آخرین ارسال‌ها

تخصصی اشتباهات رایج در میکس موسیقی و راه حل آنها

Light

تیم مدیریت
وبمستر
15/4/09
10,092
31
اهواز
آخه من تا بحال این کار رو انجام ندادم ، نمی گم اشتباه اتفاقا خیلی درسته و کسانی که خیلی حساس باشن انجامش می دن...اما تا الان کمپرس کردن کاره من رو حل کرده به غیر از جاهایی که واقعا نمی شه چشم پوشی کرد و آرتیست یه قسمت رو خیلی بلند تر از همه جا خونده باشه و من مجبور شده باشم که سر و ته اون قسمت رو کات کنم و دستی کم یا زیاد کنم
این مواردی که نوشته شده لزوما نباید همگی در هر پروژه ایی استفاده بشن
گاها وکال واقعا مشکلی از نظر ولوم نداره خوب پس دلیلی هم برای استفاده از این روش نیست :thumbsup:
 
3/9/14
32
27
مدتیه دیگه از این روش هم استفاده نمیکنم و به جای کم کردن ولوم ترک ، کاملا همه فیدرها رو میبندم که عملا صدایی نمیشنوم و از اولین ترک یعنین kick شروع میکنم و کمی افزایش ولوم برای شنیدن و شروع پردازش و وقتی پردازش مناسبی رو انجام دادم لول اون رو تنظیم کرده و مابقی ترکها رو به همین ترتیب بر مبنای kick میکس میکنم.
موافقم / اونم فقط ذر میس موسیقی های الکترونیک که kick محور هستش
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
عرض ادب.
به اعتقاد شخصی بنده یکی از اشتباهات مهم و رایج بین خیلی افراد که دیدم:
استفاده ی بی مورد و بی رویه در پروسس یک صدا.
درحالی که اون صدا شاید اصلا هیچ نیازی به هیچ تغییری نداشته باشه و کاملا خوب و به جا صدا بده اما برخی فکر میکنند که حتما آیه نازل شده که باید صدا کمپرس و یا اکولایزر بشه که خیلی دیدم از این موارد که شخص تقریبا 2 تا 3 روز وقت بی مورد رو روی پردازش یک صدا گذاشته اما صدای اصلی خیلی بهتر و زیبا تر به گوش میرسه تا صدایی که دستخوش تغییرات شده.
به اعتقاد من بیشتر مشکلات میکس از عجله کردن و سرسری رد کردن این مرحله هست و همه به خیال اصلاح همه چیز در مسترینگ مرحله ی میکس رو چندان که باید دقیق انجام نمیدن.
اصلی ترین مشکل هم گوش نکردن دقیق به صداها و اینکه اصلا ما از این میکس چی میخوایم؟چه انتظاراتی داریم؟
در مورد اشتباه بعدی اینکه متاسفانه اکثرا به دنبال یک لودنس بالا هستند و چندان تمیزی میکس اهمیتی نداره و به قول معروف میخوان فقط شیشه ها رو پایین بیاره.
مهمترین قسمت های یک موسیقی خوب به اعتقاد من از ریشه هست.
1-ملودی خوب
2-تنظیم خوب(که خیلی در امر میکس کمک کننده و موثر هست)
3-رکورد خوب(چرا که صدایی که بد رکورد بشه رو با هیچ معجزه ای نمیشه اصلاح کرد)
و در آخر هم میکس خوب.
به اعتقاد من اشتباهات خیلی زیاد هستند که خوب هر کسی طبق علم و تجربه ی شخصیش به مرور زمان میتونه کسب کنه اما بدترین چیز برای یک میکس من عجله برای اتمام کار هست.

و نکته ی جالب در مورد تنظیم دستی ولوم وکال اینکه در همین انجمن یکبار بنده این رو مطرح کردم که من اکثرا به جای استفاده از کمپرسور ترجیح میدم به صورت دستی ولوم هر تراک رو وقت بزارم و اصلاح کنم چرا که کنترل دقیق تری خواهم داشت اگرچه وقت زیادی رو میگیره از من اما خیلی ها به تمسخر گرفتند و کم سوادی بنده رو نشانه رفتند.
در صورتی که کنترل دستی بر روی ولوم تراک به خصوص ولوم وکال دست شما رو برای یک دست کردن دقیق صدا باز میگذاره.
باز هم عرض کردم اینها تجارب شخصی بنده بود فقط.
موفق باشید
موفق باشید
 
24/1/13
136
26
تهران
سلام آقایه دنیل من با شما موافقم اما لودنس بر می گرده به سبک موسیقی که دارین کار می کنید
مثلا از -16 دیسبل تا -10 دیسبل رنج لودنس هیپ هاپ هستش و سبک Jazz از -22 شروع میشه تا -14 و غیره رنج ها با هم متفاوت هستش (البته بایدی نیستش یه استانداردی هستش که برای سبک ها معدل گیری کردن) و این دیسبل رو با پیک اشتباه نگیرید من راجبه perceived Loudness دارم صحبت می کنم . و این که بله مثلا ما یه آهنگی داریم که Loudness اش رو -14 دیسبل هستش و خیلی هم تمیز و با کیفیت هستش و بعد ماکسیمایزرش می کنیم میاریمش رو -12 و می بینیم که Quality موزیک افت می کنه و از اونطرف ما یک موزیکی داریم که با شدت - 9 دیسبل داره موزیک پخش می کنه بدون افته کیفیت ، کدومش رو پسند می کنید ...؟
به نظر شخصیه بنده لودنس چیزیه که ایراد های میکسیه پنهان رو آشکار می کنه و پشته لودنس بالا ((البته بدونه افته کیفیت)) یه میکس خوب قطعا هستش...
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
سلام آقایه دنیل من با شما موافقم اما لودنس بر می گرده به سبک موسیقی که دارین کار می کنید
مثلا از -16 دیسبل تا -10 دیسبل رنج لودنس هیپ هاپ هستش و سبک Jazz از -22 شروع میشه تا -14 و غیره رنج ها با هم متفاوت هستش (البته بایدی نیستش یه استانداردی هستش که برای سبک ها معدل گیری کردن) و این دیسبل رو با پیک اشتباه نگیرید من راجبه perceived Loudness دارم صحبت می کنم . و این که بله مثلا ما یه آهنگی داریم که Loudness اش رو -14 دیسبل هستش و خیلی هم تمیز و با کیفیت هستش و بعد ماکسیمایزرش می کنیم میاریمش رو -12 و می بینیم که Quality موزیک افت می کنه و از اونطرف ما یک موزیکی داریم که با شدت - 9 دیسبل داره موزیک پخش می کنه بدون افته کیفیت ، کدومش رو پسند می کنید ...؟
به نظر شخصیه بنده لودنس چیزیه که ایراد های میکسیه پنهان رو آشکار می کنه و پشته لودنس بالا ((البته بدونه افته کیفیت)) یه میکس خوب قطعا هستش...
البته اسم شما رو نمیدونم.
بله کاملا حق با شماست.این مساله که عرض کردم خدمتتون دیگه خودتون بهتر واقفید که این روز ها متاسفانه علم مسترینگ برای برخی خلاصه شده در یک ماکسیمایزر تنها برای اینکه ولوم خروجی کار بالا باشه و اصلا اهمیتی نداره که آیا صداها در جای خودشون خوب شنیده میشن؟تفکیک دارن؟کیفیت دارند؟
گاهی اوقات برخی از دوستان از سوالات ریزی که میپرسیدم ازشون شاکی میشدن و میگفتن خیلی نمیخواد بهش گیر بدی.خوب به نظر شما اگه ریز بینی و دقت در امر ساخت موسیقی نباشه آیا اون موسیقی ارزشی داره؟
این هست که عرض میکنم یکی از اشتباهات رایج این روزهای دنیای میکس عجله و نداشتن دانش کافی برای این امر هست.البته نه اینکه خود بنده بی نقص باشم نه بنده هم دنیایی از نواقص هستم.
من به این اعتقاد دارم که در هر سبکی بیشترین تمرکز باید روی ضبط و بعد میکس کار گذاشته بشه چرا که اگر یک میکس خیلی خوب داشته باشیم به اعتقاد من گاهی حتی اصلا نیازی به مسترینگ هم نداریم.البته خیلی ها در مورد این حرف من موضع گیری کردند بارها اما باز هم من اعتقاد به این دارم که زمانی که همه چی به نظر خوب میاد دیگه دلیلی برای کار اضافی و بیهوده نداریم.
شما زمانی که یک عکس رو با دوربین خیلی خوب میگیرید و عکس کاملا واضح هست آیا دلیلی برای روتوش اون عکس هست؟در صورتی که ممکنه همون روتوش هم باعث خرابی اون عکس بشه.
 
24/1/13
136
26
تهران
صد البته...

متاسفانه علم مسترینگ برای برخی خلاصه شده در یک ماکسیمایزر تنها برای اینکه ولوم خروجی کار بالا باشه و اصلا اهمیتی نداره که آیا صداها در جای خودشون خوب شنیده میشن؟تفکیک دارن؟کیفیت دارند؟
مسترینگ از نظره من آخرین شانسه یه Audio Engineer هستش که موزیک رو به حداکثر کیفیت و شارپ کردن برسونه، خوب 100% این اشتباه که ما ماکسیمایز رو فدای انسجام موزیکون کنیم و اگه تو عمل لول کشی موزیکمون نتونستیم صدامون رو به اون لولی که خواستیم برسونیم لزومی نداره که بزور ماکسیمایز رو بهش تحمیل کنیم اون دیگه بر می گرده به کم کاریمون تو میکس

گاهی اوقات برخی از دوستان از سوالات ریزی که میپرسیدم ازشون شاکی میشدن و میگفتن خیلی نمیخواد بهش گیر بدی.خوب به نظر شما اگه ریز بینی و دقت در امر ساخت موسیقی نباشه آیا اون موسیقی ارزشی داره؟
خوب این اتفاق تو همه جا هستش به ویژه تو ایران بین نه تنها بزرگامون بلکه بین سطح متوسط و آماتور ها هم هستش همون داستان گرده کوزه گریه شاید اون سوال های ریزی که برای من و شما پیش اومده یکی از اون گردها بوده

اگر یک میکس خیلی خوب داشته باشیم به اعتقاد من گاهی حتی اصلا نیازی به مسترینگ هم نداریم
از سبک های دیگه واقعا خبر ندارم اما چیزی که من تو سبک خودم دیدم ، تو موزیک های غربی دیدم تا به حال موزیکی ندیدم (تو سبک خودم) که توش مسترینگ نشده باشه ((چیزیه که من آهنگاشون رو از روی آنالایز گوش دادم))
اما موزیک های Enigmatic و Opera و آهنگهای Meditation فک نکنم که نیازی به میکس های Dynamic مثله Compress و Limiter و ... داشته باشه چون اونا بیشتر به فضا سازی معنوی و احساسی دارن و بالانس نت ها براشون خیلی مهم هستش


شما زمانی که یک عکس رو با دوربین خیلی خوب میگیرید و عکس کاملا واضح هست آیا دلیلی برای روتوش اون عکس هست؟در صورتی که ممکنه همون روتوش هم باعث خرابی اون عکس بشه.
روتوش زیاد عکس آدم رو خراب می کنه مثله آتلیه های ایران که قربونشون برم یه عکس پرسنلی که می ندازی کلا بلور رو رو صورت آدم خالی می کنن
شما اگه با دوربین فوق حرفه ایی و خیلی خوب هم عکس بندازید درسته که یه تصویر فوق العاده ایی دارید اما بافته صورت سوژتون هم فوق العاده واضح دیده میشه و کمتر صورتی هستش که بی نقض و عیب باشه اصلا فک نکنم که داشته باشیم ، مگر این که میک آپ کنه که دیگه اون از بحث موزیک خارج می شه

باز اون هم بر می گرده به سلیقه دیگه یکی موزیک مودرن می پسنده ( می شه داستان عکس های رنگی رنگی که کلی روش کار می کنن)
یکی هم موزیک کلاسیک می پسنده ( می شه عکس های بدونه افکت و کلاسیک)
 

x-rated

عضو سایت
17/3/10
230
28
آباده
مدتیه دیگه از این روش هم استفاده نمیکنم و به جای کم کردن ولوم ترک ، کاملا همه فیدرها رو میبندم که عملا صدایی نمیشنوم و از اولین ترک یعنین kick شروع میکنم و کمی افزایش ولوم برای شنیدن و شروع پردازش و وقتی پردازش مناسبی رو انجام دادم لول اون رو تنظیم کرده و مابقی ترکها رو به همین ترتیب بر مبنای kick میکس میکنم.
آره حس میکنم روش بهتریه کمتر سردرگمی بوجود میاد و سرعت بالاتر میره
کار بعدی همین کارو میکنم

من از این ترتیب برای میکس استفاده میکنم ببینید چطور هست و نظرتون دربارش چیه ؟
اول گین صدا رو تنظیم میکنم
بعد اکولایزر
بعد کار بر روی داینامیک
بعد اگه لازم بود افکتهای مثل ریورب که اغلب Send میکنم
و بعد paning
و تنظیم ولوم نسبت به بقیه لاینها
 
آخرین ویرایش:
11/6/15
2
30
یه اشتباه رایج توی میکس آینه که خیلیا قبل از اینکه به میکس ٱوتپوت بپردازن از سالم بودن و دیستورت نبودن اینپوت مطمئن نمیشن . خیلی سادست وقتی صدای ورودی و اینپوت ناسالم و دیستورت باشه هرگز میکس خوبی نمیتونیم داشته باشیم .
 
بالا