اموزش ویولنسل Gofriller Solo Cello

شروع موضوع توسط M.Minoo ‏18/7/11 در انجمن بخش ( VSTi ( Soft Synth

تاپیک اموزش ویولنسل Gofriller Solo Cello تالار بخش ( VSTi ( Soft Synth در persian-music.org.

  1. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه اول))
    با سلام خدمت تمامی دوستان
    و با کسب اجازه از اساتید (مخصوصا جناب پایگان)
    بیشتر اوقات دوستان پستهایی رو ارسال میکنن که دنبال وی اس تی برای صدای ویولن برای سولو نوازی و یا حتی کار ارکسترال هستن منتها اکثر سمپلها و vstهای موجود یا کیفیت خوبی ندارن و یا تکنیکهای لازم برای این ساز رو ندارن
    من در این مورد زیاد بررسی کردم و بالاخره محصولات Gofriller تونست نیازبه این ساز زهی رو برام مرتفع کنه
    تصمیم گرفتم اموخته های خودم رو(در حد بضاعت )برای بقیه دوستان بذارم تا کسانی که از این ساز توی اهنگهاشون استفاده میکنن مشکل پیدا کردن نوازنده و ضبط در استودیو و.... روپیش رو نداشته باشن و با استفاده از این مجموعه سمپلها و کمی دقت و حوصله و ابتکار بتونن توی همون سکوئنسرشون ملودی برای این ساز بنویسن واستفاده کنن.
    امیدوارم که مورد قبول واقع بشه.
    دو تا محصول از این مجموعه برای دانلود وجود داره که یکی Gofriller Solo Cello هست که یه ویولن سلو هستش و دیگری Garritan.Stradivari.Solo.Violin هست که ساز ویولن استرادیواری است (همانطور که میدونید ویولن کوچکترین ساز زهی در خانواده این نوع استرینگها هست).
    روش کار در هر دو مجموعه شبیه بهم هست فقط در بعضی تکنیک ها تفاوت هست که بعدا در مبحث کی سوییچ ها توضیح خواهم داد.(البته صدای دو ساز با هم تفاوت داره و محدوده اجرای نتها نیز فرق میکنه و ....)
    ما در این تاپیک در مورد Gofriller Solo Cello صحبت میکنیم و در صورت تداوم از نوع ویولن و تکنیکهای مربوط به اون هم خواهیم گفت.(بشرط داشتن مخاطب).
    محدوده اجرای نت در این ساز (همانطور که در شکل زیر امده از c2تاc6 می باشد البته در بعضی کیبوردها این محدوده از c1 تا c5هست:

    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید


    همانطور که میدانید این نوع استرینگها فرتلس هستن یعنی مانند گیتار پرده بندی برای نگه داشتن انگشتها روی سیم ها ندارن و همین خصیصه باعث شده که این نوع ساز جز سخت ترین سازها از لحاظ نوازندگی باشه و از طرفی نوع حرکات انگشتها روی سیمها باعث ایجاد تنوع در تکنیکهای نواختن این ساز شده.
    هر دو مجموعه دارای صدای خام ساز هستن اما جای مانور و ابتکار زیادی به نوازنده یا نویسنده نت میدن
    برای اینکه شما بتونید یه صدای خوب با استفاده از تکنیکهای این ساز داشته باشیدنرم افزار از چندین کنترلر برای کنترل کردن پارامترهای مختلف تعریف کرده که فهرست وار در زیر اومده:
    1-کی سوئیچ ها
    2-mod wheel
    expression pedal-3
    sustain pedal-4
    after touch-5
    velocity-6
    pitch bend wheel-7

    در جلسه بعدی در مورد تک تک کنترلر ها صحبت خواهیم کرد
    تا بعد.......


     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/7/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
  2. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه دوم))
    با سلام خدمت تمامی دوستان
    و اما ادامه مبحث ویولنسل:
    در جلسه قبل راجع به پارامتر های کنترل کننده این وی اس تی صحبت کردیم
    امروز قبل از ادامه بصورت خلاصه با چند تا از تکنیکهای نواختن ساز اشنا بشیم(البته این اطلاعات خیلی ابتدایی و خلاصه است و من سعی کردم بصورت فهرستی بگم . اساتید نوازنده ساز اطلاعات کاملی در این مورد دارن که هر جا که تشخیص دادند میتونن لطف کنن و در مورد موضوعات تخصصی ساز همراهی کنند).(چون ما اینجا صداهای اماده سمپل رو داریم زیاد وارد بحث چگونه نواختن با ساز زنده نمیشیم).
    تکنیکهای نواختن ویولنسل:
    -Legato: لگاتو اجرای نتها بصورت نرم و پیوسته و بدون اتک .
    -Détaché: دقیقا مخالف لگاتو یعنی اجرای نتها بصورت جدا جدا .
    -Sordino (Muted:حالت ساردینو که از میوت یا خفه کن استفاده میشه که یک قطعه چوبی کوچک نزدیک بریج هستش که مقداری از ویبراسیون یا لرزش رو دمپ یا خفه میکنه
    -Staccato استاکاتو که اجرای جدا جدای نتها با اتک هستش بیشتر برای تغییرات پاسازهای ریتمی استفاده میشه که با حرکت ارشه و ایستادن ان روی سیم اجرا میشه
    -Marcato: همانند استاکاتو ست اما با مقدار اتک بیشتر و تیزتر .بیشتر برای اجرای پاسازهای پر تکاپو و (تهاجمی) استفاده میشه
    -Martelé: حالت چکشی که اجرای کوتاه جدا و سنگین نت با ضربه زدن ارشه روی سیم .
    -Spiccato حالتی مانند استاکاتو که ارشه روی سیم ها حالت پرش دارد که میتونه با فشار یا کشش ارشه روی سیم انجام بشه معمولا سبک اجرا میشه و برای پاسازهای کوتاه و سریع.
    -Pizzicato : پیزیکاتو اجرای نتها با زخمه ردن انگشت به سیمها
    -Secco Pizzicato : همانند پیزیکاتوست اما اخر صدای هر نت دمپ یا خفه میشه و نت طنین نداره.
    -Tremolo :ترمولو اجرای یک نت بصورت حرکت رفت و برگشت سریع ارشه.
    -Trills (Trillo) تریل اجرای سریع و متناوب یک نت با نت مجاور خود
    -Portamento (Slides) : تکنیک دوست داشتنی اسلاید یا پورتامنتو که حرکت یک نت به نت بعدی (از نظر تغییر pitch) با حالت سر خوردن و بصورت بسیار نرمی صورت میگیرد.
    - Glissando, gliss گلیساندو نوعی اسلاید هست که در اون از نت مبدا به نت مقصد سر میخوریم (که با حرکت لیز دادن انگشت روی سیم انجام میشه.
    -Harmonics نوعی صدای زیر نتها
    و چندین تکنیک دیگر که ما از اونا صرف نظر میکنیم
    این خلاصه مهمترین تکنیکهاست البته من با نواختن اون با ساز زنده زیاد اشنا نیستم اما سمپل اکثر اونا توی این وی اس تی بصورت صدا وجود داره که در مبحث کی سوییچ ها راجع به طرز استفاده از اونا صحبت میکنم .
    تا بعد........
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  3. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه سوم))
    با سلام خدمت تمامی دوستان
    در جلسه قبل در مورد تکنیکهای نواختن ساز زنده (بصورت فهرست وار ) اشنا شدیم
    در این جلسه در مورد پارامترهای کنترل کننده برنامه که قبلا لیست کرده بودم بصورت مشروح بحث میکنم:
    اولین پارامتر کی سوییچ ها هستند
    KEYSWITCHES
    اگر از مجموعه سمپلهایی که با فرمت برنامه کنتاکت(که یک سمپلر قوی است)خونده میشن استفاده کرده باشید میبینید که در یک فایل nkiمجموعه سمپل صدای تک تک نتها وجود داره و اگر روی کیبورد برنامه نگاه کنید در سمت چپ چند کلید با رنگ متفاوت (مثلا قرمز یا قهوه ای) وجود داره که هر کدوم از اون کلیدها یکی از تکنیکهای اون ساز رو فعال میکنه یعنی مثلابرای ویولن یک کلید برای تکنیک لگاتو دیگری برای استاکاتو دیگری برای پیزیکاتو و.... که با فشردن یک بار اون کلاویه کلیه کلاویه ها صدای نت اون ساز رو با اون تکنیک خاص اجرا میکنند و تا زمانی که کلید دیگری از اون مجموعه قهوه ای یا قرمز رنگ فشرده نشه همون تکنیک قبلی فعال هستش . به این مجموعه کلید ها کی سوئیچ (key switch) گفته میشه
    راجع به کی سوییچ در محصولات کنتاکت قبلا در این تاپیک صحبت کردم نگاه کنید:
    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید
    در ویولنسل مورد بحث ما نیز تکنیکهای نواختن بصورت کی سوییچها در برنامه تعبیه شده . در شکل زیر محل کی سوییچها و نیز فهرست تکنیکها امده :
    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید


    حالا بشرح تک تک کی سوییچ ها میپردازیم
    (در ادامه تمامی موارد را با مثال عملی توضیح خواهم داد).
    -C1: Automatic Mono Legato/Polyphonic mode
    این حالت حالت پیش فرض برنامه است که بصورت اتومات چند تکنیک را در خود دارد. این حالت با اتک پیش فرض برنامه و استاکاتو در استارت هر نت وهمچنین ساستین معمولی برای یک نت اجرا میکند.
    این حالت دارای دو زیر مجموعه پلی فونیک و مونو است
    اگر فواصل زمانی بین نتها زیر 20 میلی ثانیه باشد از حالت پلی فونیک استفاده میکند(تا 4 نت رو میشه همزمان اجرا کرد). اگر تاخیر زمانی بین شروع اورلپ ها(اور لپ منظور قرار گرفتن انتهای یک نت روی ابتدای نت بعدی است یعنی دو نت همدیگر را در یک بازه زمانی کوچک هم پوشانی کنند) بیشتر از ترشهلد تنظیمی برنامه باشه(این تنظیم در منوی اصلی برنامه وجود داره که بعدا خواهم گفت)در این حالت ساز بصورت مونو اجرا میشه که باز این اجرای مونو بدوصورته : یا لگاتو و یا پورتامنتو.
    که بستگی به ولاسیتی نت دوم داره یعنی اگر ولاسیتی نت دوم خیلی کم بشه اجرا بصورت پورتامنتو اهسته و ارام هست اگر ولاسیتی متوسط باشه اجرا بصورت پورتامنتو سریع هست و اگر ولاسیتی زیاد باشه اجرا بصورت لگاتو است
    نکته:حالت پورتامنتو (یا اسلاید ) وقتی بوجود میاد که دو نت روی هم اورلپ شده باشن
    نکته2: اگر دقت کرده باشید در همین مبحث زمان و ولاسیتی و اورلپ نتها سه پارامتر تعیین کننده صدای خروجی ساز هستند
    توضیحات بالا درشکل زیر بهتر مشخصه ببینید:

    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید

    ادامه بحث در جلسه بعدی
    پس تا بعد....
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/7/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  4. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه چهارم))
    با سلام
    بحث امروز در مورد بقیه کی سوییچ ها:

    C#1: Con Sordino
    این حالت دقیقا مانند حالت c1هست اما با این تفاوت که صدای سمپل خفه اجرا میشه (sordino) . فکر کنم در ساز زنده بجای نواختن با رشته های ارشه قسمتی از چوب ارشه روی سیمها کشیده میشه(البته همانطور که گفتم اطلاعات من از ساز زنده زیاد نیست اساتید فن میتونن راهنمایی بیشتر کنند)
    پس در این حالت نیز دقیقا موارد حالت قبل فعال هست فقط با کمی تغییر در صدای سمپل (که با تریبل کمتر و حالت خفگی اجرا میشه.

    D1: Polyphonic mode
    حالت پلی فونیک برای اجرای انگشت گذاری دوبل و همینطور اجرای آکوردها و همچنین اجرای هم زمان چند نت با هم استفاده میشه.
    انگشت گذاری دوگانه مربوط به اجرای همزمان دو نت می باشد. دو سیم همزمان انگشت گذاری شده و آرشه بر روی آنها کشیده می شود، در نتیجه دو صدا همزمان شنیده می شود.

    D#1: Con Sordino Polyphonic mode.
    این حالت دقیقا مانند حالت پلی فونیکه اما فقط تن صدای ساز بصورت sordino(خفه و میوت(نواختن با چوب ارشه)) شنیده میشه

    E1: Staccato Attack
    حالت استاکاتو که تنظیمات اتک رو بر مبنای استاکاتو اعمال میکنه یعنی مثلا وقتی شما از حالت نرمالc1استفاده میکنید و یک نت کوتاه بنویسید و همچنین حالت E1رو فعال کنید حالا مقدار اتک اون نت نوشته شده بر مبنای اتک حالت استاکاتو اجرا میشه.
    همانطور که میدانید در استاکاتو، نوازنده آرشه را روی سیم کمی حرکت داده و متوقف می کند و صدای کوتاهی ایجاد می شود. در زمان باقی مانده از کشش نوشته شده برای نت، آرشه جدا از سیمها نگه داشته می شود.

    F1: Marcato Attack.
    حالت مارکاتو نیز مانند حالت استاکاتوست اما مقدار اتک مختص این تکنیک اعمال میشود

    F#1: Martelè Attack.
    این حالت نیز دقیقا مثل دو حالت قبله اما با مقداراتک مختص این تکنیک.

    G1: Sull’Altra Corda
    در این حالت صدای نت در موقعیتهای بالاتر سیم های پایینتر اجرا میشه.

    G1: Sull’Altra Corda Polyphonic mode
    مانند حالت قبله اما خاصیت پلی فونیک نیز در اون وجود داره.

    A1: Tremolo.
    حالت ترمولو . در این حالت یک نت به صورت رفت و برگشت سریع ارشه روی سیم و بصورت کوتاه اجرا میشه
    برای نوشتن نت با این حالت باید طول نت رو کوتاه بگیریم هر چه طول نت کوتاهتر باشه اجرای ترمولو سریتره و برعکس تا زمانی که دیگه نت بصورت معمولی اجرا میشه(بعلت زیاد شدن طول نت).

    A#1: Pizzicato.

    حالت پیزیکاتو. در اجرای پیزیکاتو با انگشتان مستقیماً به سیم زخمه زده می شود. معمولاً این کار با دست راست انجام می گیرد، به اینگونه که آرشه بوسیله بخش آزاد دست دور از سیمها نگه داشته شده یا (در پاساژهای طولانی) به کناری گذاشته می شود. در پیزیکاتو می توان یک سیم یا همزمان چند سیم را نواخت. گاهی نوازنده باید روی یک سیم با دست راست آرشه بکشد و همزمان روی سیم دیگر با دست چپ زخمه بزند.

    B1: Harmonics.
    حالت هارمونیک که شامل هارمونیهای طبیعی و مصنوعی ساز هست
    خوب تا اینجا با کی سوییچها اشنا شدیم
    در جلسات بعد راجع به بقیه پارامترها( والبته با مثال عملی) اشنا خواهیم شد.
    پس تا بعد......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  5. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه پنجم))
    با سلام خدمت تمامی عزیزان
    در این جلسه به ادامه بحث پارامترهای کنترل کننده برنامه میپردازیم
    توضیح اینکه: کنترلر هایی که از این به بعد خواهم گفت هم توسط میدی کیبورد و هم توسط برنامهdawقابل تنظیم خواهد بود
    در کیوبیس تمام کنترلر ها وجود داره اما من در flنتونستم exprission pedal رو پیدا کنم (اگه کسی ادرس داره بگه تا هر دو daw رو موازی با هم جلو بریم.
    و اما بعد:
    - mod wheel:
    مادولیشن ویل یا پیچ تنظیم نوسان (یا لرزش) که از یک مقاومت متغییر تشکیل شده و در برنامه های dawبا شماره کنترلر cc1نامگذاری شده همان پیچ عمودی کنار پیچ بند در کیبورده که کارش تغییر مقدار لرزش یا نوسانه.
    در این مجموعه سمپل این کنترلر برای کنترل مقدار ویبراسیون هر نت هستش بدین صورت که وقتی این پیچ در پایینترین مکان باشه مقدار ویبراسیون هر نت حداقل خواهد بود و بالطبع در وسط مقدار ویبره متوسط و در بالا مقدار ویبره حداکثر را روی نت اعمال میکند( البته مقدار حداقل ویبره در منوی اصلی این ویولنسل قابل تنظیمه که بعدا خواهم گفت).
    طریقه اجرا روی کیبورد هم که با دست چپ و هنگام نواختن یک نت با تغییر مقدار پیچ مقدار ویبراسیون کنترل میشه(برای اجرای زنده).
    در برنامه daw(مثلا کیوبیس در اینجا) شما در منوی پیانو رول ابتدا کنترلر modulation را انتخاب کرده و در صفحه ان برای هر نت یک الگوی نموداری (مانند اتومیشن) مینویسید که مقادیر ویبراسیون رو چگونه کنترل و اعمال کند.
    در شکل زیر من برای یک نت فا یک الگوی ویبره نوشتم که بدین صورت اجرا میشه:
    ابتدا نت بدون ویبره (senza-vibrato)اجرا میشه و با گذشت زمان مقدار ویبره به حداکثر مقدار خود میرسه(full vibrato) و یک باز زمانی کوتاه در همین حالت میمونه و بعد دوباره بسمت حداقل ویبره نزول میکنه.ببینید:

    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید

    پس تا اینجا طریقه کار با کنترلر مدولاسیون را(چه بصورت عملی و زنده و چه بصورت اتومیشن در برنامهdawتون) یاد گرفتید .در جلسه بعد به بقیه کنترلر ها میپردازیم
    پس تا بعد........
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/7/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  6. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    البته در تکمیل صحبتهای خوب دوست عزیز برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید باید بگم که بهتره موقع نوشتن مدولاسیون در پیانو رول با زدن کلید "J" حالت snap رو غیر فعال کنیم تا این دیتا خیلی نرم و بدون پله پله شدن اعمال شه . با این کار نتیجه ی بهتر و واقعی تری خواهیم داشت
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  7. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه ششم))
    با عرض سلام مجدد
    وتشکر از حسن توجه جناب پایگان
    بله درسته شما در نوشتن کلیه کنترلرها چه خطی ها و چه متغییر بهتره که حالت اسنپ رو غیر فعال کنید تا هم دستتون توی نوشتن باز باشه و هم خروجی کار حالت ماشینی بخود نگیره.
    و اما بعد:
    expression pedal:
    کنترلر بعدی ما اکسپریشن(من صدای ز ندارم) پدال هست
    همانطور که میدانید یکی از انواع پدالهای کیبوردها پدال اکسپریشن هستش که میتواند یک کنترل منحنی از مینیمم تا ماکزیمم روی حجم صدای نت داشته باشد این نوع پدال از یک مقاومت متغییر (معمولا 10کیلو اهم )تشکیل شده که با فشرده شدن پدال این مقاومت چرخیده و با تغییر مقدار اهم مقدار حجم صدای نت را کنترل میکند و در برنامه های dawبا شماره کنترلر cc11نامگذاری شده است.
    در این مجموعه سمپل از این کنترلر برای کنترل نوانس نتها استفاده میشه بدین ترتیب که یک نت میتواند خیلی پر صدا و قوی باشد یا -خیلی پرصدا- یا نیمه قوی- یا بتدریج کم شود -یا کم صدا و ملایم باشد یا .....نیمه ملایم -یا زیاد شدن تدریجی صدا که با علایم mp-mf-ff-,......شناخته میشن.
    طریقه استفاده عملی که با فشردن تدریجی پدال هنگام نواختن نت امکان پذیره(البته اگر هدف زیاد شدن تدریجی صدا باشه)و بقیه موارد هم با همون کنترل پاروی پدال انجام میشه.
    اما در برنامه dawتون مانند حالت قبل(مادولیشن) باید در پیانو رول ابتدا کنترلر cc11(اکسپریشن ) رو انتخاب کنید و سپس برای هر نت یک اتومیشن مانند قبل بسازید
    در شکل زیر نت b3با حداقل اکسپریشن اغاز شده و بتدریج حجم صدا زیاد شده تا به بیشترین مقدار خود میرسد و در یک بازه زمانی معین با ماکزیمم اکسپریشن اجرا شده و در انتها حجم صدا به حداقل نزول میکند.ببینید:

    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید
    حالا اگه بصدای نت توجه کنید میبینید که حجم صدای نت با اهنگ بسیار نرمی از حداقل شروع شده و به حداکثر میرسه (دقیقا همون چیزی که در ملودی های خانواده این نوع استرینگها میشنویم و جزء خصایص نواختن اونهاست).
    خوب اینم یکی دیگه از کنترلر ها
    در جلسات بعد مبحث رو ادامه میدیم
    (البته مثالهای پله به پله عملی هنوز باقیمونده.
    پس تا بعد......
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/7/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  8. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه هفتم))
    با سلام خدمت دوستان عزیز
    در ادامه بحث در مورد کنترلر بعدی صحبت میکنیم:
    -after touch:
    کنترلر بعدی افتر تاچ هستش که همون مقدار فشار ازادسازی کلاویه هاست(همون ریلیز در fl) یعنی وقتی شما یک کلاویه رو فشار میدین از لحظه رها کردن تا برگشت کلاویه به حالت عادی کیبورد این تغییرات رو بصورت یک منحنی دو متغییره (حالت خاصش یک خط موربه)به برنامه dawتون میفرسته
    که اکثر وی اس تی ها و نرم افزارهای پلاگین از این کنترلر برای کنترل یکی از متغییرهای داخل برنامشون استفاده میکنن
    در این ویلونسل از این کنترلر برای کنترل اهنگ (ریت)ویبراسیون استفاده میشه یعنی اینکه هر چه فشار ازادسازی (ریلیز)کلاویه بیشتر باشه عمل ویبراسیون یا لرزش نت دارای نوسان سریعتری میشه و برعکس.
    طریقه استفاده در نوازندگی زنده که با تغییر فشاررها سازی کلاویه هنگام نواختن نت صورت میگیره
    و در برنامه dawنیز مانند جلسات قبل باید در پیانو رول گزینه aftertuchیا ریلیز را انتخاب کرده و برای هر نت یک نمودار اتومیشن بسازید
    اگر دقت کرده باشید در ملودیهای ویلن در نتهای با کشش زیاد ویبراسیون ابتدا از نوسان کم شروع میشه و در پایان نت این تعداد نوسانات زیاد میشه یعنی نوازنده عمل لرزش رو با انگشتان دست چپ در ابتدا و اواسط نت با ریت ملایم و در پایان نت با نوسان سریعتر انجام میده. که این کنترلر شبیه ساز همین حالته. این ریت برحسب هرتزه (که میتونه از 5.6 هرتز تا 9 هرتز تغییر کنه)
    در شکل زیر نمونه یک اتومیشن برای این کنترلر نمایش داده شده .ببینید:

    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید

    همانطور که در شکل میبینید یک نت با حداقل ریت ویبره(مقدار ویبره ای که برای مادولیشن ویل تعریف کردید)
    اجرا میشه و سپس این اهنگ یا ریت لرزش شروع به زیاد شدن میکنه تا به حداکثر میرسه و مدتی در حداکثر نوسان میکنه و سپس به مقدار حالت اولیه برمیگرده.
    نکته :این کنترلر هنگامی عمل میکند که نت یک حداقل ویبره ای داشته باشه
    نکته2:مقدار افست ریت ویبره در منوی اصلی برنامه از صفر تا 127 قابل تنظیمه که مقدار صفر تعداد نوسان کمتر و ارامتری داره و مقدار 127 تعداد نوسان بیشتر وسریعتر.البته مقدار پیش فرض برنامه 75 هست پس اون اتومیشن افتر تاچ که نوشتیم مبنای عملش این تنظیماته.
    حالا اگه خودتون یه نت بنویسید و در حالات مختلف اعداد رو تغییر بدید متوجه میشید که چطور کار میکنه البته من نتی رو که نوشتم با مقدار تنظیم ویبراسیون ثابت بود اما شما میتونید موازی با اتومیشن افتر تاچ یک اتومیشن برای مادولیشن پیچ(تغییرات مقدار ویبره نه ریت ویبره)(که در جلسات قبل توضیح داده شد)بنویسید و تغییرات رو بشنوید.
    اینم از این جلسه .
    پس تا بعد......
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏25/7/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  9. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه هشتم))

    با سلام
    در ادامه بحث پارامترهای کنترل کننده برنامه به velocity (ولاسیتی) میرسیم ولاسیتی همان سرعت و فشار نواختن یک کلاویه است(برعکس افتر تاچ).
    یعنی هنگامی که با یک کلاویه یک نت را مینوازیم کیبورد سرعت نواختن ما را بصورت دیتا به برنامه dawمیفرسته.
    در این مجموعه از این خاصیت در چند حالت استفاده شده که مهمترینش همون پورتامنتو یا اسلاید هست(که در قسمت پایانی پست سوم با شکل توضیح دادم).همینقدر تکرار کنم که برای اجرای اسلایدهای نرمتر و ارامتر ولاسیتی نت دوم (که با نت اول اورلپ شده) باید خیلی پایین یا کم باشه و بهمین ترتیب ولاسیتی های بیشتر ایجاد اسلاید کمتر و سریعتر میکنه تا نهایتا (در ولاسیتی هم اندازه با نت اول یا حتی بیشتر از اون)اسلاید حذف میشه.
    در نوازندگی زنده که مقدار فشار و سرعت نواختن یک نت مقدار ولاسیتی رو مشخص میکنه.
    اما در برنامه dawمانند قبل در پیانو رول با انتخاب کنترلر ولاسیتی برای هر نت یک مقدار تعیین میکنیم که بصورت یک خط عمودی است که هر چه طول ان بیشتر باشه ولاسیتی بیشتر میشه و برعکس..(در همون شکل پست سوم شکل مقادیر ولاسیتی اومده ببینید)
    پارامتر بعدی pitch bendهستش که همه باهاش اشنایی دارن
    پیچ بند نیز یک مقاومت متغییر هست که یک حالت استیبل داره که در وسط هستش و با حرکت بسمت بالا و پایین مقدار pitchنت رو در حد semi toneبالا و پایین میکنه.
    در نوازندگی زنده که هنگام نواختن یک نت میتونیم با دست چپ این ولوم تنظیم رو که حالت فنری هم داره و در کنار مادولیشن ویل قرار داره بسمت بالا ویا پایین حرکت بدیم.
    در برنامه daw مانند حالات قبل در پیانو رول پس از انتخاب پیچ بند برای هر نتی که بخواهیم یک اتومیشن مینویسیم
    نمودار اتومیش اون مثل قبلیهاست با این تفاوت که یک خط افقی مرکزی حالت معمولی pitchنت رو مشخص میکنه و شما میتونید بسمت بالا و پایین این خط اتومیشن بنویسید .
    نکته :تغییرات pitchدر حد سمی تن هست و معمولا در برنامه های dawکمی هم میتوان محدوده ان را گسترش داد .
    اخرین پارامتر ما sustain pedalهستش که همه باهاش اشنا هستن
    ساستین پدال یک پدال پایی است که مانند کلید قطع و وصل عمل میکنه و کارش هم اینه وقتی یک نت رو مینوازید نت طول مشخصی داره که بعد از پایان اون متوقف میشه اما اگر بعد از نواختن یک نت ساستین پدال رو فشار بدین اون نت امتداد پیدا میکنه و تا وقتی که پدال فشرده هست نواخته میشه.
    در نوازندگی زنده که این عمل با فشردن پدال بعد از نواختن نت انجام میشه
    در برنامه daw میتونید برای اون اتومیشن بنویسید که مانند قبل در پیانو رول با انتخاب پارامتر sustain pedal در قسمت نمودار اتومیشن مینویسید .نمودار این کنترلر دو حالت بیشتر نداره یا مقدار عددی اون ضفر هست یا ماکزیمم (و چیزی باسم صعود یا نزول تدریجی نداره.
    در شکل زیر ببینید:

    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید
    خوب تا اینجا با همه پارامتر ها اشنا شدیم در جلسه بعد مثالهای عملی هنگام نواختن با کیبورد رو شرح خواهم داد
    پس تا بعد......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  10. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه نهم))

    با عرض سلام و وقت بخیر
    در این جلسه به تمرینات عملی میپردازیم:
    1- در منوی برنامه کی سوییچ c1(پیش فرض) رو فعال کنید(با کلیک بر روی ان).
    2-مادولیشن ویل رو در حداقل مقدار بذارید
    3-یک نت را با کمترین فشار روی اکسپریشن پدال اجرا کنید و بتدریج پدال را تا اخر فشار دهید:
    شما صدای نت رو در ابتدا بصورت senza vibrato(بدون ویبره)و با نوانس pp میشنوید که رفته رفته بسمت mp و بعد mfو بعد ff(یعنی پرصدا و قوی) حرکت میکنه.
    که این حرکت و تغییر بستگی به سرعت فشردن پدال داره.
    4-حالا همون نت رو اجرا کنید و بتدریج مادولیشن ویل رو بسمت ماکزیمم حرکت دهید:
    شما نت رو بصورت گذر از بدون ویبره به تمام ویبره میشنوید.
    5-دوباره همون نت رو با ویبره اجرا کنید اما اینبار بتدریج مقدار افتر تاچ رو هم زیاد کنید:
    شما در این حالت یک نت با ویبره میشنوید که در اون ریت و اهنگ ویبره از کم بسمت زیاد (از 5.6 هرتز تا9 هرتز) تغییر میکنه.
    6-بند 3 رو دوباره اجرا کنید اما اینبار بجای فشردن تدریجی اکسپریشن پدال اونو بصورت رفت و برگشت فشار دهید:
    در این حالت شما صدای بدون ویبره با نوانس ppرو دارید که بعد بسمت نوانس ffتغییر میکنه و دوباره در پایان بسمت pp برمیگرده.
    7-بند 4 و 5 رو دوباره اجرا کنید اما اینبار مادولیشن ویل رو بصورت رفت و برگشت (عقب وجلو کردن) حرکت ددهید و همزمان افتر تاچ رو کاهش یا افزایش بدید:
    در اینحالت شما صدای با ویبره زیاد دارید که بعد بسمت بدون ویبره حرکت میکنه و همزمان مقدار ریت ویبره افزایش یا کاهش داده میشه.
    8-حالا همون نت رو اجرا کنید و از هر سه کنترلر در شرایط مختلف استفاده کنید و تغییرات رو بشنوید و حس کنید.
    پس با انجام این موارد تا حد زیادی با کنترلر ها و طریقه مچ کردنشون با هم اشنا میشید.
    تا اینجا فعلا کافیه
    تا بعد.......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  11. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه دهم))
    با عرض سلام
    ادامه تمرینات:


    1-حالت c1(پیش فرض) یا e1(استاکاتو)را فعال کنید
    2-مادولیشن ویل رو در حداقل بگذارید
    3-یک نت رو با طول کم اجرا کنید در حالیکه مقدار ولاسیتی بتدریج اضافه میشه:
    در این حالت شما یک نت با اتک استاکاتو خالص میشنوید با افزایش ولاسیتی مقدار فشار ارشه بیشتر میشه
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    1-حالت پیش فرض c1رو فعال کنید
    2-یک نت رو اجرا کنید و کلاویه را پایین نگاه دارید
    3-حالا یک نت دیگه اجرا کنید که ولاسیتی کمتر از نت اول داشته باشه
    شما در اینحالت یک نت با اتک و ساستین میشنوید که خیلی نرم به نت دوم ترانزیشن میکنه و حالت پورتامنتو یا اسلاید رو بوجود میاره
    -------------------------------------------------------------------------------------
    صورتی دیگر از حالت قبل:
    1-حالتc1را فعال کنید
    2-یک نت با اتک اجرا کنید و به اون ساستین بدید(یعنی ادامش بدید)
    3- یک نت دیگه که با قبلی اورلپ کنه اجرا کنید تا پورتامنتو ایجاد بشه( مقدار ولاسیتی نت دوم باید کمتر باشه)
    4-هر دو کلاویه را رها کنید
    شما در این مرحله ابتدا نت رو بصورت استاکاتو بعد لگاتو بعد پورتامنتو و سپس در پایان دوباره استاکاتو میشنوید
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    1- یک نت رو اجرا کنید و اونو ادامه بدید
    2-یک نت دیگه اجرا کنید که یک سمی تن از نت اول بالاتر باشه و بعد اونو رها کنید
    3-یک نت دیگه اجرا کنید که از نت اول یک سمیتن پایینتر باشه و بعد اونو رهاکنید
    توجه داشته باشید که نت اول تا پایان نواختن نت سوم باید ادامه داشته باشه( یعنی مثلا شما کلید cرو پایین نگهدارید و حالا دو نت قبل و بعد از اون(نیم پرده فاصله)رو بصورت متناوب بنوازید
    در اینحالت خاصیت trill بوجود میاد که صدای ساز حول یک نت اصلی در حد نیم پرده بالاو پایین میشه که این اجرا بصورت نرم و ملودیک انجام میشه (البته مقادیر ولاسیتی نتهای دوم و سوم در پورتامنتو تاثیر گذار اند)
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    1-کی سوییچ a1را فعال کنید (حالت ترمولو)
    2-یک نت کوتاه را سریع و متوالی اجرا کنید
    این حالت ترمولو است که اجرای یک نت با حرکت سریع رفت و برگشت ارشه روی سیم اجرا میشه.
    ---------------------------------------------------

    تا بعد..........
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  12. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه یازدهم))

    با سلام خدمت تمامی عزیزان
    و اما بعد..
    در مورد باقی کی سوییچ ها که با فعال کردنشون دیگه مشخصه که چه اتفاقی میافته مثلا با فعال کردن a#1حالت پیزیکاتو فعال میشه و....
    فقط یه مثال میمونه در مورد نحوه استفاده از پیچ بند که جالب هم هست:
    1-حالت پیش فرض c1را فعال کنید
    2-اکسپریشن پدال رو در وسط قرار بدید
    3-مادولیشن ویل رو هم در وسط قرار بدید
    4-یک نت رو اجرا کنید و کلید رو پایین نگه دارید
    5-تا زمانیکه کلید رو در حالت فشرده نگه داشتید ولوم پیچ بند رو در جهت منفی و باندازه یک چهارم مقدار حرکت بدید
    6- یک نت دیگه اجرا کنیدکه با نت اول اورلپ بشه و ضمنا از نظر فاصله دو سمی تن پایین تر باشه
    و همزمان پیچ بند رو به حالت اولیه برگردونید:
    در این حالت شما یک نت رو با ویبره شروع میکنید و بعد با یک پیچ بند و پورتامنتو نرم و بدون ویبره میل میکنه به نت دوم که با ویبره است (اجرا کنید صدای جالبی بهتون میده).
    در پایان این مبحث نمایی از محیط برنامه و کلیدها و پارامترها رو توضیح میدم در شکل زیر ببینید:
    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید
    همانطور که در شکل بالا مشخصه دو گزینه و منوی تنظیم وجود داره یکی انتخاب IRیا حالت تشدید ضربه ای بدنه ساز که این برنامه 4 حالت پیش فرض داره که صداهاش با هم متفاوته.
    -در قسمت set parametrs شما میتونید تنظیمات ریت ویبره رو انجام بدین ( که مقدار فرکانس صدا رو تغییر میده و همچنین مقدار ترشهلد رو تنظیم کنید(استفاده از ترشهلد برای تعریف استانه ساکن شدن ویبره موقع استفاده از پیچ بند هستش) همچنین مقدار ریت رندوم (تصادفی)ویبره رو تنظیم کنید (که وقتی صفر باشه ریت ویبره فقط با افتر تاچ کنترل میشه-و همچنین مقدار نویز ارشه(همون صدای خش خش کشیده شدن ارشه روی سیمها) رو تنظیم کنید.
    به پایان امد این دفتر حکایت همچنان باقیست......
    در مورد مجموعه ویو لن هم تقریبا همین شرایط برقراره
    فقط محدوده نتها تفاوت داره و چند تکنیک هم فرق میکنه و کی سوییچها هم کمی تغییر میکنه که در جلسه بعد به اون میپردازیم.
    پس تا بعد.......
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  13. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ((جلسه دوازدهم))

    با سلام در این جلسه محدوده اجرای نت توسط ویولن stradivari و همچنین لیست کی سوییچ های اونو براتون گذاشتم ببینید:

    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید


    برای مشاهده لینکها در این بخش از سایت می بایست ثبت نام کنید
    پارامترهای کنترلر دقیقا مانند ویولنسل هست که قبلا توضیح دادم
    یعنی شامل کی سوییچها-ماد ویل- پدالها-افتر تاچ- پیچ بند-ولاسیتی و...
    کمی تفاوت در این مجموعه هست که در جلسات بعد خواهم گفت.
    پس تا بعد.....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 11
  14. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    سلام.عذر میخوام pitchbend رو در کنتاکت با چه پارامتری باید لینک کنم؟
    هرچی میگردم به اسم pichtbend نیست.
     
  15. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    در پیانو رول برای گزینه channel pitchاتومیشن بنویسید
     
  16. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    یعنی نمیتونم به میدی کنترلر وصلش کنم؟
     
  17. M.Minoo

    M.Minoo مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏22/12/09
    ارسال ها:
    954
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    iran
    امتیازات:
    +924 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    چرا میتونی
    البته در حالت عادی پیچبند فعاله و با روشن بودن میدی کیبورد کار میکنه اما اگه فعال نبود
    شما از قسمت چرخدنده گزینه بروس پارامتر رو بزن و در پنجره سمت چپ cc#9 رو روش راست کلیک کن و لینک تو کنترلر رو بزن و پیچ بند میدی کیبورد رو تکون بده همین
     
  18. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    متاسفانه عمل نمیکنه.
    برای Mod مشکلی نیست و از قسمت browse گزینه ی modulation wheel رو لینک میکنم.
    اما cc#9 رو لینک کردم اما عمل نکرد روی pitch.
    قبلا یادمه فکر کنم روی expresssion controller cc#11 راست کلیک و لینک میکردم.اما این رو هم الان انجام میدم نمیشه.
     
بارگذاری...