اصطلاحات یک قطعه موسیقی

شروع موضوع توسط Ramy ‏26/5/12 در انجمن بیان و اختصارات در موسیقی

تاپیک اصطلاحات یک قطعه موسیقی تالار بیان و اختصارات در موسیقی در persian-music.org.

  1. Ramy

    Ramy عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/12
    ارسال ها:
    80
    محل سکونت:
    Bk
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام دوستان ممنون میشم اگه مفهوم اصطلاحاتی مثل اینترو اورتور و.... رو تو این تایپیک بگین؟
     
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    اورتور : قسمتی از موسیقی است که در ابتدای قطعه قرار میگیرد و فضایی رو محیا میکنه برای شنوندگان تا آماده سازی روحی برای شنیدن قطعه اصلی انجام بشه. این قسمت میتونه به هر روشی مانند تک ساز و یا گروه نوازی و یا کر خوانی همراه با ساز و سولو انجام بشه و قصد اصلی اون شناساندن سبک و فضای کلی قطعه است به گونه ای که شنوند میتونه با شنیدن اورتور یک موسیقی سبک اون رو تشخیص بده.

    اورتور رو میتونید به حالت بسیار مشهود در موسیقی های کلاسیک بشنوید.
    معمولا در این گونه موسیقی ها اورتور ها قطعاتی هستند طولانی و دارای فضای خاص که اون ها رو از قطعه اصلی مجرا میکنه و تشخیص اون راحت تر است.
    اما اصطلاح اینترو نیز همین معنی رو میده و تفاوت زیادی ندارند مگر این که اینترو بیشتر برای سبک دیگه کاربرد داره و به شدت اورتور نیست ممکنه با قطعه اصلی پیوند شدیدی داشته باشه و تشخیص اون خیلی راحت نباشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  3. Ramy

    Ramy عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/12
    ارسال ها:
    80
    محل سکونت:
    Bk
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    راش عزیز مرسی از توضیحات واضحت کاملا متوجه شدم.
    فقط یه خواهشی ازت دارم اگه واست ممکنه یه اثر بهم معرفی میکنی که بتونم اوترو و اینترو اونو تشخیص بدم؟
    البته با توضیح خودت شروع و پایان مثلا فلان ثانیه دقیقه.....مرسی
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,093 / 3 / -3
    چند قطعه در پیام خصوصی براتون ارسال میکنم .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. zolfaghari

    zolfaghari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/7/12
    ارسال ها:
    4
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    مرسی از توضیحات خوبتون
    عذر میخوام من یه سوالی برام پیش اومده بود
    یادمه یه جایی خوندم اینترو قسمت ابتداییه آهنگه و اورتر قسمت پایانیه آهنگ
    میخواستم بپرسم که این موضوع اشتباهه؟
     
  6. Ramy

    Ramy عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/12
    ارسال ها:
    80
    محل سکونت:
    Bk
    امتیازات:
    +28 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دوست من کاملا اشتباهه...
    پست های بالا رو بخونی متوجه همه چیز میشی
    پست Rash عزیز.
     
  7. Alireza Adlkhah

    Alireza Adlkhah عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/11
    ارسال ها:
    280
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    کرج , کیانمهر
    امتیازات:
    +144 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, studio_one
    اونی که تو میگی اوترو هست(outro)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Hadi Ahmadpoor

    Hadi Ahmadpoor

    تاریخ عضویت:
    ‏7/6/10
    ارسال ها:
    59
    محل سکونت:
    Abadan
    امتیازات:
    +62 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    در واقع به قسمت پایانی آهنگ اوترو ( Outro ) میگن که بیشتر در موزیک های هیپ هاپ به کار میره و استلاح رسمی اون اندینگ ( Ending )ه که بین افراد میسیقیدان زیاد استفاده میشه.
     
  9. SuShiaNT

    SuShiaNT عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/10
    ارسال ها:
    836
    محل سکونت:
    تهران - اصفهان
    امتیازات:
    +381 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools



    اینترو به قطعه ی شروعی یک سمفونی و یا یک قطعه از موسیقی یا ( موزیک ) گفته میشه که ذهن شنونده رو آماده میکنه برای شروع موسیقی حالا به هر نحوی میتونه باشه
    بستگی به سبک و سلیقه ی آهنگساز و تنظیم کننده داره که چه ترکیبات ساز و ادواتی بچینه یکی دوست داره با پیانو شروع کنه مثل کارای کلاسیک یکی دست داره با گیتار شروع کنه مثل شهرام شکوهی عزیز و...........پس اینترو به قطعه ی شروعی موزیک گفته میشه .

    آورتور به قطعه ی میانی موزیک گفته میشه یعنی اگر موزیک کلام دار باشه اینترو شنونده رو برای شنیدن صدای خواننده آماده میکنه ولی در قسمت شروعی موزیک
    اگر موزیک بدون کلام باشه برای ادامه ی موزیک و وارد شدن بقیه ی اداوات موسیقی آماده میکنه ولی آورتور در وسط موزیک قرار میگیره و سعی میکنه حس موزیک رو تغییراتی بده تا شنونده خسته نشه آورتور هم برای تغییر حس و فضای موزیک هست که در یک هارمونی قرار میگیره
    و ممکنه با هر سازی باشه اینم بستگی به سبک و سلیقه ی آهنگساز و تنظیم کننده داره مثلا سبک راک اگه پیانو یا گیتار الکتریک در آورتور قرار بگیرن نسبت به سبک
    تعجبی نداره ولی اگه دودوک یا باقلاما قرار بگیره این میشه سلیقه ی تنظیم کننده و...............

    پس تویه تنظیم محدودیتی نداریم ولی اساتید و موزیسین های بزرگ تاکید دارن که قوانین یک سبک باید رعایت بشه چون میخوان یک سبک در پاییه ثابت بمونه و مورد تحریف قرار نگیره و...................

    از بحثمون خارج نشیم و اوت رو قسمت پایانی موزیک هست که شنونده رو برای پایان موزیک آماده میکنه.
    هدف از این قسمت بندی کردن ها درموسیقی به علت تغییرات حس هست که شنونده خسته نشه به همین دلیل قسمت های مختلفی رو
    قرار دادن.

    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏31/7/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    با اجازه دوستان عزیز و در تکمیل فرمایش RASH گرامی:

    overture و introduction که به intro هم معروفه هر دو به مفهوم مقدمه هستند . از دید کلاسیک خاستگاه اوورتور فرم اپرا هست. در واقع اوورتور قطعاتی برگزیده از مواد موسیقایی درون اپرا بود که بعنوان مقدمه ای پیش از نمایش برای حضار اجرا می شد تا به معرفی حال و هوای موسیقی اپرا بپردازه و ضمنا فرصتی باشه برای حاضران در سالن تا صندلیهاشونو مرتب کنند و سرجاشون بشینن! نکته خیلی مهم در مورد اوورتور که اون رو از اینتروداکشن متمایز میکنه اینه که اوورتور هرچند پیش درآمدی بر اپراست اما قطعه ایست منحصر به فرد که آغاز و پایان مشخص داره و مستقل از اپرا هم قابل اجراست. مانند "اوورتور فلوت سحرآمیز" از موتسارت که به اپرایی به همین نام تعلق داره.

    اما اینترو داکشن که اون هم مقدمه ای بر یک اثر موسیقی هست بر خلاف اوورتور اولا قطعه ای مستقل نیست و ثانیا در بسیاری اوقات ارتباط شنیداری یا فرمال آشکاری با متن اصلی موسیقی نداره. اینتروی سنگین و تامل برانگیز سونات پاتتیک بتهوون (موومان اول) و اینتروی طولانی سمفونی فانتاستیک برلیوز از نمونه هایی هستند که به ذهنم می رسه.

    در موسیقی پاپ امروز بنظر من نام اینترو برای آهنگ مقدماتی قبل از خوندن خواننده مناسبتر از اوورتور هست.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. mohammad joodi

    mohammad joodi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏23/11/11
    ارسال ها:
    162
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    طهران
    امتیازات:
    +197 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    من واقعا گیج شدم
    دو جواب کاملا متفاوت
    حرف کدوم یک از دوستان درسته؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. SuShiaNT

    SuShiaNT عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/10
    ارسال ها:
    836
    محل سکونت:
    تهران - اصفهان
    امتیازات:
    +381 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools

    هر دو درست هست دوست عزیز و هردو یکی هست تفاوتی نداره . من از کتابی که مطالعه داشتم نوشته بود برای راحتر قسمت بندی کردن یک موزیک و
    سبک های جدید و به این قسمت هایی که من تقسیم بندی کردم هر کسی به روش خودش کار میکنه و هرکسی به شیوه ی خاص خودش کار میکنه
    راش عزیز سبک کلاسیک و از روش های قدیمی هست ..... هر کدوم که راحتری و برات روشنتر هست معنی و مفهومش انجام بده....
     
  13. tiesto.fm

    tiesto.fm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/13
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +90 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان کسی که هم ملودی و هم تنظیم رو انجام داده باشه Producer هست دیگه درسته در سبک پاپ البته.
    چون بعضی از دوستان میگن که Product by و اینا... واسه هیپ هاپ هست ؟!
     
  14. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,761 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    ساختار یک آهنگ
    با سلام خدمت کاربران عزیز.
    یکی از مهمترین بخش های ساخت یک آهنگ ، مشخص کردن ساختار اون آهنگ هستش.
    خیلی از دوستان زمانی که شروع به ساخت یک آهنگ می کنن ، نمی دونن که اون آهنگ رو چه طوری باید شروع کنن و چه طور به پایان برسونن.
    یکی از راهایی که باعث می شه دوستان در امر آهنگسازی و تنظیم پیشرفت کنن ، آنالیز ساختار آهنگ های مختلف هستش.
    این تمرین رو می تونید روزانه روی آهنگ های مختلف انجام بدین.
    قبل از شروع مطلب شما رو با چند مفهوم رایج در ساختار آهنگ ها آشنا می کنم.

    تمرین : آهنگی را انتخاب کرده و قسمت های مختلف یک آهنگ رو در اون مشخص کنید.
    راهنمایی : معمولا ساختار آهنگ های ایرانی این طوریه که کار با یک اینترو آغاز می شه.
    ممکنه این اینترو به صورت اورتور ( تک نوازی ساز زنده ) باشه.
    بعد از اون با آغاز وکال قسمت ورس آغاز می شه.
    و سپس ترجیع بند ترانه آغاز می شه که به اون قسمت کروس آهنگ می گن و آهنگ ما در این قسمت اوج می گیره.
    در قسمت بریج قسمتی هستش که آهنگ از هیجان می افته و آهنگ آروم می شه معمولا.
    بعد از اون قسمت ورس ، کروس و اوت رو و اندینگ.
    برای این کار می تونید از مارکرهای نرم افزار Fl Studio هم کمک بگیرید.


    Intro (introduction)

    آغاز/ مقدّمه و معارفه
    اکثر قطعات موسیقی در ابتدای خود قسمتی دارند که در آن گوش شنونده با فضای آهنگ آشنا می شود. این معرّفی و شروع می تواند تکنوازی، «ریف» اصلی آهنگ، دکلمه ی خواننده و… بنا به سلیقه ی خالق اثر باشد.
    Verse

    بخش
    بخشی از آهنگ یا شعر که تنها یک بار در آن قرار می گیرد. مقوله ی «ورس و کوروس» صرفاً محدود به موسیقی نیست و بیشتر یک اصطلاح ادبی محسوب می شود. همان طور که ما در بسیاری از اشعار کهن فارسی می توانیم شاهد این بخش ها باشیم.
    Chorus

    همخوان
    به بخش تکرار شونده در قطعه ی موسیقی یا ادبی گفته می شود که پیام اصلی خالق اثر و محتوای موسیقی یا شعر را به مخاطب گوشزد می کند. هم چنین این بخش شنونده را برای همخوانی دعوت کرده و به اصطلاح قطعه را از حالت یکنواختی خارج می نماید. البته این بخش در ادبیات اینگونه نامیده نمیشود.
    Bridge

    پل
    همانند «ورس» تنها یک بار در آهنگ آورده می شود اما تفاوت زیادی با آن دارد. اصولاً «بریج» چند میزانِ بسیار کوتاه است که برای ایجاد تنوّع و تغییر ذائقه ی مخاطب آورده می شود و به اصطلاح به گوش شنونده استراحت می دهد. این قسمت می تواند صرفاً یک تکنوازی یا یک «وکال ملودیک» باشد که البتّه به ندرت در موسیقی ها یافت شده و به همین دلیل وجود آن در آهنگ، نشانه ای از شعور موسیقیایی و سواد بالای خالق اثر می باشد.
    Outro (Ending)

    پایان/خاتمه
    «آترو» یک اصطلاح عامیانه ی آمریکایی است که تنها در دنیای هیپ-هاپ به کار برده می شود. اصطلاح رسمی آن «اِندینگ» بوده که به بخش پایانی آهنگ اطلاق می شود. مثل «اینترو» که گوش شنونده را با فضای آهنگ آشنا می کرد، ما در این قسمت از آهنگ نیز می توانیم شاهد مفهوم پایانی کار یا دور شدن از فضای آهنگ و برگشت به نقطه ی صفر، بنا به سلیقه ی خالق اثر باشیم.
    Beat
    بیت (ضرباهنگ)
    این اصطلاح در زبان انگلیسی به یک صدای تکرار شونده گفته می شود، همان طور که اوّلین بار برای صدای تپش قلب به کار برده شد، هنوز هم تداعی گر ضربان قلب در زبان انگلیسی است. این اصطلاح در هیپ-هاپ به خاطر تکرار زیاد آن نسبت به دیگر موسیقی ها کاربرد دارد و به موسیقی بدون کلام (منظور موسیقی صرف و بدون صدای خواننده) هیپ-هاپ اطلاق می شود.
    Melody

    ملودی
    به مجموعه ای از نت ها که در کنار یکدیگر می آیند و به صورت هم زمان قسمتی از یک قطعه یا کل یک قطعه را تشکیل می دهند؛ گفته می شود. به اضافه نت ها با هم نواخته نمی شوند؛ بلکه به ترتیب کنار هم قرار گرفته و در نهایت ملودی را می سازند.
    Rhythme

    ریتم
    هرگاه مقطع زمانی مشخّصی با داشتن نقاط قوی و ضعیف به طور پشت سر هم و مکرّر تکرار شود، عنصر منظّمی به نام ریتم تولید می شود.

    میزان
    واحد تقسیمات یک قطعه ی ریتمیک موسیقی را از نظر زمان میزان می گویند. به عبارتی دیگر، میزان ها قالب هایی هستند که از نظر طول زمان (در یک آهنگ) با هم برابر بوده و در اثر کنار هم قرار گرفتن آن ها، عنصر «ریتم» به وجود می آید.
    طول زمان میزان های یک قطعه را توسّط کسری به نام “کسر میزان” که در ابتدای آهنگ می آید مشخّص می کنند.
    غالباً یک «بیت رپ» در دو میزان اجرا می شود. به طور مثال یک ورس استاندارد رپ که هشت بیت است روی شانزده میزان خوانده می شود.

    ضرب
    واحد سنجش و تقسیمات زمان در موسیقی را ضرب می نامند. ضرب حالتی شبیه به ثانیه داشته اما برابر ثانیه نمی باشد. فرق ضرب با ثانیه این است که تعداد ثانیه در دقیقه برابر شصت بوده، ولی تعداد ضرب در دقیقه بنا به میزان آهنگ متغیّر می باشد. در هیپ-هاپ مفهوم “ضد ضرب” هم به کار برده می شود که کاربردی تخصّصی داشته و بنا بر طولانی شدن متن، از توضیح مجزّا آن صرف نظر می شود. { امید است دوستان با آگاهی تسلّط کامل به این تکنیک در مورد آن نظر بدهند…}
    Solo

    تکنوازی
    نیاز به توضیح خاصی ندارد، برگردان فارسی به تنهایی بازگو کننده ی معنی این اصطلاح می باشد. تکنوازی به نواخته شدن حرفه ای و تنهای یک ساز در یک قسمت از آهنگ گفته می شود. لازم به ذکر است که تمامی سازها قدرت تکنوازی دارند و حتّی یک آهنگ می تواند به طور کامل تکنوازی یک ساز خاص باشد.
    Falsh
    هر نت موسیقی یک بسامد (فرکانس) خاص و ثابت دارد که باید دقیقاً همان گونه نواخته/ادا شود. «فالش» اصطلاح رایج خواننده های حرفه ای بوده و به معنی عدم تطابق فرکانس تولید شده با فرکانس اصلی نت مورد نظر است.
    Vocal

    وکال
    برخلاف زبان فارسی، در زبان انگلیسی برای تمامی صداها اسم خاصّی وجود دارد. وکال در زبان انگلیسی هم به معنای صدای انسان بوده، هم به عنوان اسم فاعل و هم به عنوان اسم مفعول در دنیای موسیقی به کار برده می شود.
    Text (Lyrics)

    شعر
    «تکست» را می توان تقریباً یک غلط مصطلح برای برگردان انگلیسی “شعر” نامید. در ادبیّات انگلیسی به هر نوع نوشته ای «تکست» میگویند، ولی اصطلاح درست برای شعر یک آهنگ «لیریکس» می باشد. متذکر می شوم، شعر یک آهنگ.
    Produced by.
    این اصطلاح که بیشتر در فرهنگ هیپ-هاپ رایج است به معنای “تولید شده توسط…” است که منظور آن معّرفی نام خالق «بیت» یا موسیقی کار (آهنگساز) می باشد.
    Arrangement

    تنظیم
    این اصطلاح به معنای تنظیم اثر یک آهنگ ساز به درخواست خود صاحب اثر بر اساس اصول موسیقی می باشد. در صورتی که آهنگساز یک اثر خود به شخصه تنظیم را نیز بر عهده بگیرد (که اصولاً و اکثراً هم این طور است) به طور معمول دیگر اصطلاح تنظیم کننده به کار برده نمی شود.
    Cover

    کاور
    به باز آفرینی یک آهنگ به صورت کامل توسّط شخص یا گروهی دیگر گفته می شود. این کار اکثراً روی قطعات معروف و پرطرفدار قدیمی، برای بازسازی آن اثر انجام می شود. از جمله خواننده های ایرانی که موسیقی آن ها «کاور» شده است می توان “مرجان” و “فرهاد مهراد” را نام برد. این کار یک حرکت کاملا عادی و رسمی دراز سوی خالقین اثر در دنیای موسیقی می باشد.
    امید است دوستان تفاوت این اصطلاح را با «بیت دانلودی ومجّانی» و «بیت دزدی» درک کنند و هرکدام را به جای خود به کار ببرند. این سه مقوله به طور کامل جدا از یکدیگرند که متأسّفانه این روزها به وفور شاهد به کار بردن اشتباه آن می باشیم.
    Flow
    اگر بخواهید به دنبال معادل ادبی این واژه بگردید، قطعاً به کلمه ی “جریان” که نزدیک ترین مترادف فارسی آن است و دیگر ترجمه های گنگ و نامربوط بر خواهید خورد، امّا معنای اصلی این واژه در فرهنگ هیپ-هاپ طرز چینش و ادای واژه ها توسّط شاعر و خواننده بر روی ریتم است. نکته ی قابل ذکر این است که «فلو» هیچ ارتباطی به سرعت کار ندارد و لزوماً متعلّق به یک آهنگ با «تمپو»ی بالا نیست.
    Beat-Box
    به تولید «بیت» فقط و فقط توسّط انسان، بدون هیچ گونه استفاده از ابزارهای الکترونیکی در دنیای هیپ-هاپ گفته می شود. این عمل روشی قدیمی و رایج بین رپرها برای افزایش جذّابیت در اجراهای زنده می باشد.
    Free-Style

    اجرای فی البداهه/زنده/خام
    این روش از عادات قدیمی رپرها برای مجادله با یکدیگر بوده است. اجرای فی البداهه نه به معنای خواندن شعر از پیش نوشته شده بر روی «بیت-باکس» است و نه به معنای ارتباط دادن قافیه های از قبل آماده به یک دیگر و بازخوانی آن به طور زنده. بلکه به تولید و ارائه ی یک شعر رپ در یک زمان واحد می باشد. همچنین “روش آزاد” از ترجمه های غلط و واژه به واژه ی این اصطلاح است. {لازم به ذکر است که اگر نمی توانیم معادل مناسبی برای یک واژه یا اصطلاح غیر فارسی پیدا کنیم، به جای اصرار بر فارسی سازی مصنوعی و تولید کلمه ی جدید ناملموس، بهتر است از همان واژه به زبان اصلی آن استفاده کنیم. کما این که فارسی امروز ما هیچ شباهتی با پارسی اصیل وکهن ندارد… البتّه این نظر شخصی بنده ی نگارنده بوده و عقاید مختلف را محترم می شمارم.}


    اما بحث ما تنها به این مفاهیم ختم نمی شه.
    ساختار یک آهنگ انواع مختلفی داره که بر اساس تقسیم بندی می شه اون رو به 5 دسته تقسیم کرد.
    Verse-Chorus-Bridge

    Verse-Chorus

    Verse-Lift-Chorus

    "AABA" Formula

    "AAA" Formula

    که توضیح هر یک از انواع ساختار ها در ادامه آورده شده.
    متاسفانه این مطالب هنوز به فارسی ترجمه نشده.

    Basic Song Structure
    In almost any discussion pertaining to music it is important to keep one thing in mind. There are no "rules". Nothing is written in stone. Much in music is largely up to interpretation.

    When it comes to songwriting, there are however, formulas and patterns that have proven to be successful time and again in regards to popular music and hit songs.

    Songwriting Formulas

    These "formulas" can apply to chord progressions. lyric content and, basic song structure.
    اصطلاحات یک قطعه موسیقی-header%20guitar%203%2001.jpg By understanding some elements of successful song structure you will have a better grasp on the songs that you learn to play, as well as the songs you write.

    Many popular and hit songs will typically follow one of a handful of different structures. They are used with great success because songwriters know that these are song structures that listeners are comfortable with and can relate to.

    Verse-Chorus-Bridge

    One of the most popular and well used formulas is the Verse-Chorus-Bridge song. The overall song structure can be shown as:

    "verse/chorus/verse/chorus/bridge/chorus"

    This formula is exactly as it looks. The song opens with the first verse (see which leads into the first chorus (see - . Then the second verse leads to a second chorus. At that point the song would go to a bridge, which will typically go somewhere new musically and the bridge can be sung lyrically or played as an instrumental lead (see. From the bridge the song goes to the final chorus before ending.

    Verse-Chorus

    Another common song structure is the Verse-Chorus formula. This is basically the same as the previous example except that there is not a bridge. In place of a bridge there may be an instrumental solo that is played over the chords of the verse or chorus. The structure may look like this:

    "verse/chorus/verse/chorus/solo/chorus"

    Verse-Lift-Chorus

    Yet another variation of the previous formulas is the Verse-Lift-Chorus structure. (see In this type of song there is a "lift" or "pre-chorus" that follows the verse and leads the song into the chorus. An example of this formula may look like this:

    "verse/lift/chorus/verse/lift/chorus/solo/lift/chorus"

    A couple of lesser used formulas would be the "AABA" and the "AAA" song structures

    "AABA" Formula

    The "AABA" formula does not have a chorus. It is just verses with a bridge. In this type of song the title or "hook" (see is typically stated in either the first or last part of the verses. An "AABA" formula may look like this:

    "verse/verse/bridge/verse"

    "AAA" Formula

    Another lesser used formula is the "AAA" which, as you might guess, is simply multiple verses chained together into a song. You will see this formula quite a bit in older folk ballads, but has also been used to a limited degree in popular music. The structure would look like this:

    "verse/verse/verse"

    یه مطلب دیگه در مورد انواع ساختار های یک آهنگ :

    As you listen to songs that have become huge hits, you'll notice that most of them have well-written lyrics and memorable melodies. One thing you may not immediately notice though is the song structure. When crafting a song, songwriters also take into consideration the genre they are writing for and what song structure best fits it. There are several different types of song forms, the most common are:

    What is the similarity between the songs "Bridge Over Troubled Water" and "Scarborough Fair?" Both songs are in the AAA song form. This form consists of several verses; it doesn't have a chorus or bridge. It does however have a refrain in which a line (or the title) is repeated at the end of every verse.


    What's nice about songwriting is that there are a variety of song forms you can experiment with. Each song form has a classic format, for example how many lines should each verse have. But there are also some exceptions to the rule. The AABA song form has an opening section (A), a bridge (B) before transitioning to the final A section.

    This type of song form is often used in love songs, pop, country and rock music. Hits like Madonna's "Material Girl" and Whitney Houston's "I Wanna Dance With Somebody" follow this form. One important rule of thumb when writing the verse/chorus song is to try to get to the chorus quickly, so avoid writing verses that are too long.



    The verse/chorus bridge is by far my most favorite song form and is one that I often follow in my songwriting. But it is also one of the most challenging forms to write to because your song may become lengthy. As a general rule, a commercially viable song shouldn't exceed the 3 minute and 30 second mark.تنها
    There are also other types of song structures such as ABAB, ABAC and ABCD, although these aren't as commonly used as the other song forms. Try listening to songs that are currently on top of the Billboard charts and see if you can determine which structure each song follows.


    اگر می خواین تعریف دقیق تری از ورس و کروس بدونین.

    Parts of a Song Explained

    Intro

    This is the introduction, always appearing at the start of the song. In popular music this typically lasts between 4 - 8 bars, this works best for radio airplay since most songs usually only last around 3 - 4 mins, short and simple, that's the way they like it. Other genres of music, such as rock and dance, generally don't apply this rule.
    The main job of the intro is to grab the listeners attention, it should pull them in and make them want to hear the rest of the song. It is usually an instrumental form of the verse or chorus.
    Verse

    The purpose of the verse is to tell the story of the song. Every song has a story or a message to convey and the verse is where you do it. Musically the melody of the verse is the same each time. Lyrically it differs, with each verse developing the story.
    Dynamically, verses are usually a little quieter than the chorus. Remember, the amount of verses you use depends on what song form you are using.
    Pre-Chorus

    The pre-chorus happens between the verse and the chorus. It is used to add an additional level of dynamics. Not all songs use a pre-chorus, it tends to be used on an "only if needed" basis. Its main function is to build tension up to the chorus and then the chorus provides the relief. It can really help make your chorus stand out. A pre-chorus is usually kept fairly short, between 2 - 8 bars.
    Chorus

    This is without a doubt the MOST important part of a song. It is where you convey the main message of the song. It should be the same each time, both musically and lyrically, and the title of the song should also be placed within it. A great chorus is catchy and memorable. After hearing your song only even once, the listener should walk around all day with it stuck in their head.
    Bridge

    The bridge comes after the second chorus of your song and its main purpose is to add contrast. This could be either a new chord progression that breaks up the repetitive verse/chorus structure, an instrumental solo, new lyrical message etc. Typically not lasting longer than 8 bars.
    Outro

    The end of a song can sometimes be referred to as an outro. This is when the song fades out gradually or has some kind of big finale. This could be the chorus repeated a number of times with the singer using ad lib

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. معادل فارسی اصطلاح اوورتور

    ,
  2. اورتور چیست؟

    ,
  3. معادل فارسی اوورتور

    ,
  4. اورتور در موسیقی چیست؟,
  5. اصطلاحات موسیقی پاپ,
  6. معادل فارسی اورتور,
  7. اوورتور در موسیقی,
  8. معنی قطعه موسیقی بدون آواز چیست,
  9. معنای اصطلاح کوش در موسیقی,
  10. كروس موزیك یعنی چی,
  11. معنی مقدمه در شروع قطعات کلاسیک,
  12. به قطعه ی کوتاه بین دو پارت در موسیقی چه میگویند,
  13. اور تور یعنی چی