آخرین ارسال‌ها

تخصصی اشتباهات رایج در میکس موسیقی و راه حل آنها

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,839
44
بندرعباس
- نداشتن فضای کار کافی در پروژه
اینروزها تقریبا همه پلاگین ها سعی می کنن با افزایش شدت صدا مارو سوپرایز کنن. خوب مشکل چیه؟ مشکل از اونجایی شروع میشه که وقتی شدت صدایی بیش از حد بالا باشه مجبور میشیم برای "هماهنگ شدن" شدت تمام صداهارو افزایش بدیم که در آخر به جایی می رسیم که دیگه فضایی برای مانور و تغییرات در پروژه نداشته باشیم و کانال خروجی وارد محدوده قرمز بشه.

حالا راه حل اش چیه؟: وقتی که یک پروژه میکس رو شروع می کنید بلافاصله تمامی Fader هارو در حالت -6db تا -8db قرار بدید اینکار باعث میشه بعدا دستمون در پروژه برای مانور بیشتر باز باشه.
مدتیه دیگه از این روش هم استفاده نمیکنم و به جای کم کردن ولوم ترک ، کاملا همه فیدرها رو میبندم که عملا صدایی نمیشنوم و از اولین ترک یعنین kick شروع میکنم و کمی افزایش ولوم برای شنیدن و شروع پردازش و وقتی پردازش مناسبی رو انجام دادم لول اون رو تنظیم کرده و مابقی ترکها رو به همین ترتیب بر مبنای kick میکس میکنم.
 
e9765m1uop9r5wkec.jpg

1- پن کردن! قرار دادن همه چیز در وسط
این واضح هستش که بعضی صداها مانند کیک درامز، بیس لاین و وکال اصلی می بایست در وسط قرار بگیرن، خوب باعث میشه رقابت تنگاتنگی بین صداها ایجاد بشه که در نهایت باعث میشه میکسی شلوغ و بد صدا داشته باشیم.

حالا راه حل اش چیه؟:
پن کردن صداها به صورت نامحسوس! این کار باعش میشه فضای کافی برای همه صداها داشته باشیم و از تداخل فرکانسی جلوگیری بکنیم، همچنین می تونی از Auto-Panner ها هم استفاده کنیم.​

2- استفاده تنها از اکولایزر (EQ) جهت Boost
صدای بلندتری می خواهید؟ اول از ولوم ترک استفاده کنید، اکولایزر تنها ابزار بوست نیست بلکه بخش هایی از فرکانس هارو هم حذف می کنه، این یکی از رایج ترین اشتباهات در میکس هست که تقریبا همه اون رو انجام میدن.

حالا راه حل اش چیه؟:
قبل از استفاده از EQ از ولوم صدای مورد نظر رو بالا بیارید. اگر قصد دارید رنج فرکانسی خاصی رو بالا بیارید مطمئن بشید که اون رنج فرکانس در صداهای دیگه cut شده باشه (این کار رو برای جلوگیری از تداخل می بایست انجام بدیم)
3- نداشتن فضای کار کافی در پروژه
اینروزها تقریبا همه پلاگین ها سعی می کنن با افزایش شدت صدا مارو سوپرایز کنن. خوب مشکل چیه؟ مشکل از اونجایی شروع میشه که وقتی شدت صدایی بیش از حد بالا باشه مجبور میشیم برای "هماهنگ شدن" شدت تمام صداهارو افزایش بدیم که در آخر به جایی می رسیم که دیگه فضایی برای مانور و تغییرات در پروژه نداشته باشیم و کانال خروجی وارد محدوده قرمز بشه.

حالا راه حل اش چیه؟:
وقتی که یک پروژه میکس رو شروع می کنید بلافاصله تمامی Fader هارو در حالت -6db تا -8db قرار بدید اینکار باعث میشه بعدا دستمون در پروژه برای مانور بیشتر باز باشه.
4- در استفاده از Reverb محتاط باشید
همه می دونیم که ریورب یکی از ابزارهای ضروری و پر استفاده در میکس هست. ریورب برای بعضی از صداها عالی کار می کنه اما باعث میشه بعضی صداهای دیگه ناجور به گوش برسن و در نهایت میکس رو خراب کنن. صداهایی مثل کیک، بیس لاین و حتی پایین ترین نُت ها در پدها شامل این مشکل هستند

حالا راه حل اش چیه؟: اگر می خواهید به صداهایی که اشاره شد ریورب اضافه کنید بعد از اعمال ریورب از اکولایزر جهت کات کردن همه فرکانس های زیر 200Hz برای سیکنال ریورب استفاده کنید، این کار در نهایت باعث میشه میکس تمیزتری داشته باشیم.​

5- قدم بزنید و چایی بنوشید!
میکس کردن یک پروژه موسیقی مثل یک مسابقه دوی ماراتن می مونه که می تونه طولانی و طاقت فرسا باشه ( البته بگذریم از میکس هایی 1/2 ساعته که در ایران رواج داره) خستگی گوش از شنیدن یک صدای تکراری باعث اشتباه شنیداری ما میشه، کم کم مجبور میشیم برای راضی کردن خودمون صداهارو بالاتر بریم یا افکت هارو بیش از حد اعمال کنیم.

حالا راه حل اش چیه؟: بهترین راه اینه که کمی از میز کارتون دور بشید برید، چایی بنویشید یا برید در بالکن گلدون هارو آب بدید (رونوشت به @Omid-Mohebbi @ایمان احمدزاده @Hamidreza Mehrfar و @Ramtin Shabanian :whistling:) تا خستگی گوشتون برطرف بشه.​

6- استفاده از Preset ها
درسته بسیاری از پریست ها به اندازه کافی جذاب هستند که هرکسی در مقابل استفاده نکردن ازشون مقاومت نشون بده، اما به این فکر کنید که یک پریست آماده که تمامی پارامترهاش از قبل مشخص شدن چطور می تونه با پروژه شما هماهنگ باشه؟ فضای هر پروژه با پروژه دیگه متفاوت هست، یکی از دلایلی که نمیشه فرمول برای میکس کردن ساخت همینه، میکس یک پروژه دقیقا مخصوص همون پروژه هست و اجراش روی پروژه های دیگه می تونه نتایج بدی داشته باشه.

حالا راه حل اش چیه؟: اگر از پریستی خوشتون میاد سعی کنید خودتون اون رو بر اساس پروژه تون بازسازی کنید. تمرین خوبی هم برای مسلط شدن به ابزارهاست نه؟​

7- استفاده از تنها یک ترک برای درامز
دلایل متعددی وجود داره که آکوستیک درامز رو با تعداد زیادی میکروفن ضبط می کنن. یکی از دلایل اون اینه که میکس-من در هنگام میکس کنترل دقیقی بر روی صداها داشته باشه.

حالا راه حل اش چیه؟: همونطور که اشاره شد برای کنترل بهتر می بایست تمامی صداها رو در ترک های مجزا داشته باشیم و هرگز از اکولایزر، ریورب و کامپروسور در یک سینگل درامز استفاده نکنید چون بر روی تمامی صداها تاثیر گذاره.​

8- منظم و مرتب باشیم
یک پروژه میکس نامنظم مثل یک اتاق نامنظم باعث آشفتگی ما میشه، وقتی نظم رو در پروژه میکس رعایت نکنیم خیلی زود دچار سردرگمی میشیم که باعث میشه ایده هایی که برای میکس داشتیم رو فراموش کنیم.

حالا راه حل اش چیه؟: ترک هارو دقیقا نامگذاری کنید، رنگ اونها تغییر بدید و در آخر هیچوقت در یک فضای بهم ریخته و شلوغ میکس نکنید.​

9- میکس و مسترینگ همزمان بی معنی است
میکس مسترینگ نیست. برای وارد و اعمال کردن پروسسورها در کانال Output عجله نکنید، مثلا اگر از Loudness Maximizer در میکس استفاده کرده باشید با bypass کردنش صدای مطلوبی که می خواستید رو از دست میدید، اینکار باعث میشه بعدا اگر قصد داشته باشید موزیک رو جهت مسترینگ برای شخص دیگه ایی ارسال کنید اونجوری که در نظر داشتید به گوش نرسه و در نهایت از نتیجه کار راضی نباشید.

حالا راه حل اش چیه؟: قبل از اینکه حتی یک لحظه به مسترینگ فکر کنید میکس پروژه رو تمام و کمال به پایان برسونید

10- کامپرس کردن وکال به تنهایی کافی نیست
در موزیک هایی که وکال داریم، میشه گفت که اولین چیزی که شنونده هاب بهش توجه می کنن همین وکال هست، این به معنی هست که باید مطمئن بشیم وکال ایی که داریم از شروع تا پایان ولوم دقیق و مناسب داشته باشه. همونطور که می دونید کامپرسورها صداهارو فلت می کنن اما اونقدر دقت ندارن که بتونن تشخص بدن هر بخش از وکال چه میزان شدت صدایی داشته باشه.

حالا راه حل اش چیه؟: استفاده از اتومیشن ولوم یکی از ضروریات در هر پروژه وکال محور هست با استفاده از اتومیشن ولوم می تونید در هر لحظه ولوم وکال رو به صورت لحظه ایی تغییر بدیم که در نهایت باعث میشه صدایی یک دست و خوب داشته باشیم.​



خوب این مقاله صرفا نظرات من درباره اشتباهات رایج در میکس بود (بر اساس مقالات و تجربه های شخصی)
اگر شما هم اشتباه دیگه ایی سراغ دارید لطفا در همین تاپیک بنویسید تا با ذکر نام شما به لیست اضافه بشه [emoji106]


سلام لایت عزیز.الان مدت زیادی هست ک دنبال همچین نکاتی بودم.زیاد هم جستجو کردم در نت. ولی متاسفانه هم موضوعات منسجم نبود و هم اکثر افراد بشدت مراقب هستند ک دیگران پیشرفت نکنن!!!ممنون از شما و همگی اساتید این سایت ک بدون چشمداشت ب بچه های سایت کمک میکنید ببخشید میدونم پستم اسپم هست ولی واقعا لایک تنها کفایت نمیکرد.
 
6/8/14
31
20
اصفهان
e9765m1uop9r5wkec.jpg

1- پن کردن! قرار دادن همه چیز در وسط
این واضح هستش که بعضی صداها مانند کیک درامز، بیس لاین و وکال اصلی می بایست در وسط قرار بگیرن، خوب باعث میشه رقابت تنگاتنگی بین صداها ایجاد بشه که در نهایت باعث میشه میکسی شلوغ و بد صدا داشته باشیم.

حالا راه حل اش چیه؟:
پن کردن صداها به صورت نامحسوس! این کار باعش میشه فضای کافی برای همه صداها داشته باشیم و از تداخل فرکانسی جلوگیری بکنیم، همچنین می تونی از Auto-Panner ها هم استفاده کنیم.​

2- استفاده تنها از اکولایزر (EQ) جهت Boost
صدای بلندتری می خواهید؟ اول از ولوم ترک استفاده کنید، اکولایزر تنها ابزار بوست نیست بلکه بخش هایی از فرکانس هارو هم حذف می کنه، این یکی از رایج ترین اشتباهات در میکس هست که تقریبا همه اون رو انجام میدن.

حالا راه حل اش چیه؟:
قبل از استفاده از EQ از ولوم صدای مورد نظر رو بالا بیارید. اگر قصد دارید رنج فرکانسی خاصی رو بالا بیارید مطمئن بشید که اون رنج فرکانس در صداهای دیگه cut شده باشه (این کار رو برای جلوگیری از تداخل می بایست انجام بدیم)
3- نداشتن فضای کار کافی در پروژه
اینروزها تقریبا همه پلاگین ها سعی می کنن با افزایش شدت صدا مارو سوپرایز کنن. خوب مشکل چیه؟ مشکل از اونجایی شروع میشه که وقتی شدت صدایی بیش از حد بالا باشه مجبور میشیم برای "هماهنگ شدن" شدت تمام صداهارو افزایش بدیم که در آخر به جایی می رسیم که دیگه فضایی برای مانور و تغییرات در پروژه نداشته باشیم و کانال خروجی وارد محدوده قرمز بشه.

حالا راه حل اش چیه؟:
وقتی که یک پروژه میکس رو شروع می کنید بلافاصله تمامی Fader هارو در حالت -6db تا -8db قرار بدید اینکار باعث میشه بعدا دستمون در پروژه برای مانور بیشتر باز باشه.
4- در استفاده از Reverb محتاط باشید
همه می دونیم که ریورب یکی از ابزارهای ضروری و پر استفاده در میکس هست. ریورب برای بعضی از صداها عالی کار می کنه اما باعث میشه بعضی صداهای دیگه ناجور به گوش برسن و در نهایت میکس رو خراب کنن. صداهایی مثل کیک، بیس لاین و حتی پایین ترین نُت ها در پدها شامل این مشکل هستند

حالا راه حل اش چیه؟: اگر می خواهید به صداهایی که اشاره شد ریورب اضافه کنید بعد از اعمال ریورب از اکولایزر جهت کات کردن همه فرکانس های زیر 200Hz برای سیکنال ریورب استفاده کنید، این کار در نهایت باعث میشه میکس تمیزتری داشته باشیم.​

5- قدم بزنید و چایی بنوشید!
میکس کردن یک پروژه موسیقی مثل یک مسابقه دوی ماراتن می مونه که می تونه طولانی و طاقت فرسا باشه ( البته بگذریم از میکس هایی 1/2 ساعته که در ایران رواج داره) خستگی گوش از شنیدن یک صدای تکراری باعث اشتباه شنیداری ما میشه، کم کم مجبور میشیم برای راضی کردن خودمون صداهارو بالاتر بریم یا افکت هارو بیش از حد اعمال کنیم.

حالا راه حل اش چیه؟: بهترین راه اینه که کمی از میز کارتون دور بشید برید، چایی بنویشید یا برید در بالکن گلدون هارو آب بدید (رونوشت به @Omid-Mohebbi @ایمان احمدزاده @Hamidreza Mehrfar و @Ramtin Shabanian :whistling:) تا خستگی گوشتون برطرف بشه.​

6- استفاده از Preset ها
درسته بسیاری از پریست ها به اندازه کافی جذاب هستند که هرکسی در مقابل استفاده نکردن ازشون مقاومت نشون بده، اما به این فکر کنید که یک پریست آماده که تمامی پارامترهاش از قبل مشخص شدن چطور می تونه با پروژه شما هماهنگ باشه؟ فضای هر پروژه با پروژه دیگه متفاوت هست، یکی از دلایلی که نمیشه فرمول برای میکس کردن ساخت همینه، میکس یک پروژه دقیقا مخصوص همون پروژه هست و اجراش روی پروژه های دیگه می تونه نتایج بدی داشته باشه.

حالا راه حل اش چیه؟: اگر از پریستی خوشتون میاد سعی کنید خودتون اون رو بر اساس پروژه تون بازسازی کنید. تمرین خوبی هم برای مسلط شدن به ابزارهاست نه؟​

7- استفاده از تنها یک ترک برای درامز
دلایل متعددی وجود داره که آکوستیک درامز رو با تعداد زیادی میکروفن ضبط می کنن. یکی از دلایل اون اینه که میکس-من در هنگام میکس کنترل دقیقی بر روی صداها داشته باشه.

حالا راه حل اش چیه؟: همونطور که اشاره شد برای کنترل بهتر می بایست تمامی صداها رو در ترک های مجزا داشته باشیم و هرگز از اکولایزر، ریورب و کامپروسور در یک سینگل درامز استفاده نکنید چون بر روی تمامی صداها تاثیر گذاره.​

8- منظم و مرتب باشیم
یک پروژه میکس نامنظم مثل یک اتاق نامنظم باعث آشفتگی ما میشه، وقتی نظم رو در پروژه میکس رعایت نکنیم خیلی زود دچار سردرگمی میشیم که باعث میشه ایده هایی که برای میکس داشتیم رو فراموش کنیم.

حالا راه حل اش چیه؟: ترک هارو دقیقا نامگذاری کنید، رنگ اونها تغییر بدید و در آخر هیچوقت در یک فضای بهم ریخته و شلوغ میکس نکنید.​

9- میکس و مسترینگ همزمان بی معنی است
میکس مسترینگ نیست. برای وارد و اعمال کردن پروسسورها در کانال Output عجله نکنید، مثلا اگر از Loudness Maximizer در میکس استفاده کرده باشید با bypass کردنش صدای مطلوبی که می خواستید رو از دست میدید، اینکار باعث میشه بعدا اگر قصد داشته باشید موزیک رو جهت مسترینگ برای شخص دیگه ایی ارسال کنید اونجوری که در نظر داشتید به گوش نرسه و در نهایت از نتیجه کار راضی نباشید.

حالا راه حل اش چیه؟: قبل از اینکه حتی یک لحظه به مسترینگ فکر کنید میکس پروژه رو تمام و کمال به پایان برسونید

10- کامپرس کردن وکال به تنهایی کافی نیست
در موزیک هایی که وکال داریم، میشه گفت که اولین چیزی که شنونده هاب بهش توجه می کنن همین وکال هست، این به معنی هست که باید مطمئن بشیم وکال ایی که داریم از شروع تا پایان ولوم دقیق و مناسب داشته باشه. همونطور که می دونید کامپرسورها صداهارو فلت می کنن اما اونقدر دقت ندارن که بتونن تشخص بدن هر بخش از وکال چه میزان شدت صدایی داشته باشه.

حالا راه حل اش چیه؟: استفاده از اتومیشن ولوم یکی از ضروریات در هر پروژه وکال محور هست با استفاده از اتومیشن ولوم می تونید در هر لحظه ولوم وکال رو به صورت لحظه ایی تغییر بدیم که در نهایت باعث میشه صدایی یک دست و خوب داشته باشیم.​



خوب این مقاله صرفا نظرات من درباره اشتباهات رایج در میکس بود (بر اساس مقالات و تجربه های شخصی)
اگر شما هم اشتباه دیگه ایی سراغ دارید لطفا در همین تاپیک بنویسید تا با ذکر نام شما به لیست اضافه بشه :thumbsup:
سلام جناب لایت خیلی ممنون
ببخشید منظور از اتومیشن ولوم چیه
ممنون
 

Light

تیم مدیریت
وبمستر
15/4/09
10,077
31
اهواز
سلام لایت عزیز.الان مدت زیادی هست ک دنبال همچین نکاتی بودم.زیاد هم جستجو کردم در نت. ولی متاسفانه هم موضوعات منسجم نبود و هم اکثر افراد بشدت مراقب هستند ک دیگران پیشرفت نکنن!!!ممنون از شما و همگی اساتید این سایت ک بدون چشمداشت ب بچه های سایت کمک میکنید ببخشید میدونم پستم اسپم هست ولی واقعا لایک تنها کفایت نمیکرد.
من اعتقاد دارم یک "چیز" یاد بدیم، یک "چیز" یاد میگیریم و در نهایت به سود همه ماست
علم و آگاهی چیزایی نیستن که بشه در انحصار نگه شون داشت جوینده بلاخره یابنده اس :thumbsup:
اساس این سایت اینه که به هم یاد بگیم و از هم یاد بگیریم
شخصا چند برابر بیشتر از چیزایی که یاد دادم از عزیزان توی همین سایت یادگرفتم


سلام جناب لایت خیلی ممنون
ببخشید منظور از اتومیشن ولوم چیه
ممنون
این پست رو مشاهده بفرمایید حمیدرضا مهرفر عزیز کاملا توضیح دادن
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 
آخرین ویرایش:
6/8/14
31
20
اصفهان
این پست رو مشاهده بفرمایید حمیدرضا مهرفر عزیز کاملا توضیح دادن
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
[/QUOTE]
خیلی ممنون داداش برای کیوبیس پلاگین داره چجوری ازش استفاده کنم؟
:kiss-83:
 

Light

تیم مدیریت
وبمستر
15/4/09
10,077
31
اهواز
این پست رو مشاهده بفرمایید حمیدرضا مهرفر عزیز کاملا توضیح دادن
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
خیلی ممنون داداش برای کیوبیس پلاگین داره چجوری ازش استفاده کنم؟
:kiss-83:[/QUOTE]
توی همه نرم فزارهای میزبان قابل اجراست
این سوال رو باید در تاپیک پرسش و پاسخ در مورد کیوبیس مطرح کنی تا دوستان راهنمایی کنن
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

توی این تاپیک می خوایم در مورد اشتباهات میکس صحبت کنیم :thumbsup:
 
10/8/11
41
24
کرج
با تشکر از Lights عزیز

ای کاش شاهد مشابه این مباحث با ریزه کاری های دیگه هم توی سایت باشیم،
مثلا : اشتباهات رایج در مسترینگ
اشتباهات رایج در ریورب
اشتباهات رایج در اتوماسیون ها
اشتباهات رایج در سایدچین کردن بر روی کمپرسورها
و...
تا اساتید از اشتباهاتشون بگن که ما آماتور ها بریم و اون هارو یکبار تکرار کنیم نقشه راهو یاد بگیریم که دیگه اونهارو تکرار نکنیم یا در شرایط مشابه در اشتباهات چگونه به وضعیت علمی درست برسیم.
بازم ممنون.
 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,814
تهران
درود به همه
همزمان با نوشتن این مقاله توسط جناب عامری ، به مقاله ای از آقای GREGORY SCOTT از Kush Audio برخوردم که در اون
5 تفکر غلط رایج در مورد کمپرسور ها رو که به وفور در سراسر نت و در میان مهندسین صدا یافت میشه رو یکی یکی توضیح دادند و شفاف سازی کردند .
این مقاله بسیار جالبه و فکر کنم همه کم و بیش در گیر چند تا از این راز ها هستند .
این 5 مورد به صورت تیتر وار بیان شدند و ایشون برا هر کدوم ، توضیحاتی رو دادند که کامل موضوع روشن شه ولی من در این جا فقط به نوشتن تیتر و کمی توضیح مختصر بسنده میکنم.
لینک این مقاله :
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,814
تهران
مورد اول :
اتک زمانی هستش که صرف میشه تا کمپرسور شروع کنه به کمپرس کردن سیگنال بعد از عبور اون از حد آستانه (THRESHOLD).
خوب باید بدونید که وقتی سیگنال از حد آستانه رد میشه ، کمپرسور بدون هیچ درنگی کاهش گین رو روی سیگنال انجام میده.این اتک اصلا یک تاخیر برای شروع عملیات نیست .دقیقا شاید بشه گفت که حتی یک میزان برای اندازه گیری زمان هم نیست.در اصل اتک زمانی هستش که مصرف میشه تا کمپرسور حدودا 2/3 میزانی که توسط پارامتر ratio تایین شده ، سیگنال رو کمپرس کنه.یعنی یک ریت هستش که بیانگر سرعت انجام فرایند کاهش گین توسط کمپرسور رو نشون میده.
 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,814
تهران
مورد دوم
ریلیز زمانی هستش که صرف میشه تا کمپرسور کارش رو متوقف کنه به محض اینکه حد سیگنال از حد آستانه‌ کمتر بشه.
خوب در اصل ریلیز زمانی هستش که صرف میشه تا کمپرسور حدود 2/3 میزان از کاهش گینی که انجام داده رو به سیگنال کمپرس شده برگردونه.

ببینید به ازای هر dB گینی که کمپرسور از سیگنال میگیره ، بلاخره در یک نقطه ای اون رو باید بر گردونه سرجاش! که این کاره ریلیز هستش.
هرچی ریلیز تون سریع تر باشه ، سریع تر کمپرسور گینی رو که در مرحله ی اتک گرفته پس میده.

 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,814
تهران
مورد سوم
یک کمپرسور فشرده کردن سیگنال رو زمانی متوقف می کنه که مقدار سیگنال از حد آستانه کمتر بشه.
حقیقت ماجرا اینه که در هر زمانی که متر کاهش گین هر کمپرسوری در حال کار هستش، یا ATTACK در حال انجامه یا RELEASE .
یک مورد اشتباهی که در نوشتار فارسی و حتی بسیاری از منابع خارجی گفته شده اینه که وقتی که سیگنال از حد آستانه گذر میکنه و بیشتر میشه ،‌اتک انجام میشه (پارامتر اتک تاثیر میکنه) و وقتی هم که سیگنال از حد آستانه گذر میکنه و کمتر میشه ،‌ریلیز انجام میشه (پارامتر ریلیز تاثیر می‌کنه).
در حقیقت به محض بیشتر شدن شدت سیگنال از حد آستانه ، هر دو پارامتر اتک و ریلیز بدون وقفه به کار می افتند ‌. به این صورت که با زیاد شدن متر کاهش گین، کمپرسور در مرحله ی اتک هست (تاثیر پذیر از تنظیم‌ اتک کامپرسور) و با کاهش متر کاهش گین، کمپرسور در مرحله ی ریلیز هست (تاثیر پذیر از تنظیم‌ ریلیز کامپرسور) .
-------------
برا تستش یک درام لوپ باز کنید و یک کمپرسور روش قرار بدید .
جوری تنظیم شه که سیگنال خیلی از حد threshold بالاتر باشه و کمپرسور مدام در حال کار باشه .یعنی متر کاهش گین دائما کم و زیاد شه (در این حالت کمپرسور مدام در حال اتک و ریلیز سیگنال هستش).
اگر این موضوع درست بود ، یعنی اتک فقط زمانی رخ میداد که سیگنال از آستانه بیشتر میشد و ریلیز هم فقط زمانی رخ میداد که سیگنال از آستانه کمتر میشد
تغییر پارامتر های ATTACK و RELEASE روی کمپرسور هیچ تغییری نباید ایجاد میکرد چون که سیگنال بطور مداوم بالای حد آستانه هستش.
اما همون طور که گفته شد، در حقیقت چنین چیزی نیست .با تغییر این دو پارامتر،در فرایند ‌کمپرس کردن تغییر ایجاد شده و صدایش به وضوح شنیده میشود‌.
 
29/3/14
44
34
مدتیه دیگه از این روش هم استفاده نمیکنم و به جای کم کردن ولوم ترک ، کاملا همه فیدرها رو میبندم که عملا صدایی نمیشنوم و از اولین ترک یعنین kick شروع میکنم و کمی افزایش ولوم برای شنیدن و شروع پردازش و وقتی پردازش مناسبی رو انجام دادم لول اون رو تنظیم کرده و مابقی ترکها رو به همین ترتیب بر مبنای kick میکس میکنم.
درورد به اساتيد عزيز
اين روش زمانيه كه صداى وكالو بخوبى توى گوشمون داشته باشيم، براى آماتورها ترك اول بايد وكال باشه،.

5. قدم بزنين و.... ::::: براى داشتن گوش تازه نفس، با چن ساعت وقت تلف كردن نميشه، ( ى ضرب المثلى هست : حس شنوائى فقط با خواب آپديت ميشه) هر موقع گوشا خسته شدن بايد پروژه رو ببنديم و فردا از نو شروع كنيم، مخصوصاً هر موقع مطمئن شديم كار ميكس تموم شده، بايد روز بعدى با گوشاى استراحت كرده، كنترل نهائى بشه. حتى بخاطر اين مسئله ميكس و مستر رو هرگز در يك روز انجام نميدن. ميكس مهمترين بخشه، ممكن هفته ها طول بكشه ( بطور استاندارد براى ساخت يك آهنگ شش هفته تا هشت هفته بايد وقت صرف بشه) اگر كسى ساخت ى آهنگى رو زير چهار هفته تمام كنه، مطمئن باشين كارش ايراد داره و در اين حرفه آكادميك نيست. ( البته منظورم آهنگاى ديمى نيستن )
8. مرتب و منظم ...... ::::: هر ميكس- من اصطلاحات و طبقه بندى و رنگاى خاص خودشو داره، هر كسى بايد عادت كنه به چيدمان فايلا و رنگبندى شخصى خودش.
يك نكته هم در مورد فضا سازى، قبل از شروع به ميكس ى طرح سه بعدى در ذهن داشته باشيم، رو كاغذ جاهاى اينسترومنتارو مشخص كنيم و طبق نقشه سه بُعدى شروع به ميكس كنيم. مثل ى رهبر اُركستر
 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,814
تهران
مورد چهارم
کمپرسور باعث کاهش دینامیک رنج میشه.
توجه داشته باشید که کمپروسر میتونه و انجام هم میده پایین بردن قسمتهای بیش از حد بلند رو، اما لزوما این کاهش رنج دینامیکی صدا نیست.
اگر اتک تا حد کافی کند باشه ، در مدت زمانی که طول میکشه تا کمپرسور گین رو کاهش بده ،بلند ترین قسمت های transient ها بدون کاهش زیادی از کمپرسور رد میشند و در ادامه اگر ratio به حد لازم زیاد و آستانه هم تا حد لازمی کم باشه ، میبینیم که قسمتهای کم صدا تر از اون حدی هم که بودند بازم کم صدا تر شدند.
در نهایت ‌افزایش دینامیک رنج رو داریم.
 
11/8/14
38
سلام خیلی ممنون.یک سوالی برام بیش اومده درمورد 3.واسه میکس کردن هر ترک باید او ترک رو 6- باشه ؟ مثلا میکس کیک رو کار های هاوس و ترنس هم همچنینه ؟ اگه میشه یکم بیشتر میشه توضیح بدید روشن بشم ؟ چون این سوال رو می خواستم تو یک تابیت جداگونه قبلا ببرسم. مرسی
 
سلام خیلی ممنون.یک سوالی برام بیش اومده درمورد 3.واسه میکس کردن هر ترک باید او ترک رو 6- باشه ؟ مثلا میکس کیک رو کار های هاوس و ترنس هم همچنینه ؟ اگه میشه یکم بیشتر میشه توضیح بدید روشن بشم ؟ چون این سوال رو می خواستم تو یک تابیت جداگونه قبلا ببرسم. مرسی
اینجا جای این سوال نیست نیست,
راجعبه لول بندی چند تا مقاله بخونید متوجه میشین
اما میشه راجعبه اشتباهات رایج در لول بندی (که میکسو میزنه میترکونه) یه توضیحاتی داده بشه,
 
11/12/14
440
23
همدان
آقا واقعا درست بود و به درد بخور

بنده اشتباهات رو میدونستم اما راه حلشونو خیر

خیلی به دردم خورد خسته نباشید
 
24/1/13
136
26
تهران
سلام خیلی ممنون ، خیلی آموزنده بود
فقط منظورتون رو متوجه نشدم که گفتین که Automation به وکالمون بدیم
یعنی کله روند وکال رو زیره نظر بگیریم هر جایی که شدت صدای وکال پایین اومده باشه با Automation بیاریمش بالا و هر جایی که شدت صدا بالا باشه با Automation بیاریمش پایین ؟ تا یه وکال متعادل داشته باشیم ؟؟
 

Light

تیم مدیریت
وبمستر
15/4/09
10,077
31
اهواز
سلام خیلی ممنون ، خیلی آموزنده بود
فقط منظورتون رو متوجه نشدم که گفتین که Automation به وکالمون بدیم
یعنی کله روند وکال رو زیره نظر بگیریم هر جایی که شدت صدای وکال پایین اومده باشه با Automation بیاریمش بالا و هر جایی که شدت صدا بالا باشه با Automation بیاریمش پایین ؟ تا یه وکال متعادل داشته باشیم ؟؟
درسته دیگه، پس کجارو متوجه نشدی :دی
هدف اینه که در نهایت ولوم وکال در تمام لحظات متعادل باشه
 
24/1/13
136
26
تهران
درسته دیگه، پس کجارو متوجه نشدی :دی
هدف اینه که در نهایت ولوم وکال در تمام لحظات متعادل باشه
آخه من تا بحال این کار رو انجام ندادم ، نمی گم اشتباه اتفاقا خیلی درسته و کسانی که خیلی حساس باشن انجامش می دن...اما تا الان کمپرس کردن کاره من رو حل کرده به غیر از جاهایی که واقعا نمی شه چشم پوشی کرد و آرتیست یه قسمت رو خیلی بلند تر از همه جا خونده باشه و من مجبور شده باشم که سر و ته اون قسمت رو کات کنم و دستی کم یا زیاد کنم
 
بالا