انعکاس صدا نسبت به جنس ماده

شروع موضوع توسط Core ‏26/8/10 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک انعکاس صدا نسبت به جنس ماده تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    توی این فکر بودم که من اگه بخوام یک صدا رو توی اتاقی که کف اون پر از آب هست پخش کنم انعکاس صدا (ریورب) چه فرقی با اتاق معمولی میکنه؟ اگه بخوام کمی واضح تر بیان کنم باید بگم که مسلماً انعکاس صدا نسبت به مواد گوناگون، تفاوت داره. بطور کلی عکس العمل امواج صوتی در مقابله کردن با اجسام چگونه است؟

    حال سئوال اینه:

    میزان منعکس شدن صدا نسبت به موادی مثل آب، چوب، آهن و... چگونه است؟ یعنی اگه ما صدا رو مستقیم به یک استخر پر از آب در فاصله یک متری از آب وارد کنیم، آب چند درصد صدا رو جذب میکنه؟ آیا تغییرات فرکانس توی صدای منعکس شده وجود داره؟ آیا این ایده میتونه ریورب های نو بسازه؟

    امیدوارم منظور رو رسونده باشم، البته فکر می کنم نرم افزارهای مخصوص ریورب این کار رو انجام میدن، اگه هستن لطفا اونو معرفی کنید. با تشکر
     
  2. Pooyan.S

    Pooyan.S عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/6/10
    ارسال ها:
    367
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, sonar
    چوب که جذب صداش بالاس ، اما آب نه ، تو یه مقاله راجعبش خوندم که کلی حیواناتو اینا از ریوربش واسه تنظیم فاصلشون استفاده میکنن ، آهن هم که دیگه ...
    سوالتون واضح نیست راستش.
     
  3. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    من میخوام بدونم، ریوربی که آب تولید میکنه با ریوربی که چوب تولید میکنه چطوریه؟!
     
  4. zisa

    zisa Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/10
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    اردبیل
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    چوب به خاطر ماهیت داتی خودش مقداری از صدا رو جذ میکنه وبقیه رو به اطراف خودش پخش میکنه.
    ولی آب دقیقا مانند یک آینه عمل میکنه و چیزی در زیر آب شنیده نمیشه
    و شاید 0.2% از صدا رو جذب کنه و برعکس صدا رو کاملا متلاشی کرده و به اطراف پخش میکنه.
    کافیه برای اثبات این قضیه به استخر برید و متوجه بازتابهای صدای خودتون از نقاظ مختلف باشید.
    آهن هم جذبی نخواهد داشت ولی به شدت آب نیست
    آبی که ساکن باشه با آبی که مواج هست متفاوت هست در آبی که مواج هست فرکانسها به اطراف پخش خواهد شد.
    ولی در آبی که ساکن هست همانند یک شیشه عمل خواهد کرد
    امتحان کنید.
    موفق باشید
     
  5. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    این بحث رو به صورت ریاضی می تونید اینجا دنبال کنید

    این جدولی رو که آخر این صفحه آورده رو چک کنید... خلاصه وار می گم

    ستون سمت چپ جنس ماده است
    ستون وسط مقدار مقاومت رو می ده impedance

    ستون سمت راست هم ضریب انعکاس می ده R = reflection [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]coefficient [/FONT]

    مثلا اولین مثالش که هواست ضریب انعکاسش -1 است
    حالا یعنی چی رو نمی دونم.. بچه های ریاضی کسی هست؟؟؟

    توی این مقاله چند تا چیز رو مهم می دونه
    1- شدت صدای منبع
    2- فاصله منبع تا مانع (مثلا آب)
    3- زاویه ی برخورد به مانع

    حالا
    هر چقدر شدت بیشتر انعکاس بیشتر
    هر چقدر فاصله بیشتر انعکاس کمتر
    زاویه برخورد با زاویه انعکاس در سطح صاف یکسانه


    ببینم به نتیجه می رسیم؟
     
  6. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    خیلی خیلی ممنون، دنبال همین جدول بود
    در رابطه با اون -1 فکر میکنم بیانگر اینه که هیچ مقاومتی از خودش نشون نمیده. اگه این عدد مثبت باشه داره میگه که مقاومت زیادی داره. کلاً اومده مقاومت رو توی بازه ی -1 تا +1 ترسیم کرده.
    مشکل برطرف شد.
     
  7. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    خوب اگه میشه در ادامه امکان استفاده از این تئوری ها توی تنظیمات ریورب رو هم بحث کنیم و دوستان توضیح بدن تا بتونیم هرنوع ریوربی رو طراحی کنیم...

    من که شدیدا دنبالشم ... برای صداگذاری فیلم می خوام
     
  8. VINVIN

    VINVIN Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/10
    ارسال ها:
    174
    محل سکونت:
    my room
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    buzz
    حالا دوست من جواب اين سوال به چه درد شما ميخوره ؟
    ببخشيد كه اينو ميگم قصدم كمكه اما خودتونو با اين سوال ها زياد درگير نكنيد چون شما كليات رو كنار گذاشتيد و جزئيات رو انتخاب كرديد
    باز هم ميگم قصدم كمكه نه توهين
     
  9. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,604 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    برای خلق ایده های نو باید جزئیات رو دقیق تر بررسی کرد، اگه به گفته های دوستمون دقت کرده باشید هدفشون ساختن یه ریورب جدید و متفاوته
     
  10. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason

    درست مثل اینه که بری پیتزا بگیری یا پیتزا بپزی...
    اگه حالشو نداشته باشی خوب حتما پیزا می گیری

    ولی اگه عاشق آشپزی باشی می شینی خودت با هر چیزی که دلت خواست با طعم های مختلف پیتزا می پزی...

    حالا خودت بگو کدوم بهتره؟؟؟
     
  11. VINVIN

    VINVIN Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/10
    ارسال ها:
    174
    محل سکونت:
    my room
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    buzz
    ميري پيتزا ميخري يه حال ديگه داره چون يه آشپز كه در روز 10000 تا پيتزا ميپزه كارش خيلي قوي تر از منه كه شايد ماهي يدونه بپزم يا شايد هم نپزم دلم بخاد خورشت سبزي بخورم
    آقا بحث به جايي منحرف نشه
    ولي ريورب هاي اينجوري ساختن به نظر من حتما قراره تويه فيلم يا انيميشن كه با صداي دالبي ساخته شده به كار گرفته بشه !!!
    هركس نظري داره ولي به نظر من وقتتو زياد رو اين مسائل سرمايه گذاري نكن شما ميتوني خيلي چيزاي ديگه كه كاربردي تره و بهش نياز داري و پيدا كني
     
  12. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    این همه گفتین پیتزا، پیتزا، گرسنه ام شد. راستش برام جالب بود که بدونم مواد مختلف چه عکس العملی از خودشون نشون میدن. ولی با این گفته موافق نیستم که میگی وقتت رو تلف میکنی. تصور کن یک ملودی پیانو داری و به اون میخوای یک ریورب بدی (که ریورب روی پیانو معرکه هست) بعد اگه بدونی آب ریوربش خیلی قشنگ تره حتما از اون استفاده میکنی. این نظر منه.

    شاید ریوربی که پیزا تولید میکنه قشنگ تر باشه کی میدونه؟! البته اگه مخصوص باشه فکر کنم بهتره :smile (33):
     
  13. VINVIN

    VINVIN Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/10
    ارسال ها:
    174
    محل سکونت:
    my room
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    buzz
    راستی امروز وقتی از خونه راه افتادم که برم شرکت به یک سوال رسیدم که ::
    ما فکر میکنیم که ریورب آب خیلی زیبا و دلچسبه
    خوب شما چطور میخواهید این فظا رو ایجاد کنید ؟
     
  14. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    2 راه داره. یا اینکه برنامه ای که این کار رو انجام میده رو پیدا کنیم. و یا اینکه خودمون اون برنامه رو بنویسیم. البته زیاد هم سخت نیست یک سری قواعد و قوانین فیزیک باید کد نویسی بشه، تا بتونیم این برنامه رو بنویسیم.
     
  15. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    با همین برنامه های ریورب نمیشه ایجاد کرد مگه؟
     
  16. VINVIN

    VINVIN Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/10
    ارسال ها:
    174
    محل سکونت:
    my room
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    buzz
    خوب از كجا مطمئن بشيم كه ريورب به دست اومده مال آبه ؟
    مگه يه پيانو ببريم استخر بنوازيم
    :smile (71):
     
  17. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    خوب آبو بیاریم کنار پیانو:smile (29)::smile (95):
     
  18. VINVIN

    VINVIN Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/10
    ارسال ها:
    174
    محل سکونت:
    my room
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    buzz
    :smile (8)::smile (8)::smile (8)::smile (71):
     
بارگذاری...