الو سلام خدا

شروع موضوع توسط gole eshgh ‏28/7/13 در انجمن اشعار کاربران

تاپیک الو سلام خدا تالار اشعار کاربران در persian-music.org.

  1. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    ( آهنگ : آراز ولادی / ترانه: سامان جاویدان / تنظیم: احمد محجوب زاد )
    ( گیتار: آراز ولادی – کمانچه: سجاد صادق زاده )

    الو سلام خدا صداموداری
    خدا دلم گرفته گریه دارم
    خدا حرفی بزن با من بریدم
    دارم این لحظه هارو کم میارم

    حواست با منه؟خدانگام کن
    ببین از دم یه روزخوش ندیدم
    ته خطو که میگن،من رسیدم
    تواین دنیا چه سختیا کشیدم

    ببین تنهایی عزرائیل من شد
    ولی جونمو هرگزنمیگیره
    تا کی اینجا تکو تنها بمونم
    دلم از دردتنهایی بمیره

    نمیدونه نمیخوام که بدونه
    بریدم تایه عمری پربگیره
    کسی که آرزو کرد تا بمیرم
    خدانذار تک وتنها بمیره

    بگو کی سهم من میشه نگاهت
    تاکی بغضمو نشکنم بسوزم
    بگو جونمو عزرائیل بگیره
    تاکی چشم به یه دنیا غم بدوزم

     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏8/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  2. mohammad.pi

    mohammad.pi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/12
    ارسال ها:
    58
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, soundforge
    سلام ممنون از ترانه ت
    ولی اگه عنوانشو عوض کنی بهتره چون شعر باید فراگیری زمانی داشته باشه و ((الو سلام خدا))حاکی از اینه که شعر مقطع زمانی خاصی داره دوران شعر مشخصه
    این نظر من بود بازم صلاح ترانه ی خویش خسروان دانند
    با آرزوی موفقیت
     
  3. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    ممنونم از حضور و پیشنهادت داداشمممنو که سرزدی

    خوشحال میشم مثل همیشه از نظرات دوستان بهره مند بشم
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏28/7/13
  4. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    آراز گل وسعیده عزیز ممنونم از اینکه به خوانشم اومدید
     
  5. شبگرد بی تن پوش

    شبگرد بی تن پوش عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/13
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +19 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام و احترام خدمت جنابعالی
    با عرض پوزش از اونجایی که بنده در پیشگاه اساتیدی همچون حضرتعالی و دیگر دوستان درس پس میدم و افتخار شاگردی دارم سوالاتی از حضرت داشتم.
    آیا از دیدگاه وزن عروضی این ترانه یا شعر قابل درک و تعریه؟
    آیا این ترانه رسالت و فلسفه ترانه گویی یا بهتر بگم شعر گویی رو ایفا میکنه؟
    و آیا هر نظمی که به رشته ی تحریر در بیاد ترانه است؟
    باز هم عذر میخوام که وقت شریف رو گرفتم امیدوارم با پاسختون قدمی در راه پیشرفت این حقیر بردارید.
     
  6. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    بنده خودم یه دانش اموزم .فکر کنه این مطلب بتونه کمک کنه بهت دوست من

    ویژگی های ترانه:

    ترانه کلامی سهل و ممتنع است! ترانه با ساده‌ترین واژه‌ها و عبارات و تصاویر و با استفاده از فضاهایی به دور از پیچیدگی و تکلف به معنا دست می یابد و دشواری سرودن ترانه نیز در همین حفظ لطافت روح شاعرانه و در عین حال عمق آن است.

    اگر موسیقی و شعر را به دو دشت سرسبز که از هم دور مانده اند تشبیه کنیم، ترانه همچون پلی است که زمینه را برای پیوند آنان میسر می کند و به معنای سرود ، آوا و نغمه هم به کار برده شده است.



    ترانه نوین:

    اکثریت فعالان حوزه ی ترانه اتفاق نظر دارند که ترانه نوین از اواسط دهه چهل شکل گرفته است.

    البته می توان با اشاره به ترانه (یه شب مهتاب) احمد شاملو که تاریخ آن بر می گردد به سال ۱۳۳۳ و با توجه به ساختار آن که زیر چتر ترانه نوین قرار می گیرد شاملو را آغاز گر آن بدانیم.

    از اواسط دهه چهل ترانه هایی شکل گرفتند که انسان مدرن شهری والبته مایوس رو فریاد می زدند، که ترانه هایی مانند (بن بست) ایرج جنتی عطایی و (جمعه) شهریار قنبری ادامه دهنده ی این ژانر از ترانه بوده اند.



    تفاوت ترانه و شعر در چیست؟

    ترانه کلامی است که پذیرش موسیقی بالایی دارد و کلامی است که با موسیقی و شعر بتواند زیباتر و تاثیرگذارتر باشد.

    جنتی عطایی:

    به‌ نظرِ من‌ یکی‌ از وجوه‌ِ مهم‌ تفاوت‌ِ ترانه‌ با شعر، خاصیت‌ِ زمزمه‌پذیر بودنشه‌.

    گاهی‌ اوقات‌ می‌بینم‌ که‌ در مقابل‌ شعرِ مجرّد پیچیده‌گی‌ و احتمالاً لفاظی‌ وروشن‌فکرانه‌گیش‌ رُ می‌ذارن‌ در مقابل‌ ساده‌گی‌ کلام‌ در ترانه‌ و می‌گویند که‌ ترانه‌ باید ساده‌ باشه‌ و نباید وارد بخش‌ِ زبانی‌ و آفرینش‌گری‌ِزبانی‌ بشه‌. به‌ نظرِ من‌ هرکدام‌ از این‌ها می‌تونه‌ باشه‌، می‌تونه‌ هم‌ نباشه‌.

    ترانه‌ هم‌ مثل‌ِ هر اثرِ هنری‌ِ دیگه‌یی‌ باید با تمام‌ِ زنجیرها، با تمام‌ِ آزادی‌ستیزی‌ها، با تمام‌ِ خرافات‌ وحس‌ و حال‌ و افکار و قوانین‌ ضدِ بشری‌ مبارزه‌ بکنه‌ و هم‌ْچنان‌ ترانه‌ باشه‌.

    افشین یداللهی:

    تمام داشته هاى ما از ترانه، لزوماً از طریق شاعران به ما نرسیده! وتنها خاستگاه ترانه شعر نیست. «ترانه» شعرى مردمى است که از فرهنگ مردم تغذیه مى کند.

    «ترانه» به عنوان بخشى از میراث فلکلور ادبى ما همیشه بوده و خواهد بود. آنچه ما اکنون به نام «ترانه» داریم جمع بندى و معدلى است از فرهنگ و زبان و فلکلور مردم ایران از یک طرف و امکانات زبان ادبى ما.

    اغلب شاعران کلاسیک نگاه از بالا به حوزه ترانه دارند و فکر مى کنند که ترانه شکل ضعیف شده شعر است وتصورآنها این است که سهل انگارانه شعر گفتن به زبان محاوره، یعنى ترانه سرایى! در حالى که ترانه، اصولاً چیز دیگرى است از جنس دیگرى است و البته از لحاظ آکادمیک هم هنوز جمع بندى نشده، تنها با معیار تجربه قابل شناخت و درک بیشتر است.



    آیا ترانه از شعر جداست؟

    ترانه خواه ناخواه از دل شعر بیرون آمده است.

    ترانه جایگاه طرح کردن بسیاری از مسایل است، چه مسایل سطحی و چه مسایل عمقی و اجتماعی و هر چیزی که در شعر می‌تواند مطرح شود در ترانه هم می‌تواند مطرح شود. در بسیاری از موارد ترانه شاعرانگی خود را دارد, مخصوصا ترانه‌هایی که ماندگار می‌شوند. اینگونه ترانه‌ها تمام ظرایف، تکنیک‌ها و ویژگی‌هایی که در شعر رعایت می شوند را در خود دارند. یعنی به این صورت نیست که به راحتی بتوانیم از اصطلاحات محاوره‌ای در ترانه و بدون معیار استفاده کنیم.
    در نهایت به این می‌رسیم که ترانه، گونه‌ای از شعر است که ترانه‌سرا علاوه بر توانایی‌هایی که در سرایش شعر دارد در ترانه به ملودی و موسیقی هم اشراف دارد و می تواند از ظرفیت‌های آنها هم در ترانه کمک بگیرد و این توانایی را دارد که مضامینی را که در شعر و با پیچیدگی‌های خاص شعر بیان می شود به صورتی قابل هضم و قابل درک و ساده بیان کند. یعنی ممکن است مضمونی عمیق در ترانه بیاید ولی باید به گونه‌ای باشد که هر مخاطبی به فراخور حال و اعتقادات و پیشینه‌ای که دارد بتواند لایه‌های مختلفی را از آن پیدا کند و با آن ارتباط برقرار کند.

    ترانه گونه ای از شعر است البته با ظرفیتها و پتانسیلهای بیشتر ازشعر که جمع بیشتری از مخاطبان را ارضا می کند و ظرفیت موسیقی پذیری بیشتری را نیز دارد. ما خیلی از شعرها را داریم که ظرفیت موسیقی بالایی را دارند و وقتی با موسیقی همراه می شوند می بینیم که ترانه موفقی از آب در می آیند ولی چیزی که به آن ابتدا به ساکن ترانه نام می‌دهیم آن است که با شنیدن آن هر موزیسینی احساس کند که این نوع شعر ظرفیت پذیرش موسیقی را دارد.



    مصاحبه ی یغما گلرویی با ایرج جنتی عطایی:

    در رابطه با ترانه های دهه چهل و پنجاه جنتی عطایی می گوید: آن‌ چه‌ که‌ در ترانه‌ آن‌ روزگار اتفاق‌ اُفتاد بازتاب‌ِ تغییر وتحولات‌ کلی‌ اجتماعی‌ و سیاسی‌ و اقتصادی‌ِ ما بود.

    ترانه یک راه برای مبارزه با بی عدالتی است.

    هر جامعه‌یی به‌ دنبال‌ِ صدایی برای‌ بیان خودش‌ می‌گردد‌. این‌ صداها درزمینه‌های‌ شعر، تئاتر، سینما و سایر وجوه‌ِ هنری‌ هم‌ به‌ وجود اومدن‌. بنابراین‌ چنین‌ اندیشه‌ و روندی‌ با تصمیم‌گیری‌ و با بخش‌ْنامه‌ به‌ وجود نیامده، انرژی‌ و واکنشی‌ بود که‌ تبدیل‌ شده‌ بود به‌ حس‌ِ عمومی‌ جامعه‌. اگه‌ حس‌ِ عمومی‌ جامعه‌ یأس‌ باشه‌، اگر حس‌ عمومی‌ِ جامعه‌ غلیان‌باشه‌، اگر زمانی‌ حس‌ عمومی‌ِ جامعه‌ پذیرش‌ خرافه‌ و تضاد نژادی‌ و جنسی‌ و طبقاتی‌ باشه‌، در یک‌ زمان‌ هم‌ حس‌ِ عمومی‌ جامعه‌ نیاز به‌متحول‌ شُدن‌ و دیگر شُدن‌ و برخاستن‌ و قیام‌ کردن‌ بر علیه‌ این‌هاست‌. این‌گونه‌ بود که‌ در اواخرِ دهه‌ی‌ چهل‌ دیگر جامعه‌ به‌ اوج‌ِ خودش‌رسیده‌ بود و همون‌طور که‌ تاریخ‌ می‌گه‌ و می‌شه‌ نگاهش‌ کرد جریان‌های‌ مختلفی‌ به‌ وجود اومده‌ بودن‌، نه‌ تنها در ایران‌ که‌ تمام‌ِ جهان‌ دچارِتحول‌ شده‌ بود در همه‌ی‌ زمینه‌ها. بنابراین‌ فرزندان‌ِ راستین‌ِ اون‌ جامعه‌ و دوران‌ می‌باید آن‌ چیزی‌ رُ که‌ در جامعه‌ نفس‌ می‌کشید به‌ نوعی‌بیان‌ می‌کردند.



    عوامل موثر در ماندگاری اثر:

    علاوه بر موسیقی و کلام عامل مهم پاسخ‌ گفتن‌ به‌ نیازجامعه‌یی است که هنرمند در آن زندگی می کند و این‌ که‌ آیا تونستن‌ فرزندِ راستین‌ِ زمانه‌ی‌ خودشون‌ باشد؟

    معمولآ ترانه و شعر در زمینه‌ی‌ مبارزه‌ با ناعدالتی‌های‌ اجتماعی‌ از زمینه‌های‌ دیگرِ هنر فعال‌تر است.

    یکی‌ از دلایلش‌ هم‌ این‌ است‌ که‌یک‌ ترانه‌ ـ بد یا خوب‌ ـ به اصطلاح می‌گیره‌ ، همه‌گان‌ از وجودش‌ باخبر می‌شن‌. حالا این‌ همه‌گان‌ ممکنه‌ اکثریت‌ِ ساکنین‌ِ یک‌ جغرافیا، یا یک‌ کشور باشد ، ولی‌ در موردِ شعر یا رُمان‌ اینطور‌ نیست‌.
    برای‌ این‌ که‌ کم‌تر جامعه‌ به‌ اون‌ وسعت‌ از بودن‌ یا نبودنش‌ با خبر می‌شه‌ و هر چه‌ که‌ پیش‌تر بریم‌ محدودتر می‌شه‌، تمام‌ این‌ها کمک‌ می‌کنند که‌ ترانه‌ در تمام‌ِ دنیا به‌ دلیل‌ِ همه‌گیر بودنش‌ از امکان‌ِ اعلان‌ِ حضورِبیش‌تری‌ برخوردار باشه‌.

    ترانه اجتماعی:

    اگر بخواهیم یک ویژگی مشترک را در ترانه های اجتماعی بیان کنیم، آگاهی دادن به مردم است. این آگاهی دادن، می تواند رویکرد اعتراضی، یا اصلاحی داشته باشد. که نقش آن در ایجاد انگیزه و حرکتهای اجتماعی بسیار پر رنگ است.

    این ویژگی به دلیل دسترسی آسان و فراگیر شدن سریع ترانه، و نیز تاثیر سریع آن در لایه های مختلف جامعه می باشد. امکانی که شاید در سایر عرصه های هنری به این شکل، وجود نداشته باشد.

    حال با توجه به این مسئله، ایجاد پویایی و دمیدن روح نشاط و امید، از طریق ترانه، از آسان ترین و سریع ترین روشهایی است که هر جامعه ای می توانند از آن بهره گیرند.

    اما آنچه که باید مدّ نظر قرار گیرد، چگونگی بیان کلام، در ترانه های اجتماعی است.

    - آیا ترانه های اجتماعی باید تاریخ مصرف مشخصی داشته باشند ؟

    - آیا بیان یک پدیده در یک برهه ی زمانی در جامعه ، به معنای این است که آن ترانه فقط در همان زمان کاربرد دارد ؟

    - اگر در ترانه، از کلی گویی و همه سو نگری استفاده شود، آیا می تواند به خوبی معنای روشن و واضحی را به مخاطبانش برساند ؟ و اگر چنین نیست آیا باید آنقدر جزئی نگرانه نوشته شود تا فقط برای همان زمان و مکان قابل استفاده باشد ؟

    شاید نوعی تعادل، در حفظ ارتباط بین” ترانه ، پدیده و زمان” بتواند راه حل مناسبی برای جلوگیری از کلی گویی یا جزئی گویی صرف ، باشد و از شعار زدگی در ترانه نیز جلوگیری شود.

    آنچه که مهم است ترانه اجتماعی بایستی این امکان را داشته باشد تا مخاطب خود را هم به طور مسقتیم و هم به طور غیر مستقیم در گیر موضوعی کند تا از آن طریق بتواند بهترین نتیجه را بگیرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. شبگرد بی تن پوش

    شبگرد بی تن پوش عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/13
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +19 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوست ارجمند سپاس فراوان.عالیجناب شما از دیار لسان الغیب هستین و هنرمند این سایت و انتظارات بنده دست کم از جنابعالی فراوان است.
    در ابتدا فرمایشات شما سخنه اجتناب از تکلف و کلام مغلق بود ،که این تکلف باید تعریف بشه آیا گفتن:(همه چی آرومه ...من چقد.....)آیا این کلامه بی تکلفه؟ در سروده های استاد جنتی عطایی هم ترانه هایست که از رد پای کلام های شعرای عصر قدیم هم دیده میشود بطور مثال:
    باد شبگرد سخن چین پشت گوش پرده هاست...تا جهان آگه شود بی پرده از یاران بگو
    این کار با من از ایران بگوی استاد ...یا میشه گفت:ضیافت های عاشق را خوشا بخشش!خوشا ایثار!....خوشا پیدا شدن در عشق،برای گم شدن در یار....و از این قبیل ترانه های که به وفور یافت میشود و همگی از ترانه های شاهکار استاد هستند....این که کلام های امروزی رو به انحطاط و زوال و ابتذال میرن در رسالت روان گویی ترانه نیست از توانا نبودن ترانه سرا ها و پایین امدن سلیقه ی عوامه.همچنین شما در فرازهایی از فرمایشاتتون فرمودید ترانه از شعر منفک نیست و ترانه در دل شعر است ،شعر در معنای لغوی یعنی کلامی موزون و دارای قافیه حال این وزن جه نوع وزنی است که اساتید بهتر میدوننو من جرات جسارت ندارم فقط فکر میکنم منظور وزن کمی ست چون وزنهای آهنگی و تکیه ای وضربی- هجایی که مختص زبان ما نیست.پس عروض در هر شعرو ترانه ای بایست موجود باشد.
    همچنین در ارتباط با ظرفیت پذیرش ترانه در موسیقی هم باید گفت که هر کلام منظومی قابل تبدیل به موسیقی است از درفشانی های حافظ تا بداهه گویی های ترانه سراهای کنونی و این که ما هر کلامی که قابل تبدیل به موسقی است رو ترانه میگیم باعث میشه هر کسی که چند کلمه رو پشت سر هم
    البته فکر کنم از پرسش اولیه ای حقیر خیلی فاصله گرفتیم اما من مقصود از طرح این پرسش از جنابعالی این بود که افرادی مثله شما که دارنده ی لقب هنرمند و از دیار بزرگ مرد جهان شعر حافظ هستند باید روح اشعار شاعرانی همچون کارو فروغ و ایرج جنتی عطایی...رو با سرودن اشعاری که باعث تعمق و تفکر میشه پاسداری کنن.دنیای این روزهای ترانه های موسیقی ما بسیار وخیمه .تمام عرایض این حقیر فقط از باب فراگیری و آموختن بود عذر میخوام از خدمت تمام اساتید
     
  8. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    فرمایشات شما صحیحه دوست من اما به نظرخود من ترانه تعریف منسجمی نداره چرا که از دید هر هنرمند و ترانه سرا و شاعری و بسته به دانش ترانه سرا و تجربه اش در این زمینه میشه یه تعریفی رو از ترانه برداشت کردو اینکه وزن در ترانه یکی از مهمترین ویزگی هاست اما چون ترانه خودش یکی از ابزارهای موسیقی به حساب میاد و با موسیقی امیخته هست گاهی اوقات به دست آهنگساز و روی ملودی میتونه بالا و پایین بشه تا با اهنگ همخوانی داشته باشه . و در پایان باید عرض کنم که بنده در آغاز این بحث هم عرض کرد که یه دانش اموزم خاک پای استادانمم هست
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏2/8/13
  9. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    مثل همیشه منتظر حضور گرم دوستان هستم
     
  10. mina_ebrahimi

    mina_ebrahimi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏27/10/11
    ارسال ها:
    147
    جنسیت:
    زن
    محل سکونت:
    کرمان
    امتیازات:
    +226 / 0 / -0
    سلام و خسته نباشید
    کار خوبی بود آقای جاویدان مثل همیشه
    فقط من استفاده از کلمه عزراییل رو زیاد دوس نداشتم و فکر میکنم این کار از لحاظ احساسی مث کارای قبلیتون نبود.
    پیروز و موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    سلام خانم ابراهیمی عزیز ممنونم از همراهی همیشگیتون در مورد ترانه خدمتتون عرض کنم که بنده ویرایش شدشو توسایت قرار دادم به همراه لینک دانلود اما مدیران سایت ویرایش شدشو به دلیل تکراری بودن موضوع ترانه حذف کردن و اسم خواننده رو برداشتند و گذاشتند رو این ترانه . به هرحال ممنونم از لطف همیشگیتون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. sparrow

    sparrow مدیر تالار شعر و ترانه تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏12/8/09
    ارسال ها:
    396
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +1,705 / 0 / -2
    پست ویرایش شدۀ شما حذف نشده است. این همان پست جدید شماست که با پست اولیه ادغام شده است. دلیل حذف لینک، تکراری بودن نیست. حتما اطلاع دارید که قرار دادن لینک از سایت های فارسی زبان در این مکان، خلاف قوانین است. همچنین قرار دادن لینک موزیک در تالار اشعار به شرطی امکانپذیرست که یک دکلمه یا ملودی ساده آپلود شده برای جلوگیری از بدخوانی و... باشد.
     
  13. gole eshgh

    gole eshgh هنرمند - ترانه سرا عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/13
    ارسال ها:
    198
    شغل :
    آزاد
    محل سکونت:
    فارس
    امتیازات:
    +179 / 0 / -0
    سپاس از پاسخگوییتون فکر نمیکنم اشتباه کرده باشم اما به نظر این متن ترانه امروز صبح نیس که خودم این همون ویرایش شده هس که با لینک گذاشتم.
    در مورد لینک هم خدمتتون عرض کنم که آپلود سنتر سایت نمیدونم چرا مشکل داره واسه من و نمیتونم فایلی رو آپلود کنم.
    به هر حال ممنونم از زحمات بی دریغتون.
    یا حق
     
بارگذاری...