انتقال گام

شروع موضوع توسط مهسا سعادتی ‏18/9/10 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک انتقال گام تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. مهسا سعادتی

    مهسا سعادتی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/9/10
    ارسال ها:
    11
    محل سکونت:
    کره ی خاکی
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, sonar
    سلام دوستان چندتا سوال داشتم ممنون میشم که شما بزرگواران به تک تک سوالام ساده و سلیس جواب بدید.
    ممنون
    1_اصلا" اصطلاح اینکه میگن گام این آهنگ بالاست یعنی چه؟؟

    2-اگه من بخوام خودم آهنگی رو متناسب با صدای خودم تنظیم کنم از کجا باید بفهمم که کدوم گام به صدام میخوره؟؟؟؟

    3-کاملا" با transpose آشنا هستم و میدونم میشه گام ها رو به این ترتیب بالا و پایین کرد-اما یه سوال؟؟؟

    مثلا" من یه آهنگی تو Bb major ساختم آیا راهی وجود داره که گامم و transpose کنم به یه گام مینور مثلا" #C مینور؟؟؟؟(لطفا" خیلی ساده و کامل جواب بدید)

    4-من اگه بخوام از یه گامی مثلا" Eb برم تو یه گام دیگه باید چیکار کنم که ترکیب موزیکم بهم نخوره؟؟؟

    5-آیا تو یه آهنگ پاپ ما محدودیتی داریم که چند تا گام عوض کنیم؟؟؟


    خواهش میکنم اگه امکانش هست به هر سوالم خیلی کامل و ساده و دور از پیچیدگی توضییح بدید.
    یه دنیا ممنون.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/9/10
  2. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام

    اصولا هر خواننده ای یه وسعت صدا ای در یک محدوده در اکتاو داره . یعنی از یک نت بم تا یک نت زیر رو میتونه موقع خوندن {تقریبا} بدون نقص اجرا کنه . برای سنجیدن گام صدای خواننده اول باید مشخص بشه که خواننده در کدوم ناحیه ، نت ها رو کامل و بدون فالشی میتونه اجرا کنه . بعد بر اساس اون میشه آهنگ رو براش تنظیم کرد .
    این که میگن گام آهنگ بالاست ، احتمال داره گام ، خارج از محدوده وسعت صدای خواننده باشه ، یا این امکان هست که آهنگ ظرافت و ملایمت بیشتری رو طلب کنه . چون گام هایی که تو محدوده های بالاتری قرار دارن ، پر انرژی تر از گام هایی هستن که در محدوده های پایین تر قرار دارن .

    خیر . نمیشه

    چون پرده بندی و فواصل تشکیل دهنده مد های ماژور و مینور با هم فرق داره اصولا نمیشه با یک ترنسپوز ساده ، تو یک آهنگ تغییر مد ایجاد کرد . البته با علائم تغییر دهنده میشه تغییر مد ایجاد کرد ولی کلا ماهیت اهنگ عوض میشه

    باید تمامی نت های تشکیل دهنده رو به فاصله معینی زیر یا بم کنید . به فرض از گام Eb میخواید برید به گام G . بین این دو گام فاصله سوم بزرگ (به سمت بالا) وجود داره یعنی 4 تا نیم پرده (به عبارتی 2 پرده) پس برای تعویض گام باید تمام نت هایی که تو موزیک به کار رفته شده رو 2 پرده به سمت بالا حرکت بدید .

    نه محدودیتی ندارید . اگه موزیک you are not alone مایکل جکسون رو شنیده باشید ، فقط در انتهای آهنگ برای اوج گرفتن ، 3 بار (اگه اشتباه نگفته باشم) گام رو عوض میکنه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    1 . این اصطلاح اشتباه چون محدوده ی صدای انسان بر اساس نحوه ی قرار گیریه ملودیه خواننده روی خطوط حامل تایین میشه و ربطی به گام نداره مثلا من میتونم دو ماژور رو از دوی اکتاو 1 بزنم تا دوی اکتاو 2 که خیلی بمه ! همون دو تا دو رو میتونم از اکتاو 5 تا 6 بزنم .

    2 . شما باید وسعت صداتون رو روی خطوط حامل یا روی کلاویه ها ی پیانو بدونید بالا توضیح دادم و بر اساس اون گام مورده نظرتون که بیشترین همخوانی با محدوده ی صداتون رو داره انتخاب کنید البته این مشکل برای افرادی که بالای 1 اکتاو میخونن کمتره .

    3 . اینکار گونه ای از واریاسیون هست که البته اگر بخوایید مثل کیبوردها با زدن یه کلید اینکار انجام شه خیر نمیشه ولی روی کاغذ امکانش هست که مبحث مفصلی داره.

    4. اینکار هم گونه ای از مودلاسیون هست (البته اگر منظورتون تغییر گام در طول یک آهنگ هست ) که توی بخش مفهیم و تئوریه موسیقی دوستان در موردش صحبت کردن اگر هم منظورتون انتقال هست که با در نظر گرفتن فواصل و نسبتشون توی گام مبدا همون رو در گام مقصد پیاده میکنید .

    5. نه خیر محدودیتی نیست کاملا سلیقه ای هست اما از اسم موزیک پاپ مشخصه که با قشر عمده ی جامعه که لزوما موزیسین هم نیستن سر کار داره این پیچیدگی ها برای موسیقیه پاپ اگر زیاد بشه باعث خستگیه گوش شنونده ی این نوع موزیک میشه .
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/9/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. rezalahiji

    rezalahiji عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/3/10
    ارسال ها:
    124
    محل سکونت:
    شمال
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, sonar
    من می تونم بپرسم سازتون چیه؟

    البته اگه سازتون گیتار نیست می تونم این راهنمایی رو بکنم که اگه شما بخواین از گام Eb به گام مثلا B برین برای این کار شما میتونید اگوی گام ماژور که یک پرده-یک پرده-نیم پرده-یک پرده - یک پرده - یک پرده-نیم پرده استفاده کنید که به راحتی نت های گام جدید پیدا میشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    این یم موضوع کاملا نسبی هست و هیچ وقت به صورت تئوری وار تعریف نشده که مثلا***گام بالا هست
    هر کس از گام بالا تعریف معینی داره.





    ببین تا چه محدوده ای از نت ها رو میتونید اجرا کنید به شرط این که دو اون محدوده صدای شما رسا گیرا و زیبا باشه ممکنه شما بیتونید خیلی نت ها ی بالا تر یا پایین تر هم اجرا کنید ولی باید دو اون رنج حنجره شما توانایی تولید صدای کامل رو داشته باشه.





    با تشکر از همه دوستان که پاسخ دادن اضافه میکنم.

    چنین چیزی غیر ممکن هست حالا چرا:
    ببینید شما فرمول ساخت گام های ماژور رو بررسی کنید:

    پرده-پرده-نیم پرده-پرده-پرده-پرده-نیم پرده.

    حالا گام مینور (طبیعی):

    پرده-نیم پرده-پرده-پرده -نیم پرده-پرده- پرده.

    میبینید که کلا ساختار این گام ها باهم متافاوت هست پس اگر شما نتی رو بخواهید گامش رو از ماژور به مینور تغییر بدید نمیشه چرا که فواصل بیت اون نت ها بهم میخوره و این یعنی بهم خوردن کل آهنگ البته در بعضی نت ها این کار رو انجام میدم که لازمه اون اضافه کردن علامت ها دیز و بمل گذرنده به نت ها در طول کار هست.


    مثلا شما میخواهید گام آهنگ رو که Eb هست رو ببرید روی G که این دو نت با هم چهار نیم پرده تفاوت دارند پس شما باید تموم نت های ملودیتون رو به اندازه چهار نیم پرده بالا ببرید.

    این جا معنی این جمله معلوم میشه که من همیشه جلسه اول به هنر جو ها میگم:

    نت ها ملودی هارو نمیسازند این فواصل هستند که ملودی رو میسازند.

    یعنی برای گوش انسان تشخیص فاصله هست که ملودی رو معین میکنه نه خود نت به تنهایی.


    نه خیر به هیچ وجه اما اصولا بیشتر آهنگ های پاپ ممکنه فقط بین دو گام بازی کنند یا حتی فقط یک بار تغییر کنند در مثلا یک گان بلاتر که رابطه مستقیمی با توانایی خواننده داره به این کار مدلاسیون میگویند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    ممنون از Rash عزیز
    در رابطه با توضیح خودم در این مورد باید این نکته رو اضافه کنم که سوء تفاهم نشه ببینید قطعا تونالیته ی ملودی توی این کار تغییر میکنه و قطعا عینن نمیشه همون ملودیو توی گام مینور اجرا کرد اما این کاریه که خیلی از آهنگسازهای بزرگ دنیا مخصوصا توی موزیک کلاسیک انجام میدن که همون فواصل و الگوی ریتمیکه مثلا ملودیه ماژور رو توی گام مینور اجرا میکنن ( در این حالت فواصل و الگوی ریتمیک ِ طی شده عینن تکرار میشه منتها با تبعیت از الگوی گام ) حتی توی 1 قطعه... این کار توی موزیک فیلم هم بسیار کاربرد داره مخصوصا توی فرم ideafix که توی کل فیلم یه موتیف رو بسیار میشنوید اما گاهی توی ماژور گاهی توی مینور که باعث میشه آهنگساز بعلاوه ی حفظ خط کلی و موتیف تکرار شونده بتونه حس تصویر رو هم انتقال بده.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    بله در تایید حرف جناب آقای بهروز پایگان این کار که ما بتونیم به وسبله انتقال یا هر چیز دیگه یک ملودی یا کادنس رو از یگ مد ماژور یا حتی مد های دیگه مثل مد های کلیسا یا جز به مد دیگه تغییر بدیم بسیار کار تخصصی و در عین حال سختیه چرا که مد ها تفاوت حسی دارند و آهنگساز باید اون حس ملودیه اصلی رو ادا کنه در مد های دیگر.

    من به شخصه خودم چندین بار خواستم این کار رو بکنم که دیدم نه مثل این که فعلا کار ما نیست و اتفاقا الان در حال مطالعه روی این موضوع هستم.

    قطعا آهنگسازان بزرگ کلاسیک این کار رو نه فقط در مد های دیاتونیک بلکه در دیگر مد ها نیز به خوبی ادا کردند.

    با تشکر
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    پاسخ به سوالات شما در مورد گامها

    پاسخ به سوال اول:
    محدوده صوتی انسان به 4 دسته اصلی تقسیم میشه:
    1- باس که بم ترین صدای مردانه هست که پایین ترین محدوده صوتی در انسان هست.
    2- تِنُور که زیر ترین صدای مردانه هست که در مرحله بالاتری از باس قرار میگیرد.
    3- آلتو که بم ترین صدای زنانه هست که از تِنُور بالا تر است
    4- سُوپرانو که که زیر ترین صدای زنانه هست که بالا ترین محدوده صوتی را شامل میشود.

    بنابر این مثلا صدای حمیرا که در رده سُوپرانو قرار میگیرد، بالا تر از صدای شهره که آلتو میخواند، میباشد.
    ---------------------------------

    پاسخ به سوال دوم:

    شما میتونید آهنگتون رو روی گام Am بسازید بعد بر روی گامهای بالا تر و پایین تر انتقال داده تا گام هایی که توانایی خواندن و اجرای تکنیکها بر روی آنها را دارید بدست آورید.

    ---------------------------------

    پاسخ به سوال سوم:

    transpose را فقط میتوانید در مورد انتقال از یک گام ماژور به ماژور یا یک گام مینور به مینور بکار گیرید.

    ---------------------------------

    پاسخ به سوال چهارم:
    شما گام مبدا و مقصد را نوشته و سپس بر اساس درجه آکورد در گام آنها را با هم معاوضه میکنید
    مثلا از گام Eb به G انتقال میدهیم.
    انتقال گام-enteghalEb2G.jpg

    ---------------------------------

    پاسخ به سوال پنجم:
    خیر محدودیتی از نظر تئوری نداریم شاید محدودیت سلیقه ای داشته باشیم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. idbiid_mehdi

    idbiid_mehdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/10
    ارسال ها:
    36
    امتیازات:
    +14 / 1 / -0
    نرم افزار:
    دوست عزيز شما ميتونيد بطور کامل توضيحات بخش گام رو مطالعه فرمائيد .... بطور کامل جوابتونو ميگيريد. بخصوص بخش 2 و 3
    گام در موسیقی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio

    من یه راه حل خیلی ساده و کاربردی بهتون میگم که نیاز به مشغولیت ذهنی در مورد گام و فواصل و انتقال نداشته باشید:
    فرض کنید شما مثلا میخواهید اهنگ نون و دلقک اصفهانی رو کاور کنید
    ابتدا ببینید که بهترین حالتی که شما میتونید تمامی قسمتهای ترانه رو براحتی و بدون مشکل اجرا کنید کدومه حالا اونو رکورد کنید(صدای خودتون یا خواننده اهنگ خودتون) و اونو یه جا ذخیره کنید
    حالا flرو باز کنید و از منوی میکسر پلاگین ادیسون رو بار کنید و از منوی فایل ادیسون گزینه load sampleرو انتخاب کنید و ترانه اصفهانی رو باز کنید
    حالا کل کار رو انتخاب کنید و دکمه ایکن ساعت(stretch time)رو بزنیدو در پنجره بعدی دکمه pitch coarseرو بچرخونید (محدوده تنظیمات این ولوم +و- 12 سمی تن است که در جهت چپ بسمت گامهای بم و در جهت راست بسمت گامهای زیر تغییر میدهد)حالا ولوم رو در حد یک سمی تن -یا + تغییر داده و دکمه پیریویو رو بزنید تا صدای ترانه را بشنوید حالا اونو با صدای ضبط شده خودتون مقایسه کنید اگر صدای خودتون زیر تر بود دکمه ولوم رو بسمت گام های زیر تر بچرخونید و برعکس و.....و در پایان گزینه acceptرو بزنیدو سپس فایل رو با یه اسم توی هاردتون ذخیره کنید.
    نتیجه: شما ترانه اصفهانی رو با گام صدای خودتون یکی کردید بدون اینکه هیچ تغییری در تمپو و چیدمان نتها و دیگر اجزا ایجاد شده باشه
    حالا شما با توجه به این فایل ذخیره شده جدید(دقیقا عین همون) نت نویسی و کاور کنیدتمام.اگه موردی بود بگید تا بیشتر توضیح بدم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    درود؛

    اینکه گفته شده گام صدای هر خواننده متفاوت هست منظور چیه؟
    خواننده ای که یک اکتاو کامل رو بخونه یعنی همه نت هارو خونده که در نتیجه هر گامی رو میتونه بخونه دیگه!
    ممنون میشم بیشتر توضیح بدین.
     
  12. Shadmehrmn

    Shadmehrmn عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/2/16
    ارسال ها:
    160
    امتیازات:
    +192 / 1 / -0
    سلام. این حرف که میگن گام صدات چیه! یه حرف غیراصولی هست. چون کاملا بستگی به روند و وسعت اون ملودی داره.
    این وسعت صداییه هر خواننده ای هست که مهمه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    661
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +895 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    1)
    همونطوری که شادمهر گفت همچین چیزی وجود نداره. صدای هیچ خاننده تو گام خاصی نیست. اگه بگی range صدای یک خاننده مسالان از C3 تا E4 هست اون معنی میده .

    2)
    خواننده ای که یک اکتاو کامل رو بخونه یعنی همه نت هارو خونده ...درست, ولی فقط نوت های همون اکتاو رو خونده , پس فقط به یک نتیجه میرسیم و اون این هست که اول باید range بالاترین و پایینترین نوت ملودی آواز رو پیدا کنی و بد گامی رو که این ملودی رو تو range آواز خاننده میاره پیدا کنی . برای همین اگه به آلبوم یک خاننده یی که میدونه چیکار میکنه گوش بدی, ممکنه هر ۶ تا آهنگ تو گام های مختلف باشن (ممکنه هم که نباشن ). بستگی به ملودی ها داره که چقدر بزرگ هستن و اینکه range صدای خاننده چقدر محدود هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...