواندن نت ها ( کشش و زیر وبمی اونها ) باید سلفژ بلد باشید
    سلفژ همینه! توانایی خوندن نت ها با توجه به زیر و بمی و کشش اونها
    2_ به ضرس[!] قاطع عرض میکنم که به هیچ عنوان
    حتما باید با معلم کار کنید
    3_گفتم که! کافی نیست بازم (اونجوری در حد بخور نمیر یه چیزایی یاد میگیرید! نمیگم هیچی یاد نمیگیرید)
    ولی اگر موزیسین بشید باید به صورت جدا کلاس سلفژ برید
    4_ نه سلفژ یه چیزه! از اون مدلایی که نام بردید نداریم
    اون چیزی که فرق میکنه روش های سلفژ کردن هست
    مثل روش فاصله، روش جاذبه، روش هارمونیک و ...
    بهترین روش هم فاصله است
    و سخت ترین روش
    5_ بله ساز هم میزنم
    درستش اینه که شما اول سلفژتون رو اوکی کنید بعد برید سراغ ساز
    همینطور درستش اینه که اول سلفژ کار کنید بعد آواز (البته با همم میشه این دو تارو کار کرد!به موازات هم)
    من خودم دوره ی سلفژ رو گذروندم کامل!
    آواز هم کار کردم
    ساز هم میزنم
    خیلی چیزای دیگه ام تو برنامم هست و یا دارم کار میکنم مثل هارمونی، کنتر پوان، ارکستراسیون و ..
    اینارو گفتم که بگم بالاخره اینا چیزایی هستن که باید یادشون گرفت
    نهایتا دو سه تا کلاس با هم می افته
    قبولم دارم هزینه اش هم بالاس
    ولی چه میشه کرد ؟؟؟
    6_ جوابتونو فک کنم بالاتر دارم! در مورد شادمهر عقیلی باید بگم که میشه مثالای بهتر از ایشون زد .........
    7_ قطعا برای یک آهنگساز داشتن دانش سلفژی بسیار زیاد(زیاااااادا) لازم هست و از نون شب هم براش واجب تره
    چون باید بتونه خیلی راحت چیزی که تو ذهنش هست رو رو کاغذ بنویسه و این به هیچ عنوان کار آسونی نیست!!!!!!
    من نمیدونم اون اشخاص چه کلاسایی رفتن یا چه چیزایی بلدن و نمیخوام هم حرفی در موردشون بزنم
    ولی توصیه ام اینه اگر میخواید یه خواننده ی خوب و یا یه آهنگساز خوب ، یه موزسین خوب بشید، دنبال اشخاصی بهتر از شادمهر عقیلی یا پاشایی و امثالشون باشید
    چون شما نظرتون روی خوانندگی پاپ هست، نمیتونم مثالای عالی کلاسیک بزنم مثل اشخاصی مثل دومینگو، پاواروتی و .. (تنور های بسیار معروف دنیا)
    یا مثالایی از سوپرانو ها، آلتو ها، باریتون ها، باس ها و .. معروف و عالیه دنیا
    توی پاپ هم اشخاص خیلی خوبیو میشه مثال زد! مثل استینگ و ...
    یا تو آهنگسازی کلاسیک، بتهوون، باخ، موتزارت، هایدن، هندل، ویوالدی، وردی، واگنر و .....
    بعضیاشون مثل بتهوون، باخ، موتزارت بهترین آهنگساز های تمام تاریخ و ادوار هستن!!!
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    یه چیزیو جا انداختم
    یک آهنگساز کلاسیک باید
    سلفژ و تئوری موسیقی
    هارمونی
    کنترپوان
    ارکستراسیون
    و .. رو بلد باشه
    شیوه یادگیریشونم تقریبا به همین ترتیب هست
    و همینطور یه پیانیست حرفه ای باشه
    چون باید بتونه قطعه ای رو که مینویسه رو خودش رو پیانو بزنه و مشکلات تکنیکی قطعه رو اصلاح و .. کنه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. javad11

    javad11 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    پس سلفژ هم برای آواز به کار می ره هم برای ساز ها.
    شما خودتتون بیشتر به کدوم رشته ی آواز علاقه دارید؟
    چون بیشتر از کلاسیک صحبت می کنید.
    شما پس پیشنهادتون اینه که من اول سلفژ رو بردارم قبل از هر کلاس دیگه ای.
    به نظرتون دیر نمی شه؟ مخصوصا برای یادگیریه پیانو.
    برای چه مدت باید کلاس های سلفژ رو ورداشت یا حتی کلاس های آواز رو؟ یعنی چقدر کلاس ها طول می کشه؟
    حالا به نظر شما من چی کار کنم. یعنی منظورم اینه که من برم یه آموزشگاه دیگه. یا با همون استاده حرف بزنم و ادامه بدم؟. یعنی شما اول سلفژ و آواز رو شروع کردید بعد رفتید سراغ ساز؟
    شما چه سازی می زنید؟ پیانو؟ چون به نظرم سازی مثل پیانو وقت بیشتری می گیره تا سازهای دیگه مثل گیتار.
    راستی برای یادگیریه اهنگسازی پاپ چی ؟ باید همین دوره ها رو طی کرد.
    با تشکر.
     
    آخرین ویرایش: ‏8/3/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    بله! سلفژ رو هم نوازنده باید بلد باشه و هم خواننده!
    خب مسلما آواز کلاسیک
    ولی اینطور نیست که از پاپ خوشم نیاد یا از آواز پاپ
    هر موسیقی ای،خوبش، خوبه!!!
    بله درستش اینه که اول سلفژ کار کنید تا ذهنتون آمادگی لازم رو پیدا کنه
    دیر شدن که چرا!! البته نمیدونم چند سالتونه
    ولی هر دو تاشم کنار هم(2 تا کلاس جدا از هم) کار کنید هم خوبه
    یعنی همزمان که کلاس پیانو میرید، کلاس سلفژ هم برید
    اینطوری خیلی بهتر از اینه که فقط کلاس پیانو برید
    و خیلی هم زود پیشرفت میکنید!!
    توی موسیقی نمیشه مدت زمان خاصی برای دوره ها تعیین کرد
    همه چیز بستگه به خودتون و معلمتون داره
    بعضی وقتا یه نفر نبوغ داره و تو یه هفته تمام آنچه که باید یاد بگیره رو یاد میگیره
    بعضی وقتا یکی نبوغ هم نداره ولی انقد از بچگی خونده، تقلید کرده، تو محیطی بزرگ شده که موسیقی تو اون ساری و جاری بوده، اعضای خانوادش موسیقی یا آواز یا هر چیزی کار کردن
    خیلی زود در عرض 4-5 ماه یاد میگیره
    بعضی وقتام یکی باید 1 سال، 2 سال، 2 سال و نیم یا حتی بیشتر کلاس بره تا یاد بگیره
    همه چیز به شما و به خصوص معلمتون بستگی داره
    معلم از همه چیز مهم تره
    بله من خودم اول سلفژ و به موازاتش آواز کلاسیک کار کردم بعد رفتم سراغ ساز
    هنوزم سلفژ کار میکنما و همینطور آواز
    حالا مهم نیست من چه سازی میزنم! ولی همه ی ساز ها سختی خاص خودشونو دارن
    راستش من از پاپ زیاد سر در نمیارم
    الانم که همش با کامپیوتر و نرم افزار و .. کار میکنن!!
    نمیدونم واقعا!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. javad11

    javad11 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    با تشکر. یعنی به نظر شما من اول سلفژ رو در کنار بادگیریه پیانو وردارم یا با آواز؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    نمیدونم باید ببینید هدفتون چیه
    ولی فکر کنم با پیانو بهتر باشه
    البته من فقط نظرمو گفتم
    باید ببینید هدفتون نوازندگی پیانو هست یا خوانندگی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. javad11

    javad11 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    با سلام. هدفم هر دوتاشه! اما اگه مثلا سلفژ رو با پیانو بردارم . دیگه نیاز نیست که با آواز سلفژ بردارم.
     
  13. javad11

    javad11 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +14 / 0 / -0
    با تشکر آقای کوروش!
    کسی دیگه ای هم هست که بتونم از نظرش استفاده کنم.
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. جاذبه در سلفژ