آخرین ارسال‌ها

استودیو اَبی رود (Abbey Road)

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,594
53
.
Farhood در ویترین یک آیتم جدید ثبت کرد:

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید


اسم استودیو Abbey Road حتماً به گوشتون خورده. دوستان کهنه کار با این استودیو که حتماً آشنایی دارند. Abbey Road Studios واقع در لندن از قدیمی ترین، نام آوازه ترین و پیشرو ترین استودیوها در دنیاست که برای خودش تاریخ مفصل و یک بک گراند خاص فرهنگی/تاریخی داره.
Abbey Road استودیویی هست که جیمز هورنر، با وجود دهها استودیوی غول و ارکسترهای توانمند در کالیفرنیا، پروژه ی موزیک فیلم Avatar رو اومد در Abbey Road ریکورد و پروداکشن کرد. در کردیتس استودیو Abbey Road به این موزیک فیلم ها برمیخوریم: اوتار، نقاب زورو، خاکستر انجلا، ذهن زیبا، ارباب حلقه ها، هری پاتر، خانه ای از شن و مه، هیوگو، بانوی آهنین، تروی، جاذبه (Gravity)، درخت زندگی، آلیس در سرزمین عجایب، لبه تاریکی (سریال)، سرود کریسمس، شِرِک، چارلی و کارخانه شکلات، و . . . از هنرمندان نامدار دنیای راک و پاپ هم کمتر کسی هست که از این استودیو بهره ای نبرده باشه. از آیکانهای راک تاریخ مثل Beatles، Pink Floyd و Radiohead گرفته تا پیشکسوتهای پاپ مثل Sting، Phil Collins و Elton John.

این استودیو مجموعه ی سه استودیوی مجزا در خیابان اَبی رود لندن هست. استودیوی شماره 1 ابی رود، بزرگترین فضا رو در بین این سه تا داره که معمولاً برای ریکورد ارکستر بزرگ و پروداکشن آثار سمفونیک از اون استفاده میشه. استودیوی شماره 2 کمی کوچکتر از شماره یک هست که برای ارکستر چمبر، پروژه های پیانو سولو و حتی بعضاً پروژه های راک از اون استفاده میشه. کوچکترین استودیوی ابی رود، شماره 3 هست که فضای کوچکی داره و بیشتر برای گرفتن ووکال و بعضا پروژه های ساز سولو از اون استفاده میشه. تجهیزات و سخت افزارهایی که برای این مجموعه استودیوها استفاده کردند، تقریباً مشابه همه ی اون تجهیزاتی هستند که معمولاً مورد استفاده همه ی استودیوهای حرفه ای کلاس A هست.

مشاهده پیوست 13046
مشاهده پیوست 13047
مشاهده پیوست 13048


اما رمز و راز موفقیت این استودیو در چیه که با وجود اینهمه استودیوهای غول و چه بسا مجهزتر از این، همیشه توسط مشتری های بسیار جدی زمانهاش پُر و رزروهاش کامله؟ بله، رمز پیشروی این استودیو در "مهندسین صدا" ی این استودیو هست.

قدرت و اعتبار یک استودیو، به رغم تصور اشتباه خیلی از ما که فکر میکنیم در تجهیزات اونه، در آدیومن و صدابرداران اون هست. بارها همه ما شاهد وسواسهای خیلی از کاربران این سایت، در مورد تجهیزات صدابرداری و میکس و انتخاب و خرید و . . . بودیم و هنوز هم هستیم. بی آنکه چنین وسواسی رو در آموزش و تبحر نسبت به علم و فنون صدابرداری و الکتروآکوستیک ببینیم. مثل خیلی ها که فکر میکنند اگر یک دوربین عکاسی گران قیمت بخرند با یک لنز یک متری، همه ی عکسهاشون عالی درمیاد!

برای اینکه این موضوع براتون اثبات بشه، من یک نمونه فایل آپ کردم که بشنوید. یک فایل MP3 بنام Chilli Gold - Breath Softly همین پایین قرار دادم که فقط ترَک ووکال خام یک کار پاپ، با اجرای خانم Chilli Gold هست. این ترَک در استودیوی شماره 3 اَبی رود ریکورد شده (ویدئوی درحال ریکورد همین ترَک رو هم
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
میتونید دانلود کنید و ببینید). فقط میخوام فایل صوتی این ترَک ووکال رو با دقت تمام گوش کنید، مخصوصاً سکوتهای مابین Phrase ها رو. بله، حتماً که متوجه انواع نویزهای محیطی شدید! از هام محیط گرفته تا نَشتی صدای ریتم موزیک از هدفون. حتی در ثانیه 41 تا 46 صدای جیغ و داد بچه ی همسایه هم شنیده میشه!!! خب، این ترَک در استودیو Abbey Road ریکورد شده!

برخلاف تصور خیلی از ما که فکر میکنیم استراکچر دد روم استودیوهای موفق آنچنانی ساخته شده و یا تجهیزاتشون از فضا اومده، ساختمان اکوستیک این استودیوها هم حتی ساده و بیشتر با متریالهای چوبی هست. یک لینک ویدئو در پایین براتون قرار دادم که تست الگوهای قطبی میکروفونها در استودیوی شماره 2 اَبی رود رو نشون میده. حالا شما فقط دقت کنید به شدت فیدبک و انعکاس محیطی صدای اون آقایی که در دد روم، یک جمله رو مرتب تکرار میکنه. یعنی این انعکاس صدا بدون استفاده از هرنوع پراسس Reverb بوده و پژواک طبیعی اون دد روم هست:

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید



بله، معجزه ی این استودیوها به مهارتهای فنی و خلاقیتهای آدیومن های اونجا برمیگرده. من مخالف کیفیت در ابزار نیستم ولی معتقدم که اگر مهندس صدا در یک استودیو مهارت و خلاقیت کافی در تخصص خودش داشته باشه، کیفیت تجهیزات و محیط استودیو در مرحله ی دوم اهمیت قرار میگیره. یک صدابردار بی مهارت با بهترین و گران ترین تجهیزات هم نمیتونه خروجی باکیفیتی ارائه کنه، ولی یک متخصص حرفه ای صدا با امکانات متوسط هم میتونه خروجی قابل قبولی ارائه کنه.

در Abbey Road یازده مهندس صدا در مقطع ریکورد و میکس مشغول هستند که هرکدوم در یک یا دو زمینه مهارت تخصصی دارند. این افراد حتی هرکدوم سبک کاری خاص خودشون رو دارند که توسط آهنگسازان هوشمند، با توجه به ایده ای که دارند، انتخاب و وقتشون رزرو میشه. این افراد متخصصین هنرمندی هستند که بعضاً از کشورهای مختلف دیگه هم وقتشون رزرو میشه (مثلاً از چند ماه قبل) و دعوت میشن برای کار ریکورد و پروداکشن یک آلبوم در همون کشور میزبان (اون هم با دستمزدهایی نجومی!).

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

Omid-Mohebbi

تیم مدیریت
مدیر کل
29/5/09
7,851
44
بندرعباس
ممنونم فوق العاده بود
فکر کنم در بخشی از تولیدات ریفیل های ریزن هم این استدویو همکاری داشته فیلهمایی دارم از نحوه و مراحل رکورد گیری درامز و organ برای ریفیل های ریزن
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,594
53
.
کاملاً درسته امید جان. بعضی از موسسات آموزشی هم برای ویدئوهای آموزشی خودشون این استودیو رو رزرو میکنن. همون ویدئوی مربوط به ددروم شماره 2، مربوط به یک پکِ ویدئویی آموزش صدابرداری بنام Audio Masterclass هست.
 

pe32_64

کاربر با تجربه
عضو سایت
21/8/11
1,824
تهران
همانطور که فرهود گرامی اشاره کردن این استدیوها نقش زیادی در پیشرفت تکنولوژی و صنعت صدا در دنیا داشته است .
در زیر پلاگین های موجود در مجموعه ی Abbey Road Collection معرفی شده است. پلاگین هایی که شرکت ویوز Audio از روی سخت افزار های اورجینال،کم یاب و انحصاری‌ استدیو های Abbey Road شبیه سازی کرده است.

کنسولهای ضبط REDD
redd.png


ضبط کننده نواری J37
j37-tape.png

ابزار ضبط مجدد مصنوعی نواری Reel Artificial Double Tracking


reel-adt.png

اکولایزر RS56 Passive
rs56.png

سری میکروفونهای The King's Microphones
king-mic-george-v.png

کنسول ضبط EMI TG12345
tg12345.png


 
آخرین ویرایش:

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,594
53
.
همانطور که فرهود گرامی اشاره کردن این استدیوها نقش زیادی در پیشرفت تکنولوژی و صنعت صدا در دنیا داشته است .
در زیر پلاگین های موجود در مجموعه ی Abbey Road Collection معرفی شده است. پلاگین هایی که شرکت ویوز Audio از روی سخت افزار های اورجینال،کم یاب و انحصاری‌ استدیو های Abbey Road شبیه سازی کرده است.

کنسولهای ضبط REDD
redd.png


ضبط کننده نواری J37
j37-tape.png

ابزار ضبط مجدد مصنوعی نواری Reel Artificial Double Tracking


reel-adt.png

اکولایزر RS56 Passive
rs56.png

سری میکروفونهای The King's Microphones
king-mic-george-v.png

کنسول ضبط EMI TG12345
tg12345.png

به موضوع بسیار جالبی اشاره کردی. همین تولید انحصاری برای یک استودیو، نشان دهنده ی اینه که ابزارهای موجود در مارکت در زمان خودش، دیگه جوابگوی یوزر اون استودیو نبوده. بنابر این طبق نیاز حرفه ای سفارش انجام شده و تولید انحصاری برای استودیو صورت گرفته. باز هم ما اینجا به پیشرو بودن مهندسین صدای Abbey Road، حتی در دوران آنالوگ، میتونیم پی ببریم.
این شبیه سازی های دیجیتال از سخت افزارهای آنالوگ Abbey Road هم داستان جالبیه. تولید کننده ی این پلاگینها به هرحال با آگاهی به اینکه مشتری هاش به امید دست پیدا کردن به کیفیت خروجی Abbey Road این محصولات رو خواهند خرید، دست به تولید اونها میزنه (و با اون ایده، فروش خوبی هم میکنند). در حالی که الآن خیلی از یوزرها همین پلاگینها رو دارند و استفاده میکنند، ولی هنوز مشکل کیفی دارند! در واقع باز هم این موضوع پیش میاد که: ابزارِ خالی کافی نیست. الآن حتی یوزرهای خود Abbey Road هم که صاحب اصلی همون سخت افزارهای اورجینال هستند، از همونها هم استفاده نمیکنند. اون سخت افزارها اغلب مربوط به دوران میانه آنالوگ بودند که با توجه به نیاز کنونی مهندسین Abbey Road، آنچنان که باید جوابگوی نیاز امروزشون دیگه نیست.
 
آخرین ویرایش:
مطلب واقعا جالبی بود...
البته خودمون در بین دورو وریام داریم در ابعاد کوچک تری میبینیم این مسئله رو
مثلا فلانی میکروفنش نویمن 49 یا 103ه کارت صداش فلانه چه میدونم آکوستیکش کامله و و و اما چون کارشو بلد نیس با کسی که شاید با یه میک بهرینگر یا رود کار میکنه و تو اتاقش رکورد میکنه بهتره...
مثال بود البته...
-
مجددا جایز دونستم تشکر کنم بابت مطلبتون...
نویز های وکاله هم واقعا واسم جالب بود...
 
بالا