انتقال حس از طریق گام ها

شروع موضوع توسط نقطه سر خط ‏12/7/11 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک انتقال حس از طریق گام ها تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. نقطه سر خط

    نقطه سر خط عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/7/11
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    پیروزی
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت اساتید محترم موسیقی این سایت .
    من تازه با این سایت آشنا شدم بهتر بگم تازه واردم ولی با وجود اساتید محترمی که تو این سایت هستن امید دارم که بتونم اطلاعات مفیدی دریافت کنم ...بگذرم
    من از اساتید سوالی داشتم که خوشحال می شم جوابمو بگیرم .سوالن اینه:
    آیا یک گام توی انتقال حس آهنگ موثر یا نه روشن تر بگم برای مثال آهنگی که با گام مینور هارمونیک یا ملودیک یا طبیعی یا اصلا گامهای کلیسایی مثل فریژین یا دورین یا ...نوشته می شه تو انتقال حس شعری که روش سوار میشه موثر یا اصلا ربطی نداره و یا به فاصله های بین دو نت متوالی ربط داره مثلا دو نتی که با یک فاصله معین (3بزرگ) از هم قرار میگیرن شعر رو به حس شادی و امید نزدیکتر میکنن تا با فاصله کوچک مشابه .
    یا کلا اصلا ربطی به هیچ کدوم از موارد بالا نداره و یا به چیز دیگه ای ربط داره
    ممنون میشم بهم کمک کنی از اساتید باز تشکر میکنم:smile (47)::smile (47)::smile (47):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    ورودتون رو خوش آمدمیگم.

    خب کاملا طبیعی هست که تمام فضای آهنگ شما به انتخاب گام بستگی داره. ملودی شما در گام ساخته میشه و لحجه ملودی شما هم به گام و فواصل بین نت ها بستگی داره. اما دیدم در بالا اشاره کردید که آیا فضای موزیک به انتخاب گام بستگی داره یا فواصل بین نت ها در این جا باید بگم که گام ها تایین کننده فواصل بین نت ها هستند پس میشه گفت در لحن و لحجه ملودی شما هر دو عامل تاثیر گذارند چرا که در عمل یک معنا رو میدهند.

    گام ها الگو فواصل بین نتها رو تشکیل میدهند و مگر در حالت هایی که شما در ملودی نیم پرده ها کروماتیک دارید و یا علامت های عرضی دیز و بمل ممکنه در طول قطعه الگوی فواصل شما رو از الگوی اصلی گام خارج کننده که البته این ها نشان دهنده تعویض گام نیست.

    نمونه های بسیاری هستند که شما میتوانید مشاهده کنید در طول قطعه با پدیده مدلاسیون فضای موزیک کاملا تغییر کرده.و این یعنی همان تعویض گام و الگو فواصل بین تنها...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  3. نقطه سر خط

    نقطه سر خط عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/7/11
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    پیروزی
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سپاس از اینکه قابل دونستید و جواب دادید
    سوال دیگه ای برام پیش اومد آیا این لحن برای یک گام ثابت و با تغییر نت تونیکش لحن گام تغییر پیدا نمی کنه و آیا این لحن مشخص یعنی مثلا برای یک آهنگ شاد و غمگین آیا می شه از یک گام استفاده کرد یا نه ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    بله هر گام خاصیته خودش رو داره و به ساختار درونی برمیگرده. نت تنیک گام هم قایل تغییر نیست دوست من.


    اسم گام ها هیچ ارتباطی به شاد یا غمگین بودن اون ها نداره! که شما بگید برای مثال موزیکی که در گام مینور هست دارای فضای غم انگیز است. خیر چنین چیزی نیست و هر نوع موسیقی میتونه با هر نوع گامی ساخته بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  5. نقطه سر خط

    نقطه سر خط عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/7/11
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    پیروزی
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    [1 : مرسی از پاسختون منظورم اینه که مثلا گام دو مینور با گام ر مینور دارای یه خصوصیاته یا نه فرق میکنه ؟




    [2: پس فاصله دو نت متوالی لحن رو تایین میکنه این جوری که من فهمیدم درست فهمیدم ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    قبلا هم در مورد اینکه گامهای یکسان با تونیک های مختلف خصوصیات احساسی متفاوتی رو انتقال میدن نظریه هایی داده شده ولی این به هیچ وجه اثبات شده نیست و تنها برداشت احساسی اشخاص مختلفه.در هر دو سوالتون باید توجهتون رو به این نکته جلب کنم که برداشت هر کسی از اینکه فواصل موسیقی چه حسی رو به اون فرد القا میکنه به عوامل مختلفی از جمله قومیت ، ملیت ، شرایط روحی ، شرایط اقلیمی و... داره.
    به عنوان مثال یک قطعه که در سبک جز دارای فضایی غمگین و جدی هست ممکنه در مملکتی دیگه و برای مردمی دیگه جز یک سری نتهای بی هدف که پشت سر هم نواخته میشن چیز بیشتری نباشه.
    در مورد حالات مختلف موسیقی توصیه میکنم مطالب مربوط به حالات درونی و بیرونی تئوری موسیقی رو مطالعه بفرمائید.هر چند که تا یکی دو روز آینده تاپیکی با این محتوا رو خدمتتون ارائه میکنم.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  7. نقطه سر خط

    نقطه سر خط عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/7/11
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    پیروزی
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ممنون

    خیلی ممنون جوابمو تقریبن گرفتم ممنون میشم تاپیکی که گفتیدو بزارید ممنون:smile (35):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. ДŁi

    ДŁi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/11
    ارسال ها:
    116
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    کـــــــرج
    امتیازات:
    +182 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    با تشکر از همه ی پاسخ دهنده های عزیز

    اما این همه ی موضوع نیست.
    خب بطور مثال ؛ معمولا .. شما عزیزان
    حس تاریکی و سکوت رو با چه گامی انتقال میدید ؟
    حس تجدید خاطره ها و یاد بود ؟
    حس تلاش شکست خورده و....


    میشه گام مد نظر برای هر مثال رو بفرمایید ؟ تشکر
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏21/5/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏20/5/16 ---
    @آهنگسازان انجمن
     
  9. MasoudYazdi

    MasoudYazdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/14
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +69 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, studio_one
    درود ..
    ساخت و تولید فضاهای مختلف از گام نیست بلکه از فرمول های هارمونیک با استفاده از اکوردهای اصلی و فرعی گام است .
    در موسیقی کلاسیک ما تنها دو مد ماژور و مینور را داریم که بر روی تونالیته های مختلف اجرا میکنیم و در اصل همه انها یک نوع از مد خود هستند حال با احساسی اندکی متفاوت تر (اثبات نشده که مثلا فا مینور با ر مینور فرقی دارد اما برخی از اهنگسازان ان را متفاوت می دانند مثلا دو مینور را یک غم سنگین و با وقار توصیف میشود )

    برای ایجاد انچه که شما گفتید گام مطرح نیست بلکه استفاده از اکوردها مطرح هستند ..
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  10. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    مرسی از سوال خیلی خیلی خوبت علی جان
    جواب دوستان کامل بود و فقط چند نکته دیگه هم که میدونم رو متذکر میشم
    حس های مختلفی در گام ها به قول خیلی ها وجود داره.مثلا فضای شاد و جدید و روحی تازه در فا ماژور هست.اما چرا اینو میگن ؟خب مثلا ویوالدی برای چهار فصل موسیقی های زیبا نوشته .که فصل بهار رو در فا ماژور ساخته.
    این مساله که دو مینور فضایی حماسی داره, میشه بر گرفته از سنفونی پنجم بتهوون (موومان اول)باشه.
    یا فضای لا مینور که به فضای ساده و بی الایش معروفه و سل مینور فضایی ترس الود داره.قبل از ادامه چند نکته رو بگم:
    تمام این ها در موسیقی اکوستیک و سازهای ارکستر بیشتر مطرح هست و تا حدودی(بسیار کم)میتونه درست باشه.
    دوستانی که ارکستراسیون خوندن حتما میدونن که هر سازی در چه محدوده ای چه صدایی داره.مثلا زهی ها که بخش مهمی از ارکستر رو به عهده دارن در تنالیته های دییز دار کمی روشن تر از بمل دار ها صدا میدن.به خاطر پوزیسیون ملودی و کلا اکوستیک ساز ها.البته در ارکستر نویسی ما باید انقدر توانمند باشیم که بدونیم با انتخاب فلان تنالیته چه مشکلات تکنیکی برای نوازنده هامون به وجود میاد.پس اگه صدایی شفاف در زهی ها لازمه نباید در تنالیته ای بنویسیم که پوزیسیون ملودی ها یا بخش های همراهی در قسمت های بم تر نواخته شن.یا مثلا بتهوون بیشتر از اونکه به فکر انتخاب تنالیته دو مینور برای سنفونی پنجش باشه به ساز بندی ها توجه کرده.مثلا فلوت رو از موتیف اصلی حذف کرده(در صورتی که ابتدا نوشته شده بوده).به این دلیل که صدای فلوت موتیف معروفش رو لطیف میکرده و شفاف.بنابراین استفاده نشده.البته به جای اون اگه درست یادم باشه فاگوت رو گذاشته که البته اصلا در ارکستر شنیده نمیشه و خیلی از رهبران بزرگ ترجیح میدن فاگوj رو حذف کنن و خیلی ها بنا به رسم امانت همچنان استفادش میکنن.از این مهم میفهمیم که بیشتر در رنگ امیزی, ساز بندی مهم هست نه صرفا تنالیته.(جدای از بحث هرتز کوک)
    اما خب سنفونی هایی هم بودن که در تنالیته بمل دار نوشته شدن و شفاف هم صدا میدن.بنا براین دییز و بمل هم خیلی تصمیم گیرنده نیستن و در نهایت هنر سازبندی یا همون ارکستراسیونه که مهم ترین بخش هست.در واقع نباید اجازه داد که هیچ چیزی ما رو در اختیار بگیره و این ما هستیم که بعنوان رهبری توانا باید جادو کنیم و هر صدایی خواستیم از هر تنالیته ای بسازیم.
    در رابطه با پیانو بگم.تمام این مثال ها میتونه در پیانو درست باشه اما نه در پیانو های امروزی و با کوک تعدیل شده.قبل از تعدیل فواصل توسط باخ ما باید برای هر تنالیته ای ساز رو کوک میکردیم و به همین دلیل رنگ و بو کمی عوض میشد اما امروزه که فواصل تعدیل شده و همه تنالیته ها با یک کوک میتونن اجرا بشن دیگه بحث رنگ و بوی صدا خیلی مطرح نیست و صرفا یک انتقال هست.اما باز هم همون بحث صدا دهی مطرح میشه.مثلا در پیانو تنالیته های بمل دار خیلی شفاف صدا میدن و دییز دار ها تیره تر.فقط همین.حس ترس و شادی به قول دوستان بیشتر با فواصل و تکنیک های هارمونیک بوجود میاد.
    شوپن خیلی معتقد بود به این داستان.در پرلود شماره 15 که پیشنهاد هم میکنم گوش بدین ,از این اصل پیروی کرده.شروع این پرلود دو صفحه ای بسیار زیبا و شفافه که در ر بمل ماژور نوشته شده که پنج بمل داره.وقتی وارد قسمت دوم پرلود میشیم مدلاسیونی ناگهانی به دو دییز مینور داریم.از اینجا به بعد فضای بسیار تیره و مرموزی داریم که ملودی هم در بخش باس هست.اما اینکه چرا این تنالیته ها انتخاب شدن دلیلش فقط همین تیرگی و روشنی نیست.بلکه پوزیسیون ملودی نوازی و اکورد نوازی ها تاثیر گذارن.مثلا اگه تمام قطعه تو یک پردا پایین تر نوشته میشد ما در قسمت دوم دیگه ملودیمون خیلی بم میشد و صدا شل و غیر قابل شنیدن. جاهایی از قطعه مشکلات تکنیکی بوجود میومد و اگه یک پرده بالاتر بود دیگه تو قسمت دوم ,اون صدای تیره رو در اختیار نداشتیم.بنابر این میبینیم که مسائلی بسیار مهم تر در انتخاب تنالیته نقش دارن تا حس و حال تنالیته ها.
    مهم ترینشون اشنایی با علم موسیقی و تکنیک نواختن هست که اهنگسازان بزرگ اصلا به همین خاطر بزرگ شدن و موندگار
    مرسی از دوستانی که خوندن و سرشون درد اومد
     
    • آموزنده آموزنده x 4
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...