اموزش مسترینگ از بعد های مختلف

شروع موضوع توسط mohsen afrasiab ‏23/6/11 در انجمن آرشیو مطالب قدیمی

تاپیک اموزش مسترینگ از بعد های مختلف تالار آرشیو مطالب قدیمی در persian-music.org.

  1. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    سلام امید وارم اموزش مسترینگی که میخوام بدم برای همه کاربرد داشته باشه و استفاده کنن دوستان 
    قبل از شروع مسترینگ باید همه چیز اماده باشه اول محیط  کار اندازه اتاق کار باید استاندارد باشه و این استاندارد اتاق 6*6 هست و گوشه های اتاق باید گرد باشن  تا فرکانس های صدا باهم درگیر نباشن  و استفاده از اگوستیک مناسب

    دوم مانیتورینگ ها .  با یک جفت مانیتور مسترینگ خوبی  نخاهید داشت  . استفاده از مانیتور 16 یا بالا تر که باید درون دیوار کار گزاشته شود که صدا رو بهتر پرتاب کنه . یک جفت 8 در موازای گوش یا کمی بالا تر یک جفت 5 پایین تر از گوش و یک جفت 4 اینچ نزدیک به هم . و استفاده از دستگاه کنترل مانیتور که کل این مانیتور هارو کنترل میکنه و باید ترتیب گوش دادن رعایت بشه (البته طبق سبک موسیقی)
     سوم  پلوگین ها  مسترینگ مراحل مختلفی داره که در صورت لزوم این پارامتر ها تغییر میکنند مورد هارو میگم بعد هر کدوم رو میشکافیم 1 اکولایزینگ 2 ایمیجینگ 3 رومینگ 4 لیمیت 5 مکسیمایزر 6 مولتی باند 7 دیترینگ

    چهارم سیستم  سیستم باید قطعات مناسب جهت کار با پلاگین ها رو داشته باشد در غیر این صورت کار ضعیف میشه . سیستم های مک پرو مناسب هستند .البته سیستم های پی سی هم خوبند در صورتی که یک مهنس کامپیوتر قطعات رو مچ کنه  
    پنجم برنامه  برنامه یا داو برای انتخاب برنامه سعی کنید راحت ترین رو انتخاب کنید و داو انتخابیتون باید نسخه اصلی باشه .  

    fl- noendo - cubase -protools -sonar -...

    اموزش در همه داو ها یکه هست من مثال هامو تو پروتولز میزنم 
    دوستان اگه موافق ادامه  این تاپیک هستند بگن تا ادامه بدم به بخش پلوگین ها چون هر پلوگینی یکی دو هفته کار داره 
     
  2. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    سلام دوست عزیز.بسیار بحث عالی و کاربردی هستش.
    البته یه نکته ای که هست اینه که همه شرایط استفاده از این همه مانیتور رو ندارن.
    اما بسیار عالی میشه اگه اصول اموزش داده بشه.
    با تشکر از شما دوست عزیز
     
  3. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
     
    کسی که مهندس مسترینگ هست باید ابزارش کامل باشه . مثل اینکه یه مکانیک ماشین اچار های مخصوص نداشته باشه بخاد همه پیچ هارو با انبر دست باز کنه
     
  4. m-biainja

    m-biainja Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏6/5/11
    ارسال ها:
    178
    محل سکونت:
    قم
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    خواهش میکنم این بحث رو به صورت مبتدی پش ببرید تا ما مبتدی ها هم استفاده کنیم هر اصطلاحی که به کار میبرید سعی کنید تعریف کوچکی ازش بدید
    و...
     
  5. AdroiT

    AdroiT عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏11/9/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +32 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    چند تا سوال واسم پیش اومد.

    1.کمپرسینگ نداره؟
    2.واقعا مولتی باند باید بعد از ماکسیمایزینگ کار بشه؟
    3.آیا ایمیجینگ نباید بعد از رومینگ(مستر ریورب) بیاد؟
     
  6. shepeskof

    shepeskof عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/10
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    هیچ بایدی در کار وجود نداره!!! درسته که قوانین باید رعایت بشه!! ولی همین قوانین بسته به نوع کار میتونه عوض بشه!! یا حتی حذف بشه!!! مثال میزنم!!!

    امکان داره شما تو یه کار از ایمیجینگ در قسمت میکست استفاده کردی و به اون چیزی که خواستی رسیدی!!! دیگه نیازی نیست تو مسترینگ هم بیای همون کارو بکنی!!!! ( دوستان توجه کنن!!! گفتم اگه به اون چیزی که خواستی رسیدی نیاز نیست!!!) نه اینکه بگم اصلا نیاز نیست یا خدای نکرده چیز دیگه!!!!!

    اتفاقا اینجا واسم یه سوال پیش اومد!!! وقتی ما ماکسمایزر باز میکنیم!!! موقع مسترینگ رو عرض میکنم!! خود ماکسیمایزر جلوی دیستورت شدن رو میگیره!!! چرا باید دیگه لیمیت کنیم!!! ؟ ؟ ؟

    بعدش اینکه اگه کارمون هدروم کافی رو داشته باشه!!! آیا باز هم نیاز به Multiband compressing هست یا خیر؟؟؟ درسته صحبت بالام جواب سوالمو میده!!! ولی خب ما هم به شک افتادیم!!!!!!:smile (35):
     
    • موافقم موافقم x 1
  7. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    1 لیمیتر و ملتی باند این کار رو میکنند و در صورت نیاز کمپرس هم میاد که بعید میدونم
    2  واقعا نه 
    3 نه دوست عزیز چون اول باید فرکانس واید بشه بعد داخل روم قرار بگیره چون روم رو ایمیجینگ کنید فرکانس مید تولید میکنه
     
  8. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
     
    همه مراحل لازمه ولی اگه در میکس خیلی از پارامتر ها رعایت شده به معنی این نیست که بی نیازه چون ممکنه از این که هست بهتر بشه 
    از دوستان خاهش میکنم فعلا در مورد اکولایرز صحبت کنن که بتونیم بهتر تمر کز کنیم 
     
  9. shepeskof

    shepeskof عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/10
    ارسال ها:
    188
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    گیلان
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوستان مثلا ما یه کیک و یه بیس دندان اره ای داریم!! میخواییم اونها رو اکولایزر کنیم خب باید کاری کنیم که این دو صدا همدیگر رو ماسک نکنن!!! من یه سری کار ها میکنم!!! ولی میخوام اصولی ترین حالتشو بدونم!!! برای مثال دو تصویر از آنالیزر میزارم که فرکانس های این دو صدا رو نشون میده!!! شما با توجه به تصور ایده اکولایزر خودتون رو بدید!!!!

    اموزش مسترینگ از بعد های مختلف-Master copy.jpg
     
  10. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
     
    این مربوط به میکس میشه . ولی میتونید فرکانس 160 بیس رو با شیب تند پاین بیارین و 2000 به بالا رو تقویت کنید . فرکانس 30 کیک به پایین رو کات کنید  البته عدد ها میتونه نسبت به جنس کیک و بیس تغییر میلیمتری بکنه تا به نتیجه برسین
     
  11. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    دوستان اگه اجازه بدن اموزش اکولایز رو شرو ع کنم اول چند نکته مهم باید بگم
    1 اکولایز کردن کار یک باره و با یک پلوگین نیست . چون وقتی اکولایز مستر رو میخاین تنظیم کنید ممکنه اشتباه کنید و انالایزی که توسط گوش شما انجام میشه خطا باشه و سعی کنید بعد از چند ساعت دوباره به موزیک گوش بدید
    2 اگه به نتیجه دل خاه نرسیدید نا امید نشید پلوگین اکولایز رو پاک کنید و یه پلوگین دیگه و با فزای گرافیکی دیگه بیارید . ( همه اکولایزر ها یکی هستن )
    3 استفادا از یک هدفن ساده . کارتونو توی یک هدفن ساده 1000 تومانی تست کنید   - این کار استاندارد صدایرداری نیست ولی نتیجه کارو نشون میده مخصوصا در مورد اکولایز .
    4 مانیتورینگ 16 اینچ رو سولو کنید و اکولایز کنید مخصوصا فرکانس زیر 50 رو و بقیه قسمت هارو به مانیتور های دیگه بسپارید 
    مانیتور 8 رو سلو کنید و بیشتر قسمت های 50 تا 2000 رو دستکاری کنید این مرحله دقت زیادی به خرج بدین چون منطقه مید رنج هست و سعی کنید میلیمتری حرکت بدین . مانیتور 5 و 4 رو سولو کنید و از 2000 تا 16000 و 20000 رو تنظیم کنید سعی کنید 16000 به بالا رو کمی کات کنید .
    5 حالا کل مانیتور ها به جز 4 رو روشن کنید و به کار گوش بدین و از یک انالایزر  هم استفاده کنید و اگه منطقه ای بیشتر رو به دیستورت میرفت رو کات کنید باشیب تند و قسمت های خفه رو با شیب نرم بالا بیارید
     
    • مخالفم مخالفم x 1
  12. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بر چه مبنایی میفرمائید همه اکولایزرها یکی هستند ؟
    الگورتیم هر پلاگینی فرق میکنه اگه اینجوری باشه که همه پلاگینهای اکولایز یکی بودن که. قدرت اکولایزرها مهمه. شما نمیتونی ساده ترین اکولایزر با فرضا اکولایزری که روی کارت پلاگین uad هستش رو یکی بدونی.
    مطمئنا قدرت پلاگین اکولایزر uad به دلیل دارا بودن الگوریتم قوی تر بیشتره. ( حالا بحث پروسس اکولایزر کارتهای پلاگین به کنار )

    در مورد هدفون 1000 تومنی هم باید بگم اصلا درست نیست... اگه شما با هدفون توی این رنج بخواین کارتون رو انالایز کنید باید فاتحه این مستر رو خوند.یا میفرمائید فلان فرکانس رو دستکاری کنید و فلان فرکانس رو تنظیم کنید. بر چه مبنایی به چه دلیل و اصولی ؟ چی رو باید ببینیم که نیاز باشه اینهایی که میفرمائید رو به قول خودتون دستکاری کنیم. ؟ باید مشکلی باشه تا بخوایم دستکاری کنیم ؟ اون مشکل چی باشه ؟ در کدوم منطقه.. در کدوم رنج ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 2
  13. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
     
    درسته الگریتم ها فرق میکنه و حرکدوم از پلوگین ها برای کاری ساخته شدن ولی تغییراتشون محسوسه و من گفتم برای رفع یک نواختی پلوگین رو عوض کنید . و تصحیح میکنم که از چند پلوگین قوی استفاده کنید.
    تا حالا شده از خودتون بپورسید چرا ما مستر میکنیم ؟؟ شاید بلند بودن ولم ؟؟ خب این یکی از عناصر مستر هست 
    ولی کاری که ما مستر میکنیم باید توی کنسرت های که پلی بک میشه خوب صدا بده تویه ماشین - سینمای خانگی - کامپیوتر ها - مبایلها - هدفون ها - و ... و پردازش اخر توی مانیتور استودیو هست -- ولی ما وقت اینکه تو همه این سیستم ها چک کنیم رو نداریم وبه مانیتور استودیو اکتفا میکنیم من مثال زدم که از یک هدفون به عنوان تست استفاده کنیم چون وقتی نمیگیره و ضرری هم نداره 
    تغیرات بر حسب ترتیب مانیتورینگ نه اینکه باید حتما تغییر بدیم . تو اموزش مسترینگ من تجربه کاری خودم و کتاب های ترجمه شده هست و این میتونه توسط شما تغییرات زیاد تری بکنه  و هیچ بایدی در کار نیست   
     
    • مخالفم مخالفم x 1
  14. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    این بیان شما عذر بدتر از گناهه. خوب چرا از اول اصول رو رعایت نکنیم.؟ که بعدا بخوایم دوباره اصلاحش کنیم ؟ و مثلا وقت نداشته باشیم که روی هر سیستمی تستش کنیم ؟ به نظرم این حرفتون اگه در عمل و کارتون هم به اون پایبند هستید نشون از اینه که در کارتون مسئولیت قبول نمیکنید و مسترینگ رو سرسری انجام میدین. وگرنه میکس و مستر خوب با یه مانتیور 5 اینچ مناسب بدون تست با هدفون 1000 تومنی ! روی همه سیستمها خوب جواب خواهد داد. ممنون از زحمتی که برای این آموزش کشیدید. اما نوع تفکرتون رو به این مبحث عوض کرده و بیشتر مطالعه کنید.
    ضمنا هزینه ایی که از مشتری دریافت میکنیم یا اگه حتی برای خودمون و مخاطبانمون کار میکنیم باید اینقدر احترام گذاشت به اونها که به همون اندازه و شاید کمی بیشتر کار کنیم تا هم خروجی مناسب تری داشته باشیم و کارمون نقد خوب بشه و هم اینکه اون پول حلال باشه.
    موفق باشید.
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    <br>ممنون . اگه سوالی داشتن دوستان در خدمتم . من تا 2 هفته دیگه مطالب رو اماده میکنم همراه عکس
     
  16. سعید کرگ

    سعید کرگ عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/6/14
    ارسال ها:
    5
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    سلام دوست عزیز.چندین مشکل و سوال در میکس و مسترینگ دارم.اول اینکه بجز کمپرس چه ابزاری استفاده کنیم تا kick به مقدار کافی کمپرس و قوی و پرحجم به گوش برسه و همین کار برای بقیه ی سازها تا در نهایت هدروم خوبی به دست بیاریم..دوم در مسترینگ لیمیتر حتما نیاز هست؟ و زمانی که تری شولد ماکسیمایزر را پایین میکشیم تا ولوم بالا بیاد مشاهده میشه که معمولا سرضربها و محدوده های Low دارن لیمیت میشن و نمیذاره دیستورت بشن.این لیمت تا چه اندازه باید باشه و چراغ atten کنار تری شولد تا چه عددی بیاد اشکال نداره ؟
     
  17. saeed

    saeed عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    44
    امتیازات:
    +1 / 2 / -2
    نرم افزار:
    ableton, logic, reason
    ه
    هیچ جای دنیا مسترینگ با مانیتور 5 اینچ اکتیو (میکس) انجام نمیشه، اگر شما روش جدیدی اختراع کردی که البته به کیفیت استاندارد قابل قبولی رسیدی حاضرم از شما بیاموزم!
    لطفا بدون مطالعه فتوا ندید.
    گوگل سایت خوبی است!
     
    • مخالفم مخالفم x 2
    • نامحترمانه نامحترمانه x 1
  18. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    657
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +891 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    مثل اینکه اتاق خاب ها رو فراموش کردی. اگه مسترینگ اتاق خاب رو قبول نداری پس میکس و رکوردینگ خونگی رو هم نباید قبول بکنی . فکر میکنی این ترک ها کجا رکورد میشن؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • موافقم موافقم x 1
  19. majdodin

    majdodin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/6/12
    ارسال ها:
    374
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +171 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, reason, StudioOne
    ببخشيد من جواب ميدم به جز كمپرسور شما ميتونيد از ليميتر استفاده كنيد pro lاز فاب فيلتر بسيار عالي هست و شما ميتونيد پيك rms رو تا ١٠-بياريد البته در edm music و بر اساس اون لول بقيه عناصر رو تنظيم كنيد برا بقيه ساز ها هم اگه خيلي خوب بتنيد از كمپرسور و مالتي باند استفاده كنيد ميتونيد هدروم خوبي بدست بياريد و حتي make up gain رو هنگام كمپرس بالا ببريد در مسترينگ ليميتر حتما نياز هست تا ميزان پيك rms رو چك كنيد و رنگ خروجي موزيك ليميت شده هم بسته به پلاگين داره و من باز pro l رو پيشنهاد ميكنم استاندارد پيك rms خروجي لاين مستر ١٠- هستش ولي خيلي از دوستان خارجي و داخلي برا بهتر نشون دادن موزيكشون لول اهنگو بالا ميبرن تا ٦- rms كه فكر نميكنم د ر edm كار درستي باشه البته با خريد دستگاهاي انالوگ ميشه برا خروجي نهايي مقدار هدروم بيشتري داشته باشيم ولي در حدود ٩ ميليون قيمتش هست از شركت tc electronic
     
  20. سعید کرگ

    سعید کرگ عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/6/14
    ارسال ها:
    5
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    ممنونم دوست عزیز...ببخشید میزان Rms رو دقیقا چجوری باید تعیین کنیم
     
بارگذاری...