اصول تنظیم و گام

شروع موضوع توسط djcover ‏21/4/13 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک اصول تنظیم و گام تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    دوستان من یک وکال دارم مثلا با گام دو مینور میخواستم بدونم تنظیم کار هم باید رو همین گام باشه؟ آکورد هایی که میتونم به کار ببرم چطور؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    بله دوست عزیز باید در همون گام باشه میتونید از آکورد های اصلی و فرعی اون گام استفاده کنید.
    آکورد های اصلی گام دو مینور :

    Cm-Fm-Gm
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    عزیزم یعنی من کلا تا آخر تنظیم فقط میتونم از این 3 تا اکوردی که گفتی استفاده کنم؟
    نمیتونم از آکورد های گام ماژور استفاده کنم؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    اون سه آکورد آکورد های اصلی گام هستند در بالا هم ذکر کردم میتونید از آکورد های فرعی گام نیز استفاده کنید که روی سایر درجه های گام ساخته میشند. به جز اون میتونید از سایر آکورد های دیگر مثل 7 ها و aug ها نیز بهره ببرید که باید بر قوانین آکورد ها و هارمونی و پیوند اون ها کاملا مسلط باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    راش جان اگه اهنگ تو گام دو ماژور باشه اونوقت باید از اکورد های

    c . D . E
    استفاده کرد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. h@midreza

    h@midreza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/11
    ارسال ها:
    325
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران - ایلام
    امتیازات:
    +298 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, StudioOne
    دوست من در گام دو ماژور میتونید از آکرد های دو و فا و سل یا سل هفت استفاده کنید + آکردهای دیگه ی فرعی .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    داداش اگه یکی دو جا واسه زیبایی کار از این قوانین استفاده نکنی اشکال داره؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. h@midreza

    h@midreza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/11
    ارسال ها:
    325
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران - ایلام
    امتیازات:
    +298 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, StudioOne
    نه دوست من . اشکالی نداره . به شرطی ک از قواعد تئوری به درستی استفاده کنید . مثلا میتونید در همین گام دو ماژور از آکرد های Dm , E , E7 , و خیلی آکرد های دیگه استفاده کنید . همینطور ک راش عزیز گفتن میتونید از آکرد های کاسته و افزوده هم استفاده کنید .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    منظورتون دو ماژور/فا ماژور و یا سل ماژور هست دیگه درسته؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    درود بر شما.
    آکورد هایی که روی درجات اول و چهارم و پنجم هر گامی ساخته میشند آکورد های اصلی اون گام هستند و در هارمونیزه کردن قطعه ای در اون گام کاربرد زیادی دارند.
    آکورد های اصلی گام دو ماژور عبارت هستند از :

    دو ماژور - فا ماژور - سل ماژور
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    استفاده صرف از آکوردهای اصلی ابتدایی ترین راه ریهارمونایز کردن یک قطعست.آکوردهای فرعی متفاوت،و توجه به فونکسین هر گام برای نتخاب آکورد و همچنین یادگیری هارمونی غیر کلاسیک و کمی نزدیک شدن به هارمونی جز باعث می شه آکوردهای زیباتر و با تاثیر متفاوت در موزیک هامون داشته باشیم.به قطع بزرگترین ضعف موزیک ایرانی از ابتدای حیاتش تا به حال ضعف آکورد و ساده نگری نسبت به آکورد بوده.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏23/4/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  12. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    بله دقیقا هین طور هست که جناب به نژاد گفتند.

    در بالا هم اشاره کردم که میتونید از آکورد های فرعی گام و آکورد های دیگر نیز استفاده کنید چرا که آکورد ها هستند که فضای موسیقی رو میسازند. شما میتونید در قسمتی از وکال موسیقی دقیقا فضایی رو که ترانه سرا با کلام خلق کرده رو با استفاده از آکورد ها برای شنونده بسازید تا جایی که شنونده با شنیدن ملودی تنها و هارمونیزه شده به این شکل اون فضا رو کاملا تصور کنه که در صورت استفاده از آکورد های اصلی چنین امکانی ندارید و صرفا فقط تعدادی نت رو در همراهی ملودی اصلی بوجود میارید بدون هیچ گونه فضا سازی.

    به جرعت میشه گفت که هارمونی خوب به جا و متناسب با فضای هر موسیقی از فاکتور های با ارزش بودن اون است و به نظر شخصی خود من علم هارمونی یکی از شیرین ترین شاخه های موسیقی است.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  13. djcover

    djcover عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/5/12
    ارسال ها:
    44
    محل سکونت:
    گرگان
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    ممنون عزیزم واقعا لطف کردی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  14. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    مرسی واقعا از توضیح کاملتون.
    فقط میشه بگین کورد های فرعی کدوم هستن؟و یه توضیح مختصر بدین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    آکورد های فرعی هر گام آکورد هایی هستند که روی سایر درجات اون گام به جز اول - چهارم و پنجم ساخته میشند.
    البته هارمونیزه کردن یک ملودی الزاما فقط از آکورد های گام استفاده نمیشه خیلی جاها میشه در آکورد ها نیم پرده هایی بالا پایین شوند و یا درجاتی به آکورد اضافه شود مانند آکورد های هفتم و نهم که استفاده درست از این پیوند مستلزم یادگیری کامل علم هارمونی است.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...